Dat anticiperen op wind is ook het moeilijkste wat er zo'n beetje is eigenlijk

Dat kost gewoon enorm veel vlieguren om dat aan te gaan voelen, en het zelfs voor te zijn, ook in vlucht.
Wat wel meehelpt is je omgeving goed in de gaten houden, bomen, gras, geluid etc.
Je kan rukwinden vaak al aan zien of horen komen, het opeens wegvallen kan je ook waarnemen van te voren.
In het vluchtgedrag kan je ook van alles gaan lezen als je maar genoeg vlieguren maakt.
Je zal dus moeten trainen op het "vooruit" sturen, als je hem "achterna" stuurt zoals gebeurde ergens tussen 1 en 2, dan ben je uiteraard te laat en heb je je puntverlies al te pakken.
Vlieg je met hele kleine uitslagen, i.cm. een lage headspeed, dan zal het ook niet makkelijk zijn om de heli te beheersen in dat soort omstandigheden.
Je hebt dan simpelweg te weinig "prut" om hem op zijn plaats te houden

.
Je mechanische stabiliteit zal je uit je heli moeten halen (goede rotor demping en een rotsvaste staart).
Je afstelling (headspeed, uitslagen etc.) moet afgestemd zijn op de omstandigheden, en die moet je instellen tijdens de trainingen in de diverse omstandigheden.
Je hebt flightmodussen, dual-rates, expo settings en diverse schakelaars tot je beschikking, gebruik ze zou ik zeggen.
Ik vlieg geen F3C, maar als ik het wel zou doen, zou ik het zo doen in ieder geval.