De weg naar de FAI F3C klasse....

John,

ik heb nog iets ontdekt over de gyro waarbij het hunten vrijwel weg is:
zet je gain in HH zo HOOG mogelijk !
Ik had hem op een gegeven moment op 100% en nog steeds geen oversturen, maar het onrustige in de tail werd wel minder en de stops waren strakker.
Maar ja hoger dan 100% kun je niet gaan, dus de servoweg naar 120 procent en nog steeds geen oversturen, maar de tail is nu veel strakker !
probeer het maar eens, ik ben benieuwd of jij het ook zo ervaart.

gr,
Rob

zet je gain in HH zo HOOG mogelijk !
duh, het is toch gebruikelijk om je gain zo hoog mogelijk te zetten totdat hij begint te oscilleren en dan enkele procenten terug.
Als jullie hem niet aan het oscileren krijgen moet je misschien een ander gaatje op de servo proberen.

Heb ik hier zelfs al een keer eerder gezegd,
[post134]

Laatst bewerkt door een moderator:
John,

het is weer een literair meesterwerk. Mooi!

Denk eraan dat als je de pitch in een andere flightmode omlaag programmeert dat je in die flightmode het "gas" verder openzet. Je moet het zo afstemmen dat je in beide situaties bij dezelfde knuppelstand hoovert anders heb je altijd een sprong. Tenzij je de knuppel juist op een andere plek in de hooverstand wil hebben natuurlijk. Ik zelf heb in Flightmode 1 "de hoover stand" de knuppel in het midden tijdens hooveren, in flightmode 2 is evenzo de knuppel in het midden bij hooveren maar wel met hoog toerental. In flightmode 3 heb ik 0 graden pitch bij knuppelmiddenstand en uiteraard hoog toerental.
Maar alles natuurlijk naar eigen wens.
Het "soft" omschakelen tussen flightmodes wat Bas noemt is in eerste instantie gedacht om de tandwielen te sparen tijdens het omschakelen. maar Misschien regelt je regelaar zelf al langzaam op naar het hogere toerental en dan is het niet per se nodig om soft te schakelen in de zender. Een klein hopje kan je dan wel verwachten en niet wegwerken. Gewoon omschakelen terwijl je wegvliegt, dan merk je er niksvan...

Steven.

duh, het is toch gebruikelijk om je gain zo hoog mogelijk te zetten totdat hij begint te oscilleren en dan enkele procenten terug.

Ja is logisch, maar je verwacht het niet dat je bij 100% nog steeds geen osscilatie hebt. het lijkt er op dat deze gyro (Align 780) extreem veel gain nodig heeft.

Je zou dan de servo hevel langer moeten maken, hiermee verhoog je de mechanische gain en kan de gain in je zender omlaag.
Misschien dat je door de gebruikte tail blades en lage headspeed ook al buiten de normale gain range valt.

Afgezien daarvan zijn er een hoop klachten over de GP780 dus wellicht is het op voorhand al een verloren zaak.

Je zou dan de servo hevel langer moeten maken, hiermee verhoog je de mechanische gain en kan de gain in je zender omlaag.
Misschien dat je door de gebruikte tail blades en lage headspeed ook al buiten de normale gain range valt.

Afgezien daarvan zijn er een hoop klachten over de GP780 dus wellicht is het op voorhand al een verloren zaak.

De hevel hebben we juist korter gemaakt omdat de tail dan juist ging hunten.(niet oscilleren)
Met een korter armpje was het al een stuk beter.
De headspeed is idd laag en dus ook de tail speed, maar het moet kunnen, evt met langere tailblades.
Ik geef niet zo snel op hoor, ZOOO slecht zal hij niet zijn ?
Als het echt niet lukt probeer ik wel een andere gyro.

