De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

De rembanden zijn er ondertussen ook

49959402-13EE-4645-8384-DA24F38A6EB9-201-0000001EFD4A8C58_zps9274a9ab.jpg

89D330C7-0CD9-42D8-B9D4-891BCAF5EF1D-201-0000001F05707494_zpscf03f566.jpg

Dank je Timo. De mening is wederzijds wat betreft je eigen werk.

Vanavond de steunen voor de remmen geplaatst. Waar ik bij de achterrem voor het praktische kon gaan omdat het daar niet opvalt moet het bij de voorlier conform de realiteit omdat je daar wel alles ziet.
Dus veel meer werk en daar gaat best veel tijd in zitten.

71EFC666-5024-4C48-AD72-D4D7C04E583A-1493-0000014B74E7EEB8_zps9c2797b3.jpg

Na drie dagen gepiel heb ik de vier rembanden er eindelijk werkend op.

3FDD8F2D-F092-4B06-8FA4-197908645292-5179-000002EACA7691C9_zpsab5ff227.jpg

C61650FD-60A0-4BF8-9EEA-FA16182F1FC9-5179-000002EAD35EB4FD_zpse77a9f4b.jpg

En ze zijn dit keer instelbaar door middel van schroefdraad. Dat werkt toch weer een heel stuk mooier dan achter.

AE0F5BFB-3C1C-40E3-95BF-5E58C6980CF8-5179-000002EADB2FBF6A_zpsde8610a6.jpg

De volgende stap is de aandrijving.

Dank voor de complimenten allemaal.

Vandaag met het uitwaaiweer lekker aan de slag geweest met verdere details aan te brengen en een stuk van de techniek.
De manier van het bewegen van de rembanden is hetzelfde als bij de achterlier met het verschil dat er achter een remcilinder zit en voor twee stuks per remhevel.
Ik heb ervoor gekozen om het touwtje dat de remhevels bedient tussen de twee remcilinders door te laten lopen. Op die manier valt het in aangetrokken toestand niet op. De geleidebuisjes heb ik er vandaag ingebracht.

71679DC0-67E6-420E-89D5-2743296A5E11-5561-000003BB0108D301_zps9010ea1e.jpg

Aan de achterzijde zijn de flenzen en verstevigingspunten voor de rembanden aangebracht conform het origineel, compleet met boutjes. Ook de ondergeleiders die er voor zorgen dat de sleeptros niet van de trommel af kan lopen zitten er nu op. Er zit 1 mm speling tussen de geleider en de trommel. Past precies dus.

08E8ED7B-E25F-44F6-B9B8-D66121723C1D-5561-000003BB07B7E305_zps7fd45840.jpg

DAF2F139-B97B-439D-9C48-95A691E70842-5561-000003BB0F8AC5F4_zps5afe9a8f.jpg

Tot zover maar weer. Geniet van de wind morgen. Lekker uitwaaien !!

willen we dit ooit overtreffen zullen we de lat zeeeeeeeeer hooooooog moeten leggen.
maar het is een must voor het oog om dit te mogen aanschouwen.
En we hebben het voordeel dat het al eens is voorgedaan met duidelijke bouw beschrijvingen. Dank daarvoor.

Dank voor de reacties :yes:.

De remmen zijn voorzien van een servo, iedere trommel zijn eigen.

En uiteraard is dit getest.

Ook is er een begin gemaakt aan de omlooppunten waar de ankerketting doorheen gaat lopen.
Ze worden uit twee delen gemaakt.Om de vorm van de nesten waarin de kettingschalmen straks gaan lopen mooi te krijgen heb ik geexperimenteerd met verschillende frezen. Een 4 mm bolkopfrees gaf het mooiste resultaat.
Voor een ieder die dit ook wil gaan maken raad ik ten zeerste aan om eerst het ontwerp te tekenen in een CAD programma voordat je gaat frezen. Anders maak je er minimaal 4 a 5 fout voordat je de goede vorm te pakken hebt.Nu had ik er zelfs nog een fout.

Links is goed en rechts is fout, de nesten zijn rechts te klein omdat ik een te grote frees gebruikt heb.

Voor het aanzicht op de lier moet je er maar even doorheen kijken. De ketting is besteld en zodra die binnen is kan ik dingen gaan controleren en de rest afmaken.

Tot zover weer

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er weer schitterend uit, maar je advies:
Een 4 mm bolkopfrees gaf het mooiste resultaat.
Voor een ieder die dit ook wil gaan maken raad ik ten zeerste aan om eerst het ontwerp te tekenen in een CAD programma voordat je gaat frezen. Anders maak je er minimaal 4 a 5 fout voordat je de goede vorm te pakken hebt.Nu had ik er zelfs nog een fout.

