De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wil, en ga, me niet met jouw opleiding bemoeien.
Als ik mijn leven moe ben kies ik wel een andere weg.

Dus ik ga hier niet beweren dat het echt wel een goed idee zou kunnen zijn om je het vliegen met een zweefvliegtuig (al of niet met reserve motor) enigszins eigen te maken.

Ik zou het wel willen, maar ik doe het niet. :p

Nee, het is zeker geen zwever met butterfly functie. Daar gaat de oefening ook niet om. Het gaat erom dat we (misschien) volgend jaar weer mais hebben.
Dan wordt je hoek waarop je binnenkomt anders. Je kunt dan niet zo laag aanvliegen. Daar moet je aan wennen.
Je vliegt nu door en maakt je traject mooi lang en uiteindelijk laag.
Wanneer er mais staat wordt dat anders en kom je van hoger binnen en betekent dat je hoger aankomt, eerder je motor uitzet, op z'n neus zet en mooi afvangt.

Het is maar een oefening ;). Dus tweede been hoger vliegen, naar derde been gas eraf en draaien naar de landing.
Ik zal het je morgen laten zien.

Ja, het mais, dat was het. Ik vrees dat landen op die manier erg moeilijk gaat worden.
Ik denk, net als GJ, dat je (lees: ik) dan met teveel snelheid binnen gaat komen. Vergeet niet dat jij al jaren wedstrijden vliegt.
Toch wil ik het morgen graag zien, als leergierig persoon zijnde. Maar ik voorspel dat er volgend jaar heel wat kisten in het
mais terecht gaan komen. Ik heb de oogjes nou ook weer niet in de zak zitten.

Een zwever zonder motor lijkt me dood eng. Bijzonder knap dat iemand dat kan. Je hebt maar 1 kans om te landen.
Bij the Hawks heb ik het liefst westen wind. Bij Maasdriel was dat noord of zuid. Bij de Flying Dutchmen is dat noord.

Tja, als je wedstrijden vliegt heb je geen keuze.
Soms zelfs wind mee starten en landen via routes die je normaal niet zou vliegen.
En dan hoeven het niet eens nationale of internationale wedstrijden te zijn.
Bij de ACK vlogen we clubwedstrijdjes, daardoor word het niveau op de club al hoger omdat je jezelf in posities dwingt die je normaal zou vermijden.
Tot op de dag van vandaag houden ze daar nog wedstrijdjes, gewoon voor de lol, zomeravond, voor iedereen, ook beginners, toegankelijk.
Misschien een idee voor de Hawks?

En Vale Ouwe, ik zal je alleen maar gelijk geven als je zegt dat iemand ook met een zwever gevlogen moet hebben, al dan niet met torretje.
Ik heb altijd een electrozwertje gehad, begonnen met de greatplanes spectra.
Saai als de pest maar niet als je met andere mensen met gelijkwaardige modellen kijkt wie het langste boven kan blijven en het beste op doel en tijd kan landen.
Dan word het weer een uitdaging.

GJ

Vroegah, vloog ik ook zweef en ging dan met de elastieklijn naar het veld met mijn ASW 17 . Ik maakte lange vluchten en had ook maar 1 kans met landen. Nee, had geen remkleppen of wat dan ook. Zo leer je wel vliegen :koud:

Jij bedoelt de gesimuleerde noodlanding voor het brevet?
Sinds de komst van de electrokist doen ze dat eigenlijk niet meer.
Vroeguh zette je gewoon de motor uit en land hem maar.
Nu moet je net doen alsof de motor uit is en als het dan in de buurt van het veld komt dan is het wel OK.

Nou... ooit in een wedstrijd in Duitsland brak mijn vleugel.
De romp en een deel van de vleugel gingen rechtdoor, richting mais.
Na lang zoeken vonden we hem, hij had een pad door het mais gehakt en had zichzelf onder het mais ingegraven.
Rudi Freudenthaler stond achter me mee te kijken bij de vlucht, ik heb hem het wrak gebracht en gezegd.. hoe kan dit?
Bleek een foutje in de produktie te zijn, heb gratis een nieuw model gehad en ook de motor heeft ie vergoed.
Tja.. het was zijn prototype waar ik mee vloog.

Gerben heeft ook een Avionik in het mais geparkeerd in Belgie.
Maar die lag bovenop het mais, die cirkelde ook naar beneden.
De prop brak (met mijn nieuwe prototype Plettenberg motor) en schudde het hele model stuk, niks deed het meer.
Hij dwarrelde naar beneden en ik denk na een uur zoeken keek iemand in het mais omhoog en zag de Avionik liggen.
Alle servo's stuk, de motor in 3 delen dus die kon meteen terug naar Plettenberg.
Dat was Gerben zijn eerste Avionik.