Hmmm, het is even zoeken naar de correcte afstellingen maar voorlopig blijft de GP780 er gewoon op. Ook ik geef het , net als Rob, niet zo snel op het is ook een beetje zoeken en dingen proberen. Oke er zijn gyro's die iets sneller correct werken maar dat wil nog niet betekenen dat de GP780 een slechte gyro is.

Voorlopig ben ik zeer tevreden over deze heli, niets mis mee en zeker niet als je naar de prijs/kwaliteit kijkt. We zullen zien hoeveel van deze heli's op het WK in Italië meevliegen. Mark Christy heeft vorig jaar met een 'normale' Align 700E met het EK meegevlogen en eindigde op een 10e plek!

dan begrijp ik niet helemaal wat jullie bedoelen met hunten...
een staart gaat in mijn optiek altijd oscilleren, hoogfreqente oscillatie betekent te hoge gain, laagfrequente oscillatie betekent te lage gain. En te lage gain merk je vaak ook in de stops.

krijgen jullie ook bij een headspeed van 2100rpm en dan op flinke snelheid bochten trekken de staart niet in een hoogfrequente trilling? In dat geval zou de hevel toch echt langer gemaakt moeten worden en misschien andere tailblades installeren.
Wellicht zijn de tailblades die jullie nu gebruiken veel te soft qua pitch/kracht karakteristiek.
Of zijn de stops wel goed? Dus vol pirouetten en dan abrupt stoppen, dit moet hij zonder al teveel kabaal doen en zonder doorslaan of napendelen.

John, je hebt toch een spartan op je 600 zitten? kleine moeite en groot resultaat als je die even overzet.

ik moet plotseling denken aan de problemen die er waren met de JR G770. Daarin zat het printje niet goed in de behuizing vast waardoor een zwabberende staart ontstond. was heel vaag. Ik heb in de mijne het printje vastgeklemd met een stuk schuim. resultaat was super strak. Misschien de moeite waard om de 780 even van binnen te bekijken?

S.

Hunten versta ik het heen en weer gaan van de staart, dus kleine bewegingen van links naar rechts. Ik vlieg met een max. head speed van 1950 toeren dan merk ik er niets van. Het ' hunten' merkte ik bij het hoveren met 1550 toeren, maar het is nu bijna weg. Nu weet ik niet wat het verschil in 'stoppen' is tussen 3D en F3C maar volgens mijn zijn de stops bij het 3D vliegen vele malen abrupter. Ik heb hier al een beetje mee zitten klooien en merkte er nu eigenlijk niets van, hij pendelt zeg maar niet na of zo na een snelle stop en snelle heen en weer bewegingen van de staart.

Verder heb ik hier nog een Futaba 520 gyro liggen dus ik kan het altijd proberen maar ik wil eerst alles uit de 780 halen en als ik dan nog niet tevreden ben dan kan hij er altijd vanaf, voorlopig blijft hij erop.

De 520 zou ik niet op de plank laten liggen ;)
Je vliegt toch wedstrijden.
Altijd het beste monteren waar je beschikking over hebt lijkt mij.

Om heel eerlijk te zijn zou ik toch nog even verdergaan met je 780, dan weet je precies wat je er wel of niet aan bevalt. Altijd maar upgraden zonder duidelijke reden maakt de hobby erg duur.

De GP780 gaat er zeker nog niet af, het hunten is bijna weg en hij werkt prima dus waarom er dan afhalen.

Verder nog iets belangrijk waarom ik hem er niet afhaal! Dit draadje ben ik begonnen om mijn heli ervaringen aan andere te melden, incl. alle ups en downs. Ik wil ook proberen wat mensen enthousiast te maken voor het F3C vliegen. Nu word er vaak gezegd dat F3C vliegen moeilijk en duur is. Moeilijk....JA! maar duur...NEE, F3C vliegen hoeft niet duurder te zijn dan 3D vliegen. Ik denk dat F3C vliegen goedkoper is dan 3D vliegen omdat de figuren wat hoger van de grond gevlogen worden ;). Met name de aanschaf van een F3C machine zou een kostbare zaak zijn, JA als je een Hirobo of JR heli koopt maar Align heeft nu toch echt wel een betaalbare heli op de markt gezet die in de basis toch echt wel goed vliegt en helemaal compleet geleverd wordt.
De Hirobo en JR zijn de ultime F3C heli's maar die komen in mijn ogen alleen bij de echte toppers tot hun recht. En deze piloten crashen heli's iets minder dan de aankomende onervaren F3C piloten.

