Dagelijkse Vliegtuig Beslommeringen!

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Hionimi, 26 jul 2012.

1. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Zal ik de verwarring nog een beetje groter maken :D
    Tijdens de landingsprocedure van vliegtuigen controleer je de vertikale snelheid (daalsnelheid) met throttle, je vliegsnelheid controleer je met hoogteroer.
    Bij het 'normaal' vliegen is dat net omgekeerd: je duwt en trekt hoogteroer om te dalen resp. te stijgen, en met meer of minder throttle vlieg je resp. sneller of trager.

Bij een 'landing volgens het boekje' moet tijdens de volledige landingsprocedure de langsas ietsje onder horizontaal (uitzondering zijn de laatste meters voor touchdown, zgn. 'flare'). Throttlestick positie moet je uitzoeken. Ideaal is die positie waarbij je merkt dat 1 klikje naar beneden het toestel sneller zakt en 1 klikje naar boven het toestel minder snel zakt...

Kom je tegen stall speed aan (je ziet overtrekken als het ware aankomen als 1 van de vleugeltips begint weg te zakken zonder stuurcommando), dan moet de neus onmiddellijk ietsje verder naar beneden, dus elevator stick ietsje duwen... laatste meters horizontaal trekken voor een perfecte 3 puntslanding. Moeilijk is het niet... :)

Misschien zit het venijnige vlieggedrag van zo'n ding hier voor iets tussen? Omwille van de enorm hoge vleugelbelasting (kleine vleugeltjes tov het gewicht) moet je zo'n toestel met een hoge snelheid aan de grond zetten. Onder stallspeed gaat ie over z'n vleugel (zoals de FW hierboven). Komt daarbij ook nog het buitenproportioneel grote koppel van de motor en schroef...

2. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Euh...nee hoor geen 'balans vinden'. Onder die minimale vliegsnelheid vliegt er niks meer, daar moet je absoluut boven blijven!

Is die snelheid te hoog voor je landingsstrip dan moet je een andere zoeken... of je toestel steviger bouwen

Als je geen flaps wil dan kan je hem proberen nog lichter te bouwen. Vleugelbelasting neemt dan af, de minimale vliegsnelheid ook...
    Andere mogelijkheden: invalshoek vleugel een tikje vergroten (1 à 2°) of eventueel een meer assymetrisch profiel kiezen voor de vleugel (in de veronderstelling dat er nu een symmetrisch profiel toegepast is)

3. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Ben eens gaan kijken in je bouwdraadje omdat ik het toestel niet kende.
    Klopt het dat de vleugel wordt opgebouw uit 2 depron platen? De onderste volledig vlak en de bovenste met welving ter hoogte van de romp (hoofdligger ingebouwd) en plat op de onderste gelijmd ter hoogte van de tip?

Als ik het zo goeg begrepen heb is het logisch dat je dan meer problemen krijgt met tipstall bij lage snelheden... doordat de welving ontbreekt aan de tips produceren deze relatief gezien veel minder lift bij lage snelheden dan het middendeel van de vleugel. Je vleugeltips breken dus veel sneller uit.

Je zou het gewicht naar beneden kunnen halen door de vertikale en horizontale rompdelen van openingen te voorzien in de zones tussen de spanten, en ook de spanten zelf van 4 openingen (4 kwadranten) te voorzien... De centrale delen dragen maar heel weinig bij tot buig- en torsiestijfheid (zeker als de romp 'beplankt' wordt), maar zijn wel extra gewicht. Ietsje meer snijwerk.

Makkelijkste manier is de hoekpunten van de opening met een dremel met 3 mm freesje volledig doorfrezen en vervolgens met mes van hoekpunt naar hoekpunt uitsnijden.

PS: de invalshoek vergroten mag je vergeten... dat zal het probleem alleen nog maar erger maken. Mijn fout!

4. Whuzz

Whuzz

Lid geworden:
    1 sep 2011
    Past beter in mijn bouwverslag dan hier :p (Heb deze post dan ook hier ge-crosspost)
    Maar je hebt gelijk, dat is inderdaad de manier waarop de vleugel is geconstrueerd. Ik snap wat je bedoeld met de tipstalls, die worden inderdaad wel door dit profiel in de hand gewerkt.
    Zou het helpen als ik de hoofdligger iets minder spits laat toelopen? Dan loopt de welving dus iets gelijdelijker af, waardoor de tip op het uiteinde wat meer een ronding krijgt, in plaats van "plat" af te lopen. (snap je wat ik bedoel?)