:rolleyes: :rolleyes:

Eerst bruikbaar gratis programma zien te vinden.
Dan een jaar proberen en studeren en weer proberen.
Uiteindelijk heb je dan een tekening. haha hoi hoi hoi.
Moet je op een handmatig gestuurde draai/freesbank die schijven maken. :confused:

Potlood en papier lijken me dan wel voldoende.

Download Center Gratis AutoCAD mits je het voor jezelf gebruikt.

Mogelijkheid. Er zijn nog genoeg andere gratis CAD programma's te vinden maar ik vindt AutoCAD toch het prettigste werken.

Is het niet met alles zo dat je het eerst moet leren voordat je er mee kunt werken? Ik kon niet van de ene op de andere dag draaien, frezen of überhaupt modelbouwen. Dat is een onderdeel van de hobby en van je zelfontwikkeling.

Jou een beetje kennende Harm uit je eigen draadjes weet ik zeker dat als je het echt wilt jij je de CAD kunsten in minder dan een jaar eigen kunt maken.

Per slot van rekening heb je al met succes met een PIC-sturing lopen experimenteren bij de Henriëtta. Dat is iets waar ik dan weer geen kaas van heb gegeten. Het zou me niet tegenhouden om er in de toekomst ooit nog eens wat mee te gaan doen.

Ik heb inderdaad de luxe van een CNC frees(je) Dat maakt het makkelijker. Het tekenen in CAD geeft je echter de mogelijkheid afstanden en hoeken heel nauwkeurig te meten. Veel beter dan met potlood en papier. Daarmee kun je dit ook op een verdeelapparaat prima maken. Het duurt misschien wat langer maar het blijft een hobby toch?

De kern van mijn boodschap was echter dat je vooraf over de maatvoering moet nadenken om het complexer is dan het op het eerste gezicht lijkt. Of je dat met potlood en papier of met een digitale potlood en papier doet is aan jezelf.

Bedankt voor de lovende woorden in ieder geval. Je bent zelf ook mooi bezig met je eigen romp. Heel strak.

Jou een beetje kennende ........ in minder dan een jaar eigen kunt maken.

Blijft een lange tijd, bovendien ben je het lijkt mij ook zo weer kwijt als je er vervolgens een maand niets meer mee doet.
Maar ik heb ook zulke lieren te maken voor de baggermolen.
Misschien als ik me kwaad maak, nog wel werkend op stoom ook.

Ik heb gelukkig de volgende tekeningen al en met wat schuiven kan ik die vast wel verkleinen/vergroten tot mijn kettingen er op passen.

full

full

Was wel even terugbladeren overigens (14 aug 2011)
Ik heb je link wel even opgeslagen. ;) ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Capstan

Ik had voor de Oceanic ze ook gemaakt, met een verdeel apparaat en de frees, na twee keer, en goed alles opschrijvend, lukte het.
Wiggie, ik had wel eerst de ketting in huis voordat ik begon, jij doet dat andersom, ben benieuwd. Verder, heel mooi werk. Ik neem aan dat de capstan niet werkend is (slippend) of ga je daar nog een kluts tussen bouwen?
Grt
Hawser

Voor het CNC tijdperk werd alles met het handje gemaakt en met het koppie uitgerekend. Wat dat betreft zijn we eigenlijk maar verwend nu en waren ze vroeger een stuk praktischer ingesteld. Zie de tekeningen van Harm maar.

ik had wel eerst de ketting in huis voordat ik begon, jij doet dat andersom

Ik ben uitgegaan van een ketting die te krijgen is in de handel Schalmmaat van 6,3 x 3,7 mm en een materiaaldikte van 1 mm. Dan weet je eigenlijk genoeg om er een kettingschijf van te kunnen maken.

De ketting zou werkend gemaakt kunnen worden als ik de trommels los zou kunnen koppelen van de as. Nu kan dat niet dus daarmee is je vraag beantwoord. Omdat de plaat waar de lier op staat verwijderd kan worden zou het sowieso niet erg handig zijn.

Ik maak de clutch wel zichtbaar in onderdelen dus voor wie het niet weet blijft het raden straks.

Mijn oplossing mbt de ankers staat al helemaal in het begin van het verslag beschreven.

Zie http://www.modelbouwforum.nl/forums/1434801-post38.html

en http://www.modelbouwforum.nl/forums/1442180-post39.html

Back