Ik wil dus eigenlijk zo min mogelijk zaken aan deze heli aanpassen om te laten zien dat deze heli vanuit de doos goed te vliegen is en geschikt is voor de F3C figuren. Oke ik ben geen echte F3C vlieger maar Rob vliegt ook met deze heli en is er goed over te spreken. Ik heb er dan nu wel ander heckrotor bladen opgezet maar dat is een minimale aanpassing.

Ik ben voorlopig van mening dat dit een prima heli is , zeker voor een beginnende piloot zoals ik. En 'problemen' hebben ook een positieve kant, het dwingt je om dingen uit te proberen en je te verdiepen in de materie. Afgelopen weken genoeg gesleuteld om de trillingen uit de heli te krijgen, achteraf allemaal voor niets maar heb weer genoeg bijgeleerd. Hetzelfde met de gyro, het is dan niet de beste die er te krijgen is maar ik verdiep mij weg in de materie om te kijken of ik het op een of ander wijze voor elkaar krijg dat hij wel goed werkt. Om direct voor de makkelijkste weg te kiezen en er een Futaba 520 op te zetten dan loop ik mijn doel voorbij.

Ik mag dan misschien eigenwijs zijn maar de GY520 kan er altijd nog op!

@DannyVG, De F3c jongens draaien veeeeel lagere toeren dan de 3D mannen(hehe, kon het niet laten:D) zeg gerust 600 tot 700 rpm lager... tailrpm is ook veel lager=hogere gain. samen met een korte hevel kan dit soms zorgen voor extreem hoge gains.

Toch zit 100% mij ook niet helemaal goed....maargoed, het gaat blijkbaar. hangt van de heli, en ook de zender ed af..

Anko, Ik ben me ervan bewust dat ze 1500rpm oid draaien en dat hierom de gain omhoog gaat.
Maar het ging mij hoofdzakelijk om een post van lang geleden(zie onder) en Roak zijn opmerking dat je zo hoog mogelijk moet gaan. Ja duh, natuurlijk moet je zo hoog mogelijk gaan en niet zomaar "willekeurige" waardes proberen. Ik heb nog steeds niet van Roak of John gehoord dat ze met een hoger toerental de gain wel dusdanig hoog konden krijgen dat hij hoogfrequent begon te oscilleren. Dus ik ben nog steeds van mening dat ze met te lage gain vliegen.
Maar als het zo naar tevredenheid voor ze werkt dan zal ik erover ophouden :)

Ehh, ik had hem eerst op 50 staan toen naar 60 en zit nu op 40? en nu is het hunten weg....ik snap er niets van als jij op 90% vliegt :confused:

Afgelopen week (uiteraard) weer wezen trainen, ben met de laatste kleine zaken bezig maar de heli vliegt perfect. Heb de bec op nu op 6 volt gezet en het reageert toch net ff anders merk ik weer. Tevens toch de gyro terug gezet naar 80% omdat ik toch merk dat het dan beter is, soms komt het hunten heel even om de hoek kijken, waarom ....ik weet het niet. Achteruit uitvliegen gaat prima en de staart blijft doen wat ik wil dus de gyro doet zijn werkt toch echt wel correct. Alleen is het wel erg vreemd omdat ik nu al waardes van 40% tot 95% geprobeerd heb, bij 95% was het wel duidelijk te zien dat de gain te hoog stond. Wel raar als Rob de gyro op 100% heeft staan en bij mijn heli moet ik hem terug zetten.

