E-REVO topic

Zo vervelend dat steeds meer fabriekanten hun banden gaan leveren met gaatjes.

Ik zou zeggen doe wat je niet kan laten!!!!
 
gaatjes zijn onzin. ik zal toelichten wat mijn theorie is.

de theorie achter gaatjes is dat ze drukverschillen op moeten vangen, banden bollen wel eens op en dat betekent een beetje lucht erbij, dus een gaatje zou je zeggen. Maar elke zichzelf respecterende banden eigenaar taped zijn of haar banden zodat ze niet kunnen opbollen en dus geen of nauwelijks drukverschil hebben en er dus GEEN gaatjes nodig zijn.

En als er dan vanuit de fabriek gaatjes in de velg zitten vanwege hierboven, dan lopen ze natuurlijk binnen de kortste keren vol met zand wat natuurlijk een drama in een band is en er dus uit moet. En dus gaan we allemaal een gaatjestang kopen (jawel, ik heb er zelf ook 1 gekocht) om gaatjes in die banden te maken zodat het zand er weer uit kan. Helaas zit er foam in de band die het plakkerige strandzand vasthoud en ergo, band naar de maan. Zo zijn mijn originele revo banden geeindigt.

Advies: tape altijd je banden en plak (als ze er uberhaupt inzitten) de gaatjes in je velgen af.

Ik ondervind geen enkel bijkomend probleem van deze methode, heb geen opbollende banden en al helemaal geen zand in de band, dus ik ben blij en zie geen reden om alle gaten weer open te gooien..

schiet maar, zou ik zeggen ;-)

ajuus
emiel

:snipersmile:

Als je de gaten helemaal af gaat dichten krijg je stuiterbanden en een auto die bagger rijdt omdat het ding alle kanten op hobbelt.

De gaten in de velg zijn er voor de ontluchting en om dat dus te voorkomen :!:

Dat je daarmee zand in de band kan houden is bekend en daarom rijdt elke zichzelf respecterende wedstrijdrijder dus ook met gaatjes in de banden zelf met de velg wel of niet afgeplakt naar eigen voorkeur.

Leuk die theorie , maar de (wedstrijd) praktijk heeft al lang en breed anders aangetoond.
 
:snipersmile:

Als je de gaten helemaal af gaat dichten krijg je stuiterbanden en een auto die bagger rijdt omdat het ding alle kanten op hobbelt.

De gaten in de velg zijn er voor de ontluchting en om dat dus te voorkomen :!:

Dat je daarmee zand in de band kan houden is bekend en daarom rijdt elke zichzelf respecterende wedstrijdrijder dus ook met gaatjes in de banden zelf met de velg wel of niet afgeplakt naar eigen voorkeur.

Leuk die theorie , maar de (wedstrijd) praktijk heeft al lang en breed anders aangetoond.

+1!! Helemaal eens maar doe vooral wat je niet laten kan!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dan gaan we het dus ook nooit eens worden ;-)

om de discussie dan maar weer te actualiseren en in balans te houden.

gaatjes zijn onzin. ik zal toelichten wat mijn theorie is.

de theorie achter gaatjes is dat ze drukverschillen op moeten vangen, banden bollen wel eens op en dat betekent een beetje lucht erbij, dus een gaatje zou je zeggen. Maar elke zichzelf respecterende banden eigenaar taped zijn of haar banden zodat ze niet kunnen opbollen en dus geen of nauwelijks drukverschil hebben en er dus GEEN gaatjes nodig zijn.

En als er dan vanuit de fabriek gaatjes in de velg zitten vanwege hierboven, dan lopen ze natuurlijk binnen de kortste keren vol met zand wat natuurlijk een drama in een band is en er dus uit moet. En dus gaan we allemaal een gaatjestang kopen (jawel, ik heb er zelf ook 1 gekocht) om gaatjes in die banden te maken zodat het zand er weer uit kan. Helaas zit er foam in de band die het plakkerige strandzand vasthoud en ergo, band naar de maan. Zo zijn mijn originele revo banden geeindigt.

Advies: tape altijd je banden en plak (als ze er uberhaupt inzitten) de gaatjes in je velgen af.

