Zo blij dat ik van een oude rot heb leren vliegen, daar zouden verschillende mensen die hier advies geven nog wat van kunnen leren.
Max 50 expo en dan een dood gevoel op de knuppel. Dan of heb je de Servo electronisch begrensd of heb je een servo uit het jaar kruik met grove stappen. Of je aansturing naar het roer is ruk vanaf je servo.
Nogmaals dual rate en expo op een schakelaar is kut. Je moet in geval van nood direct kunnen reageren, dat was les 1. Ik laat het 3d gebeuren links liggen, dat heeft geen fuck meer met vliegen te maken maar alles in overtrek bestuurbaar houden.
Dus de uitslagen doe je eerst wat er opgegeven wordt en pas je tussen de vluchten door mechanisch aan.
Hoogteroer op een motortoestel. Je gaat loopings vliegen die je steeds kleiner maakt, daar waar het toestel uit de looping rolt heb je de max benodigde uitslag bereikt omdat hij hier op je hoogteroer overtrekt. Is hij wat fel op het hoogteroer in het midden gebied dan pas je hier de expo voor aan tot hij voor jou prettig vliegt. Sommige mensen gebruiken graag veel knuppel weg en andere mensen vliegen graag met weinig knuppel weg.
Expo is dus persoonlijk. Niet wat jij vindt dat een ander nodig heeft.
Rudder en rol heb ik graag de max mechanische uitslag om mee te beginnen.
Maar gelang het type toestel kan dat ook minder zijn dan mechanisch mogelijk is.
Ik prefereer zoveel mogelijk 100 procent servo weg te behouden om de Servo zo fijn mogelijk naar de zender knuppel te laten reageren. Hier pas ik mechanisch de uitslagen aan naar behoefte op rol en rudder daarna in het midden gebied de expo naar behoefte.
Rolroer differentiatie begin ik met alles omhoog en 2/3 omlaag naar gelang scharnierpositie. 2/3 bij scharnier boven in roer en 1/3 bij scharnier in het midden van roer. Dit omdat bij bovengeplaatst scharnier er omlaag automatisch minder roer oppervlak komt. Tevens plaats ik de servo hevels excentris uit het midden zodat de omhoog gaande slag automatisch meer krijgt en neer gaande minder. Daarna begin ik pas digitaal bij te werken.
Bepalen differentiatie doe je naar gelang toestel. Mooiste indicatie is een bocht inzetten met rol. Wil hij enkel scheef khierbij dan tijdelijk rudder en rol gelijk sturen) gaan of duiken in de bocht is je neergaande uitslag te groot.
Rudder gebruik je altijd in de bocht indien er rudder op je toestel zit.
Speed toestellen niet. Daar heb je ze nodig in landing, start of meskant of in een slow rol.
Bij trainers en schaaltoestellen ja nodig.
Zwevers om de dooie dood dat rudder mandatory is. Inzetten met rol, rol los en nadrukken met rudder Enn horizontaal correct houden met hoogte levert een bocht welke je de minste hoogte verlies oplevert.
Had ik al gezegd dat expo persoonlijk is

.
Dit is mijn versie

. Wat wil ermee doet is zijn pakkie aan, al veegt ie er zijn trombonale aars mee af. Zal mij een biet zijn. Maar ik denk dat ie persoonlijk het beste af is bij jve en gertjan. Omdat ie daar het meeste contact mee heeft en de meeste positieve ervaringen.