dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Hey Steven,

Nogmaals bedankt voor de blade holders! Ik vind ze echt stoer. Wbt je tandwielverhouding zou je idd nog wat meer voor efficiency kunnen gaan. Alleen zou ik dan voor een 95T maingear kiezen. Deze heb ik ook in mijn B model zitten met 11T pinion en loopt het iets efficiënter als ik de log bekijk. In de praktijk echter merk ik weinig verschil. Nu is die 2 tandjes op het hoofdtandwiel ook niet een enorm verschil. Je gaat meer winnen wanneer je naar een 10T pinion zou gaan echter heeft dit niet mijn persoonlijke voorkeur omdat de kans op strippen van het maingear aanzienlijk groter gaat worden.

Groet Ronald

@ Ronald, daar voor doe ik het denk ik niet, ik wacht nog even af of de duitsers nog wat gaan vertellen....

Zo en nu nog even een filmpje vers van de pers, om te laten zien dat het vorige filmpje wel echt door mij gevlogen was zonder wind. Deze is met een lekkere turbulente wind die vandaag over ons nijvere Twente woei:

viel spaß,

odoornscore per figuur:

y4mvpckKOA1oSkli7wKnXP2O2xgmhTaofMVZDpiPbemzwZ5uN3bvUM-zrtuENQn4P0cBfrLgTs6lfRLFEOOj5KMQpY2GLTG9x2v5KwoSy27F0E7CoWjrLwuHokCziQ20meSlDNdPmwcyrl_LzyJ0HDHc0HxWmmoE7wPEp-ZPc5AIcVU-62Nj-bCnm4H4n8G1yVm

Steven

Laatst bewerkt:
Hmmmm,

het is alweer een maand geleden dat ik hier wat neer gekalkt had. Tijd voor de laatste stand der zaken.
Omdat het weer wat natter is geworden is er uiteraard minder gevlogen met de helies, wel hebben we eind mei in Eibergen met Unistar 2 en 3 gevlogen, maar dat was natuurlijk omdat het een oldie meeting was.

Verder , heel belangrijk, heb ik de kop van 1 der beide Hirobo's aangepast. Na heel wat heen en weer ge-mail met 1 der duitse F3c piloten ben ik tot een eenvoudige aanpassing gekomen die iets meer directe input geeft terwijl er geen afbreuk wordt gedaan aan de werking van de paddlestang. Afgelopen zondag stond er eindelijk weer een heftige wind om de aanpassing te testen. Omdat ik 1 van de koppen maar had aangepast had ik natuurlijk direct vergelijkingsmateriaal en het resultaat was heel goed. Ik kon nu de heli veel beter in bedwang houden met de pitch waardoor de heli veel minder op en neer gaat. Dat scheelt punten hoop ik.

Tot zaterdag,
Steven.

hallo kapitien

dat van die stirobo vind ik een goeie , maarrrrrr kun er ook een paraplu op de rotor monteren met een lagertje ofzo dan had jij in ieder geval je rondjes kunnen vliegen dat had weer puntjes gescheeld op het totaal

groetjes maatje

Zo en nu rap aan het schroeven.....

IM20117163.JPG

Voor de duidelijkheid: Bij het oefenen van de eerste autorotaties met de Freya's ontdekte ik bij 1 van de beide een programmeerfout. die heb ik vervolgens op de grond opgelost en voor de "veiligheid" heb ik de + van de accu losgenomen en de heli aan de anti-vonk leiding laten lopen. Dat bleek niet zo'n goed idee want na het oplossen van het probleem heb ik vergeten de accu er weer aan te koppelen en bij het wegvliegen smolt de kabel natuurlijk......
4 meter hoogte is geen goeie hoogte voor een onverwachte autorotatie....

In tegenstelling tot Rob en John ben ik gegaan voor deze bladen..... In ieder geval wel voor nu.

IM20117164.JPG

Tot later.

Laatst bewerkt:
Ja idd. Maar niet zo ernstig. Helaas ben je al gauw je bladen kwijt. en da's 1 van de dure dingen...
Verder enkele assen krom en de staartvin aan barrels.

De staartbuis en aandrijving zit alweer in elkaar:

IM20117165.JPG

Morgenavond van deze heli de kop repareren / modificeren / veranderen.

en dan ben ik benieuwd hoe ze vliegt met de SAB bladen en de aangepaste kop.
Ze wegen slechts 205 gr, terwijl de Hirobo bladen 215 wogen.

Steven.

Hoi Steven,

Balen joh !

Zo zie je maar weer een klein foutje, grote gevolgen.