Omdat het nu allemaal wat serieuzer aan het worden is ben ik echt de figuren met pionnen aan het trainen en de hoogtes aan het inschatten. Ik had echter afgelopen weekend een verschil van mening op de club over de afstanden van de piloot t.o.v. de pionnen. Als ik mij goed kan herinneren staat er op elke hoek een pion en NIET tussen de hoeken. Echter als ik nu een boog, diamant of horizontale M wil vliegen dan moet dat volgens mij tussen de pionnen 1/2 en 3/4 doen en vraag mij af of er op die lijn (zie pijlen) bij de sportman ook pionnen staan?

full

De afstand tussen de 'hoverlijn' en de piloot is naar mijn inzicht 9 meter? Misschien dat er meelezers zijn die precies weten hoe het nu zit.

Ik heb afgelopen dagen 9 vluchten gemaakt, 7 keer een hover sessie en 2 keer rondvliegen en de stall turn oefenen. Ik moet echt wennen aan de snelheid want deze heli vliegt veel sneller dan de voort sukkelende ;) 6S Trex 600. Het is maar weer een bevestiging dat mijn progressie maar zeer langzaam is, ik moet het compenseren door veel, heel veel te vliegen.

Verder spookt! er iets anders door mijn hoofd.....omdat ik vroegah twee heli's gecrasht heb toen ik een looping 'probeerde' te vliegen heb ik het lef niet om er mee te beginnen. Niet dat ik het nu met de 700 ineens wil proberen maar vorig jaar hikte ik er tegenaan en stelde het elke keer weer uit. Maar dit jaar MOET het er gewoon van komen, ik ga de 600 nog eens een keer extra checken en toch eens het lef ergens vandaan halen om het op grote hoogte met de 600 eens te proberen. Ook de rol moet er eens van komen, dit vind ikzelf een van de mooiste bewegingen die een heli kan maken. Op de sim lukt het allemaal prima maar in het echt....... oh ja en hier heb ik ook al gekeken ;) : Flying Lessons

Ja ,

ik zat al op een verhaaltje in je logboek te wachten...
Inderdaad heb je gelijk . ik heb er bij het vertalen van de figuurbeschrijvingen niet aan gedacht dat de pionnen niet op de handige plek staan. Hmm, doe je alle drie "aanstaande" F3c hoverfiguren? Dan denk ik niet dat het een probleem zal zijn dat bij jouw beurt de pionnen op de "F3c" plekken staan. Of dat er misschien dan 6 pionnen staan... Het is wel belangrijk vind ik dat de pionnen op die plek er zijn. Ik vlieg de figuren 20x beter met de pionnen...
En inderdaad , de piloot staat 9 meter vanaf de start/landingscirkel.

De website van Simon Lockington is al enkele jaren niet meer bijgehouden helaas. Hij is ook een F3c georienteerde piloot. Ik heb ook veel op zijn website rondgesnuffeld, helpvol zeker , ervaren piloot.

Steven

omdat ik vroegah twee heli's gecrasht heb toen ik een looping 'probeerde' te vliegen heb ik het lef niet om er mee te beginnen.

Hoi John,

Komt omdat de meeste piloten die beginnen met een looping oefenen veel te veel aan de nick trekken. Om een looping mooi groot te vliegen moet je veel meer op pitch vliegen, dwz vol pitch de looping in en een klein beetje cyclic. Cyclic vasthouden de hele looping. pas als je bijna in de top bent iets pitch minderen (zeker geen negatief), op 3/4 weer meer pitch geven, evt volpitch, en onderin je cyclic weer naar neutraal. Je zult zien dat je dan zelfs vaak veel hoger uitkomt dan je begonnen bent, maar dat moet je dan perfectioneren door het vaker te doen.

Dat is ook de basis voor een mooie hoge stall turn; vol pitch en niet al te veel cyclic.

gr,
Rob

Laatst bewerkt:
Back