dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Even de laatste dingetjes gedaan van 't weekend. Ontvanger ingeschuimd, draden ge-ty-rapt, ... enz.

IM000136.JPG

En alvast een beginnetje gemaakt met een korter durend mallen en epoxy verhaal. Ik wilde deze heli graag zijn vintage uiterlijk laten behouden, dus ik moest de "oude" kap nieuw maken.

IM000135.JPG

Voor de beeldvorming:

IM000137.JPG

Fijne dag morgen!

Steven.

Geweldig weer de afgelopen weken. Net tussen de buien door zou je nog wat buiten kunnen doen maar klussen aan de bouw van de schuur is er niet van gekomen.
Wel nog even een uurtje onder het afdak bezig geweest met de cockpitkap. Ik hoop dat dit een snelle actie kan worden en een rijke ervaring gaat worden voor als ik mijn romp ga verder bouwen. Vooralsnog is het schuim aardig glad.....

IM000173.JPG

Vandaag heb ik ook maar de stoute schoenen aangetrokken en de oldtimer Eagle met de destijds zelfgemaakte rotorbladen ge-"maidend".
Net zo strak hooveren weer die machine. Na een halve tank gehooverd te hebben in den tuin bleek er een lawaaierig bijgeluid erbij te zijn nadat de motor uit was. Het is iets in de taildrive. Ik weet nog niet wat het is, maar er moet alweer wat uit elkaar.... Naja, het regent toch dus er is wel wat tijd. Al met al ben ik erg tevreden over de "first-flight".

Om de daad maar bij het woord te voegen ,heb ik gelijk maar geschroefd. De tail drive is relatief makkelijk te lossen. Helemaal nu er iets niet goed is!
Hier dan de taildrive: ook deze heb ik van een aluminium pijl gemaakt. Alleen er mist hier dus een lager:

IM000175.JPG

Het had er zo uit moeten zien:

IM000177.JPG

Om de lagers zit dan nog een kunststof bus die hem pas houd in de staartbuis. Normaal bij demontage moeten die mee naar buiten komen.

De hele drive tube:

IM000176.JPG

Steven.

Laatst bewerkt:
Als het dan continue slecht weer is buiten moeten we ons binnen maar vermaken toch?
Ik kan nog wel het een en ander bedenken wat ik kan doen.... (..)

Maar afgelopen week heb ik de epoxy pot maar weer open getrokken. Ik had ondertussen al langere tijd weer zin om een setje rotorbladen te maken.

IM201201203.JPG

Dit keer had ik een naar mijn idee dikke laag Phenol alcohol in de mal gesmeerd.
De volgende dag eerst maar een dikke laag epoxy erin.

IM201201205.JPG

De eerste laag , een redelijk dunne glasmat en aan de achterkant een smallere 2e laag:

IM201201206.JPG

dan voor de echte stevigheid een carbonmat.

IM201201208.JPG

Daarna had ik teveel epoxy aan de vingers en heb ik geen foto's meer gemaakt....... :(
Maar neem van mij aan dat er twee lange stroken lood in een geweven carbonsok in zit en een houten latje om het carbon en epoxy op de plek te houden nadat de mal gesloten wordt.

En na twee dagen het eindresultaat, De volgende keer ga ik witte gelcoat gebruiken!

IM201201202.JPG

Mijn project "Eagle 1 cockpitcap" is ook wwer iets opgeschoten, de randen zijn rond geschuurd en ik heb eerst een laag epoxy en een laag plamuur opgesmeerd. Nu ziet ie er weer niet uit....... :smile:

IM000210.JPG

En als je dan toch bezig bent met die troep dan gaan we nog maar een oefening doen. Een kap van de 30er/550 sharkromp. Dit keer heb ik een eerste laag epoxy verdikt met tixotroop en die eerst in de mal gesmeerd.
Bij wijze van experiment heb ik een glasweefselmat gebruikt die me de vorige keer een gatenkaas opleverde met deze cockpitkap.
Ik had verwacht dat het een complete mislukking zou worden maar na het lossen bleek het tegendeel.

IM201201211.JPG

Ik kon maar 1 plekje vinden waar er lucht onder de oppervlakte lag. :D

Van de week maar weer een rompje oefenen. Daartoe vast een steuntje voor de mal gemaakt ,want zoals het de vorige keer ging was niet wat.

IM201201209.JPG

Steven

Laatst bewerkt:
Steven, voor welke heli zijn die bladen??

(verklein a.u.b. wat foto's want het inladen duurt soms een eeuwigheid ;) )

De bladen zijn primair gemaakt voor het oefenen in het verwerken van glas en EP. Eventueel gebruik ik ze op een van de uni-stars.

Goed... En bij het zien van deze foto moest ik even een andere broek aantrekken...

Mooi man, heb (slecht genoeg) dit topic al een tijdje niet voorbij zien komen, zo actief zijn we ook niet meer, maar je bent weer lekker bezig Freek! Grappig dat je voor de vintage-look gaat met de Eagle..

Kom binnenkort eff'n kiek'n, wut weer tiet zie'k awa..!

Omdat ik nu weer voor een drukke periode sta van bouwen aan een kantoor/werkplaats achter in onze tuin zal er van mijn wedstrijd perikelen niet zoveel terecht komen.
En om dat te vieren heb ik vandaag denk ik voorlopig voor het laatst gevlogen.
Ik heb er weer 4 acculadingen doorheen gejaagd. De aero's lukten vandaag redelijk goed echter is de looping met pirouette nogal bagger. Ik heb bovenin de looping nog best veel vaart waardoor de tail het niet trekt om een constante pirorate aan te houden. De pull-back moet ook nog beter want ik heb nauwelijks achterwaartse snelheid tijdens de rol. Ik vlieg nu waarschijnlijk wel met hogere snelheden want in de candle schiet de heli nu veel verder omhoog, zelfs nog na de halve rol.
Vorige week heb ik op aanraden van een clublid de expo in de hover verminderd. Door de expo overstuurde ik telkens en met wat expo te verminderen en te proberen bleek het steeds beter te gaan. Uiteindelijk heb ik de expo op nul......
De hovers zijn nu wel beter, maar ik merk dat bij de 4e vlucht het met mij wat minder gaat....
Freya 1 bleef vreselijk last hebben van een wobble. Het verhogen of verlagen van het toerental veranderde wel wat maar het was absoluut niet voldoende. Ik zal hiervoor nog zachtere rubbers nodig gaan hebben, of ik moet de rubbers gaan bewerken. Dat had ik ook gedaan met de knetterharde rubbers die in de kit zaten. Ik heb het idee dat die nu zachter zijn dan de rubbers die ik in nummer 1 heb zitten. In nummer 2 heb ik die bewerkte rubbers nog zitten, samen met de GFK bladen uit de kit. Deze heli wobblede dan ook niet.
Als ik nog wat tijd heb weet ik wat ik weer kan doen.

S.

Laatst bewerkt:
@ Ronald, ik was op de hoogte van deze rubbers, maar dan moet ik weer een diepte investering doen terwijl ik ook zo een ring van het rubber kan weg werken op de draaibank. Ik had van de originele rubbers 2 ringen weggedraaid maar dan komt er net iets vrije slag in het middengebied.

@Bas, ja het is weer een flink bouwproject maar niet meer dan het halve huis dat ik van 2005-2007 heb gebouwd, enne Harrie helpt me dus ik ben niet alleen.... Toen hebben we alles zelf gedaan en dat gaat nu ook weer gebeuren.

@John, Ik geef mij even niet op voor de wedstrijden, ik wil even doorbuffelen met het bouwproject zodat ik snel weer alle tijd voor de helies heb. Ik hoop toch dat het gebouw zo tegen de zomervakantie dicht zit. Mocht het met de bouw toch zo lopen dat ik wel naar een wedstrijd kan komen dan zal ik dat op de valreep beslissen. In zo'n geval kom ik dus ook onvoorbereid...

S.

Het was weer een mooie dag vandaag. De wind woei driftig door en wist van geen ophouden. Vlagerig en soms heftig als er weer een donkere wolkenmassa overtrok. De regen had er gelukkig niet zoveel zin in en gaf tevens ruimte voor de zon om zo nu en dan door te breken.
Het begon toen ik afgelopen week het magazine "RC heli action" weer in de bus mocht ontvangen. Ik pakte de witte enveloppe mee naar onze onlangs gecreëerde lounge in onze chambre en suite. En terwijl er een heerlijke kop cappuccino naast me staat te geuren open ik de enveloppe en bekijk de inhoudsopgave. Hé , een artikel over F3c, da's altijd interessant. Geschreven door Christian Rose. Ook een bekende; 1 van mijn SPI ombouwsets heb ik van hem gekocht om dan nog maar te zwijgen over al het gratis advies enzo.
Terwijl ik het artikel begin te lezen, welke overigens op de Rave ENV is toegespitst, lees ik iets over de delta 3 op die heli en het zet me weer aan het denken.
In mijn moeiten om de SSZ-V rotorkop van mijn Freya's zo te maken als ik ze hebben wil gaf dit weer een denkzet in die richting. Ik had de mixers van de SSZ-V al eens wat aangepast en dat heeft marginaal bijgedragen aan een stabielere kop. Ook had ik met de mixeraanpassing een setje zachtere rubbers gemonteerd. Over het geheel beter. Na enige maanden testen en wisselen tussen beide helies, (1 aangepast en de andere niet) heb ik dan toch kunnen concluderen dat de aanpassingen zorgden dat de heli iets stabieler is, beter reageert en iets minder springerig in de wind is.
Maar dit laatste had om mij nog wel 10x beter gemogen.
Na het lezen van het artikel heb ik de schrijver maar weer eens een email gestuurd. Dat was ondertussen ook al een half jaar geleden.
Het antwoord was duidelijk: de SSZ-V overstuurt vrijwel zeker waardoor de heli erg springerig wordt. Oplossing: zonder delta 3 correctie vliegen. Dat is bij F3c naar zijn mening toch niet zo zinvol.
De SSZ-V kop voorziet in zero delta want daarvoor zit er een schroefgat in de bladhouderarm. Kwestie van 1 schroef verplaatsen.
Niet bij mij want ik ga natuurlijk de nog niet aangepaste kop verbouwen en laat de eerder omgebouwde kop even zoals ie is. Anders kan je het verschil niet gaan merken op het veld.