Ik ondervind geen enkel bijkomend probleem van deze methode, heb geen opbollende banden en al helemaal geen zand in de band, dus ik ben blij en zie geen reden om alle gaten weer open te gooien..

schiet maar, zou ik zeggen ;-)

ajuus
emiel

Emiel is idd de ene ( enige ) die er totaal anders over denkt.
Volgens mij adviseerde proline zelf om te ventileren.
How to Tips: Tire Mounting | ProlineRacing.com


[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Step 1: Vent the Rims/Tires[/FONT]​

[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]

[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Tire ventilation is very important; if a tire is completely sealed to the rim with air trapped inside, it will give a bouncy ride. If there is some ventilation, but too little to let the tire compress and rebound quickly, the tire may "flat spot" after being compressed by a bump or jump landing. Using your hobby knife, carefully ream two 3/16" holes on opposite ends of the wheel. Also, vent the rubber portion of the tire using a leather punch or scissors and cut two diamond shaped holes on opposite ends of the tire. This will allow the tire to "breathe" when running on rough surfaces or landing off of huge jumps. With the release of the newer faster trucks it has become increasingly important to properly vent your wheels and tires. Failure to vent your wheels and tires properly may result in the over expanding of the tire and the tearing of the tread or the sidewall of the tire.[/FONT]
 
Heb zelf de eerdere gaatjes discusie niet meegekregen, had zelf al verzonnen dat de 2 gaatjes op de standaard velg niks is en dicht moesten ivm zand, maar had geen gaatjes in mijn banden gedaan. Dat heb ik dus gisteren wel gedaan want 3 van de banden waren opeens 2 keer zo groot. LoL. 1was lek gegaan op de velg rand. De andere heb ik nu 2 kleine gaatjes in geprikt, het leken net ballonnen, er zat veel druk achter. En rijden was waardeloos, maar ik vind gaatjes in de banden ook weer niks het lijkt mij kiezen tussen 2 slechte oplossingen. En tapen gaat alleen als de band al niet gelijmd is, de standaard wielen zijn al dicht gelijmd. Ik zeg banden dicht laten en (overdruk) ventieltje op de velg maken:)
 
Gaatjes in de velg kan geen enkel kwaad.... En overdrukventieltjes is wel weer heel erg ver gezocht.... Naast het feit dat die maar 1 kant op werken ;)

Gewoon zorgen voor gaatjes in de banden :!:
Dat werkt het beste en is ook prima te doen als de band al gelijmt is.

Verhalen of gedachtes over banden die op de gaatjes gaan scheuren zijn onzin , dan zou er geen enkele offroad wedstrijd op landelijk of wereld niveau verreden kunnen worden.

Alle :!::!: wedstrijdrijders rijden met gaatjes in de banden juist om het gezeik wat ik en Pro-line al noemden te voorkomen.
 
Emiel is idd de ene ( enige ) die er totaal anders over denkt.
Volgens mij adviseerde proline zelf om te ventileren.
How to Tips: Tire Mounting | ProlineRacing.com

ik ben 1 van de weinigen die reageert omdat ik anders denk. je weet het, he, 1 op de 50 reageren maar op een forum, de rest leest alleen maar.

bouncy banden krijg je volgens mij alleen als er al druk in de banden zit en dat is bij ons niet. Ik kan mijn big joe's gewoon indrukken zonder dat er iets bouncy's ontstaat en mijn phaltlines hebben al zo weinig volume dat dat al helemaal niks uitmaakt.

het enige wat ik hoop is dat deze discussie wat losmaakt en dat we blijven nadenken in plaats van elkaar napraten. En ik hoef helemaal geen gelijk te hebben, op een zuivere manier discussiëren over wat ons bezig houdt is alles wat ik wil bereiken. Want papegaaien kunnen we allemaal ;-)

ps. ben inderdaad geen wedstrijdrijder, laat staan een zichzelf respecterende ;-)

ajuus
emiel
 
Heb zelf de eerdere gaatjes discusie niet meegekregen, had zelf al verzonnen dat de 2 gaatjes op de standaard velg niks is en dicht moesten ivm zand, maar had geen gaatjes in mijn banden gedaan. Dat heb ik dus gisteren wel gedaan want 3 van de banden waren opeens 2 keer zo groot. LoL. 1was lek gegaan op de velg rand. De andere heb ik nu 2 kleine gaatjes in geprikt, het leken net ballonnen, er zat veel druk achter. En rijden was waardeloos, maar ik vind gaatjes in de banden ook weer niks het lijkt mij kiezen tussen 2 slechte oplossingen. En tapen gaat alleen als de band al niet gelijmd is, de standaard wielen zijn al dicht gelijmd. Ik zeg banden dicht laten en (overdruk) ventieltje op de velg maken:)

het balonnen van banden heeft niks met druk te maken maar met middelpuntvliedende krachten. tapen die banden en het probleem is opgelost.

ajuus
emiel
 
Nee .. Je blijft alleen stug volhouden dat jij het beter weet dan welke wedstrijdrijder dan ook.......

:nooo:

Dat zijn juist de mannen die zoeken naar verbeteringen op dat soort punten omdat je daar die o zo belangrijke tiendes van secondes mee kan winnen....


Maar wat jij bedenkt werkt dan natuurlijk veel beter ..... Jaja.... :nooo:
 
Nee .. Je blijft alleen stug volhouden dat jij het beter weet dan welke wedstrijdrijder dan ook.......

:nooo:

Dat zijn juist de mannen die zoeken naar verbeteringen op dat soort punten omdat je daar die o zo belangrijke tiendes van secondes mee kan winnen....


