De weg naar de FAI F3C klasse....

Rob,

ik had toch ook een set RT's van 680 van je overgenomen voor mijn uni star's ?

Ik heb ze helaas maar heel kort gehad maar was extreem onder de indruk van deze bladen. Zelfs op de uni star, hij vloog super met die bladen. Helaas heb ik ze te kort gehad om er eens lekker mee te hoveren.

RT=aanrader. maar ook de FAI's van SAB hoor ik veel goede berichten over.

Steven.

Nog even vergeten: het viel me op dat met de RT's de tail ook strakker was :confused::confused:, vaag !

Hé nu je dat zo zegt realiseer ik me ineens dat ik sinds ik de CY Radix 710 FAI V2 van ca 230 gr. op de heli heb zitten, ipv de oudere SAB's van 195 gr, de staart ook strak is! Stroomgebruik is vrijwel gelijk, na een volledige FAI vlucht ca. 30% over.

Tot zondag.

Ronald

Hé nu je dat zo zegt realiseer ik me ineens dat ik sinds ik de CY Radix 710 FAI V2 van ca 230 gr. op de heli heb zitten, ipv de oudere SAB's van 195 gr, de staart ook strak is! Stroomgebruik is vrijwel gelijk, na een volledige FAI vlucht ca. 30% over.

Tot zondag.

Ronald

kijk ! zo komen we met elkaar weer to betere resultaten !:thumbsup:

Nu ben eens een beetje aan het rondsurfen maar Rotortech bladen zijn niet echt makkelijk te verkrijgen. Waar kopen de experts dit soort bladen, ik ben in Europa eigenlijk maar twee adressen tegen gekomen: Fast Lad Performance en www.world-of-heli.de/ .

Ik ben toch echt nieuwsgierig hoe dit soort bladen zullen vliegen :) en hoop het zondag even te kunnen zien.

Ik haal mn (vblades) bladen ook bij Fastlad.. 1 van de winkels met wat meer merken bladen..
Vblades zijn ook slecht te leveren.

1e wedstrijd 2011 in Odoorn

Het nieuwe wedstrijdseizoen is begonnen en we waren met zijn alle te gast op de mooie locatie van de vliegclub in Odoorn. Het is een stukkie tuffen voor vele van ons maar het was de moeite waard, mooie locatie en een strak verloop van het wedstrijd schema.

Bij aankomst was het toch wel even schrikken want het was er behoorlijk koud en erg winderig. De temperatuur zou in de middag oplopen tot een behaaglijke temperatuur maar de wind bleef toch echt flink doorblazen. Met name de wind heeft de piloten behoorlijke parten gespeeld en het was soms bijna geen doen om mooie figuren te vliegen. De figuren bij de 3D klasse zagen er voor mij als leek heel aardig uit, maar ik ken de figuren niet en kan dus niet echt beoordelen wat de windfactor deed. Bij de F3C klasse hadden de piloten grote moeite om de hover figuren netjes te vliegen ook de aerobatic figuren waren soms behoorlijk 'uitgewaaid'. Hmmm, dat beloofde wat want ik had 5 hoverfiguren in mijn programma.

Omdat ik de afgelopen weken niet gevlogen had heb ben ik op koninginnedag vroeg opgestaan om toch nog even wat hover figuren te proberen. Ook was ik op de wedstrijddag vroeg opgestaan omdat ik toch in Odoorn nog even op het veld zelf een accu leeg wilde vliegen. Poeh dat viel niet mee.. en tijdens deze vlucht merkte ik al dat het een moeilijke wedstrijddag zou worden. Afijn de voorbereidingen waren dus goed, de wind daar had iedereen last van mijn zenuwen had ik ook aardig onder controle dus ik moest een aardig resultaat kunnen scoren.

Ik moest als eerste starten in de sportklasse, ik zou starten met een pirouette. Al tijdens dit figuur schrok ik een beetje, het leek wel of ik de verkeerd heli gepakt had (Rob heeft n.l. exact dezelfde ;)). De heli ging alle kanten op en de correcties die ik deed werken ook niet zoals ik gedacht had. Alle figuren waren ronduit slecht gevlogen en ik had mijn hadden vol om de heli boven de pionnen te krijgen en de heli was niet op een lijn te houden. Het was een frustrerende ronde, op een of ander wijze lukte het totaal niet.

