De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mensen, ga er eens even allemaal goed voor zitten;
Vanmiddag heb ik voor het eerst een fluisterzachte landing gemaakt met de Curare.
Het gelazer met het onderstel had me wat onzeker gemaakt, maar nu is het vertrouwen er weer.
En als je had gezien hoe strak hij opsteeg, echt rete strak.
Top! Het belooft een mooi jaar te worden[emoji4]
 
Wanneer de motor uitgaat is niet echt van belang.
Je moet genoeg snelheid hebben om die laatste bocht door te komen anders valt ie uit de lucht.
Je moet in de laatste bocht op een bepaalde hoogte en afstand zitten.
Stel je zit op 150 meter afstand op 50 meter hoogte en je haalt het veld zonder motor in te schakelen dan is het prima.
Als je dan hoger zit op dezelfde afstand dan kan je bij dit model niks doen, je kan proberen hoogte te verliezen maar dan bouw je snelheid op, dat is gewoon een natuurkundig gegeven.
Om hoger binnen te komen moet je dus van een grotere afstand binnen komen.
Mocht je dan toch het veld niet halen dan kan je een beetje gas geven.
Maar hoger binnenkomen op dezelfde afstand is niet mogelijk met dit model.
En waarom zou je dat willen?
Als je gaat zweven dan zou ik zeggen, ja dat moet je leren.
Maar dan heb je ook wel je middelen, een zwever heeft vaak remkleppen en anders allerlei andere dingen die je kan gebruiken als ailerons omhoog of flaps.

GJ

Hoogte is snelheid, dat weet ik.
Tijdens het landingscircuit, met name in het tweede (en lange been) wil ik duidelijk al hoogte en snelheid verliezen. Is dat om een of andere reden te weinig, dan vlieg ik nog een circuit, meestal iets korter. Negen van de tien keer, kom ik dan goed uit.

De zweverikken hoor ik altijd over butterfly en ailerons die als rem werken op allerlei schakelaars en vliegstanden en wat al niet meer zei.
Schuimpjes met flaps, zie ik wel eens verticaal landen. Met deze tak van sport houd ik mij niet bezig.
 
Zit er 1 servo op de ailerons? Anders kun je misschien wat smokkelen met flaperons. Of heeft dat geen zin bij een Curare?
 
Hoogte is snelheid, dat weet ik.
Tijdens het landingscircuit, met name in het tweede (en lange been) wil ik duidelijk al hoogte en snelheid verliezen. Is dat om een of andere reden te weinig, dan vlieg ik nog een circuit, meestal iets korter. Negen van de tien keer, kom ik dan goed uit.
.
Je bedoeld de downwind leg ?? Als je daar te weinig hoogte verliest kan je ook iets verder doorvliegen en geleidelijk hoogte verliezen
Persoonlijk vind ik dat tricky om erg ver weg al vrij laag aan te komen........ maar ik kan begrijpen dat dit met een snelle zwever zoals de avionik echt wel zou moeten
 
Hoogte is snelheid, dat weet ik.
Tijdens het landingscircuit, met name in het tweede (en lange been) wil ik duidelijk al hoogte en snelheid verliezen. Is dat om een of andere reden te weinig, dan vlieg ik nog een circuit, meestal iets korter. Negen van de tien keer, kom ik dan goed uit.

De zweverikken hoor ik altijd over butterfly en ailerons die als rem werken op allerlei schakelaars en vliegstanden en wat al niet meer zei.
Schuimpjes met flaps, zie ik wel eens verticaal landen. Met deze tak van sport houd ik mij niet bezig.

Ik zal je wel eens met een zwever laten vliegen en dan word het circuit echt heel belangrijk.
Ik klets je daar wel doorheen.
Normaal gesproken daal je amper in het tweede been.
De daling zet je in in het 3e deel en dan kom je op de goede aanvlieghoogte bij de laatste bocht.
Een goede piloot heeft geen vliegfases en dergelijke nodig bij zwevers, je moet alleen wel je model heel goed kennen en genoeg ruimte hebben om aan te komen vliegen.
Bij jullie moet je de weg, of fietspad over als je van links komt, plus dat hekje.
Je moet dus daar ergens op 2,5 meter aankomen.
Een beetje zwever knalt vanaf die hoogte nog makkelijk 150 meter door, dus dan lig je buiten het veld.
Je zal dus wel remkleppen of butterfly moeten trekken.