Ik ben benieuwd wat je van de SAB's vindt, 205 is wel wat licht ja.

Zelf ben ik nu verschillende dempingen aan het proberen; ik heb O-ringen met 70 en 80 DUR gehaald en ga kijken welke combinatie het beste vliegt.

gr,
Rob

Bij het oefenen van de eerste autorotaties met de Freya's ontdekte ik bij 1 van de beide een programmeerfout. die heb ik vervolgens op de grond opgelost en voor de "veiligheid" heb ik de + van de accu losgenomen en de heli aan de anti-vonk leiding laten lopen. Dat bleek niet zo'n goed idee want na het oplossen van het probleem heb ik vergeten de accu er weer aan te koppelen en bij het wegvliegen smolt de kabel natuurlijk......
4 meter hoogte is geen goeie hoogte voor een onverwachte autorotatie....

Er bleek na de reparatie helaas nog meer krom te zijn. Ook de hub van de tailrotor was krom. Bizar eigenlijk, met de Graupners is de hub verend opgehangen waardoor dat eigenlijk niet voorkwam. Gelukkig is alles weer goed te richten op de staartrotoras na. dat is op zich wel te doen maar dan moet je em warmstoken en dat lijkt mij een minder goed idee met geharde assen. Helaas was de nieuw geleverde as ook krom en kwam ik van het ene probleem in het andere terecht. Maar omdat ik wat extra spullen had besteld kon ik me ook hier weer uitredden en is dus nu de heli weer klaar!
Wat me trouwens opviel is dat de bladas van een behoorlijk zachte kwaliteit is en dat is handig vind ik want dat scheelt heel wat kogelllagers in de bladhouders. Die hebben de klap dus goed overleefd.

s.

Oeps, ja dat is wel een dure vergissing. Echter is dit wel te voorkomen en wel met de volgende oplossing :
Als je de "anti-spark" weerstand OP de connector van de regelaar soldeert en het andere uiteinde een stukje voor de connector uit laat steken (via een zelf gebogen oogje oid) dan houd je bij het aansluiten van de accu eerst de accu-connector tegen het oogje en 2 seconden later druk je hem gelijk door in de connector van de regelaar.
Dat heb ik nu zo gedaan op 2 heli’s en dat blijkt prima te werken !

Bas

Kunnen jullie mij een indicatie geven van de weerstands waarde (en eventueel vermogen)

Ik heb electronica zooi zat liggen en zal daar ook eens iets voor op mijn heli maken...

Benno

Voor een 12s regelaar heb ik laatst proefondervindelijk vastgesteld dat een 2W weerstand niet voldoende was, na een aantal keren de accu aansluiten was de weerstand toch ter ziele gegaan, blijkbaar lopen er toch aanzienlijke oplaadstromen als de weerstandswaarde laag is (enkele Ohms). De waarde moet namelijk niet te groot zijn, sommige regelaars geven problemen mbt het aantal gedetecteerde cellen.

De weerstandswaarde hangt dus af van de accuspanning en van de regelaar (totale capaciteit). Dus toch even proefondervindelijk proberen met een aantal 5Watt vermogens weerstanden. Begin je bij 10 Ohm en stap je langzaam terug

Bas

Even op een regenachtige zondagmiddag met Draftsight spelen en de freesmachine aanslingeren terwijl anderen genieten van de 3dMasters......

y4meW4g06eAwnCOmG80gwu27Sv8G0qkm5l-O_J_HL6J84O2N8zjIKmpqvh2Nh-AHtkfk1wvFjiK4YrHRoY8s_hP8_oOq78TDhZf0eYF07xFulIUtCB_bpIwcjJWS96LLfxny-aEEfL4Q2j9ecMLM5arqzpOdmGwP8J65bCTQjKlrUg

y4mFMCYAr6Mgyf8AKqSaMH1sMtBAffP7poV_IldB1r0Cp435SUD7iH1TDbamfnkIScQ_7SlW3z_MsuMLgOrGxvzaG1BqxucF-9wLjNDfT9mnGjJGT1YsBArC__HQ85P_i-6-fCczXW48crfAYt8Odc7CJuNCaJ_iU6QKlV650QWS78

Nog een paar kleine wijzigingen en we hebben een "go"...

S.

Laatst bewerkt:
Nee zeker niet Walter het is de wederopstanding van deze hier:

IMG2010feb560.JPG

Het is mijn oude Hirobo Eagle 1. Die krijgt een nieuw jasje na zijn onfortuinlijke crash.
Een echte Stirobo dus.

Steven

Back