1e wedstrijd 2011 in Odoorn
Het nieuwe wedstrijdseizoen is begonnen en we waren met zijn alle te gast op de mooie locatie van de vliegclub in Odoorn. Het is een stukkie tuffen voor vele van ons maar het was de moeite waard, mooie locatie en een strak verloop van het wedstrijd schema.
Bij aankomst was het toch wel even schrikken want het was er behoorlijk koud en erg winderig. De temperatuur zou in de middag oplopen tot een behaaglijke temperatuur maar de wind bleef toch echt flink doorblazen. Met name de wind heeft de piloten behoorlijke parten gespeeld en het was soms bijna geen doen om mooie figuren te vliegen. De figuren bij de 3D klasse zagen er voor mij als leek heel aardig uit, maar ik ken de figuren niet en kan dus niet echt beoordelen wat de windfactor deed. Bij de F3C klasse hadden de piloten grote moeite om de hover figuren netjes te vliegen ook de aerobatic figuren waren soms behoorlijk 'uitgewaaid'. Hmmm, dat beloofde wat want ik had 5 hoverfiguren in mijn programma.
Omdat ik de afgelopen weken niet gevlogen had heb ben ik op koninginnedag vroeg opgestaan om toch nog even wat hover figuren te proberen. Ook was ik op de wedstrijddag vroeg opgestaan omdat ik toch in Odoorn nog even op het veld zelf een accu leeg wilde vliegen. Poeh dat viel niet mee.. en tijdens deze vlucht merkte ik al dat het een moeilijke wedstrijddag zou worden. Afijn de voorbereidingen waren dus goed, de wind daar had iedereen last van mijn zenuwen had ik ook aardig onder controle dus ik moest een aardig resultaat kunnen scoren.
Ik moest als eerste starten in de sportklasse, ik zou starten met een pirouette. Al tijdens dit figuur schrok ik een beetje, het leek wel of ik de verkeerd heli gepakt had (Rob heeft n.l. exact dezelfde

). De heli ging alle kanten op en de correcties die ik deed werken ook niet zoals ik gedacht had. Alle figuren waren ronduit slecht gevlogen en ik had mijn hadden vol om de heli boven de pionnen te krijgen en de heli was niet op een lijn te houden. Het was een frustrerende ronde, op een of ander wijze lukte het totaal niet.
Volgens mij hebben de jury leden zich rot gelachen: 'John heeft n.b. geschreven dat ie al weken aan het trainen is' .Ze zullen wel gedacht hebben..."oefen maar lekker verder want dit ziet er niet uit". Ik dacht zelf even een stoel horen kreunen omdat Walter uit zijn stoel dreigde te vallen van het lachen.
Al voor deze wedstrijd had Rob aangeven dat hij met andere bladen vloog en dat deze veel beter hoveren, met name in de wind. Ik heb deze bladen na mijn belabberde ronde van Rob mogen proberen en moet inderdaad toegeven dat deze bladen de heli meer 'smooth' laten reageren. Ook de heckrotor is ineens veel rustiger. Deze bladen van Rotortech zijn veel stijver dan de standaard Align en hebben veel minder flex. Rob denkt dat deze bladen vooral bij winderige omstandigheden veel beter presteren dan de Align bladen. Verder kreeg ik nog wat tips van Cees die even een kritische blik over mijn heli had geworpen. Ik had toen al wat huiswerk voor de volgende wedstrijd.
Aangezien de wind soms erg vlagerig over het veld kwam zorgde een van deze 'windstoten' dat mijn heli van de tafel viel. Ik stond zelf verderop en werd door een ander op de hoogte gebracht. "Gaat weer lekker vandaag" dacht ik bij mijzelf, zo op het eerste gezicht was er niets aan de heli te zien maar ik ging toch even in een hoekje de heli laten hoveren om te checken of er een zaken krom waren. Het hoveren bracht geen problemen naar voren dus het leek mee te vallen, nadat de heli was uitgedraaid liepen Remon en ik naar de heli toe en hoorde Remon een soort gesis onder de kamp. Snel demonteerde ik de kap en kwam er een rooklucht naar voren ik ontkoppelde direct de ontvanger batterij om eventuele verdere schade te voorkomen.
Er was kortsluiting in de UBEC geweest want daar was een gedeelte gesmolten.

. Nou dit was dus het einde van mijn wedstrijd dag, de trex 600 wilde ik n.l. niet in deze winderige omstandigheden inzetten. Achteraf dus ook gelukt gehad dat dit op de grond gebeurt en niet in de lucht want dan was ik toch echt de heli kwijt geweest. Thuis aangekomen de boel uit elkaar gehaald en is het een slecht soldeer contact geweest. Dit is een soldeer contact dat ikzelf gedaan heb dus mijn eigen schuld!
Al met al dus een teleurstellende , maar ook leerzame dag. Leerzaam: zet je heli niet op een tafel bij winderig weer of in de buurt van stoelen die om kunnen vallen. Verder ga ik toch andere bladen aanschaffen en moet ik enkele kogellinks de kop wat ruimen zodat ze soepeler lopen. Ook de hevel op de heckrotor ga ik vervangen voor een andere, Rob melde dat de plastic variant beter past dan de aluminium hevel die er nu opzit.
Tenslotte:
Ik begin mij wel af te vragen wat ik anders moet gaan doen. Ik heb in mijn ogen toch wel veel geoefend en is de heli prima en ligt het toch echt aan de man die de sticks heen en weer duwt. Mijn progressie is minimaal en heb mij de afgelopen weken vooral op het nauwkeurig vliegen ingesteld. Als ik dan zie hoe ik presteer t.o.v. de andere piloten in dit soort moeilijke omstandigheden dan zet ik grote vraagtekens???
Desondanks heb ik een leuke dag gehad, en genoten van de verrichtingen van de ander piloten. Beide Bassen en Ronald gefeliciteerd met jullie overwinningen en tot in Meerhout (
hoop ik).