De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Dank je wel Paul voor het compliment.

& Hawser. Een mixfunctie moet er in mijn ogen juist voor zorgen dat ik me beter kan richten op het schip of de sleepcombinatie. Het moet automatisch gaan. Ik maak daarom inderdaad gebruik van mixers bij de besturing. Als ik er zelf over na moet gaan denken of de schottels straks precies 180 graden gedraaid staan bij het achteruit varen ga ik juist de aandacht afleiden van datgeen wat belangrijk is. Bij mij staat het dus zo gemixt dat als ik de gasknuppel in achteruit zet de schottels automatisch 180 graden draaien en de studierichting omgedraaid wordt. Dan linksaf op de knuppel vooruit exact hetzelfde als linksaf achteruit. Bij het inhalen van de lier is dat niet anders. Bij het vieren en inhalen van de sleeptros loopt de reepgeleider automatisch proportioneel mee en keert ook automatisch om bij te bereiken van de eindpunten. Dat ik de reepgeleider dan ook nog met de hand afzonderlijk kan bedienen is een aardigheidje.
 
lier

Ik heb het idee, dat ik naar een echte lier zit te kijken, zo realistisch is hij nagemaakt.
Een diepe buiging van respect is hier wel op z'n plaats.
Ben zeer benieuwd naar de boeglier, maar dat zal ook wel weer een knap staaltje van bouwkunst worden.

Veel sucses.
 
Hallo William.

Een pracht stuk werk!!!.
Niet alleen om te zien maar ook werkend, super.
Ik heb nog heel wat te doen, maar we gaan ooit nog wel eens proberen of de lier het houd met die mooi G46 speeltjes.

gr leen
 
Haha, en ik doe niet eens wat aan Facebook.

@ Leen.

Ik wil het wel heel houden natuurlijk alhoewel ik
er ook wel weer vertrouwen in heb. Een kilo of 5 zou moeten lukken. ( denk ik). Maar dan wel op de rem uiteraard.
 
Laatst bewerkt:
Nou als toetje dan.
Ik heb vanmiddag eindelijk mijn regelaars binnengekregen dus ik kon eindelijk het geheel testen.

Hieronder het filmpje.

Nu door met de voorlier.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reepgeleider

Hoi Wiggie,
Ik ben blij dat je van te voren mixt en niet tijdens de sleep. Ik zag je video met de draad maar bij Mammoet zouden nog steeds zeggen: Veel rommel op de trommel (niet dat ik bij Mammoet werk :-)) Nog een beetje mixen?
grt
Hawser
 
Dit was een test toch? Als je de sleeptros om te beginnen al niet netjes aan de trommel vastmaakt wordt het natuurlijk nooit wat ;) nu zat er een dikke knoop in als begin en die werk je er niet meer uit.

Bovendien is dit touw ook te dik, dit is 4 mm en dat wordt de helft straks. Ik zie wel hoe het straks werkt op het einde.
Ik heb er alle vertrouwen in dat de rommel weer opgeruimd wordt :)
 
De basis voor de voorlier is er.
Alles is haaks, recht en uitgelijnd met een 10 mm zilverstalen staf.
Onmisbaar met drie opvolgende steunen want anders wringt alles straks.

31D98EF1-9A01-442E-BA80-7322E0037A6F-4497-000004DF6B5A2296_zps36e0a699.jpg


7F5318CF-2E81-45F6-81B8-3EB79CE615A9-4497-000004DF7F57ED6E_zpsc596093f.jpg


Van de achterlier heb ik geleerd om de tussensteunen en tandwielkast vast te zetten met twee 2 mm schroeven per stuk zodat ik straks steeds op dezelfde manier alles terug kan zetten zonder er over na te hoeven denken.
Bij de achterlier heb ik nog wel eens zitten pielen om iedere keer alles haaks en recht te zetten bij de proefpassingen. Bij een enkele lier gaat dat gelukkig redelijk makkelijk maar bij een dubbele moet het in een keer goed zijn. Corrigeren gaat straks niet meer.
Onnauwkeurigheden houdt je echter altijd. Zo zit er 0,06 mm hoogteverschil in de as op 20 cm lengte. Ik maak me er geen zorgen om.
 