Hij wordt sowieso al wat lichter dan de vorige versie doordat ik de lipo op een andere plaats leg. Die lag bij de vorige versie tegen de ligger aan en kon daardoor niet verder naar voren, waardoor er extra gewicht in de neus moest.

Laatst bewerkt: 24 aug 2012
  5. Wiert Land

Wiert Land

Lid geworden:
    19 nov 2010
    Vandaag de Sukhoi voor het eerst op 2 meter boven de grond gehangen wat een kick krijg je daarvan zeg. Ook nog ff met de Eratix boven de mais gehangen totdat ie vast zat met het hoogteroer :) en moest ik 'm eruit vissen :lol:

6. Stevo

Stevo Forum veteraan

Lid geworden:
    22 jan 2004
    IK heb er een paar zien vliegen en ze zijn net als de echte dat was "a hand full", gifkikkers die niet vergeven, korte romp dus heel gevoelig op hoogteroer en super kritisch wat het zwaartepunt betreft. Nadeel is ook dat het geen neus heeft waar je extra gewicht in kwijt kan tenzij je er zelf een radial in kan hangen en dat kan dan weer maar vanaf een zekere schaal, vandaar dat ze niet populair zijn in een de kleinere versie vermoed ik.

Maar even de indoorspullen bekeken en alles gechecked en ik moet er ook nog 2 bouwen dit weekend (jamara Yak en een hobby king toestelletje voor de zoon) Werk zat en vliegtuigbeslommeringen genoeg:D

Stevo

Stevo

7. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Ik snap wat je bedoeld met 'minder spits'. Iets of wat welving ter hoogte van de tip ipv een vlakke plaat zou al een pak beter moeten gaan. Je zal alleen iets creatiever moeten zijn in het afwerken van de vleugeltip.

Juiste plaats van de Lipo zonder dat gewicht in de neus zal ook betere resulaten opleveren.

Het komt dik in orde!

Succes ermee. Ik volg je bouwverslag... Plaats ook ns een filmpje van het vliegen nadien.

8. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Hmmm..
    Ik heb hier een tekening liggen van een gee bee, die moet ik toch nog gaan veschalen..
    Misschien dat ik de vleugel ff een stuk minder verschaal...

Moeilijkste vind ik momenteel nog de motorkeuze..
    Ik zie modellen van 1 meter romplengte met 20cc, maar ook met veel minder
    Ik zie ze van 3,5 kg, en van 7

Met mn logica en gevoel zeg ik dat er ergens tussen een moderne 10 cc en 15 cc nitro best wat te maken valt
    Zou dit in theorie ook zo moeten zijn?

9. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    zal ik je zeggen dat dit juist het punt niet is?
    Bij een heli, als je voluit voorbij wilt vliegen, geef je dus maximaal pitch, oftewel max vermogen.
    En die houdt je vast, anders kun je niet op de hoogst mogelijke snelheid voorbij komen
    Je houdt dan ook de hoogte vast met elevator.
    Dus dat deel zat er eigenlijk redelijk snel in..

Ik heb voornamelijk moeite met het zodanig positioneren van het vliegtuig dat hij die mooie dalende lijn heeft, en ook nog eens op het veld binnenkomt
    Op de heli heb je door spelen met je pitch en aileron meer mogelijkheden om het apparaat een iets andere lijn te geven, en dat mis ik op het vliegtuig

Ze staan in dat opzicht iets meer "vast" op hun lijn als een heli
    Je moet hem meteen al goed inzetten, en na 4 jaar heli is dat ff wennen :D
    En met een heli hoef je niet zo ernstig op de wind te letten ( ik vlieg geen schaalheli, de schaaljongens moeten dat wel), met het vliegtuig moet je daar echt heel goed op letten

Laatst een looping met zijwind gedaan (automatisme van de heli, ik vlieg dan voornamelijk recht over het veld, ongeacht windrichting), het figuur wat eruit kwam was best knap, als het de bedoeling geweest was :D

Dank voor de verdere wijze woorden, ik ga proberen ze te onthouden als ik weer met klamme handjesdat ding netjes over het veld wil latenkomen...

10. stef stuntpiloot

stef stuntpiloot Forum veteraan

Lid geworden:
    26 dec 2010
    @ Student, Is wel leuk he vliegtuigen? Ik ben er en jaar geleden ook mee begonnen naast de helikopters en vind het een mooie afwisseling. Het vliegen is niet met elkaar te vergelijken en daarom is de afwisseling mooi.