Zit er 1 servo op de ailerons? Anders kun je misschien wat smokkelen met flaperons. Of heeft dat geen zin bij een Curare?

Volgens mij zit er 1 servo in het midden anders zou je inderdaad de lift weg kunnen nemen met flaperons, dan wordt het een vliegende baksteen.

GJ
 
Hoogte is snelheid, dat weet ik.
Tijdens het landingscircuit, met name in het tweede (en lange been) wil ik duidelijk al hoogte en snelheid verliezen. Is dat om een of andere reden te weinig, dan vlieg ik nog een circuit, meestal iets korter. Negen van de tien keer, kom ik dan goed uit.

Nee, het is zeker geen zwever met butterfly functie. Daar gaat de oefening ook niet om. Het gaat erom dat we (misschien) volgend jaar weer mais hebben.
Dan wordt je hoek waarop je binnenkomt anders. Je kunt dan niet zo laag aanvliegen. Daar moet je aan wennen.
Je vliegt nu door en maakt je traject mooi lang en uiteindelijk laag.
Wanneer er mais staat wordt dat anders en kom je van hoger binnen en betekent dat je hoger aankomt, eerder je motor uitzet, op z'n neus zet en mooi afvangt.

Het is maar een oefening ;). Dus tweede been hoger vliegen, naar derde been gas eraf en draaien naar de landing.
Ik zal het je morgen laten zien.
 
Je bedoeld de downwind leg ?? Als je daar te weinig hoogte verliest kan je ook iets verder doorvliegen en geleidelijk hoogte verliezen
Persoonlijk vind ik dat tricky om erg ver weg al vrij laag aan te komen........ maar ik kan begrijpen dat dit met een snelle zwever zoals de avionik echt wel zou moeten

Met die F5B modellen staan we te tellen bij het circuit vliegen, bij zoveel seconden vlieg je downwind recht voor je, bij zoveel seconden maak je de bocht naar het derde been, bij zoveel seconden maak je de bocht naar approach en dan is het doseren en op de seconde precies op het doel landen, dus niet prikken.
Motor gebruik je niet, alleen hoogteroer en eventueel butterfly, daar regel je de snelheid mee.
Maar dat kan je alleen maar als je ook zwevers gevlogen hebt, een gemiddelde motorpiloot pakt de gasknuppel en doseert daar de hoogte en snelheid mee.
Maar ook daar, je model kennen is zo belangrijk.
En weten hoe langzaam je kan, dus je moet hem blijven voelen op je stick.

GJ
 
Ik zal je wel eens met een zwever laten vliegen en dan word het circuit echt heel belangrijk.
Ik klets je daar wel doorheen....
GJ

Een heel goed idee. De manier om te leren omgaan met het glijpad van een toestel.
Zit eigenlijk ook in de basiscursus; de motor is uit = land hem veilig.
 
Met die F5B modellen staan we te tellen bij het circuit vliegen, bij zoveel seconden vlieg je downwind recht voor je, bij zoveel seconden maak je de bocht naar het derde been, bij zoveel seconden maak je de bocht naar approach en dan is het doseren en op de seconde precies op het doel landen, dus niet prikken.
Motor gebruik je niet, alleen hoogteroer en eventueel butterfly, daar regel je de snelheid mee.
Maar dat kan je alleen maar als je ook zwevers gevlogen hebt, een gemiddelde motorpiloot pakt de gasknuppel en doseert daar de hoogte en snelheid mee.
Maar ook daar, je model kennen is zo belangrijk.
En weten hoe langzaam je kan, dus je moet hem blijven voelen op je stick.

GJ
Dat is wel iets om goed te oefenen, een motorkist kan je op afstand aanduiken en vrij eenvoudig de snelheid eruit trekken, bij die dunne vleugels gaat dat idd niet
 
Een heel goed idee. De manier om te leren omgaan met het glijpad van een toestel.
Zit eigenlijk ook in de basiscursus; de motor is uit = land hem veilig.

Jij bedoelt de gesimuleerde noodlanding voor het brevet?
Sinds de komst van de electrokist doen ze dat eigenlijk niet meer.
Vroeguh zette je gewoon de motor uit en land hem maar.
Nu moet je net doen alsof de motor uit is en als het dan in de buurt van het veld komt dan is het wel OK.