Volgens mij hebben de jury leden zich rot gelachen: 'John heeft n.b. geschreven dat ie al weken aan het trainen is' .Ze zullen wel gedacht hebben..."oefen maar lekker verder want dit ziet er niet uit". Ik dacht zelf even een stoel horen kreunen omdat Walter uit zijn stoel dreigde te vallen van het lachen.

full

Al voor deze wedstrijd had Rob aangeven dat hij met andere bladen vloog en dat deze veel beter hoveren, met name in de wind. Ik heb deze bladen na mijn belabberde ronde van Rob mogen proberen en moet inderdaad toegeven dat deze bladen de heli meer 'smooth' laten reageren. Ook de heckrotor is ineens veel rustiger. Deze bladen van Rotortech zijn veel stijver dan de standaard Align en hebben veel minder flex. Rob denkt dat deze bladen vooral bij winderige omstandigheden veel beter presteren dan de Align bladen. Verder kreeg ik nog wat tips van Cees die even een kritische blik over mijn heli had geworpen. Ik had toen al wat huiswerk voor de volgende wedstrijd.

Aangezien de wind soms erg vlagerig over het veld kwam zorgde een van deze 'windstoten' dat mijn heli van de tafel viel. Ik stond zelf verderop en werd door een ander op de hoogte gebracht. "Gaat weer lekker vandaag" dacht ik bij mijzelf, zo op het eerste gezicht was er niets aan de heli te zien maar ik ging toch even in een hoekje de heli laten hoveren om te checken of er een zaken krom waren. Het hoveren bracht geen problemen naar voren dus het leek mee te vallen, nadat de heli was uitgedraaid liepen Remon en ik naar de heli toe en hoorde Remon een soort gesis onder de kamp. Snel demonteerde ik de kap en kwam er een rooklucht naar voren ik ontkoppelde direct de ontvanger batterij om eventuele verdere schade te voorkomen.

Er was kortsluiting in de UBEC geweest want daar was een gedeelte gesmolten. :confused:. Nou dit was dus het einde van mijn wedstrijd dag, de trex 600 wilde ik n.l. niet in deze winderige omstandigheden inzetten. Achteraf dus ook gelukt gehad dat dit op de grond gebeurt en niet in de lucht want dan was ik toch echt de heli kwijt geweest. Thuis aangekomen de boel uit elkaar gehaald en is het een slecht soldeer contact geweest. Dit is een soldeer contact dat ikzelf gedaan heb dus mijn eigen schuld!

Al met al dus een teleurstellende , maar ook leerzame dag. Leerzaam: zet je heli niet op een tafel bij winderig weer of in de buurt van stoelen die om kunnen vallen. Verder ga ik toch andere bladen aanschaffen en moet ik enkele kogellinks de kop wat ruimen zodat ze soepeler lopen. Ook de hevel op de heckrotor ga ik vervangen voor een andere, Rob melde dat de plastic variant beter past dan de aluminium hevel die er nu opzit.

Tenslotte:

Ik begin mij wel af te vragen wat ik anders moet gaan doen. Ik heb in mijn ogen toch wel veel geoefend en is de heli prima en ligt het toch echt aan de man die de sticks heen en weer duwt. Mijn progressie is minimaal en heb mij de afgelopen weken vooral op het nauwkeurig vliegen ingesteld. Als ik dan zie hoe ik presteer t.o.v. de andere piloten in dit soort moeilijke omstandigheden dan zet ik grote vraagtekens???

Desondanks heb ik een leuke dag gehad, en genoten van de verrichtingen van de ander piloten. Beide Bassen en Ronald gefeliciteerd met jullie overwinningen en tot in Meerhout (hoop ik).

Laatst bewerkt door een moderator:
Tenslotte:

Ik begin mij wel af te vragen wat ik anders moet gaan doen. Ik heb in mijn ogen toch wel veel geoefend en is de heli prima en ligt het toch echt aan de man die de sticks heen en weer duwt. Mijn progressie is minimaal en heb mij de afgelopen weken vooral op het nauwkeurig vliegen ingesteld. Als ik dan zie hoe ik presteer t.o.v. de andere piloten in dit soort moeilijke omstandigheden dan zet ik grote vraagtekens???

Desondanks heb ik een leuke dag gehad, en genoten van de verrichtingen van de ander piloten. Beide Bassen en Ronald gefeliciteerd met jullie overwinningen en tot in Meerhout (hoop ik).