Maar wat jij bedenkt werkt dan natuurlijk veel beter ..... Jaja.... :nooo:
dan was ik toch nog niet duidelijk. Ik redeneer alleen maar wat ik zie. Ik zeg absoluut niet dat ik iets beter weet maar wil graag discussieren over zaken. Wat ik merk is dat we elkaar graag napraten zonder op de inhoud door te gaan.

ik vind het erg jammer dat dit zo op de man gespeeld wordt, of beter, op z'n avatar....

ajuus
emiel
 
Waar moet je nog over discussieren dan :?:

Wat ik heb gezegd en in de uitleg van Pro-line staat is gewoon hoe het is , daar is geen verdere discussie over te voeren dat zijn gewoon de feiten.

Die in de praktijk gebleken zijn en in het geval van Pro-line waarschijnlijk nog in het lab ook. Dus waarom moet je daar dan in godsnaam over gaan lopen discussieren omdat het volgens JOU anders zou zijn :?::?::?:

Geef gewoon je ongelijk toe ipv aan een dood paard te blijven trekken waarin je je gelijk toch niet gaat krijgen .......
 
Waar moet je nog over discussieren dan :?:

Wat ik heb gezegd en in de uitleg van Pro-line staat is gewoon hoe het is , daar is geen verdere discussie over te voeren dat zijn gewoon de feiten.

Die in de praktijk gebleken zijn en in het geval van Pro-line waarschijnlijk nog in het lab ook. Dus waarom moet je daar dan in godsnaam over gaan lopen discussieren omdat het volgens JOU anders zou zijn :?::?::?:

Geef gewoon je ongelijk toe ipv aan een dood paard te blijven trekken waarin je je gelijk toch niet gaat krijgen .......

beste savage .26 picco, je hebt helemaal gelijk en ik heb ongelijk.

bloeddruk en hartslag kunnen weer normaal worden en we gaan weer terug naar zoals het was.

en ik ga direct mijn gaatjestang weer uit het stof halen ;-)

goed zo?

ajuus
emiel
 
Heeft niks met bloeddruk of hartslag te maken....

Maar gewoon het feit dat je mensen zo op het verkeerde been gaat zetten wat potentieel best duur kan zijn als het fout gaat.

Er is een rede dat alle wedstrijdrijders hun banden venten , die heb ik aangehaald en wordt vervolgens door het Pro-line stukje nog eens ondersteund.

En ja ik weet het uit de praktijk , rij al aardig wat jaartjes rond heb heb ook nog wat truggy wedstrijdjes gereden. Dichte banden vern**ken het rijgedrag doordat ze schokken niet voldoende kunnen absorberen en vervolgens als een idioot ongecontroleerd weer uitzetten.

Gevolg is een auto die heel erg nerveus over de baan hobbelt en voor geen meter rijdt.

De fout die je maakt is het bekijken vanuit het 1:1 standpunt , het gewicht en de gehele dynamiek van onze auto's is echter totaal anders en daardoor reageert alles dus ook anders dan je denkt ;)

Bij bedrijven als Pro-line , AKA en dat soort gespecialiseerde bedrijven zitten er complete research afdelingen achter dit soort dingen. Compleet met lab en fieldtestwerk , als ze adviseren om de banden te venten doen ze dat niet voor niks......
 
Gevolg is een auto die heel erg nerveus over de baan hobbelt en voor geen meter rijdt.
ok, we proberen dus stuiteren te voorkomen. Stel nu dat we druk in onze banden zouden brengen, net zoals echte 1 op 1 autoos. Dan gaan ze toch meer stuiteren??

En dat stuiteren, wordt dat niet afgevangen door de vering?

voor de duidelijkheid: ik stel oprechte verduidelijkingsvragen, geen eigenwijs-vragen.

Ik snap het stuiteren dus niet als een band geen interne druk heeft en behoorlijke veren.

ajuus
emiel
 
Ja dan gaan ze meer stuiteren... Op het moment dat je je banden compleet afdicht krijg je dat ook zodra je de auto neerzet of je een flinke landing maakt.

De ruimte waarin de aanwezige lucht zich bevindt wordt op dat moment kleiner met als gevolg dat automatisch de druk verhoogt... Je blijft tenslotte dezelfde hoeveelheid lucht houden alleen de ruimte wordt kleiner.

Nope dat wordt niet opgevangen... Daarvoor zijn de dempers niet toereikend en het gewicht van de auto gewoon te gering.

Bij een 1:1 is die gehele dynamiek anders omdat je dan met veel meer gewicht werkt.

Een compleet afgedichte band heeft altijd een interne druk , gewoon die van de atmosfeer waarin deze gelijmt is.... Gevolg is dat je band met een stijgende of dalende luchtdruk en temperatuur daar dus last gaat krijgen...
 
Back
Top