Mijn vliegtuig beslommering: Even verder experimenteren met de MAJA

Vind hem nogsteeds niet zo goed vliegen maar we komen in de richting. Ik wil de roeren gaan vervangen voor balsa roeren want deze zijn echt te flexibel

En ben wezen vissen met de quadcopter:

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

m'n enige vliegtuig beslommering vandaag: CRASH :(

had net wat hoogte gewonnen, tot ie plots (storing???) vol aileron links geeft, en tegen sturen reageerde hij niet :confused::confused::confused:
    met rudder en hoogteroer was ie niet meer te redden, en spiraalsgewijs tegen de grond gegaan...

tegen zo'n klap is zelfs foam niet opgewassen...
    de foto is wat overbelicht maar mede door het losscheuren van de vleugel, is de romp bijna geheel doormidden gebroken.:(
    de andere vleugel is nog intact.

bye bye birdy :(:(

groet,
    Hoogvlieger

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. swilkens

swilkens

Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Was de accu leeg en stond de failsafe fout ingesteld?

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. swilkens

swilkens

Lid geworden:
    31 mrt 2011
    De EasyStar II van Multiplex die een aantal dagen geleden was aangeschaft heeft gisteren windkracht 3-4 geproefd. Hij had ook een vriendje bij zich in de vorm van een 808 #16 V2.

Na veel lezen over verschillende setups en opmerkingen over het te kleine richtingsroer zijn wij toch aangenaam verrast. Het richtingsroer is adequaat en het 1100 kv motortje bied ruim voldoende vermogen.

Bij de landing bleek het slootje toch dichterbij dan gedacht :eek:

Ruim 40 minuten kunnen vliegen, veel hiervan was met 0 tot 15% vermogen tegen de wind in hangend.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

de accu was propvol, net van de lader.
    failsafe heeft deze set niet.
    voor m'n volgende vliegtuig moet dit uiteraard wel hebben :)

@swilkens: dacht eerst dat je 'm in de sloot parkeerde :D
    dat scheelde niet veel :)

groet,
    Hoogvlieger

15. swilkens

swilkens

Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Het is leuk zelf te vliegen, het is leuker met een medestander in de lucht te hangen.

Gewapend met een EasyStar II en een SImprop SE-100 zijn wij in de heerlijke zon richting het weiland geweest. Beide toestellen hangen al snel in de lucht, vervolgens lekker rondjes om en over elkaar vliegen.

Toch eens een zonnebril op sterkte regelen, je bent zo'n wit toestel vrij snel kwijt in de zon :)

16. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Gister met mn instructeur de trainer weer eens in de lucht gegooid
    4 tankjes gevlogen, en alleen maar landingsaanvluchten geoefend..

Iedere keer tot 0,5 a 0,1 metervan de grond, ging strak en netjes.

Maar die laatste 10 cm zijn de moeilijkste blijkbaar, met het werkelijke landen had ik net iets teveel down gegeven om het voorwiel op de grond te krijgen...
    Gevolg: landing op het voorwiel.
    Deze was daar blijkbaar niet op gebouwd, het voorwiel was door het schot heen naar achteren gedrukt

Dus einde vliegdag (voor de trainer dan)
    De heli en mn depron f18 hebben nog regelmatig de lucht gezien :D

En de trainer staat nu te drogen, vanavond misschien de bespanning er weer op..

17. Whuzz

Whuzz

Lid geworden:
    1 sep 2011
    Dit weekend de FW-190D_V2 zijn maiden gegeven en dat ging fantastisch! De problemen met tipstalls en moeilijke landingen zijn verleden tijd. V2 vliegt als een droom en kan heeeeeel langzaam zweven en heerlijk rustig landen :D

18. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

foto's?? :D

19. Whuzz

Whuzz

Lid geworden:
    1 sep 2011
    Video's zelfs! Zie deze post in mijn bouwverslag: [post29]

Ondertussen bezig om mijn Eratix 3D op te bouwen. Moet de motorsteun aanpassen, dus gister onderdelen uit triplex gezaagd en in elkaar gelijmd. :)

Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  20. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

om een of andere reden vertoond die pagina (je link) niet het filmpje... :(
    misschien per ongeluk verwijderd???

groet,
    Hoogvlieger

Deel Deze Pagina