De perikelen van WdeW, deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Onbekend
    Wat is hoog vermogen ? Boven 35 A ? Daar zit het gros van de modellen boven.
    Ik heb inderdaad wel eens een regelaar zien afbranden. Echter, dat was bij iemand die de hele middag al had zitten rommelen met verschillende props en settings. (Ondanks waarschuwen toch doorgaan)

    Als je een regelaar van 200A met 400A belast gaat dat heel even natuurlijk wel goed. Laat je die motor echter langere tijd draaien dan krijg je brand, dat hoef je niet uit te rekenen, dat weet je van tevoren.

    Eerlijk gezegd heb ik dus pas 1 keer in al die jaren een model in de lucht een regelaar zien opblazen. Wat ik de laatste tijd heel vaak hoor is dat een zender signal lost roept en de kist dan crasht. (Ik zal geen merk noemen. Het is niet mijn bedoeling een zenderdiscussie te starten)

    Statisch meten is inderdaad niet helemaal volgens de werkelijkheid, dat kan ook niet, het model vliegt niet.
    Om een voorbeeld te geven, mijn EDF jet trekt op de grond 115A max. In de lucht is dat recht omhoog vliegend 126A max. Dat is natuurlijk logisch, de motor wordt tijdens de vlucht belast en op de grond nauwelijks.
    Het geeft je echter wel een gevoel in de goede richting als je eerst met een proefopstelling meet.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    "Destijds"

    Is vanaf destijds tot nu de kwaliteit van de electronica niet omhooggegaan?

    Ikzelf gebruik altijd de bec van de regelaar. Gaat prima. Meestal trek ik niet maar dan 80 ampere.
    Bij de spit die op de plank ligt doe ik wel een aparte ontvanger accu. Rond de 100 ampere vertrouw ik niet helemaal.
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.896
    Locatie:
    Ede
    Ik heb wel de ervaring dat een bec regelaar de geest gaf, 2x. Sindsdien rechtstreeks de accu via schakelaar naar ontvanger.
    1x op een bec de klem die 6v of 5,5 v regelt slecht contact. En 1x door een servo die vastliep een 5 ampère bec die besloot om te stoppen.
    Sindsdien gewoon 2 cellen life in de toestellen. En geen problemen meer.
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.322
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Hoe minder problemen hoe liever Serge.

    Voor mijn "gewone" toestellen heb ik een paar HobbyWing Platinum 100 amp met 10 amp bec.
    Voor de speeders volg ik het idee van GJ.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.454
    Locatie:
    Thuis
    Als je een losse rx accu gebruikt, knip je dan van de regelaar de plus en min van de servostekker af ?
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee, alleen de rode draad trek je uit de stekkerhuls van de regelaar, lipje wip je omhoog met speld of naald, trek je de stekker los.
    De rode draad vouw je naar achter en dan tape of krimpkous.
    Doorknippen hoort niet in het jargon te staan
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.170
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Alleen de plus... Als je de min ook losmaakt, heeft de puls geen stroomkring meer.

    En inderdaad, loshalen, en wegvouwen. NIET afknippen.
     
  8. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee maar de regelaarfabrikant zegt, alles boven 35A aparte ontvangeraccu.
    Mijn idee is dat als je een wat duurdere of zeldzamer model vliegt je gewoon voor veiligheid moet gaan.
    Dus ontvangerspanning en aandrijaccu gescheiden houden.
    De toename aan gewicht is minimaal, de toename van veiligheid maximaal.

    En ja, een bec kan ook stuk, vandaar dat ik graag passieve componenten gebruik zoals de diodes.
    En als een servo vastloopt dan is er iets fout gebouwd of geen rekening gehouden met vastlopen.
    Bij bijvoorbeeld een landinggestel kan een servo vastlopen, daar zet je dan een zekering of andere beveiliging tussen.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.322
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bij dat soort snelheden denk ik ook aan zoveel mogelijk veiligheid.
    Zo zie ik mij ook niet tussen grote zwevers door gaan vliegen.
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.322
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mensen, ga er eens even allemaal goed voor zitten;
    Vanmiddag heb ik voor het eerst een fluisterzachte landing gemaakt met de Curare.
    Het gelazer met het onderstel had me wat onzeker gemaakt, maar nu is het vertrouwen er weer.
    En als je had gezien hoe strak hij opsteeg, echt rete strak.
     