Niet lullig bedoeld maar misschien eerst leren vliegen (zonder de wedstrijddruk). Je bent nu enorm aan het focussen op het vliegen van bepaalde figuren (omdat je deze bij de wedstrijd goed wilt doen) Maar als je nu eens eerst gewoon goed leert rondvliegen in alle orientaties. En dus je basic vaardigheden verder uitbreidt dan kun je daarna gaan focussen op de figuren perfectioneren.

bedankt john, en weer een leuk verslag van de wedstrijddag.
Wat betreft je progressie, ja dat kost gewoon tijd, je bent immers, net als ik geen 17 meer en dan is de leerweg gewoon langer. Ik zou zeggen, doorzetten, oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Niet TE veel focussen op de heli zelf, dat kost namelijk ook tijd. Mijn ervaring is dat het leeuwedeel van het resultaat van mijzelf afhangt en niet van mijn heli.

succes en tot in meerhout !
Bas

Je moet jezelf niet laten ontmoedigen door het weer.
Maar je moet wel realistisch blijven in je figuur keuze en trainingervaring (spreek uit ervaring).
Eigenlijk moet je figuren kiezen die je 100% beheerst.
De wind omstandigheden zijn voor jezelf nooit echt bekent op het moment dat je jouw set manoeuvres opgeeft, dus kan je daarmee niet gokken.
Zoals Danny aangeeft moet je eigenlijk je favoriete figuren ook bij windkracht 6 beheerst kunnen vliegen (i.i.g. zonder ongewenste capriolen).
En dat kan alleen als je ze enorm veel hebt getrained (vanuit de basis) bij alle weersomstandigheden.
Bijkomende factor is de wedstrijd druk.
Gaat de eerste al helemaal fout, reageer je zelf en je omgeving geschrokken of onzeker, dan ben je je concentratie kwijt en heeft het meestal invloed op het gehele wedstrijdverloop.

Niet lullig bedoeld maar misschien eerst leren vliegen (zonder de wedstrijddruk). Je bent nu enorm aan het focussen op het vliegen van bepaalde figuren (omdat je deze bij de wedstrijd goed wilt doen) Maar als je nu eens eerst gewoon goed leert rondvliegen in alle orientaties. En dus je basic vaardigheden verder uitbreidt dan kun je daarna gaan focussen op de figuren perfectioneren.

helemaal mee eens !!

Niet helemaal mee eens want John beheerst z'n figuren wel. De omstandigheden waren alleen bar slecht, de wind kwam telkens onverwacht met harde vlagen opzetten. Ja John doet wel erg hard z'n best en wil misschien te graag, maar hij kiest geen figuren boven zijn kunnen!!

Nee John, de jury heeft echt niet gelachen om je "klungelen", met deze omstandigheden was daar niks slechts aan.. Je hebt gewoon erg veel pech gehad met die BEC... Kop op, doorgaan en het komt helemaal goed, alle vertrouwen in.

Hmmm dit is precies wat ik aan het doen ben, dus maar geen wedstrijden meer vliegen dit jaar zodat ik geen wedstrijddruk meer heb?

Mijn ervaring is dat het leeuwedeel van het resultaat van mijzelf afhangt en niet van mijn heli.

Dit schijf ik zelf ook in mijn verslag, een goede heli is de basis maar ikzelf ben op dit moment de 'zwakste' schakel. Ik ben alleen wel op zoek naar verbeter punten van de heli.

Wat ik probeer aan te geven is dat het verschil tussen het oefenen van de figuren en het vliegen op een wedstrijddag. Gisteren stond ik echt zonder stress in mijn lijf in de piloten cirkel en leek het wel of ik de figuren voor het eerst vloog. Het zal ongetwijfeld aan mijzelf liggen maar ben op zoek naar het probleem. Op een wedstrijddag wil ik een zo goed mogelijk resultaat neerzetten en dat andere piloten beter zijn, ach dat is nu eenmaal zo en is voor mij ook geen probleem.

Hoofdreden voor het meedoen met dit soort dagen is de ontspanning en genieten maar ik kom ook om een jury te laten zien hoe 'mooi' ik sommige figuren kan vliegen.

Nou ik ben het er ook niet mee eens.

John kan al "rondjes vliegen".
Maar om bijvoorbeeld een pirouette op de plaats te maken (langzaam) is een andere zaak.
John richt zich op F3C, het ballet onder het helivliegen.
De discipline hierin is onvergelijkbaar met “rondjes vliegen” en vergt veel meer.
Iedereen kan op zijn tenen lopen. Alleen een balletdanseres doet dit net even wat extremer.

