De weg naar de FAI F3C klasse....

trillingen

Hallo,
-Mogelijk zit de boring met draad van de headstopper uit het centrum van de hoofdas. Als dat zo zou zijn heb je met gemonteerde headstopper een flinke onbalans aangebracht. Misschien 1x zonder en 1x met headstopper proberen of dat verschil maakt?

Deze wijzigingen hebben, naast het goed uitwegen/balanceren, bij mijn kleinere heli's de onbalans vrijwel geheel weggenomen:
-ik vervang de binnenzeskant-hoofdbout met borgmoer van de kop altijd door 2 gelijke korte binnenzeskantbouten 12.9 met in de hoofdas getapte draad:
120iq.jpg


NB.:Wel eerst kijken of dat kan met een holle as, deze moet genoeg wanddikte hebben. De uitstekende kop van de standaard meegeleverde bout weegt minder dan de aan de andere kant uitstekende stuk draad met zelfborgende moer: onbalans
- hetzelfde doe ik met het hekrotor hoofdblok (wel extra gat boren en draad tappen), asjes dan wel vervangen door geheel ronde versie (zonder vlakgeslepen enkel aandrukvlak) en 2 gelijke tegenovergestelde aandrukvlakken/-boringen maken
-zijn de bladasdraadsukken van gelijke lengte? Heb wel vaker gezien dat 1 kant soms tot wel 1mm langer was, die steekt dan uit aan 1 kant als de boel gemonteerd is, resultaat onbalans .
Gaat misschien een beetje ver maar heeft wel resultaat.
 
Laatst bewerkt:
@Rob, Mark Christy meld dat het wel uitmaakt als je het druklager verkeerd monteerd, het is mij alleen nog niet duidelijk of de lagers nu wel of niet vast moeten zitten, dit vraag ik nog ff bij hem na.

Natuurlijk heeft Mark Gelijk (zou niet durven Mark tegen te spreken)
MAAR,
ik kan mij echt niet voorstellen dat als je de KOOI van het druklager links en rechts verschillend monteert dat je dat bij 1900 toeren trillingen krijgt.
Dat gewichtsverschil is ZO miniem dat een vlieg op je rotorblad meer effect heeft.
Het kan ook niet zijn dat het druklager dan vast gaat lopen of zo. De functie van die kooi is om de kogels op gelijke afstand te houden en om het vet vast te houden, vandaar de open kant naar binnen monteren.
Die 0.2 gram heeft echt VEEL meer effect. Ik leg de grens altijd bij 0.1 gram.
Als je mazzel hebt dan is bij het lichtere blad ook het zwaartepunt meer naar binnen toe, kan het je misschien afdoen met zo'n zilveren blad-sticker die bij de kit geleverd zit.
 
Nu je de lager los heb zou ik ze niet vastlijmen voordat je de oorzaak hebt gevonden.
En dan nog zou IK persoonlijk ze niet vastlijmen.
Maar in ieder geval zorgen dat je nog eens kunt kijken als dit nodig is.
 
Ik heb op verschillende andere forums ook al gelezen dat het vastlijmen van de lagers een discussie punt is. Ik ga de lagers in eerste instantie niet vastzetten om te onderzoeken of de trillingen we zijn. Verder ga ik het gewichtsverschil van 0.2 gram uit de bladen halen en zet ook de druklagers op gelijke wijze in de kop. Het lijken mij allemaal zeer kleine zaken maar wie weet dat al deze kleine zaken er samen voorzorgen dat de boel uit balans is.

Voor de zekerheid demonteer ik ook het hoofdtandwiel eens, het tandwiel slingert niet maar ik heb er gewoon geen vertrouwen in dat bovenstaande de oorzaken van de trilingen zijn en zoek maar even verder :(
 
trillingen

Hoi super john,

Jou probleem komt volgens mij uit twee oorzaken de kop en de gyro.

Vanaf je maiden flight (servo reverse) heb je trillingen.
Volgens mij staat je spartan gyro niet goed afgesteld.
a. is de servo frequentie goed ingesteld?
b. gaat de stuurstang ligt, als je deze losneemt vanaf de servoarm en hem vasthoud tussen duim en wijsvinger, kan je deze dan ligt 1mm naar links en rechts bewegen? of gaat dit met schokjes?
c. Stel de gyro af met de governer uit en in normal (rate) mode op de hoge toeren (1900).
Breng de heli in de hoover en kijk of deze wegdraaid, zo ja dit mechanisch bij stellen, als deze goed staat land de heli en schakel een aantal keren van normal naar hh modus maar eindig in hh modus. Nu neemt de hh funktie de neutrale stand van de rate modus over.
Schakel de ontvanger en zender uit en zet alles weer aan in hh mode, nu zal de gyro de juiste afstelling programmeren. Hover nu weer om te testen, test daarna met de governer aan in hh modus.

