Dolphyn van Corel uit 1750 (schaal 1:50)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 5 jan 2024.

1. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Het ziet er allemaal weer geweldig uit hier Piet :worship::worship::worship:

Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  2. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dank je wel Peter, dat zijn mooie woorden :), fotografie is mijn 2e hobby dus met het model en eigenlijk slechte achtergronden kan ik me lekker uitleven op dat gebied. Blij dat het word gewaardeerd :)

Natuurlijk ook @Erik B en @Jaques bedankt voor de lovende kritiek en niet te vergeten alle mensen die regelmatig de 'leuk' knop hanteren, het geeft toch altijd weer iets extra's aan de hobby :wave

P Voogt, Pingu57, Herby63 en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Ik had nog niets gezegd. Maarre:thumbsup:
    Mooie kleurencombinatie zo ook.

pietsan vindt dit leuk.
  4. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Over kleur gesproken, ik denk al een tijdje na over de tint voor het potdek en uiteindelijk heb ik voor zwart gekozen, de 1e stukken leggen dry-fit op het achterschip. Ik maak het hele potdek van 2 x 5mm lindenhout (in de kit zit hiervoor flexibel beuk, maar dat vind ik de dik en ook te smal. Het is natuurlijk wel een heel stuk buigzamer, maar linden is ook wel goed te vormen;
    IMG_1514.JPG

IMG_1515kopie.jpg

Ook (en wellicht zag U dat al op de foto hierboven) heb ik het trapgat met het kleine rooster gemaakt, de bouwbeschrijving doet het een stuk groter allemaal, ik heb gekozen voor wat fijner materiaal uit eigen voorraad. de trap heb ik even breed gemaakt als het trapgat en de lijst in verstek en het lage hekje is eigen inbreng, ook de rooster gaten zijn wat subtieler uitgevoerd dan de tekening laat zien. (het geheel is behandeld met licht eiken beits van Kolderstok)
    IMG_1510.JPG

walter10, Dave Bekers, tone en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. P Voogt

P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 mei 2020
    De persoonlijke inbreng bij met name de details geven het model letterlijk en figuurlijk meer persoonlijkheid. Mooie keuze qua houtsoort en opbouw rond het trapgat, Piet.
    Gr. Peter

pietsan vindt dit leuk.
  6. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Ben het helemaal met Peter eens Piet, geweldig mooi weer wat je hier laat zien :worship::worship:

pietsan vindt dit leuk.
  7. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    @Hans Groenenberg , @P Voogt en @Jaques, bedankt voor de leuke reacties en complimentjes :). T' is maar goed dat ik de bouw toch laat zien hier want anders had ik dat allemaal moeten missen....:rolleyes:

Ptèr, P Voogt, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Het grote rooster is gemaakt en geplaatst, helaas had ik te weinig van de kleinere rooster elementjes en heb daarom voor dit rooster de elementjes uit de kit gebruikt die een stukje groter zijn. In feite misstaat het niet omdat het rooster zelf ook aanzienlijk groter is. Een foto met beide roosters toont het verschil;
    IMG_1589kopie.jpg

walter10, Pingu57, P Voogt en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Het misstaat zeker niet Piet. Als je het vooraf niet gezegd had, dan was het mij niet opgevallen. Strak werk!

pietsan vindt dit leuk.
  10. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dit weekend een 3 tal trapjes gemaakt en geplaatst en 2 kleine hekwerkjes op het dek naast de deur, het is ook nog niet klaar omdat de trap tegen het achterschot aan bakboord nog ontbreekt. Tussen de bedrijvigheid door, de pomp in elkaar gezet (hier en daar te zien op de plaatjes) met messing onderdeeltjes uit de kit en ik denk nog hoe ik de pomp zal schilderen...
    (het potdek op de verschansing van het achterschip is inmiddels ook vast gelijmd)
    IMG_1604.JPG

IMG_1605.JPG

2 kleine trapjes tegen het voorschot van de bak, die overigens niet op tekening of in de beschrijving staan, maar zonder de trapjes lijkt mij de opstap wat aan de grote kant, vandaar..
    IMG_1606.JPG

IMG_1607kopie.jpg

walter10, Matthias Noback, JanZMC en 9 anderen vinden dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    En vandaar dat het ze zeker niet misstaan daar. Mooi werk weer Piet.

pietsan vindt dit leuk.
  12. Dave Bekers

Dave Bekers Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    3 apr 2019
    Hoi Piet, het ziet er allemaal prachtig uit, zo precies afgewerkt, echt heel mooi.

pietsan vindt dit leuk.
  13. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ziet er weer heel erg mooi uit Piet.

pietsan vindt dit leuk.
  14. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De ontbrekende trap uit de vorige update staat op z'n plek en met de onderdeeltjes uit de kit het stuurwiel in elkaar gezet en gebeitst de staanders (houders die de as, trommel en het wiel zelf dragen, ook wel bok of lager genoemd) zijn met mahonie rood gebeitst en het stuurwiel zelf is met donker eiken gedaan en de kabel rond de trommel is 0,5 mm dik;
    IMG_1609.JPG

IMG_1614.JPG

Laatst bewerkt: 5 feb 2024
    walter10, Pingu57, P Voogt en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Het buigen van het potdek in de breedte op de verschansing van de boeg was geen makkelijke opgaaf en heb ik in etappes gedaan. Om de vorm er zo perfect mogelijk in te krijgen heb ik het potdek nog vochtig vast geklemd en laat ik het zo zitten tot morgen. Het paste al vrij aardig na het buigen, maar ik ben een beetje een kniesoor en als het nog beter kan, dan zal ik het ook niet laten ;)
    IMG_1629.JPG

En tussen de bedrijvigheid door de twee hekwerkjes op het achterschip gemaakt, hetgeen ook een pittig klusje was. De beschrijving maakt de stutten van 2 x3mm noten, maar ik heb de voorgevormde sierlijke stutjes gebruikt, die ik nog op voorraad had, hetzelfde dus als de kleine hekjes aan de voorkant. Om de hoogte gelijk te krijgen met de kleine hekjes heb ik de bovenste kop in de reling gezet middels een 1,5mm diep gaatje, dus net niet helemaal door de 2 mm dikke reling en vervolgens alle onder kantjes wat bij geschuurd waardoor alles nu op gelijke hoogte staat,
    IMG_1634.JPG

de reling staat nog dry-fit op het potdek,
    IMG_1638kopie.jpg

16. Dave Bekers

Dave Bekers Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    3 apr 2019
    Beste Piet, Erg knap hoe je die latten over de breedte heb gebogen en ze zo precies de kromming laat maken. Inmiddels weet ik dat uit ervaring, zojuist gepost bij mijn bouw :).

Hans Groenenberg en pietsan vinden dit leuk.
  17. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dit is weer prachtig gedaan Piet. :rofl::rofl:

pietsan vindt dit leuk.
  18. Jaap Smith

Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Vond het verslag vandaag pas. Even alles gelezen, en ga ik het natuurlijk volgen.
    En wat ik tot nu toe heb gezien, is dit weer modelbouw met hoofdletter M

Vriendelijke groet,

Jaap

pietsan en Jaques vinden dit leuk.
  19. Ruud Kok

Ruud Kok

Lid geworden:
    7 nov 2023
    Weer erg onder de indruk van de kwaliteit en het vakmanschap wat je laat zien, en daar hoort zeker ook het foto materiaal bij. Ik blijf je graag volgen.
    Groet, Ruud

pietsan vindt dit leuk.
  20. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Weer mooi werk Piet!

pietsan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina