De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Lange update dit keer.

Vandaag heb ik een belangrijke stap genomen in de afbouw.

Zoals al eerder gemeld had ik een oplossing voor het stralen van de messing verschansing waar ik vandaag gebruik van heb gemaakt.

Nieuwe dingen geleerd met een voor mij tot dan toe onbekende techniek.
Conclusie is dat het jammer is dat ik er op het moment de ruimte niet voor heb want man! Wat werkt dat mooi zeg.

Omdat foto's meer zeggen dan woorden hierbij de beelden.
Voordat ik er mee doorga qua plamuren en schilderen komt eerst al het messingwerk in de primer te staan om corrosie als gevolg van vette vingers te vermijden.
Motip heb ik al van gehoord maar dat verplicht me tot alleen maar Motip te gebruiken straks dus als er iemand nog meer ideeën heeft wat een goede (ets) primer is voor messing?















Ook heb ik de afgelopen dagen nog wat verder geprutst aan de voorlier. Weer iets van 90 stuks 1 mm boutjes aangebracht.





En nog een overall-plaatje.



En op de laatste twee foto's het verschil tussen voor en na.

Zoek de verschillen. ;) Achtergrond en ondergrond tellen niet mee.


Voor


en na.



Wout, nogmaals hartelijk dank voor de gezellige dag, de lekkere koffie en natuurlijk je ruimhartige gebaar dat ik gebruik mocht maken van de straalcabine.
Iets zegt me dat je nog niet van me af bent ;) .
 
Dat ziet er mooi uit William, is alles nog recht gebleven of heb je wat bij moeten buigen? ik heb ervaring met grote RVS delen die geparelstraald zijn en die moet je vaak nog flink richten voordat het gemonteerd kan worden, hopelijk is bij jou minder spanning ingebracht door het stralen.

Veel succes met de afwerking! Het beloofd wat te gaan worden!
 
Alles is recht gebleven gelukkig. Kan ook bijna niet anders met de verstevigingspunten die erop zitten. Bij het monteren viel me wel op dat alles net even strakker paste dan anders.
Heb het wel even laten liggen nu om te ontspannen. Zet er van de week de primer op.

Met het weer van vandaag zag ik het niet zitten om een dagje in de schuur door te brengen dus ik heb me binnen bezig gehouden met de luiken in het dek. Al met al best een bewerkelijk klusje met alle boutjes en moertjes die erin zitten. De verdiepte lijnen zijn erin gekrast en nagesneden. De luiken zijn dus niet echt.

CFE7A357-762D-45FA-9A68-98F38BDEAE66-331-0000002A04B54D79_zps4f2e93f3.jpg


DA4E0D07-D3EF-4169-91BA-F382C02113DF-331-0000002A235F9B69_zps6beec6ba.jpg


47FF818A-799A-4A56-871D-E9C3D1F128F2-331-0000002A2DE4A50A_zps3490e4cf.jpg


0B3C30E7-C1F0-4172-94FF-142BF4416A0D-331-0000002A36213E7D_zps486aecc4.jpg


FB58185B-5AA6-458B-8093-2B92FBF80281-331-0000002A401491DB_zpsca9efc01.jpg


7D5575E9-A77E-4B71-A4F0-98D050073164-331-0000002A4BB111D2_zpsc2b7b1b6.jpg


C1584083-C29E-4F10-B0E8-61475252AF3E-331-0000002A5CE37F36_zps4ccff23f.jpg


Als de foto's niet helemaal scherp zijn kan ik het niet helpen helaas. De camera wil niet meer dan dit. Hopelijk is het duidelijk genoeg.
 
William, die Epifanes die Harm noemt is waterdun, en het zou me niet verbazen als het spuitbaar is (ik heb het alleen nog niet uitgeprobeerd).

Je kan het bij Correct krijgen in halve liters (€ 15,65, dus geen goedkoop spul), maar als je het daar wilt halen zou ik wel eerst bellen of ze het op voorraad hebben. Vorige week een keer voor Jan met de korte achternaam geweest, maar een paar dagen later hadden ze het wel (maar zo te zien niet in ruime hoeveelheid).
Het is vreemd spul. Aanvankelijk een melkkleurtje, maar opgedroogd vrijwel transparant. Het wordt veel in de jachtbouw gebruikt met name voor aluminium rompen. Maar ik heb er met messing ook goede ervaring mee.

Groet,

Ad

PS
Met de kwast opgebracht brengt het een flinterdune laag aan, die heel goed overspuitbaar is.
 
William,

Ik heb erg goede ervaring met dit spul. Het droogt inderdaad vrij snel. Dun aanbrengen is genoeg. Net of je melk aan het smeren bent. Normaal ben je weerstand gewend bij schilderen, dat is nu niet.

Uit eigen ervaring ben ik van mening dat als je het aanbrengt (en dit gelijkmatig) er met verf overheen gaat en dan pas moet gaan schuren. Dit omdat het laagje zo dun is zit je er al snel doorheen namelijk.
 
Ik woon vlak bij de Kaag. Daar zit een watersportzaak. Zal ze morgen eens bellen of het wat oplevert. Bedankt voor de tips mannen.
Ik houdt jullie op de hoogte.
 
Gevonden!

Ik kwam ook nog dit http://www.dekkerwatersport.nl/pdf/epimultimariprimer.pdf product tegen. Als dit ook zou kunnen ben ik daar eigenlijk meer voor dan een kleurloze variant. Met een witte coating zie ik beter waar het zit en kan ik ook beter zien waar er nog wat plamuur aangebracht moet worden. En ik kan de romp er ook mee primeren.
Kennen jullie dit of hebben jullie er ervaringen mee?
 
Ik ken het niet, maar het is wel een heel ander product William. Waar ik me het meest ongerust over maak is het "vullend vermogen", dat kan je ook vertalen naar detailverlies.
Maar nogmaals, ik ken het niet dus ik kan er niet over oordelen.

Groet,

Ad
 
Het vullende vermogen wordt al een stuk minder als je spuit in plaats van kwast dus dat zal wel goed komen denk ik.
Ik geef het een slinger en probeer het gewoon.
Jullie merken het wel. Bedankt nogmaals.
 

De eerste trommel draait.

Dit zijn de motortjes, stel je er niet te veel van voor maar ze waren de enige die pasten. Laten we zeggen dat de rem de sleepkracht op moet nemen straks en dat het motortje de sleeptros op kan draaien als die slap staat.
46CA4ED5-5673-4F2E-A1C0-B5147DEEDFAC-3434-0000049B6F2DAE20_zps0387cff9.jpg


En nog een paar foto's van de bouw. Het is een herhaling van zetten zoals al eerder gezegd.

93E46F3F-FD65-48A5-B0B4-65AED0889681-3434-0000049B633764BB_zps02e55819.jpg

B61636AF-0379-4E9A-BE4D-9AD6573F2E4C-3434-0000049B7A27B02C_zpsfc52ffd5.jpg


7DECE142-4F44-46A5-8EAA-6F14CDDE9A5A-3434-0000049BA571B122_zpsefadc2b6.jpg


16F764DD-2E6C-4644-A8C8-99A531A5FC53-3434-0000049B8B6D4C2D_zpsd4a49073.jpg


De stroomdraden komen in het midden uit en worden daar straks onderdeks geleid.

Op naar trommel nummer 2.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De tweede lier draait nu ook. Als test heb ik ze in het filmpje hieronder tegen elkaar in laten draaien. De trekkracht is gemeten en valt met een krappe 250 gram tegen. Maar concessies moeten nu eenmaal gemaakt worden. Straks met de remmen erop kan ik er nog hard genoeg aan trekken.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
lier

Wiggie

Dat ziet er weer netjes uit, maar moeten er geen klutsen op komen, om hem in en uit z'n werk te zetten.
 
Die zitten er ook op. Maar niet zichtbaar in mijn geval. Bij de oplevering zaten die verstopt achter de afdekplaten. Momenteel vaart ze in Vancouver rond zonder de afdekplaten en dan zie je de hydraulische clutch zitten. Als ik de clutch had gebouwd was de aandrijving in de trommel sowieso niet meer gelukt omdat ik dan nog minder ruimte had.

Zoek maar eens op Smit Mississippi Vancouver op Google. Dan snap je het wel denk ik.
De kettingrollen krijgen trouwens wel een clutch. Maar die is handbediend.
 
Nog even ter illustratie van de tekst.

Lier bij oplevering in 1999 (met afdekkappen)



En dezelfde lier afgelopen augustus na 14 jaar dienst (zonder afdekkappen)



Hier is de hydraulische koppeling goed zichtbaar. Voor de rest zou ik zeggen. Zoek de verschillen. ;)
 
Back
Top