dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Gezien het lage bezoek op het forum hier zullen de meesten vandaag de dag met belangrijker zaken bezig zijn. Belangrijker dan berichten posten in ieder geval. Omdat ik me ook stierlijk verveel (maar niet heus) post ik maar weer een berichtje.

De laatste tijd heb ik niet meer gevlogen,om dat er hier een werkruimte achter in de tuin gebouwd moet worden. Dat is al veel werk, en dan zijn we nog eens niet bezig met het werk wat in die werkruimte gewerkt worden moet.....? dussss,...
geen vliegen want dat kost gelijk enkele uren tijd ,maar wel zo nu en dan even een half uurtje tekenen. Is ook leuk. Voor de nodige ontspanning zegmaar.

Hier het resultaat van veel meet en tekenwerk:

y4mgp5Z6mpkDzYKygQSWGPfo9THhnliaflxDjA9CC_P_PbI2FEmoUQT3g2KH1EJIweFrahwgWydQYoFAwi7kkaPiiLLbrniKyy8ohSn3bGfkHLWe8kjxfCejB5VkX45WN15LNezxq3R4ZZPgvbMPDnkPc2JFlFE7_1skhCs9SSEv5s

Kijk er maar eens naar , ik zie geen fouten meer en zal binnen een paar weken de freesmachine maar eens aanslingeren.

Steven

Laatst bewerkt:
In permalink 438 zie je het proefstuk van deze tekening. De "kleine" verbeteringen in de tekening zijn gedaan, ik heb er nu een freesfile van gemaakt en het frezen kan dus beginnen.

Het is de laatste poging om de "epic-fail" heli nog weer in de lucht te krijgen.
Tevens is het natuurlijk handig dat ik alle carbon delen van de Hirobo's in tekeningen heb zitten. Een deel daarvan is nu aanwezig.

Steven.

Laatst bewerkt:
Te midden van de bouwwerkzaamheden aan een nieuwe werkplaats hier achter het huis komt er wel eens een moment dat je gevraagd wordt om wat anders te doen dan bouwen. Zo ging ik vandaag naar het vliegveld. Ik ging de terreindienst van Harrie waarnemen en dan neem je maar gelijk een paar helies mee want anders verveel je je de ganselijke dag. Vandaag heb ik de beide Hirobo's en Unistar 2 meegenomen. Ik had gewoon weer eens even zin om een brandstofheli aan te trappen. Unistar 2 had onlangs nog gevlogen in Eibergen op de oldie meeting dus die doet het tenminste. Ik had me voorgenomen om me de hele dag suf te hoveren met de helies maar dat is me niet gelukt zo bleek later. Ons vliegveld heeft ook een hover veldje maar omdat deze krap tussen 2 bomen stroken ligt mag je geen -heli-waait-met-de-wind-weg- manoeuvres doen want de kans is aanwezig dat je em dan in de bomen hangt.
Eerst maar een hoversessie met Freya 1. Na zo'n tijd niet gehoverd te hebben moet je er echt weer even aan wennen, maar na een minuut of 5 went het weer en kan ik me er weer op concentreren om de heli een stuk beter op de plek te houden. Bij mij valt en staat het met de concentratie. Hoe eerder ik reageer op een wegdriften van de heli hoe minder zichtbaar het wordt dat ik corrigerende stuurbewegingen geef. Maar het lukt me niet om achtereenvolgens drie hoverfiguren deze concentratie op te brengen.
De heli is verder goed in bedwang te houden en dat is ook niet zo verwonderlijk met de windkracht 3 van vandaag. Tevens is de wind erg constant.
De Unistar heeft er ook zin in en start snel. Helaas moet er wel een keer wat aan deze heli gedaan worden want het trilt als een zotte allemaal. Nu ondek ik dan eens hoeveel je sturen moet met deze heli nadat je met de Freya gevlogen hebt. De Unistar is erg gevoelig vandaag en ik programmeer nog enkele tientallen %en dual rate erbij. Dat helpt aan merkelijk goed. De Unistar is een stuk beter beheersbaar nu. Toch blijft het dat de Freya's veel directer reageren en nauwkeuriger sturen.
Ook later wanneer ik een paar banen en wat figuren vlieg met de Unistar wordt ik er weer aan herinnerd hoeveel je telkens moet corrigeren voordat je recht aanvliegt. De NHP bladen die erop zitten sporen niet heel erg goed ,Ik heb wel eens betere NHP's gehad. Ik had laatst nog Funtech op Unistar 1, dat was een wereld van verschil. Die spoorden echt veel beter in FFF.
Toch was het even fijn om de rokert weer aan te hebben.
Voor het vergelijk heb ik toch met de Freya het P programma ex autorot. gevlogen. Met maximale concentratie en rust vind ik dat het vele hoveren vandaag zijn vruchten heeft afgeworpen, maar ook de aero's gaan niet slecht vandaag.
Conclusie voor vandaag: hou het koppie erbij!!

Wim was vandaag ook aanwezig en showde zijn nieuwe Align 550E. Hij heeft er de laatste versie van de Mini Vstabi opzitten. Wat vliegt dat ding superstrak zeg. Ik zeg tegen Wim: een 550 heh? We moesten maar weer eens een paar Shark rompjes gaan bouwen. Dat lijkt Wim ook een goed idee.
Ik heb nog een oude Hirobo Shuttle liggen. Dat is in wezen ook een 550 heli. Daar moet dan maar een keer een electromotor ingebouwd worden......
Leuk voor als alle bouwwerkzaamheden af zijn....

IM201069a.JPG

Steven.