Hallo William.


Prachtig werk! Hoop haar eens in het echt te mogen zien.
Maar ik was benieuwd hoe je de aansturing van je voorlier gaat realiseren. voor een volgend project ben ik namelijk op zoek naar een passende oplossing hiervoor.
 
De middelste steun wordt in dit geval het meest belangrijk Michieltje. Daar komen de motorfundaties op vast te zitten. De motoren zitten, net als bij de achterlier, in de trommel verwerkt en de reminstallatie eronder. Als je terugbladert door de bouw van de achterlier snap je me waarschijnlijk wel. Zo niet dan komt het vanzelf voorbij in de nabije toekomst.
 
En we bouwen lekker verder.

De lagerpunten zijn gemaakt. In dit geval van aluminiumbrons. Lastig te draaien maar het glijdt prima. De boutjes heb ik er meteen nu maar opgezet. Dat is nu makkelijker pielen dan straks.

202DD855-F3F7-4B9B-8879-FFF7156D2F7A-6595-000006F9FF4F7DD2_zps052d11d3.jpg


597C84D9-F738-4202-8079-5F68D77A9176-6595-000006FA07F0D362_zps5e6455b9.jpg


Het middelste lagerpunt bestaat uit twee delen die in elkaar geschroefd worden. Zo kan ik straks de motorsteunen vastzetten en toch proefpassen.

6FD72F34-76E4-4F31-B784-8F733663B8BE-6595-000006FA104ABCDD_zpse36a9e40.jpg


Bring on the drums!!

Een herhaling van zetten in vergelijk met de achterlier. Met dit verschil dat de trommels 12 mm smaller zijn, dat het er twee zijn en dat er geen afdekplaat tegen de middelste steun zitten. De spanten moeten er daar nog ingezet worden.
Ik heb daardoor ook veel minder ruimte om de motor met vertraging kwijt te kunnen maar heb toch twee geschikte kandidaten op het net kunnen vinden. Ze zijn onderweg uit China.
Vandaag genoeg gedraaid dus.

D68DB948-0C04-4B2D-9657-28177D29E7D9-6595-000006FCBF4E7CCD_zps5e56b6c5.jpg


79C69538-254D-4D50-A54F-7E5E0BAB2A4D-6595-000006FCC7F52D3E_zps1fbabe74.jpg


En alles in elkaar gezet.

4FCAB48F-31E1-4149-B882-462D02FFDF21-6595-000006FA31785812_zps41de78e8.jpg


C552C67E-E050-4353-B92F-D04154AC6FA0-6595-000006FA441DBACC_zpsf0e5b921.jpg


Het toont al aardig zo aan dek

61ADA06E-2AE7-45E5-8838-6615B5AA0AA2-6595-000006FA4F32D6AE_zpsc63abfee.jpg
 
Tussenstand.

De wangen van de trommels zitten erop, de boutjes van de afdekplaten ook en aan de binnenzijde, waar de trommels het dichtst bij elkaar zitten, zijn de spanten gemonteerd.
Het wordt al wat zo.

FD0E19E6-604E-4632-B76A-CAE3480B6F8C-9211-00000A6B18870D5F_zps4f3525f8.jpg
 
het blijft fascinerend dit topic, telkens opnieuw weet je het onderste uit de kan te halen.
" doe zo verder, zodat we kunnen blijven genieten" is al wat ik hier kan toevoegen.

vgr
Marc
 
Jesses William, wat ziet dat er weer akelig schitterend uit! Je maakt er elke keer weer een kunstwerkje van, wel fijn dat je ons ook van de tussenstappen laat meegenieten.
 
Ziet er mooi uit William, je hebt daarnaast ook een fijne manier van verslag doen. Het wordt bijna een handleiding zo, hoe bouw ik een winch :D

Gr.
Pim
 
Back
Top