    Vale Ouwe, Arnold 85, r3wd en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, gefeliciteerd.
    Maar waarom maakt het onderstel je onzeker?
    Ik zei je al meteen dat het landiggestel zwaar k*t was.
    Die kneus heeft het gewoon verkeerd gemaakt.

    GJ
     
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.454
    Locatie:
    Thuis
    Goed bezig Willie :thumbsup:
    voelt goed he :yes:
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.170
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Top, Wil!

    Gaaf gevoel he? Dat het allemaal lukt.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  14. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.590
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ja, het opstijgen was helemaal volgens het boekje.
    De landing was perfect op de bandjes maar iets te cross op het veld (altijd iets te ze.ken). Ik had m doorgestart vooral omdat je richting het hek vloog. Gelukkig ging het allemaal goed. Volgende keer gaan we van hoogte landen ;-).
     
  15. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Van hoogte landen?
    Je wilt zo vlak mogelijk binnenkomen, hij heeft geen remkleppen en de pitch van de prop is hoog dus remmen op de prop zit er ook niet in.

    GJ
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.322
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik praat niet niet meer tegen jou :p. Het is ook nooit goed ook. Heel m´n avond verpest :D.
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.322
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Hoger aankomen vliegen en dan naar beneden zweven. Ik meen dat jij het daar ook een keer over had.
    Dit als voorbereiding om met de speeders binnen te komen.

    Ik was zo gefixeerd op het maken van een zachte landing, dat ik hem iets teveel af liet zwaaien.
    JVE had dat goed gezien, al zal ik dat nooit toegeven :D.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  18. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ik zei dat dat niet kon.
    Om hoogte snel te verliezen kan je een paar dingen doen.
    Remmen op de prop, dat kan het model niet.
    Remmen met remkleppen, dat heeft ie niet.
    Heel misschien zou je hem tegen overtrekken aan achterover kunnen trekken maar dat zou ik zelf nooit doen.
    Wat dan overblijft is hoogte omzetten in snelheid en dat wil je juist niet.
    Wat je moet leren met de snelle modellen is je circuit goed inschatten en laag binnenkomen en hem dan tegen de grond aanvliegen.
    De F5B modellen hebben flaps en ailerons, die zet je in butterfly, dus de flaps 90 graden naar beneden en ailerons 45 graden omhoog, gemixt met een beetje up op hoogte.
    Dat remt als een gek maar dan nog probeer je zo laag mogelijk binnen te komen en pas als je vlak bij het doel bent trek je butterfly om op de seconde en centimeter te landen.
    In F3J en F5J (zweef en electrozweef) komen de modellen van hoogte aanduiken met alles open, dus flaps naar beneden, ailerons omhoog en dan komen ze langzaam naar beneden.
    Maar je kan dat soort modellen echt niet vergelijken met een motorkist die 3,5 kilo weegt.

    GJ
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.322
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het toestel is zwaar. De motor is zwaar. De lipo Turnigy HD 6s/5000 is zwaar.
    Zoals deze landt, zag ik bij Maasdriel de turbinejets binnenkomen.

    Ik denk dat JVE bedoelt, om bij de laatste bocht het gas al dicht te zetten. Dus zonder motorloop naar beneden komen.
     
    jve vindt dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wanneer de motor uitgaat is niet echt van belang.
    Je moet genoeg snelheid hebben om die laatste bocht door te komen anders valt ie uit de lucht.
    Je moet in de laatste bocht op een bepaalde hoogte en afstand zitten.
    Stel je zit op 150 meter afstand op 50 meter hoogte en je haalt het veld zonder motor in te schakelen dan is het prima.
    Als je dan hoger zit op dezelfde afstand dan kan je bij dit model niks doen, je kan proberen hoogte te verliezen maar dan bouw je snelheid op, dat is gewoon een natuurkundig gegeven.
    Om hoger binnen te komen moet je dus van een grotere afstand binnen komen.
    Mocht je dan toch het veld niet halen dan kan je een beetje gas geven.
    Maar hoger binnenkomen op dezelfde afstand is niet mogelijk met dit model.
    En waarom zou je dat willen?
    Als je gaat zweven dan zou ik zeggen, ja dat moet je leren.
    Maar dan heb je ook wel je middelen, een zwever heeft vaak remkleppen en anders allerlei andere dingen die je kan gebruiken als ailerons omhoog of flaps.

    GJ
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina