Het was weer een mooie dag vandaag. De wind woei driftig door en wist van geen ophouden. Vlagerig en soms heftig als er weer een donkere wolkenmassa overtrok. De regen had er gelukkig niet zoveel zin in en gaf tevens ruimte voor de zon om zo nu en dan door te breken.
Het begon toen ik afgelopen week het magazine "RC heli action" weer in de bus mocht ontvangen. Ik pakte de witte enveloppe mee naar onze onlangs gecreëerde lounge in onze chambre en suite. En terwijl er een heerlijke kop cappuccino naast me staat te geuren open ik de enveloppe en bekijk de inhoudsopgave. Hé , een artikel over F3c, da's altijd interessant. Geschreven door Christian Rose. Ook een bekende; 1 van mijn SPI ombouwsets heb ik van hem gekocht om dan nog maar te zwijgen over al het gratis advies enzo.
Terwijl ik het artikel begin te lezen, welke overigens op de Rave ENV is toegespitst, lees ik iets over de delta 3 op die heli en het zet me weer aan het denken.
In mijn moeiten om de SSZ-V rotorkop van mijn Freya's zo te maken als ik ze hebben wil gaf dit weer een denkzet in die richting. Ik had de mixers van de SSZ-V al eens wat aangepast en dat heeft marginaal bijgedragen aan een stabielere kop. Ook had ik met de mixeraanpassing een setje zachtere rubbers gemonteerd. Over het geheel beter. Na enige maanden testen en wisselen tussen beide helies, (1 aangepast en de andere niet) heb ik dan toch kunnen concluderen dat de aanpassingen zorgden dat de heli iets stabieler is, beter reageert en iets minder springerig in de wind is.
Maar dit laatste had om mij nog wel 10x beter gemogen.
Na het lezen van het artikel heb ik de schrijver maar weer eens een email gestuurd. Dat was ondertussen ook al een half jaar geleden.
Het antwoord was duidelijk: de SSZ-V overstuurt vrijwel zeker waardoor de heli erg springerig wordt. Oplossing: zonder delta 3 correctie vliegen. Dat is bij F3c naar zijn mening toch niet zo zinvol.
De SSZ-V kop voorziet in zero delta want daarvoor zit er een schroefgat in de bladhouderarm. Kwestie van 1 schroef verplaatsen.
Niet bij mij want ik ga natuurlijk de nog niet aangepaste kop verbouwen en laat de eerder omgebouwde kop even zoals ie is. Anders kan je het verschil niet gaan merken op het veld.
Nudat de wind vandaag van het juiste caliber was, moest de nieuwe setup getest worden. Eerst de heli met delta 3 correctie. Even voelen hoe dat is met de wind van vandaag. Precies zoals ik het gewend ben, springerig en wanneer de wind flink opsteekt is het eigenlijk niet goed meer controleerbaar. De heli maakt flinke sprongen en mijn reacties zijn niet in staat dit onzichtbaar te maken. Nadat de accu leeg is wordt het tijd om de andere heli zonder delta 3 correctie te gaan vliegen. .............. ............ ............... ................... ..................... !
Ik ben er stil van,.................. de heli ook. Het spring gedrag is naar mijn idee met een factor 100 verbeterd. Wat een verschil. Zo kom ik een stuk mooier door de hovers heen. Wel goed blijven concentreren anders maak ik stuurfouten en wordt het nog niet wat natuurlijk....
Dan maar even kijken wat dit grapje gekost heeft, want "ieder voordeel heb een nadeel". De rondvlucht laat zien dat ik iets heb moeten inboeten op de stabiliteit in de aero's. Met name het aanvliegen in een rechte baan is moeilijker, maar de heli reageert wel verdraait goed op de commando's en dus krijg ik de heli wel goed in de aanvliegbaan.
Na 4 accu's geleegd te hebben is het tijd om de kinderen van de scouting op te halen. WOW wat was dat weer een fantastisch moment. Nu eens zien wat de kinderen weer uitgespookt hebben....
Tot de 29e in Odoorn! (want ja, ik heb me toch opgegeven!)
Steven.