Dolphyn van Corel uit 1750 (schaal 1:50)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 5 jan 2024.

1. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De hekwerkjes uit de vorige update heb ik afgewerkt; er zijn een aantal korvijnnagels in de reling gezet en de steunen voor de draaibassen (swifelguns) zijn geplaatst en buiten dat er nog wat gebeitst moet worden is het zover gereed. Ook heb ik de beting voor de grote mast gemaakt en op z'n plek gelijmd, waar aan de achterkant nog een nagelbank gerealiseerd moet worden.

De beide hekwerkjes (stuur- en bakboord) hebben evenals het potdek eronder twee inkepingen gekregen waar de steunen voor de draaibassen precies invallen, geen makkelijke opgaaf, mede omdat ik graag symmetrisch werk moeten stuur- en bakboord gelijk zijn, hetgeen aardig is gelukt :)
    IMG_1754kopie.jpg
    detail van het hekwerk aan bakboord gezien aan de binnenkant,
    IMG_1759kopie.jpg

De beting voor de grote mast krijgt volgens de beschrijving aan de voor- en achterkant een nagelbank, beide voor 8 belegpunten. Ik heb de voorkant vervangen door 8 ringen te plaatsen i.v.m. de geringe ruimte tussen de beting en het trapgat ervoor en plaats later de nagelbank aan de achterkant die daar over de betingspenen komt te staan. Het vierkante gat waar de mast in komt te staan is precies 8 x 8mm, de mast zelf is ook 8 mm in diameter. (de beting staat in de licht eiken beits van Kolderstok, evenals de andere details aan dek)
    IMG_1756kopie.jpg

Het hele plaatje,
    IMG_1760kopie.jpg

tone, Pingu57, Hans Groenenberg en 12 anderen vinden dit leuk.
  2. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Prachtig werk Piet, gewoon genieten!

pietsan vindt dit leuk.
  3. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Onder het mom van; als je jezelf niet kietelt, valt er zelden iets te lachen, heb ik mezelf maar een kadootje gegeven in de vorm van een bandschuurmachientje van Proxxon. Gekocht bij mijn favoriete modebouwwinkel Baillien in Antwerpen.
    En omdat ik daar toch aan het shoppen was ook maar meteen een paar nieuwe zaagblaadjes en natuurlijk de nodige schuurbandjes. Er zit een hulpstukje bij de machine om een stofzuiger aan te sluiten en dat is in mijn kleine appartement geen overbodige luxe. Dus het wat moeilijker soms onbereikbare machinale schuurwerk word nu een eitje...:)
    IMG_1762kopie.jpg

tone, Hans Groenenberg, Dave Bekers en 9 anderen vinden dit leuk.
  4. Tio

Tio

Lid geworden:
    9 apr 2022
    Goed bezig Pietsan mooie foto,s ook wat voor een camera/lens gebruik je daarvoor

Tio

Laatst bewerkt: 13 feb 2024
  5. Jaap Smith

Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Mooie stuk gereedschap, zal je veel plezier van hebben.

Vriendelijke groet,

Jaap

pietsan vindt dit leuk.
  6. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Ik heb ook zo'n bandschuurmachine. Ik gebruik hem heel veel. Ideaal.

pietsan vindt dit leuk.
  7. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dank je wel Tio. Voor de foto's in mijn verslag gebruik ik de Canon EOS 90 D en de lens is de EF-S 17-55mm 1:2.8 IS USM en soms voor kleine details de Sigma DC 17-70 mm 1:2.8-4 macro HSM

Laatst bewerkt: 13 feb 2024
  8. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De beting voor de grote mast uit de vorige update is vandaag voorzien van een nagelbank. Eigenlijk horen er volgens beschrijving en tuigage tekening 8 nagels in, maar daardoor vond ik de balk iets te lang worden en gebruik daarom de twee knechten/betingstijlen ook als beleg punten. De knechten zijn met houtlijm en 2 nageltjes zonder kop in het dek verankerd;
    IMG_1767.JPG

9. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dat denk ik ook Jan, je kan er bijna mee om een hoekie schuren;)

Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  10. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Uit nieuwsgierigheid jouw bouwverslag hier gelezen. Tegenover zoveel kunde past enkel nederigheid van mijn kant ! Respect !!!

Hans Groenenberg en pietsan vinden dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Dat wil ik ook nog wel da machientje!

12. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Kwestie van bestellen Hans, dan komt ie vanzelf in huis ;) (vandaag al twee keer gebruikt, werkt als een tierelier...:thumbsup:)

TIMBERWOLF en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  13. Ruud Kok

Ruud Kok

Lid geworden:
    7 nov 2023
    Zo'n bandschuur machine ga ik ook bestellen. Even overleggen met de directie. Maar weer een jaloers makende foto reportage over je voortgang. Dan besef je weer dat je nog een hoop kan leren.:wave

pietsan vindt dit leuk.
  14. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De pomp is eenvoudig geschilderd in walnoot bruin en metal black (adm. paints) en op z'n plek gelijmd achter het grote rooster, waarvoor ik onder het 'voetje' een stukje hout heb gelijmd i.v.m. de kromming van het dek, waardoor het geheel wat steviger aan dek kon worden verlijmd. Ook zijn de boothouders in vorm gevijld en op het rooster gelijmd.
    IMG_1773.JPG

Het bij-bootje is geheel ontstaan uit mijn eigen fantasie en in de beits gezet. Er komen nog talies aan om het vast te zetten en ik ben van plan om een viertal riemen te maken en in het bootje te leggen,
    IMG_1774.JPG
    De rolpaarden die ik al eerder heb voorzien van houten assen en wielen staan tijdelijk aan dek om te zien hoe het er allemaal uit kom te zien

IMG_1775kopie.jpg

tone, Avado, Dave Bekers en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. Jaap Smith

Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Prachtig stukje modelbouw. :thumbsup: :thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap

pietsan vindt dit leuk.
  16. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Mooi, mooi, mooi ! Ik lees dat je riemen gaat maken. Kan je over de constructie daarvan iets gedetailleerder verslag uitbrengen, want ik ben ook van plan om riemen toe te voegen aan de roeibootjes van mijn AV.
    Alvast bedankt

17. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Riemen maken is eigenlijk niet zo moeilijk, behalve als ze heel erg klein moeten worden, misschien krijg je wat inspiratie door de foto en tekst op deze pagina hms Beagle uit 1820 | Pagina 19 | ModelbouwForum.nl als je wat naar onderen scrolt tot post 379.

Dave Bekers en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  18. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Het bootje is vast gezet met twee talies,
    IMG_1781kopie.jpg

Dave Bekers, tone, Jaques en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Prachtig gedaan Piet, een kunstwerk wordt dit weer :rofl::rofl:

pietsan vindt dit leuk.
  20. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Als ik de foto's bekijk van de talies die de sloep vast sjorren, dan is het eigenlijk niet goed omdat de ringen waar ze aan bevestigd zijn te ver naar buiten staan. Op de foto in mijn laatste post (98) ziet het er nog wel aardig uit, maar vanaf de zijkant is het geen gezicht en ook niet praktisch. Dus mijn welgemeende excuses aan de mensen die op de leuk knop hebben gedrukt, want ik ga de talies weer verwijderen en ze dichter bij het rooster plaatsen. In de volgende update is dan te zien hoe het geworden is.

Deel Deze Pagina