heimhelicopters
verslagschrijvers
In de tussentijd hebben de vele nat-weer dagen een vooruitgang gegeven in alle modelbouw projecten. Zo is ook de Uni-Star weer af. Ze staat klaar voor de eerste testvlucht.
Maar eerst verder waar we gebleven waren. In de originele zijframes zitten een aantal messing bussen met schroefdraad. Die heb ik dus ook geplaatst in mijn frames. Ik heb ze er met UHU plus ingeplakt, dat is langzaam drogende epoxy lijm en het zit echt supervast. Deze tubetjes heb ik ergens in de jaren 80 gekocht het plakt nog alsof het nieuw is en het is ook nog steeds niet op. Het lijkt het potje van de weduwe wel.......
De voorste servo's hebben een iets hogere zit, ik heb dat opgelost met nog een laagje GFK plaat. Helaas openbaarde hier zich ook al de eerste fout: Ik ben een gat vergeten voor een inbusbout. dan maar even boren en vijlen....
Aan de achterkant komen ook messing bussen, ze zijn enkel bedoeld om de onderbouw aan te bevestigen. Ook hier messing bussen met een flens eraan. Het gat in de middelste GFK plaat moest iets groter gemaakt worden maar dan klemt de bus ook fantastisch. Evengoed wordt hij ook gelijmd natuurlijk.
Deze delen zijn breuk delen die naar ik hoop breken bij een boomstrike zodat het hoofdframe heel blijft. Echter heb je bij het uni mechaniek vrijwel nooit een boomstrike.
Dan verder met de eigenHEIMer, de opbouw...
Nog een fout. de Messing bus komt tegen de motor aan. Een vijl bood uitkomst.
Fout 3: de motor ligt o,5 mm te laag. Meetfoutje dus. Het polyamide frame was ook niet goed op te meten. Hier en daar wat gokwerk, resulterend in enkele missers.... Ook hier bood de vijl uitkomst. Maar uiteraard de tekening wel aangepast.
Fout 4: Ook de staart aandrijfeenheid zit iets op een verkeerde plek. Op zich beter want de tandwielen liepen nu beter in elkaar ,maar de onderbouw past dan weer niet..... Dus ook hier een vijl en de tekening aangepast.
Mijn eigenbouw cardan aandrijving. Functioneert al jaren goed.
wederom de groeten, Steven.
Maar eerst verder waar we gebleven waren. In de originele zijframes zitten een aantal messing bussen met schroefdraad. Die heb ik dus ook geplaatst in mijn frames. Ik heb ze er met UHU plus ingeplakt, dat is langzaam drogende epoxy lijm en het zit echt supervast. Deze tubetjes heb ik ergens in de jaren 80 gekocht het plakt nog alsof het nieuw is en het is ook nog steeds niet op. Het lijkt het potje van de weduwe wel.......
De voorste servo's hebben een iets hogere zit, ik heb dat opgelost met nog een laagje GFK plaat. Helaas openbaarde hier zich ook al de eerste fout: Ik ben een gat vergeten voor een inbusbout. dan maar even boren en vijlen....
Aan de achterkant komen ook messing bussen, ze zijn enkel bedoeld om de onderbouw aan te bevestigen. Ook hier messing bussen met een flens eraan. Het gat in de middelste GFK plaat moest iets groter gemaakt worden maar dan klemt de bus ook fantastisch. Evengoed wordt hij ook gelijmd natuurlijk.
Deze delen zijn breuk delen die naar ik hoop breken bij een boomstrike zodat het hoofdframe heel blijft. Echter heb je bij het uni mechaniek vrijwel nooit een boomstrike.
Dan verder met de eigenHEIMer, de opbouw...
Nog een fout. de Messing bus komt tegen de motor aan. Een vijl bood uitkomst.
Fout 3: de motor ligt o,5 mm te laag. Meetfoutje dus. Het polyamide frame was ook niet goed op te meten. Hier en daar wat gokwerk, resulterend in enkele missers.... Ook hier bood de vijl uitkomst. Maar uiteraard de tekening wel aangepast.
Fout 4: Ook de staart aandrijfeenheid zit iets op een verkeerde plek. Op zich beter want de tandwielen liepen nu beter in elkaar ,maar de onderbouw past dan weer niet..... Dus ook hier een vijl en de tekening aangepast.
Mijn eigenbouw cardan aandrijving. Functioneert al jaren goed.
wederom de groeten, Steven.