Bij de kop moet je de bladas goed invetten zodat deze zich kan zetten en uiteraard moeten de bladen gebalanceerd worden.

Een vast zitten de kop en een niet goed afgestelde gyro zullen elkaar in resonantie brengen.

Een HH gyro stuurt altijd terug vanuit zijn beginstand, maar als deze beginstand niet de hoverstand is zal hij dit weer moeten corrigeren omdat de heli weer wegdraad. De gyro is hier zichzelf constant aan het corrigeren ook als het niet nodig is en raak dus in een visuele
cirkel.

Gr Frans.
 
wijsheid....

Uit mijn werktuigbouw-achtergrond. :
1: je dient nooit niet-smerende substanties in de directe omgeving van een kogel-, tonnen-, naald- , taats- of cilinderlager, axiaal- en/of radiaallager aan te brengen zonder deze af te schermen, microscopische partikels kunnen afbreken en het lager ruineren dan wel de werking volledig te niet doen.
2.:"misalignment" dient te worden voorkomen door de lagers in bedrijf niet te fixeren, doch enige tijd zich te "laten zetten".

Algemeen: bij een deugdelijke constructie kan fixatie achterwege worden gelaten.


Waar heb je die wijsheid vandaan ?

Dus jij vliegt met losse lagers in een metalen rotorkop ?
zal wel lekker precies hoveren ?
 
Laatst bewerkt:
Uit mijn werktuigbouw-achtergrond. :
1: je dient nooit niet-smerende substanties in de dierecte omgeving van een kogel-, tonnen-, naald- of cilinderlager, axiaal- en/of radiaallager aan te brengen zonder deze af te schermen, microscopische partikels kunnen afbreken en het lager ruineren dan wel de werking volledig te niet doen.
2.:"misalignment" dient te worden voorkomen door de lagers in bedrijf niet te fixeren, doch enige tijd zich te "laten zetten".

Algemeen: bij een deugdelijke constructie kan fixatie achterwege worden gelaten.

Klopt wat je zegt, maar punt 1 gaat niet op want er is geen sprake van vervuiling als je een lager vastzet met Locktite, juist het omgekeerde zou ik zeggen; als een lager los zit in een alu behuizing krijg je op den duur JUIST stof en (alu) gruis. Plus het gat wordt steeds groter.

Voor punt 2: Klopt ook wel maar bladhouders draaien maar maximaal 30 graden. Kogellagers in een bladhouder krijgen hoge en varierende dwarskrachten. bij een pefect passend lager zal die strak in de passing zitten en kun je die er eigenlijk alleen er strak in krijgen door de bladhouder eerst warm te maken. (zelfde idee als het vervangen van lagers bij een verbrandingsmotor). Alleen als de passing iets te ruim is en het lager valt er zo weer uit, dan zal hij toch vastgezet moeten worden met lagerlijm , of lager loctite, hoe je het ook noemen wilt. Anders gaat het lager alleen maar losser zitten op den duur en gaat sneller rauw lopen.

In dit geval de T-rex 700 wordt de kop geleverd met 1 lager gemonteerd (die is GELOCTITE) in de bladhouder, de tweede moet nog gemonteerd worden. Waarom zou dat tweede lager dan los moeten zitten ?
 
Dat heb ik volgens mij al eerder uitgelegd in dit draadje Rob.
Maar bij deze wat meer uitgebreid.

als de cetrifugale kracht, een enorme trekkracht die via de binnenring van het tweede lager wordt overgebracht naar de sluitring en bout aan het eind van de feathering as, of bij Align d.m.v. een flensbout (die dus alles bij elkaar houd)
Dan gaat dat tweede lager NOOIT kantelen op de as passing, is gewoon onmogelijk.
De buitenring heeft inderdaad geen klempassing in de cylindervormige kamer in je grip omdat je je Druklagers af en toe moet smeren / onderhouden / vervangen.
En de buitenring moet zich kunnen "zetten".
De passing op de buitenring van het buitenste lager behoort echter wel krap genoeg te zijn dat in ieder geval de twee schalen van het druklager niet t.o.v. elkaar en de as hartlijn kunnen bewegen onder belasting.
Anders gaan de druklagers die zich tussen de twee normale lagers bevinden erg snel kapot.
Je wilt het tweede lager dus ook niet vastzetten omdat de binnenring van dat lager zich in de lengte richting van de featheringshaft moet kunnen bewegen (meer een kracht overdracht dan een meetbare beweging).
En zodoende de volledige druk direct over te brengen op het druklager.
Zo hoort dat constructief te werken.

