Dolphyn van Corel uit 1750 (schaal 1:50)

Bijna niet te vatten dat je elke keer weer die hoge kwaliteit neer weet te zetten, niet alleen in je modelbouwkunsten, maar ook nog eens in het fotograferen van het model.
Dank je wel Peter, dat zijn mooie woorden :), fotografie is mijn 2e hobby dus met het model en eigenlijk slechte achtergronden kan ik me lekker uitleven op dat gebied. Blij dat het word gewaardeerd :)

Natuurlijk ook @Erik B en @Jaques bedankt voor de lovende kritiek en niet te vergeten alle mensen die regelmatig de 'leuk' knop hanteren, het geeft toch altijd weer iets extra's aan de hobby :wave

Over kleur gesproken, ik denk al een tijdje na over de tint voor het potdek en uiteindelijk heb ik voor zwart gekozen, de 1e stukken leggen dry-fit op het achterschip. Ik maak het hele potdek van 2 x 5mm lindenhout (in de kit zit hiervoor flexibel beuk, maar dat vind ik de dik en ook te smal. Het is natuurlijk wel een heel stuk buigzamer, maar linden is ook wel goed te vormen;
IMG_1514.JPG

IMG_1515kopie.jpg

Ook (en wellicht zag U dat al op de foto hierboven) heb ik het trapgat met het kleine rooster gemaakt, de bouwbeschrijving doet het een stuk groter allemaal, ik heb gekozen voor wat fijner materiaal uit eigen voorraad. de trap heb ik even breed gemaakt als het trapgat en de lijst in verstek en het lage hekje is eigen inbreng, ook de rooster gaten zijn wat subtieler uitgevoerd dan de tekening laat zien. (het geheel is behandeld met licht eiken beits van Kolderstok)
IMG_1510.JPG

Over kleur gesproken, ik denk al een tijdje na over de tint voor het potdek en uiteindelijk heb ik voor zwart gekozen, de 1e stukken leggen dry-fit op het achterschip. Ik maak het hele potdek van 2 x 5mm lindenhout (in de kit zit hiervoor flexibel beuk, maar dat vind ik de dik en ook te smal. Het is natuurlijk wel een heel stuk buigzamer, maar linden is ook wel goed te vormen;
Bekijk bijlage 569196

Bekijk bijlage 569197

Ook (en wellicht zag U dat al op de foto hierboven) heb ik het trapgat met het kleine rooster gemaakt, de bouwbeschrijving doet het een stuk groter allemaal, ik heb gekozen voor wat fijner materiaal uit eigen voorraad. de trap heb ik even breed gemaakt als het trapgat en de lijst in verstek en het lage hekje is eigen inbreng, ook de rooster gaten zijn wat subtieler uitgevoerd dan de tekening laat zien. (het geheel is behandeld met licht eiken beits van Kolderstok)
Bekijk bijlage 569198
De persoonlijke inbreng bij met name de details geven het model letterlijk en figuurlijk meer persoonlijkheid. Mooie keuze qua houtsoort en opbouw rond het trapgat, Piet.
Gr. Peter

Het grote rooster is gemaakt en geplaatst, helaas had ik te weinig van de kleinere rooster elementjes en heb daarom voor dit rooster de elementjes uit de kit gebruikt die een stukje groter zijn. In feite misstaat het niet omdat het rooster zelf ook aanzienlijk groter is. Een foto met beide roosters toont het verschil;
IMG_1589kopie.jpg

Dit weekend een 3 tal trapjes gemaakt en geplaatst en 2 kleine hekwerkjes op het dek naast de deur, het is ook nog niet klaar omdat de trap tegen het achterschot aan bakboord nog ontbreekt. Tussen de bedrijvigheid door, de pomp in elkaar gezet (hier en daar te zien op de plaatjes) met messing onderdeeltjes uit de kit en ik denk nog hoe ik de pomp zal schilderen...
(het potdek op de verschansing van het achterschip is inmiddels ook vast gelijmd)
IMG_1604.JPG

IMG_1605.JPG

2 kleine trapjes tegen het voorschot van de bak, die overigens niet op tekening of in de beschrijving staan, maar zonder de trapjes lijkt mij de opstap wat aan de grote kant, vandaar..
IMG_1606.JPG

IMG_1607kopie.jpg

De ontbrekende trap uit de vorige update staat op z'n plek en met de onderdeeltjes uit de kit het stuurwiel in elkaar gezet en gebeitst de staanders (houders die de as, trommel en het wiel zelf dragen, ook wel bok of lager genoemd) zijn met mahonie rood gebeitst en het stuurwiel zelf is met donker eiken gedaan en de kabel rond de trommel is 0,5 mm dik;
IMG_1609.JPG

IMG_1614.JPG

Laatst bewerkt:
Het buigen van het potdek in de breedte op de verschansing van de boeg was geen makkelijke opgaaf en heb ik in etappes gedaan. Om de vorm er zo perfect mogelijk in te krijgen heb ik het potdek nog vochtig vast geklemd en laat ik het zo zitten tot morgen. Het paste al vrij aardig na het buigen, maar ik ben een beetje een kniesoor en als het nog beter kan, dan zal ik het ook niet laten ;)
IMG_1629.JPG

En tussen de bedrijvigheid door de twee hekwerkjes op het achterschip gemaakt, hetgeen ook een pittig klusje was. De beschrijving maakt de stutten van 2 x3mm noten, maar ik heb de voorgevormde sierlijke stutjes gebruikt, die ik nog op voorraad had, hetzelfde dus als de kleine hekjes aan de voorkant. Om de hoogte gelijk te krijgen met de kleine hekjes heb ik de bovenste kop in de reling gezet middels een 1,5mm diep gaatje, dus net niet helemaal door de 2 mm dikke reling en vervolgens alle onder kantjes wat bij geschuurd waardoor alles nu op gelijke hoogte staat,
IMG_1634.JPG

de reling staat nog dry-fit op het potdek,
IMG_1638kopie.jpg

Het buigen van het potdek in de breedte op de verschansing van de boeg was geen makkelijke opgaaf en heb ik in etappes gedaan. Om de vorm er zo perfect mogelijk in te krijgen heb ik het potdek nog vochtig vast geklemd en laat ik het zo zitten tot morgen. Het paste al vrij aardig na het buigen, maar ik ben een beetje een kniesoor en als het nog beter kan, dan zal ik het ook niet laten ;)
Bekijk bijlage 570081

Beste Piet, Erg knap hoe je die latten over de breedte heb gebogen en ze zo precies de kromming laat maken. Inmiddels weet ik dat uit ervaring, zojuist gepost bij mijn bouw :).

Vond het verslag vandaag pas. Even alles gelezen, en ga ik het natuurlijk volgen.
En wat ik tot nu toe heb gezien, is dit weer modelbouw met hoofdletter M

Vriendelijke groet,

Jaap

Weer erg onder de indruk van de kwaliteit en het vakmanschap wat je laat zien, en daar hoort zeker ook het foto materiaal bij. Ik blijf je graag volgen.
Groet, Ruud

Back