Laatst bewerkt:
Vanavond heb ik de freesbank dan maar aangeslingerd en de file van de zijplaten van de Eagle I geladen. Ik had een 2e keus plaat carbon gekocht en die ingespannen.

y4maKFOMPXqyapYEJof4vpwpmSFzC6pMi7RZ6RT-xa3C9jTvqklbR-kTOQDtH5_V56Uhe0sAGn8_q8w-n-kHlgcyCEO7Z05n5ovxSnFG7XUCUXfpCGVd3tHTWeBjHXNZZtlABMCYuMLeMRYIJCOj3G1QyVUuG0MO5HcgHq8qIG-TAI

y4maDod_OLhtdhLtAM0JK97OsKixjS7vhxmD6-h44b_SGgNR87nzsypQmEleav8AewQlJrc_wfrBJC7aeSBpNKrL-ONukpkK39vNOGPavPuYg9u3rDhNEmxkW7FW8cJGcc1A-B3nzMra-PdhA4rd27VKIo1uuke4fVPirM2bG6m1Kg

y4m9jPJM639WeW1fAOWpBCem1G26IukzGdxik4pZ0O-BbVvEyepkUqrb_nBNOUrIzNhfPhg9-wonJ0LFsJx7_L-Ei4jQ4xM8gMX0UBwUe8Lc_gUbOFcclbINNLNRnpTWD2HHAPmQQGmaYjnKAtxjypw-wakyAu9d1uC0-TYTwthID8

y4m_LPe7YMWXJAAF-7SLfc3yicRzvTvnlgAWs2AU6cjsvQytCmt5RpfPRi7qVsUwhKL1MuFbDJzCpOGxENfNxf9tcP-mIBLQ1juED-RrMq-np2q6gPlczG3v_o8M-5NTsA-lr_9jkEXcRrkMxQGqUsh_inNOFnyQhDC2IN3F8CcJGE

En klaar!
de volgende keer moet ik afstandsbussen maken...... Daar heb ik nu ff geen zin in.

Groeten,

Steven.

Laatst bewerkt:
wow, mooi gedaan Steven ! maar eh, moest jij de figuren niet gaan oefenen met je Hirobo's ...... ;-) het was/is prachtig weer !

Bas

Hoi Bas, figuren oefenen wordt niet wat als het donker is buiten...... Ik zal wel weer wat minder gaan oefenen maar ik was vorig weekend nog op het veld..

Laurens, ik moest ook zoeken naar de 2e keus. je vind het in de onderdelen niet weer namelijk. Aan 1 kant van de plaat was de gevlochten mat niet netjes recht gelamineerd waardoor je dus enkel een visueel niet mooie plaat had. Omdat het allemaal kleinere onderdelen worden zie je er niks van terug.

S.

@heimhelicopters

Even stiekem OT:
Ik zie dat je draftsight gebruikt voor het teken werk. Kan draftsight cnc bestanden aanmaken of gebruik je daarvoor een apart cam programma? En ik zou ook graag weten wat voor software je gebruikt voor het aansturen van je cnc machine?

Ik heb in het verleden een kleine cnc frees gemaakt, waar ik nieuw leven in wil blazen.

Mvg,

Werner

Hoi Werner,

Ik heb een Step-four alhier. Daar wordt een software pakket bijgeleverd om de machine aan te sturen. Je kan het ter demonstratie downloaden van step-four.at . De DXF files vanuit het CAD programma zijn in te laden in dat programma, daarin moet je dan van elk rondje en figuurtje aangeven of er een binnen of buitencontour gefreesd moet worden. En natuurlijk moet je materiaal en freesdiktes e.d. aangeven in het programma. Draftsight maakt dus geen files voor je freesmachine.

Steven.

Nog eventjes OT

ik heb inmiddels mijn cnc freesbankje weer draaiend. Het is een omgebouwde kolom/frees bankje. Hij is ooit gemaakt om pcb's te frezen.

Nu ga ik onderdelen voor een hexacopter erop maken. Het liefst van carbon. Nu heb jij b-keuze carbon gebruikt. Is dit dit veel goedkoper dan a-keuze?

En uiteraard hou ik me aanbevolen voor shop(s) waar dit te krijgen is:p

Eventueel via pb als het hier niet mag.

Werner

Even bijpraten vandaag. Ik gooi er maar een stapeltje foto's tegenaan. Je ziet vanzelf wat het is. De carbondelen heb ik aan elkaar geschroefd en allerlei overige spulletjes zijn ondertussen ook gemonteerd dus daar gaat het:

IM000475.JPG

In elkaar zetten en passen.

IM000480.JPG

De staart aandrijving van af het hulphoofdtandwiel. Hier had ik in de vorige een alu lagerblok gemaakt. Die vervalt nu want er is een lagerblok overgebleven van de Freya die hier mooier gaat zijn.

IM000481.JPG

Er moesten nog wel wat afstandsplaatjes voor gemaakt worden.

IM000493.JPG

en spacers,....... Wat een werk zeg...

IM000496.JPG

En dan zit na enige tijd alles in elkaar.

Hier nog een aantal detailopnames:

IM000498.JPG

front

IM000502.JPG

rechter zijkant

IM000503.JPG

rechter zijkant front

IM000508.JPG

linker zijkant

IM000511.JPG

hoe de accuplaat en gyro plaat gemonteerd zijn

IM000504.JPG

Staartbuis montage: hier heb ik 2 originele onderdelen gekocht....
Staart servo zit in een apart frame-pje net zoals bij de eagle II.

IM000509.JPG

linker zijkant...

Zo veel kijkplezier!

Zteven.

Hey Rob!

D'er zit een 6-kant in dus hij is van beide markten voorzien, uiteraard gebruik ik enkel het zeskant. Ik had er 1 van de Freya's op kunnen maken ware het niet het geval dat deze zich volledig vastgevreten heeft op de as........

Steven

Back