De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

William,

Heb je mooi zitten volgen hier aanboort zover het internet
het toeliet.;)

Is gewoon weer uit de kunst, erg mooi die werkende bandremmen
een heel erg origineel idee.
Veel succes met de komende werkzaamheden.
En volg je op de voet.


Jan
 
Dank je Jan,

De remtrommel met remband en clutch voor de kettingschijf is uit een stuk gedraaid en gefreesd.

CD6A3C5D-A308-4596-949E-41FD2D019784-212-00000009C35E5FF4_zpsda6d50c2.jpg


De clutch
F29D9F4D-CD10-4966-BD09-86BE6DB7A65C-212-00000009CD01CE32_zps60803d09.jpg


Het setje
475CCEFC-54A4-4B9C-A59A-0A02DFFCB5E0-212-00000009D4AE49BC_zpsf353b8fa.jpg


En gemonteerd.
D6063AAC-644C-456B-AB34-25B6EC2EC81D-212-00000009DCAC929C_zpsb47615a7.jpg
 
Nog een kleine aanvulling. Veel werk vandaag met weinig extra om te laten zien. De rembanden zijn af.
Morgen gaat de schakelvork voor de clutch er nog op en dan is dat ook weer klaar. De ketting is ook besteld.

B51EDE5C-F98F-474D-ABA5-F5A746DCC9E1-2672-000000A591F008D8_zps367c7a4e.jpg


765463DC-689D-4EA3-8A83-F0E9B3DAFF1D-2672-000000A59F135F4D_zps91e6a5fc.jpg


27C1B115-6479-48C3-81FA-861E5EE15873-2672-000000A5AB181FFE_zpscd38eb6c.jpg


1138C05D-FA68-4B39-83CD-60E7AA30D008-2672-000000A5B254006A_zps6ef1c91b.jpg
 
mooi, mooi,mooi, nu nog schilderen en op het dek plaatsen.
zit al op het puntje van mijn stoel tot het zover is.
vgr
Marc
 
Zit er bij de 1 op 1 nestenschijven eigenlijk ook nog een "kettingmes" om eventueel "plakkende" schalmen uit de schijf te drukken?
 
Mooi William, je maakt veel duidelijk over de constructie van de ankerlier zo, daar kon ik vanaf foto nog niet helemaal uitkomen!

Gr.
Pim
 
it er bij de 1 op 1 nestenschijven eigenlijk ook nog een "kettingmes" om eventueel "plakkende" schalmen uit de schijf te drukken?

Dat weet ik niet Harm.

Mijn tekeningen van de lieren beperken zich tot één bovenaanzicht en één zijaanzicht.
De rest heb ik er vanaf de foto's bij getekend. De nestenschijven zijn ontworpen aan de hand van de ketting die ik ga gebruiken.
 
Het begint bijna routine te worden maar er is weer wat te melden.

De schakelvorken voor de clutchen van de kettingschijven zitten er op ( ze werken ook) evenals de geleiders van de rembanden van de kettingschijven en de onderste geleiders van de rembanden van de trommels. Die werken trouwens perfect. De rembanden lopen er nu niet meer af bij het losgooien en ik hoef de hendel veel minder ver open te gooien om de remband in zijn geheel los te krijgen van de trommel doordat de band aan de onderzijde tegen de geleider aan drukt en daardoor aan de bovenkant eerder lost. . In het klein dus net zo'n goede oplossing als in het groot.
Veel gepruts weer maar het maakt het wel af.

Volgende stap is de hydromotor en dan begint de bouw van de voorlier ook op zijn einde te lopen.

E0EC08B4-C946-47A3-9BC6-D99BCCCE1EB4-3208-000001AA8098A921_zps26ba1be1.jpg


FD20CBD2-385F-4380-A18B-3B78A80C827D-3208-000001AA934ACD7B_zps55f850e6.jpg


7404AA55-1F58-42CF-9B10-7951178F9CFE-3208-000001AA9BDEAAF0_zps65f09f83.jpg


57149D35-CF75-4CEE-90D3-A7D839F5F6A7-3208-000001AAA484590E_zpse5be4dfa.jpg


77BC6CFF-F47E-4A8B-8FA0-BDA87EEA32FA-3208-000001AA8B291DB2_zps4aa6a3e1.jpg


E87DDD66-0803-44F3-96C2-074BF8E37363-3208-000001AAADECE4C6_zps34d6611d.jpg
 
Dat klopt wel Paul.
Het is soms bijna jammer dat er niet meer details te maken zijn omdat er domweg niet meer details zijn op het origineel.
 
Op stoom, misschien, of het dan betrouwbaar werkt valt te bezien.
Elektrisch, ja dat zou moeten kunnen lukken.
Maar dan moeten er wel tekeningen met een paar hoofdmaten en voldoende foto's voorhanden zijn om de digitale tekeningen mee te maken.
En natuurlijk genoeg tijd.
 
Back
Top