Bij mijn 700 grips zijn die passingen prima, en ik heb mijn druklagers (dik twee jaar nu) nog nooit hoeven vervangen.

Ik zou het zelfs nog wat verder door kunnen voeren en durven beweren dat het vastzetten van de buitenring van het tweede lager ongewenste effecten kan opleveren.
Je lijmt de buitenschaal in onbelaste toestand.
Er zouden dan onder belasting behoorlijke axiaale krachten op het tweede lager kunnen komen, wat je dus niet wilt want dan slaat deze vast of loopt tijdelijk veel zwaarder.
dat kan dan kleine pitch variaties/wisselingen in de beide bladen opleveren die zich uiten in de vorm van trillingen.

Het buitenste lager moet zich inderdaad onbelemmerd kunnen zetten, dat is wat Max bedoeld.
(ik ben ook een werktuigbouwer / bedenker ;) )
 
Laatst bewerkt:
Lagers vastlijmen of niet........de trilling zit er nog steeds in. Vanmiddag gevlogen, nou ja gehoverd en bij 1900 toeren zit er nog steeds 'ergens' een onbalans. Ik heb de toeren verhoogt naar 1950 nog steeds hetzelfde. Ik had het verschil van 0.2 gram uit de bladen gehaald maar helaas. Ik heb minuten lang naar de heli staan te staren maar volgens mij zit het niet in de kop maar komt de trilling echt uit het mechaniek. Je ziet als het ware de heli onder de schotel schudden, de vibratie zie je dan ook vooral in het landingsgestel.

Ook op het veld de heli weer zonder bladen laten lopen maar daar word je niets wijzer van. Heb net op de bank de heli zonder kop laten draaien om te kijken of de as krom is maar ook niet. De heli staan dan wel weer vrij stil op de bank waardoor je zou vermoeden dat de onbalans toch weer in de kop zit :confused:

Heb net het hoofdtandwiel gedemonteerd en gekeken of het lager misschien iets scheef zat maar daar kan ik ook niets aan ontdekken...........................................................................................................




En nu word het stil, want ik weet het echt niet meer :2gunfire:
 
Vbar monteren, en met de vibratielogger kijken welke frequentie het is? Misschien valt daar wat uit te herleiden.
 
Vbar monteren, en met de vibratielogger kijken welke frequentie het is? Misschien valt daar wat uit te herleiden.

Klink mooi Laurens maar al dat spul heb ik niet en ga ik ook niet aanschaffen, en ff lenen zit er ook waarschijnlijk niet in want niemand gaat zijn heli even slopen om het uit te lenen (wat begrijpelijk is).

Wat mij net wel opvalt is dat de haakse tandwiel overbrenging van de torque tube naar het haakse tandwiel dat op de as zit dat het autorotatie tandwiel aandrijft dat daar een slingering inzit? Zou dit "iets" kunnen zijn :???:
 
Dat is inderdaad wat john.
Als er ergens een slagje inzit, dan geeft dat een trilling af.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De heli ligt voor een groot deel uit elkaar, maar ik 'denk' het gevonden te hebben

full


Dit tandwiel slingert behoorlijk :

full



Uiteraard is zaterdag avond en moet dus wachten tot dinsdag on een ander setje te halen :confused:.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het buitenste lager moet zich inderdaad onbelemmerd kunnen zetten, dat is wat Max bedoeld.
Eric, die lagerlijm is nooit sterk genoeg om het buitenste lager tegen te houden tijdens het vliegen, die houdt geen 200KG vast.
dat buitenste lager zal zich dus echt wel zetten en de vrije ruimte eruit drukken.
De radiaallagers krijgen wel degelijk behoorlijke krachten te verduren, de cyclic krachten komen daarop. en die kunnen fors zijn.
 

Ja kan ik het helpen ?
Misschien wel omdat ik alles GELIJMD heb ?:mrgreen::mrgreen:

Serieus: check je kop centraalstuk dmv statische tracking, als dat erg veel scheelt is de kop misschien krom.

Hoe strak trek jij de main gear bout aan ?
Ik stop als ik al iets weerstand voel, mogelijk is je one-way sleeve vervormd .

suggestie: probeer eens een andere set bladen als je die hebt (lenen ?)
 
Back
Top