John overdrijft ook een tikkie hoor.
Hij vond het zelf slecht. Maar vanuit het juryperspectief vond ik het niet ongecontroleerd.
Pas als het ongecontroleerd zou zijn zou ik jullie gelijk geven.
Nu zie ik een gepassioneerde gecontroleerde vlieger die gewoon meer moet oefenen om het perfect te krijgen.
Misschien een stapje terug qua figuren, maar die beslissing is voor hem persoonlijk.

hey john ik stond de eerste ronde ook te trillen op men benen en ik had ook echt gigantisch last van de wind we doen allemaal ons best en meer kunnen we niet!
ik ben er ook wel achter gekomen dat ik sommige figuren beter moet oefenen of vervangen!
het was sowieso een hele ervaring voor iedereen met die wind

Nou ik ben het er ook niet mee eens.

John kan al "rondjes vliegen".
Maar om bijvoorbeeld een pirouette op de plaats te maken (langzaam) is een andere zaak.
John richt zich op F3C, het ballet onder het helivliegen.
De discipline hierin is onvergelijkbaar met “rondjes vliegen” en vergt veel meer.

Ik bedoelde ook niet dat hij zomaar rondjes moet gaan vliegen.
Maar ik zou denken/verwachten dat een stationaire pirouette je beter af gaat als je ook al een pirouettende cirkel redelijk kunt vliegen.
Dus staar je niet blind op de figuren die je voor de wedstrijd wilt doen maar probeer het al verder uit te bouwen.
En ik wil daarmee niet zeggen dat je al een meteen figuren moet gaan proberen die 10stappen verder liggen. Maar probeer je niet te beperken tot hetgeen je voor de wedstrijd wilt doen.

Hierin heb ik een mooie leidraad gevonden om bepaalde dingen te oefenen
Learning to Fly
Ik zou denken dat je ook voor F3C vliegen toch wel alle figuren uit "low and slow aerobatics" zou moeten kunnen voordat je aan wedstrijden denkt...

Daar tegenover staat dat je de wedstrijdfiguren natuurlijk wel moet oefenen. En daar wringt voor mij de schoen. Ik heb geen zin om b-klasse figuren tot op F3C niveau te oefenen dus wacht ik met wedstrijden totdat ik voor de a-klasse klaar ben. (en dan is het nog maar afwachten of ik zin heb in de wedstrijden :) ) Voor John bedoel ik hier eigenlijk wederom mee, leg je niet te snel vast op het wedstrijdvliegen. In mijn optiek zal het je vooruitgang belemmeren. Maar bewijs me maar van het tegendeel John door in meerhout wel (voor je eigen gevoel) goed te presteren.

Laatst bewerkt:
Hey John,

Ik denk dat je je verwachtingen voor gisteren iets te hoog hebt gelegd. Dat heb ik in het verleden ook wel eens gedaan, echter presteer je altijd precies datgene wat je kan op een wedstrijd. Voor zover ik me herrinner heb je een gelijke prestatie als in venlo en valkenburg gemaakt en valken burg was je ook niet erg tevreden over.
Ik had gisteren precies het omgekeerde. Ik dacht na de eerste keer hoveren met de eagle in de wind dat de hirobo eigenlijk maar marginaal beter is dan de unistar. En dus dat ik maar marginaal beter zou presteren gisteren ,maar gisteren had ik het gevoel dat ik betere vluchten als tevoren had gemaakt Echter de cijfers van de jury (ik heb de gedetaillerde scores al bekeken) geven eigenlijk een gelijkwaardige score aan met venlo en valkenburg.
Dit betekend voor ons beide dat we lekker moeten doorgaan met trainen . Het zou handig zijn als we gezamenlijke trainingsdagen zouden hebben ,maar praktisch zal dat toch wat minder haalbaar zijn. Dus kom zoveel mogelijk naar de wedstrijden want dan heb je dus wel een gezamenlijke oefening!!!!
Let wel John , voor ons beide is er veel meer nieuw dan voor "ervaren" piloten. in mijn klasse hebben de anderen al jaren ervaring met zijwaarts hoveren en de rechte aanvliegroutes en "keerfiguren" . Jij en ik hebben nog maar net geroken aan het zijwaarts hoveren en het maken van pirouetten op de plaats. Dat is een hele grote handicap, tel de vreselijk turbulente wind erbij op en je figuren zien er niet meer uit. Ik weet niet of je goed naar de hoovers van Ronald ,Rob en Cees hebt gekeken, zij hadden er ook behoorlijk moeite mee en bij hun ging het er ook wel eens naast. We zijn nou eenmaal geen Hashimoto ,Ito of Manabu. Of vul maar in wie je goed vind vliegen.
Naast de dingen die je nog aan de heli kan doen (welke je al aangaf) , ga bij elke keer dat je gaat vliegen lekker je wedstrijdprogramma vliegen en doe ze zowel links als rechts om. En probeer met het rondvliegen steeds groter te gaan vliegen zodat je een flinke aanloop kan nemen voor je aerobatics.
Ik neem hierzelf ook nota van en ga lekker wat doen.

