De weg naar de FAI F3C klasse....

Eric, die lagerlijm is nooit sterk genoeg om het buitenste lager tegen te houden tijdens het vliegen, die houdt geen 200KG vast.
dat buitenste lager zal zich dus echt wel zetten en de vrije ruimte eruit drukken.
De radiaallagers krijgen wel degelijk behoorlijke krachten te verduren, de cyclic krachten komen daarop. en die kunnen fors zijn.
Als de lagerlijm de lagerschaal niet op zijn plek houd, wat heeft het dan voor zin om ze te lijmen?
R48 (lagerlijm) kan een afschuifkracht weerstaand van 2,5 kg/mm^2
het oppervlak van de buitenring is aardig wat mm^2
Maar ik hou er nu over op hoor!.
Ik doe een poging om mijn kennis te delen (onderbouwd), wat je ermee doet is volledig aan jou ;).

Laatst bewerkt:
Hmm, ik weet het zonet nog niet John. Al slingert dit wiel iets, dan is het nogwel een snel draaiend onderdeel wat ik niet verdenk als je landingsgestel trilt. Ik zou inderdaad morgen lekker naar Almere rijden als ik jou was. Trillingen zijn akelig!!!
Zo op de verhalen afgaand zou ik het zoeken in de kop. Het is dat ie niet vliegt zonder bladen , maar anders zou je goed kunnen zien of je paddlestang en paddles misschien de oorzaak zijn. misschien kan je evengoed zonder hoofdrotorbladen even draaien en voelen of de heli erg trilt. Ik heb het met mijne ook gedaan en zo wel het een en ander te weten gekomen. Pas wel op dat je staartrotor geen druk geeft anders gaat de heli zo vervelend draaien.
De rubbers in de kop zijn ingevet toch? Dan verwacht ik ook niet dat de 0,2 gram de oorzaak van zulke grote trillingen zijn. Ik balanceer trouwens altijd als laatste stap met beide bladen in een (oude) rotorkop hangend aan de tafel.

Veel plezier bij Rob morgen.

Hoi,
@Super john: klein puntje misschien, nu de staartbuis er toch af ligt: draait de hekrotor wel gelijkmatig en soepel of lijkt het net alsof de tandwielen te vast op elkaar gedrukt zitten? Heb gemerkt dat het tandwiel in de buis(hekrotorblok) naar buiten kan worden gedrukt waardoor de tandwielen stroef gaan lopen. het tandwiel in de buis kan je voorzichtig(met de duimen aan 2 zijden) in de buis-richting drukken, als het plotseling verspringt en met een "klik" terugschiet zit het weer goed en lopen de tandwielen weer soepel.
Dat wegdrukken komt waarschijnlijk door het aanbrengen van de staartbuis, dan zijn de alu klauwtjes van de torquetube niet direct in de uitsparingen van het chassis tandwiel gesprongen en hebben het andere tandwiel met lager en al een stukje naar buiten geduwd, omdat het dan scheef zit springt het niet vanzelf terug door de excentrische druk van het hekrotorastandwiel

Allen dank voor alle reactie's , ik rij morgen naar Almere aangezien Rob veel ervaring heeft en hoop dat we het probleem boven water halen.

Wordt vervolgd.

hoi John,

Ik hoop dat je morgen snel het probleem vind, echter als een heli van begin af aan problemen heeft die niet snel zijn gevonden.
Dan is er of een onderdeel niet goed nieuw uit de doos, of de heli is niet goed in elkaar gezet.

Om overmatige slijtage of zelfs een crash te voorkomen is het beter om de hele heli uit elkaar te halen en opnieuw in elkaar te zetten, met daarbij elk onderdeel te kontroleren.

Gr Frans.

@Frans, ik heb de heli de afgelopen weken al voor meer dan 80% gedemonteerd en dat al tot 2 keer toe. Het kan maar zo dat er iets verkeerd zit maar ik zou niet weten wat misschien dat Rob het wel ziet.

'Achteraf..... kijk je een koe in zijn kont'

Vanmiddag dus maar richting Almere gegaan om samen met Rob te kijken of we het trillings probleem konden oplossen. Het was een prachtige en zonnige dag en de locatie van MVA is werkelijk schitterend. eerst dus maar samen met Rob gekeken hoe het probleem eruit zag. Dus de heli laten hoveren met 1950 toeren en maar turen , Rob merkte eigenlijk al snel op dat het geen trilling was maar de heli zwabberde een beetje onder de schotel (Rob noemde het iets anders maar dat ben ik vergeten). Daarna de heli laten draaien zonder bladen en eigenlijk was er niets vreemds te zien.

Hierna mijn complete kop eraf gehaald en de reserve kop van Rob op mijn heli geschroefd om te kijken of het daadwerkelijk in de kop zat. Toen ik de heli met 1950 toeren liet hoveren was er dus geen trilling, het moest dus in de kop of de paddles zitten.

Al tijdens het uitdraaien van de kop begonnen we dus over de paddels die op een of andere wijze niet goed in balans was. Ik meldde Rob dat ik dat eigenlijk niet geloofde omdat de paddels al uit gebalanseerd vanuit de fabriek waren, ik had er n.l. een blanco tape op zien zitten.?????? Een zeer verbaasde Rob, "dat kan niet, dat heb ik nog nooit gezien".

Bij de sleutelplaats aangekomen liet ik dus zien dat er een stukje 'tape'op de onderkant van de paddel zat. "Tja, dat moet er af, dat stukje tape zorgt ervoor dat de paddels tijdens transport niet beschadigen" :???: Het was ook geen tape maar en stukje plastic dat eigenlijk een beetje aan de paddel bleef plakken, terwijl ik er van overtuigt was dit dit een stukje tape was dat de fabriek had aangebracht om het hetzelfde gewicht te geven als de andere :hammer:. Ik had ze n.b gewogen en wogen allebei 38 gram!

full

(Achteraf blijkt deze weegschaal niet nauwkeurig genoeg te zijn)

Dus mijn rotorkop weer op de heli gezet (zonder tape op de paddel ;) ) we weer vliegen.............................................................$%*&:onweer: dit was dus het probleem, onbalans weg en heli vliegt perfect.

Dit zat er dus op de paddel: een stukje van 50x35 mm

full

Met een gewicht van: 0.3 gram

full

Nu blijkt maar weer hoe nauwkeurig het allemaal komt kijken, een zeer wijze les en ik heb weer een hoop opgestoken. Verder nog een accu leeg gehoverd en weer tevreden naar huis. Thuis voor de zekerheid maar begonnen met laden om na wat klusjes in huis toch na het eten ff snel een paar vluchtjes te kunnen maken. Tussen alles door maar twee accu's vol geladen en dus na het eten snel naar het veld want ik wil nou toch wel een 'echt' rond vliegen.

Eindelijk de ruimte en dus vliegen met die hap, pfff dat is weer ff wennen. Wat een snelheid deze 12S heli, ik moet nog wat wennen aan deze heli en uiteraard wat meer zelf vertrouwen krijgen want met deze heli kan je heel ver weg vliegen en dat is iets wat ik nog te weinig gedaan heb. Maar wat vliegt deze heli heerlijk rechtuit, ik heb vanavond voor het eerst voor mij heel ver weg gevlogen en dat is toch nog wel een beetje ....eng. Het is nu zaak om veel te vliegen en vertrouwd te gaan raken met deze heli.

(Ohh ja, de lagers in de kop heb ik NIET!!! gelijmd ;))

Laatst bewerkt door een moderator:
zouden we niet beter e apart topic maken om deze overwinning te vieren???

man man niet te geloven!
0.3 gram en trillingen geven.. niet te doen!

Veel vliegplezier ermee!

groeten

Kleine dingen, grote gevolgen;-) Ik had een keer zo'n ding vergeten van een hoofdrotorblad te halen, dat gaat uiteindelijk dan met een grote klap tijdens het vliegen...

Geweldig dat je het gevonden hebt. :banana:
Tja, we hebben allemaal wel eens van die "sla je zelf voor de kop momenten".
Maar ik denk niet dat het gewicht het veroorzaakt maar meer de airflow.
Maakt niet uit, het is weg.​

Laatst bewerkt:
Hoi John,

Ja vliegt mooi strak rechtuit he ?

Ik ben blij dat we het hebben gevonden en gelukkig was het iets simpels en geen kromme kop o.i.d.

Nu lekker grote loopings vliegen en strakke stall-turns oefenen.

Die gaan trouwens belachelijk hoog, Cees Verplanke Hoog zeg maar.
Nou snap ik hoe hij dat voor elkaar krijgt.
Vorig jaar na een vertikale roll stond de heli meestal gelijk stil, nu blijft hij stijgen............................ er lijkt geen eind aan te komen.
Ik moet echt uit gaan kijken dat ik niet uit de box vlieg met dit soort vermogens want dat kost weer punten.

Laatst bewerkt:
Maar ik denk niet dat het gewicht het veroozaakt maar meer de airflow.​

Maakt niet uit, het is weg.​

klopt Walter, dat had ik ook al min-of-meer bedacht.

