Wat is hoog vermogen ? Boven 35 A ? Daar zit het gros van de modellen boven.
Ik heb inderdaad wel eens een regelaar zien afbranden. Echter, dat was bij iemand die de hele middag al had zitten rommelen met verschillende props en settings. (Ondanks waarschuwen toch doorgaan)
Als je een regelaar van 200A met 400A belast gaat dat heel even natuurlijk wel goed. Laat je die motor echter langere tijd draaien dan krijg je brand, dat hoef je niet uit te rekenen, dat weet je van tevoren.
Eerlijk gezegd heb ik dus pas 1 keer in al die jaren een model in de lucht een regelaar zien opblazen. Wat ik de laatste tijd heel vaak hoor is dat een zender signal lost roept en de kist dan crasht. (Ik zal geen merk noemen. Het is niet mijn bedoeling een zenderdiscussie te starten)
Statisch meten is inderdaad niet helemaal volgens de werkelijkheid, dat kan ook niet, het model vliegt niet.
Om een voorbeeld te geven, mijn EDF jet trekt op de grond 115A max. In de lucht is dat recht omhoog vliegend 126A max. Dat is natuurlijk logisch, de motor wordt tijdens de vlucht belast en op de grond nauwelijks.
Het geeft je echter wel een gevoel in de goede richting als je eerst met een proefopstelling meet.
Grt,
Arnoud.
Ik heb inderdaad wel eens een regelaar zien afbranden. Echter, dat was bij iemand die de hele middag al had zitten rommelen met verschillende props en settings. (Ondanks waarschuwen toch doorgaan)
Als je een regelaar van 200A met 400A belast gaat dat heel even natuurlijk wel goed. Laat je die motor echter langere tijd draaien dan krijg je brand, dat hoef je niet uit te rekenen, dat weet je van tevoren.
Eerlijk gezegd heb ik dus pas 1 keer in al die jaren een model in de lucht een regelaar zien opblazen. Wat ik de laatste tijd heel vaak hoor is dat een zender signal lost roept en de kist dan crasht. (Ik zal geen merk noemen. Het is niet mijn bedoeling een zenderdiscussie te starten)
Statisch meten is inderdaad niet helemaal volgens de werkelijkheid, dat kan ook niet, het model vliegt niet.
Om een voorbeeld te geven, mijn EDF jet trekt op de grond 115A max. In de lucht is dat recht omhoog vliegend 126A max. Dat is natuurlijk logisch, de motor wordt tijdens de vlucht belast en op de grond nauwelijks.
Het geeft je echter wel een gevoel in de goede richting als je eerst met een proefopstelling meet.
Grt,
Arnoud.