GJ

Mooie verhalen om te lezen.

Een zwever zonder motor lijkt me dood eng. Bijzonder knap dat iemand dat kan. Je hebt maar 1 kans om te landen.
Bij the Hawks heb ik het liefst westen wind. Bij Maasdriel was dat noord of zuid. Bij de Flying Dutchmen is dat noord.
Went vanzelf....feeling met je zwever, begrijpen wat er gebeurt is heel belangrijk. Daarom zit er in menig boek over modelvliegen een stuk over aërodynamica.....

Ik vloog dan ook steeds met dezelfde kist. Vlieg je elke dag met een ander leer je de kist nooit kennen, eigenlijk net als met vrouwen ;)

Bij vrouwen zitten de bedieningsknopjes wel altijd op dezelfde plek.
Bij zenders heb je mode 1, mode 2 en iedereen heeft de schakelaars ergens anders zitten.
Vrouwen zijn makkelijker.

GJ

Ik wil, en ga, me niet met jouw opleiding bemoeien.
Als ik mijn leven moe ben kies ik wel een andere weg.

Dus ik ga hier niet beweren dat het echt wel een goed idee zou kunnen zijn om je het vliegen met een zweefvliegtuig (al of niet met reserve motor) enigszins eigen te maken.

Ik zou het wel willen, maar ik doe het niet. :p

Als ik je een goede raad mag geven: blijf er ajb buiten :D.

Als je wilt kan je met een ASW 28 van 720cm vliegen.
Ik denk niet dat de eigenaar je de landing toevertrouwd maar het vliegen kan je proberen.
Dat is 17 kilo vliegtuig, je zal verbaasd staan hoe makkelijk dat vliegt.
En mijn Simprop Sagitta Project Zwo staat ook beschikbaar voor je als we eind van het jaar naar Kampen gaan naar de sleepmeeting.
Je moet dat echt een keer meemaken.
Heel misschien heb ik dan ook wel wat heftigers bij me.

GJ

Ik zit net te denken...
Was er niet een moderator die dingen die niet relevant waren wegveegde?
Waarom staan deze dingen er dan nog?

GJ

Als je wilt kan je met een ASW 28 van 720cm vliegen.
Ik denk niet dat de eigenaar je de landing toevertrouwd maar het vliegen kan je proberen.
Dat is 17 kilo vliegtuig, je zal verbaasd staan hoe makkelijk dat vliegt.
En mijn Simprop Sagitta Project Zwo staat ook beschikbaar voor je als we eind van het jaar naar Kampen gaan naar de sleepmeeting.
Je moet dat echt een keer meemaken.
Heel misschien heb ik dan ook wel wat heftigers bij me.

GJ

We gaan dit jaar nog heel veel leuke dingen doen :D

Ja, het mais, dat was het. Ik vrees dat landen op die manier erg moeilijk gaat worden.
Ik denk, net als GJ, dat je (lees: ik) dan met teveel snelheid binnen gaat komen. Vergeet niet dat jij al jaren wedstrijden vliegt.
Toch wil ik het morgen graag zien, als leergierig persoon zijnde. Maar ik voorspel dat er volgend jaar heel wat kisten in het
mais terecht gaan komen. Ik heb de oogjes nou ook weer niet in de zak zitten.
Maar dan kies je toch een model die snel gaat maar toch ook iets makkelijker te landen is
Hard gaan en goed kunnen landen........ win win situatie :thumbsup:

Wil heeft de Curare.
En ook niet de best gebouwde en lichtste.
Daar moet ie het mee doen.
En mais word geen 4 meter hoog, dus ik zie het probleem niet zo.
Zaak is om te zorgen dat je niet in het mais komt door de kist te overtrekken in de bocht.
Zodra je over het mais bent kan je gewoon doen wat je altijd doet.

GJ

• Like
Reactions: jve
Valt reuze mee hoor... Het gaat over het algemeen een stuk langzamer dus je hebt veel denktijd, en de besturing vraagt meestal stukken minder aandacht dan de spullen waar jij ondertussen aan gewend bent.

En geloof het of niet: het vooruitplannen wordt hééél snel een tweede natuur. niet eens omdat het eng is, of vanwege "psychische druk" of wat dan ook... Gewoon, je went er heel snel aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back