Overigens die term heeft "weaving"
Dat is als de heli een langzame cirkelvormige beweging maakt onder de rotor. in dit geval was het vrij snel, ik schat iets van 5x per seconde of zo.
Zodoende kwam ik eigenlijk al vrij snel op het idee om de paddels eens verder te bekijken. Kan ook komen door te stijve dempers maar dan is het meestal bij lage toeren, terwijl het nu juist verscheen op hoge toeren.

Laat het een 'eye opener' voor andere zijn! Ik ben er voor de volle 100% van overtuigt hoe secuur het allemaal komt kijken. De kleinste verstoring kan al grote gevolgen hebben, en er spelen veel van dit soort zaken bij vele andere piloten die problemen hebben met hun heli.

De basis moet al goed zijn anders loop je achter de feiten aan. Ik zelf was de afgelopen weken op zoek naar het probleem en heb mij er echt stuk op gebeten maar kwam er niet uit, en je ziet het ..2 zien meer dan 1 ;)

G!dsamme,

Man man, das echt zo een `sla me voor mijn kop` momentje.

Hahaaaa, wees blij dat je er nu eindelijk achter bent en weer lekker kunt gaan vliegen. Proficiat.
Zal een opluchting geweest zijn of niet John? :p

En nu als de donder oefenen. :2gunfire:

Remon

Training:

Nu het grootste probleem uit de heli is ben ik maar eens echt serieus aan het oefenen gegaan. Afgelopen weken wel eens wat hover figuren gedaan maar dat was meer "uit de losse hand". Gisteren en vandaag dus de pionnen mee en 10 meter uit elkaar gezet en ben er eens voor gaan 'staan'

Ik heb nog geen definitieve keuze gemaakt betreft welke figuren ik op de eerste wedstrijd ga vliegen maar ben er al verschillende aan het trainen. De diamand, de boog en de staande M zijn echte F3C basis figuren en die probeer ik zo ie zo. Daarbij oefen ik de pirouette, de staande driehoek en ben echt aan het trainen om de heli zijdelings te bekijken en ook zijdelings de heli RECHT! te laten opstijgen en te landen. Verder merk ik dat het een hele opgave is om RECHT achteruit naar het eerste vlaggetje te hoveren. Nu de pionnen er staan is het zaak om je goed te oriënteren en te timen.

Een figuur waar je je helemaal op verkijkt is :de boog! die lijkt makkelijk, nou probeer maar eens een mooie symmetrische boog te vliegen. De boog die ik probeer te vliegen lijkt meer een hip hop, rechthaakse, driehoekcirkel :onweer: shit wat is dit een moeilijke figuur.

Maar oefening baart kunst afgelopen 2 dagen heb ik 9 accu's leeg kunnen vliegen en heb alleen maar gehoverd. Alleen is het allemaal niet constant, vanmorgen zowaar (al zeg ik het zelf) een prachtige pirouette echter de piro die ik daarna weer deed leek weer nergens op. Ik heb het al eens eerder gemeld, ik ben geen snelle leerling maar wie weet leer ik het ooit eens ;).

Gyro:

Het hunten van de staart is bijna weg, soms komt het ineens weer om de hoek kijken maar het is bijna weg. Ik heb ondertussen ook andere heckrotor bladen van NHP op de heli gezet en deze geven iets meer rust rond het midden punt, iets wat Rob ook al had aangeven.

Pitch curve:

Ook ben ik eens aan het experimenteren met de pitch curve voor de hover figuren. Als ik de heli op hoogte wil houden dan vind ik eigenlijk de de heli ineens teveel stijgt of daalt en heb daarom de curve iets platter gemaakt.

- Lineare curve normaal mode:

full

En een 'probeer' curve.

full

Het is alleen nu even opletten als je overschakeld van Idle up 1 naar normaal omdat de heli dan ineens zakt omdat je ineens minder pitch hebt. Maar zoals gezegd ik ben aan het experimenteren, het werkt wel moet ik zeggen maar moet het nog iets fine-tunen.

Totaal heb ik nu 33 vluchten met de heli gemaakt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is alleen nu even opletten als je overschakeld van Idle up 1 naar normaal omdat de heli dan ineens zakt omdat je ineens minder pitch hebt. Maar zoals gezegd ik ben aan het experimenteren, het werkt wel moet ik zeggen maar moet het nog iets fine-tunen.

Totaal heb ik nu 33 vluchten met de heli gemaakt.

John, ik weet niet welke zender je hebt, maar in mijn zender kan ik een tijd opgeven tussen twee "standen" (flightmodes) van pitchcurve, daardoor gaat de overgang geleidelijk, wellicht heb jij zo'n functie ook ?

Bas

Back