Te midden van de bouwwerkzaamheden aan een nieuwe werkplaats hier achter het huis komt er wel eens een moment dat je gevraagd wordt om wat anders te doen dan bouwen. Zo ging ik vandaag naar het vliegveld. Ik ging de terreindienst van Harrie waarnemen en dan neem je maar gelijk een paar helies mee want anders verveel je je de ganselijke dag. Vandaag heb ik de beide Hirobo's en Unistar 2 meegenomen. Ik had gewoon weer eens even zin om een brandstofheli aan te trappen. Unistar 2 had onlangs nog gevlogen in Eibergen op de oldie meeting dus die doet het tenminste. Ik had me voorgenomen om me de hele dag suf te hoveren met de helies maar dat is me niet gelukt zo bleek later. Ons vliegveld heeft ook een hover veldje maar omdat deze krap tussen 2 bomen stroken ligt mag je geen -heli-waait-met-de-wind-weg- manoeuvres doen want de kans is aanwezig dat je em dan in de bomen hangt.
Eerst maar een hoversessie met Freya 1. Na zo'n tijd niet gehoverd te hebben moet je er echt weer even aan wennen, maar na een minuut of 5 went het weer en kan ik me er weer op concentreren om de heli een stuk beter op de plek te houden. Bij mij valt en staat het met de concentratie. Hoe eerder ik reageer op een wegdriften van de heli hoe minder zichtbaar het wordt dat ik corrigerende stuurbewegingen geef. Maar het lukt me niet om achtereenvolgens drie hoverfiguren deze concentratie op te brengen.
De heli is verder goed in bedwang te houden en dat is ook niet zo verwonderlijk met de windkracht 3 van vandaag. Tevens is de wind erg constant.
De Unistar heeft er ook zin in en start snel. Helaas moet er wel een keer wat aan deze heli gedaan worden want het trilt als een zotte allemaal. Nu ondek ik dan eens hoeveel je sturen moet met deze heli nadat je met de Freya gevlogen hebt. De Unistar is erg gevoelig vandaag en ik programmeer nog enkele tientallen %en dual rate erbij. Dat helpt aan merkelijk goed. De Unistar is een stuk beter beheersbaar nu. Toch blijft het dat de Freya's veel directer reageren en nauwkeuriger sturen.
Ook later wanneer ik een paar banen en wat figuren vlieg met de Unistar wordt ik er weer aan herinnerd hoeveel je telkens moet corrigeren voordat je recht aanvliegt. De NHP bladen die erop zitten sporen niet heel erg goed ,Ik heb wel eens betere NHP's gehad. Ik had laatst nog Funtech op Unistar 1, dat was een wereld van verschil. Die spoorden echt veel beter in FFF.
Toch was het even fijn om de rokert weer aan te hebben.
Voor het vergelijk heb ik toch met de Freya het P programma ex autorot. gevlogen. Met maximale concentratie en rust vind ik dat het vele hoveren vandaag zijn vruchten heeft afgeworpen, maar ook de aero's gaan niet slecht vandaag.
Conclusie voor vandaag: hou het koppie erbij!!
Wim was vandaag ook aanwezig en showde zijn nieuwe Align 550E. Hij heeft er de laatste versie van de Mini Vstabi opzitten. Wat vliegt dat ding superstrak zeg. Ik zeg tegen Wim: een 550 heh? We moesten maar weer eens een paar Shark rompjes gaan bouwen. Dat lijkt Wim ook een goed idee.
Ik heb nog een oude Hirobo Shuttle liggen. Dat is in wezen ook een 550 heli. Daar moet dan maar een keer een electromotor ingebouwd worden......
Leuk voor als alle bouwwerkzaamheden af zijn....
Steven.