y4mFvM9ZT_bjGrk6zT3MUn89rB-uPaO_8S49Kw--pwWX3w1BkMtCyzHBPtw4ATkP1m90-TUtRG2-t59wh-fLbYGqgLh9K07IgByrZZQL86WKR84XLNgLqDIGfb7q5qa7u1s9_-moC5SGHU60XzMYt1Idp6e6FOkolY_3gG2pPoen94

Nudat de wind vandaag van het juiste caliber was, moest de nieuwe setup getest worden. Eerst de heli met delta 3 correctie. Even voelen hoe dat is met de wind van vandaag. Precies zoals ik het gewend ben, springerig en wanneer de wind flink opsteekt is het eigenlijk niet goed meer controleerbaar. De heli maakt flinke sprongen en mijn reacties zijn niet in staat dit onzichtbaar te maken. Nadat de accu leeg is wordt het tijd om de andere heli zonder delta 3 correctie te gaan vliegen. .............. ............ ............... ................... ..................... !
Ik ben er stil van,.................. de heli ook. Het spring gedrag is naar mijn idee met een factor 100 verbeterd. Wat een verschil. Zo kom ik een stuk mooier door de hovers heen. Wel goed blijven concentreren anders maak ik stuurfouten en wordt het nog niet wat natuurlijk....
Dan maar even kijken wat dit grapje gekost heeft, want "ieder voordeel heb een nadeel". De rondvlucht laat zien dat ik iets heb moeten inboeten op de stabiliteit in de aero's. Met name het aanvliegen in een rechte baan is moeilijker, maar de heli reageert wel verdraait goed op de commando's en dus krijg ik de heli wel goed in de aanvliegbaan.
Na 4 accu's geleegd te hebben is het tijd om de kinderen van de scouting op te halen. WOW wat was dat weer een fantastisch moment. Nu eens zien wat de kinderen weer uitgespookt hebben....

Tot de 29e in Odoorn! (want ja, ik heb me toch opgegeven!)

Steven.

Laatst bewerkt:
Ik vind het altijd knap om te lezen wat jij allemaal aan past.
Ik heb snel al iets fatalistisch, het zal wel zo moeten.
Success bij de wedstrijd !!

nou Walter,

ik ben blij dat fatalisme (mooi woord, ik moest het wel even opzoeken) bij mijn helicopters weinig voorkomt. Dat wetende en onderstrepende, geeft natuurlijk meteen aan dat mijn vliegresultaten ook volledig aan mezelf te wijten zijn.

De wedstrijd te Odoorn was dan ook aan de ene kant een meevaller en aan de andere kant een tegenvaller.
Om te beginnen met het meevallende: Ik vond (en daar was ik niet alleen in) dat mijn hover figuren een stuk strakker waren en veeeeel beter op de "lijn" van het figuur waren.
dan het tegenvallende: De punten die ik daarbij in gedachten had kwamen niet overeen met de punten die de jury gegeven heeft. En zo vloog Vincent me er met een veelvoud van punten voorbij. Niet getreurd, ik had niet en Vincent had wel geoefend. Daar komt nog bij dat ik de autorotatie nog steeds niet uitvoer.

