'Achteraf..... kijk je een koe in zijn kont'
Vanmiddag dus maar richting Almere gegaan om samen met Rob te kijken of we het trillings probleem konden oplossen. Het was een prachtige en zonnige dag en de locatie van MVA is werkelijk schitterend. eerst dus maar samen met Rob gekeken hoe het probleem eruit zag. Dus de heli laten hoveren met 1950 toeren en maar turen , Rob merkte eigenlijk al snel op dat het geen trilling was maar de heli zwabberde een beetje onder de schotel (Rob noemde het iets anders maar dat ben ik vergeten). Daarna de heli laten draaien zonder bladen en eigenlijk was er niets vreemds te zien.
Hierna mijn complete kop eraf gehaald en de reserve kop van Rob op mijn heli geschroefd om te kijken of het daadwerkelijk in de kop zat. Toen ik de heli met 1950 toeren liet hoveren was er dus geen trilling, het moest dus in de kop of de paddles zitten.
Al tijdens het uitdraaien van de kop begonnen we dus over de paddels die op een of andere wijze niet goed in balans was. Ik meldde Rob dat ik dat eigenlijk niet geloofde omdat de paddels al uit gebalanseerd vanuit de fabriek waren, ik had er n.l. een blanco tape op zien zitten.?????? Een zeer verbaasde Rob, "dat kan niet, dat heb ik nog nooit gezien".
Bij de sleutelplaats aangekomen liet ik dus zien dat er een stukje 'tape'op de onderkant van de paddel zat. "Tja, dat moet er af, dat stukje tape zorgt ervoor dat de paddels tijdens transport niet beschadigen" :???: Het was ook geen tape maar en stukje plastic dat eigenlijk een beetje aan de paddel bleef plakken, terwijl ik er van overtuigt was dit dit een stukje tape was dat de fabriek had aangebracht om het hetzelfde gewicht te geven als de andere

. Ik had ze n.b gewogen en wogen allebei 38 gram!
(Achteraf blijkt deze weegschaal niet nauwkeurig genoeg te zijn)
Dus mijn rotorkop weer op de heli gezet (zonder tape op de paddel

) we weer vliegen.............................................................$%*&

nweer: dit was dus het probleem, onbalans weg en heli vliegt perfect.
Dit zat er dus op de paddel: een stukje van 50x35 mm
Met een gewicht van: 0.3 gram
Nu blijkt maar weer hoe nauwkeurig het allemaal komt kijken, een zeer wijze les en ik heb weer een hoop opgestoken. Verder nog een accu leeg gehoverd en weer tevreden naar huis. Thuis voor de zekerheid maar begonnen met laden om na wat klusjes in huis toch na het eten ff snel een paar vluchtjes te kunnen maken. Tussen alles door maar twee accu's vol geladen en dus na het eten snel naar het veld want ik wil nou toch wel een 'echt' rond vliegen.
Eindelijk de ruimte en dus vliegen met die hap, pfff dat is weer ff wennen. Wat een snelheid deze 12S heli, ik moet nog wat wennen aan deze heli en uiteraard wat meer zelf vertrouwen krijgen want met deze heli kan je heel ver weg vliegen en dat is iets wat ik nog te weinig gedaan heb. Maar wat vliegt deze heli heerlijk rechtuit, ik heb vanavond voor het eerst voor mij heel ver weg gevlogen en dat is toch nog wel een beetje ....eng. Het is nu zaak om veel te vliegen en vertrouwd te gaan raken met deze heli.
(Ohh ja, de lagers in de kop heb ik NIET!!! gelijmd

)