De avionik kan je ook gewoon het mais in rossen..... die dunne scherpe vleugels hakken vast wel door de stengels heen :D
Dan noemen we het toestel: Willies Cornchopper

Nou... ooit in een wedstrijd in Duitsland brak mijn vleugel.
De romp en een deel van de vleugel gingen rechtdoor, richting mais.
Na lang zoeken vonden we hem, hij had een pad door het mais gehakt en had zichzelf onder het mais ingegraven.
Rudi Freudenthaler stond achter me mee te kijken bij de vlucht, ik heb hem het wrak gebracht en gezegd.. hoe kan dit?
Bleek een foutje in de produktie te zijn, heb gratis een nieuw model gehad en ook de motor heeft ie vergoed.
Tja.. het was zijn prototype waar ik mee vloog.

Gerben heeft ook een Avionik in het mais geparkeerd in Belgie.
Maar die lag bovenop het mais, die cirkelde ook naar beneden.
De prop brak (met mijn nieuwe prototype Plettenberg motor) en schudde het hele model stuk, niks deed het meer.
Hij dwarrelde naar beneden en ik denk na een uur zoeken keek iemand in het mais omhoog en zag de Avionik liggen.
Alle servo's stuk, de motor in 3 delen dus die kon meteen terug naar Plettenberg.
Dat was Gerben zijn eerste Avionik.

GJ
 
Heu.... ikke.... Ooit eens gedacht dat ik een paramotor in het mais kwijt was, hele veld doorgestruind, na twee dagen kwam ik er achter dat het ding in een boom hing, aan de rand van het maisveld. En daar kwam ik alleen achter omdat het volledig windstil was, er nog stroom in de ontvangeraccu zat, en ik de zender bij me had. De dag er voor had ik al die servo's horen bewegen, maar doordat er wat wind stond kwam ik er maar niet achter waar dat geluid precies vandaan kwam...
 
Mijn huidige BL_Heli regelaars hebben een beacon functie.
Als er een x aantal minuten geen activiteit is gaat ie piepen, dus een soort maispieper idee.
Ook de regelaar in de speeder van Wil heeft dat.

GJ
 
Je bedoeld de downwind leg ?? Als je daar te weinig hoogte verliest kan je ook iets verder doorvliegen en geleidelijk hoogte verliezen
Persoonlijk vind ik dat tricky om erg ver weg al vrij laag aan te komen........ maar ik kan begrijpen dat dit met een snelle zwever zoals de avionik echt wel zou moeten

De downwind leg, die is het.
 
Mijn huidige BL_Heli regelaars hebben een beacon functie.
Als er een x aantal minuten geen activiteit is gaat ie piepen, dus een soort maispieper idee.
Ook de regelaar in de speeder van Wil heeft dat.

GJ

Leuk.
Ik heb vanavond twee FrSky-Neuron-esc's (=BL heli) ingesteld. Van vier stuks voor een toestel.
Het kan vast geen kwaad om deze maispieperfunctie voor alle vier in te stellen. :D
 
  • Like
Reactions: jve
Ik zal je wel eens met een zwever laten vliegen en dan word het circuit echt heel belangrijk.
Ik klets je daar wel doorheen.
Normaal gesproken daal je amper in het tweede been.
De daling zet je in in het 3e deel en dan kom je op de goede aanvlieghoogte bij de laatste bocht.
Een goede piloot heeft geen vliegfases en dergelijke nodig bij zwevers, je moet alleen wel je model heel goed kennen en genoeg ruimte hebben om aan te komen vliegen.
Bij jullie moet je de weg, of fietspad over als je van links komt, plus dat hekje.
Je moet dus daar ergens op 2,5 meter aankomen.
Een beetje zwever knalt vanaf die hoogte nog makkelijk 150 meter door, dus dan lig je buiten het veld.
Je zal dus wel remkleppen of butterfly moeten trekken.
Volgens mij zit er 1 servo in het midden anders zou je inderdaad de lift weg kunnen nemen met flaperons, dan wordt het een vliegende baksteen.
GJ

Een zwever zonder motor lijkt me dood eng. Bijzonder knap dat iemand dat kan. Je hebt maar 1 kans om te landen.
Bij the Hawks heb ik het liefst westen wind. Bij Maasdriel was dat noord of zuid. Bij de Flying Dutchmen is dat noord.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top