img-odoorn2640.jpg

Ik had zelf het idee dat bij Vincent de hoverfiguren minder op de "lijn" waren en toch kreeg hij meer punten. Wellicht heeft het aan mijn niet al te duidelijke "stops" gelegen.
De aero's gingen redelijk voor mijn doen. De eerste en tweede ronde had ik het koppie er redelijk goed bij en er mislukte niet al te veel. Mijn derde ronde was een totale misser en vrijwel alle aero's mislukten door stuurfouten. Eigenlijk heb ik voor die ronde dan weer veel te veel punten gekregen.
Ik merkte deze dag wel dat mijn concentratie vermogen veel te wensen over laat. Gauw afgeleid door allerlei gedachten, moet ik ook maar eens wat aan doen. Anders wordt het nooit wat.

img-odoorn2650.jpg

Al met al zijn de Hirobo's nu wel in een staat dat serieus oefenen zin heeft, voorheen met het springerige gedrag was dat niet zo. Wellicht nog wat fine-tuning ,maar vooral zoveel mogelijk oefenen.....

img-odoorn2658.jpg

Het belangrijkste van de dag: We hebben het mooi gehad en alles is heel gebleven!

Groeten!

Ik heb je vluchten met belangstelling bekeken en moet toch concluderen dat je vluchten er beter uitzien dan vorig jaar, maar ja wie ben ik..:cool:.

Verder is het vliegen voor een jury die je vluchten beoordeeld een moeilijk zaak, ook ik zag cijfers voor mijn figuren en hier en daar dikke onvoldoendes terwijl ik toch echt in de veronderstelling was dat ze op het randje van een voldoende balanceerde :(. Ik hoop dat je er dit jaar nog een keertje bij bent en dan gaat het ongetwijfeld beter.

(mooie foto's ;))

Hemelvaartsdag is zo'n leuke vrije dag waarin je nog es lekker een stukje modelbouw kan gaan doen. Mijn vrouw had ook wat te knutselen om handen dus we hebben samen het huis onveilig gemaakt.
Ik moest de werkplaats inleveren omdat mijn vrouw aan de freesmachine ging en ik had het plan om van de Eagle 1 cockpitkap maar eens een malhelft te gaan maken. Ik had het oermodel al geruime tijd zover klaar en ook al halverwege in een plank gemonteerd.

IM000634.JPG

Ik heb inslagmoeren gebruikt om de beide malhelften aan elkaar te kunnen schroeven. De andere malhelft krijgt die ook maar daarvan boor ik eerst de schroefdraad eruit.
Hier zit de dikke mallen hars erop en een paar lagen glas. Dit was een mooie gelegenheid om al die kleine rotstukjes glasmat eens lekker op te maken.

IM000765s.JPG

Ook nog wat extra verstevigingen aangebracht en dan wachten tot het hard is.

IM000767s.JPG

En gisteravond toch de verleiding niet kunnen weerstaan om de plank weg te meppen.

IM000770s.JPG

Steven.

Het is weer een druilirige zondag buiten. Ik had het plan om vandaag weer eens te gaan vliegen maar dat plan ging in het kanariezand. Tijd om wat anders te doen. Nee bouwen aan de werkplaats is ook een natte aangelegenheid dus dat ging ook niet gebeuren. Dan maar in de hobby ruimte wat doen......
De mal van de kap is af en is in de was gezet. Vandaag heb ik er een laagje PVA in gedaan.
Eerder deze week heb ik een tekening voor het frame van mijn Graupner Uni star gemaakt. Ja echt waar...... Waarom zal je denken?
Nou het ding is kapot.... daarom, en onderdelen gaan nu moeilijker verkrijgbaar worden sinds dat Graupner ermee gekapt heeft. Zelf maken vond ik een goeie optie, want wat was er nog niet zelfgemaakt aan die toestellen....
Affijn , na een analyse van het originele onderdeel , kom ik tot de slotsom dat het redelijk goed te fabriceren is uit 3 lagen van 3mm GFK of CFK plaat. CFK is overdone en GFK heb ik liggen.... Makkelijke keuze dus.

Foto's!......

de tekening: bijna alles past op een plaat van 350x150mm

IM000794s.JPG

Frezen:

IM000795s.JPG

Klaar!

IM000798s.JPG

en even schroeven....

IM000800.JPG

In dit grotere gat moet nog een messing bus gemaakt worden waaraan dan de motorsteunen geschroefd kunnen worden.

IM000801.JPG

IM000802.JPG

Hier kan je de drie laagjes goed zien. het geheel is een stuk stabieler dan het origineel en zwaardere motoren zouden wellicht mogelijk zijn.

IM000803.JPG

Gemonteerd met het oude type lagerplaten , maar het nieuwe type past ook gewoon.

IM000807s.JPG

Met name de staart lagerplaat is echt anders bij de latere versies....

IM000806s.JPG

Ik heb me weer lekker vermaakt vandaag!

Tot de volgende keer!

Back