Steven

Mijn eigen ervaring is dat wind een hele grote factor is bij het vliegen.
En dus ook zeker bij F3C vliegen.
Ik herken het gevoel van je figuren denken te beheersen, er goed op getrained te hebben, maar er totaal wat anders uit zien komen tijdens een wedstrijd.
De realiteit is echter dat je meer en liever vliegt als het wat rustiger is, terwijl je eigenlijk juist met veel wind meer moet trainen en dus zoveel mogelijk vluchten moet maken onder moeilijke omstandigheden.
Elk stationair figuur, of gevlogen figuur waar combinaties van alle stuurfuncties in zitten worden veel moeilijker, er is altijd een functie die extra/anders moet worden aangestuurd en dan ook nog eens rekening houdend met de turbulente effecten.

In de sport gaat het uiteindelijk om de punten (moet ook je drijfveer zijn anders heeft deelname weinig zin in mijn ogen).
En de punten worden gegeven op de omschrijving van het figuur en de exacte uitvoering daarvan.
Degene die dat het beste doet onder alle omstandigheden is de winnaar aan het eind van het seizoen.
Verkloot je een figuur die je niet voldoende erin hebt zitten onder ALLE omstandigheden, dan is de aftrek vaak enorm als je het figuur niet weet te voltooien volgens omschrijving.
Kan je beter een figuur kiezen met een lagere K-waarde wat je wel onder alle omstandigheden goed kan vliegen.
De jury heeft richtlijnen (zoals het hoort), en geeft geen kado's voor getoonde inzet, of evt. potentie van een piloot, dus optimaal gebruik maken van die richtlijnen.

Zie ik het zo vreemd?

Maar ik zou gewoon doorgaan John, het is zeker leerzaam en leuk om iedereen te volgen terwijl je zelf vorderd door veel vlieguren te maken.

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
Daar tegenover staat dat je de wedstrijdfiguren natuurlijk wel moet oefenen. En daar wringt voor mij de schoen. Ik heb geen zin om b-klasse figuren tot op F3C niveau te oefenen dus wacht ik met wedstrijden totdat ik voor de a-klasse klaar ben. (en dan is het nog maar afwachten of ik zin heb in de wedstrijden :) ) Voor John bedoel ik hier eigenlijk wederom mee, leg je niet te snel vast op het wedstrijdvliegen. In mijn optiek zal het je vooruitgang belemmeren. Maar bewijs me maar van het tegendeel John door in meerhout wel (voor je eigen gevoel) goed te presteren.

Het is maar net voor welke weg je kiest, ik kan ook gewoon gaan oefenen en als ik over een paar jaar klaar voor de F3C klasse direct in de f3c-klasse stappen. Ik heb gekozen om vorig jaar direct met wedstrijden mee te gaan vliegen om mijzelf meer te kunnen pushen om te gaan vliegen en dus mezelf meer kan dwingen om te gaan vliegen als voorbereiding van de wedstrijden. Het gevaar is inderdaad dat je TE gericht gaan oefenen en kan beperkingen opleveren.

Zie ik het zo vreemd?

Maar ik zou gewoon doorgaan John, het is zeker leerzaam en leuk om iedereen te volgen terwijl je zelf vorderd door veel vlieguren te maken.

Nee je ziet het niet vreemd want ik zie het net zo ;).

Ik denk dat de teleurstelling gisteren en vanmorgen dusdanig dat ik het te zwart/ wit zag. Ik heb het al eens eerder gemeld: de weg naar boven zal met pieken en dalen gaan :yes:.

Ondertussen ben alweer een beetje bijgekomen en de schade aan de heli is alleen een bec dus ....komende dagen weer lekker gaan vliegen en oefenen voor Meerhout! En ik zal ver%$#me daar laten zien dat ik heus wel een mooi figuur kan vliegen!

Moet wel een hobby blijven !!! dus fun is erg belangrijk... John gewoon veel vliegen en niet te veel tweeken !! Dat gaat ten kosten van je leer curve .. tot gauw ergens op een meeting.

Back