dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Ik ken een zekere Frank Nisarali die dit ook altijd doet.
Een lange pijp er aan om je heli schoner te houden.
En iedere keer het weer vreemd vinden dat hij niet zo veel power heeft :sleepy:


Het blijft wel een apart ding om te zien.
ZO laaaaaaggg......
 
Inderdaad laag, heel erg laag , met de landing van gister : te laag.....

Push-pull op de tuimelschijf heeft toch een nadeel: Tandwieltjes van je servo's vinden het niet zo leuk onder extreme omstandigheden.

S.
 
Jeetje Stevin, wat maak je me nu?! Waarom doe je dat nou nooit als ik sta te kijken, je weet toch dat ik dat leuk vind om te zien!

Nee ongein, balen zeg! Heb jij weer! Gauw repareren die handel en verder afstellen en oefenen.

Trouwens, waarom staat je nieuwe aanwinst nog niet in je signature?

Groenten,
Tjerk ;)
 
Tja en dan?

2 dingen:
1: oefenen voor de wedstrijd met je ouwe vertrouwde uni stars.
2: op een mooie dag lekker in de tuin gaan zitten en aan de romp wat schuren enzo

Aan het eind van de middag heb ik bepaald dat ik het schuurwerk wel goed genoeg vond.

IM000103.JPG


Dus heb ik aan een zijde alvast een glasmat en epoxy gestreken.

IM000105.JPG


Een detail opname: De mat valt hardstikke mooi over alle moeilijke hoeken van de romp dus dat zal in de uiteindelijke mal ook wel goed gaan.

Tot noch toe gaat ie lekker dacht ik.

Vandaag hebben we maar weer eens geoefend voor de wedstrijd van 10 mei.
Er stond een lekkere turbulente wind en het bleek ook nodig om alle figuren nog eens lekker aandacht te geven.
omdat vorig jaar een wat mislukt jaar is geweest vwb de wedstrijden ga ik voor dit jaar dezelfde figuren vliegen als vorig jaar. Daarnaast had ik mezelf beloofd om te gaan oefenen aan de figuren van het F3c. Pffff dat wordt een hele dobber. Ik hoop dat ik daar doorheen kom.
Ik vindt dat er ondertussen wel een behoorlijk niveau verschil is tussen de moeilijkste figuren van de sportklasse en het makkelijkste schema van de F3c.
De figuren voor 2010 zien er beslist niet makkelijk uit.

Steven.
 
filmpje van de maiden

Nou is er voor degenen die em willen zien vliegen hier de enige mogelijkheid:


Zoals in het filmpje zal blijken is het volgas gebied nog veeeeeeeel te rijk, maar dat mag de pret niet drukken. Geen bijzonder vliegwerk verder, gewoon fladderen.

@Ronald, F3c 2010.....

Ik heb de figuren van het "P"-schedule net eens even bestudeerd, en ik wordt al wel een beetje bang hoor. Ondanks de romp.... Overigens denk ik dat ik die ook hard nodig ga hebben voor het visuele aspect. Als ik nu zijwaarts hoover ben ik telkens te laat met corrigeren omdat ik de positie van de heli te slecht kan zien. Ik hoop maar dat een romp dat verbeterd.

y4mzJfa5L9M_siB7yi0bf9B885D5R3e-7aVnTL4QkVjJdU7LPN_skoCoeyFL-uRnjrYWI5fTAkbJdQ1kSOsDZhmbgoNb3uayakb7Cim30-WJfkPiOjcTJqXeCXo5RAJ3u1JmufR_fC2gmgSNycZhnKjgG5uv6zCQQ-VZdcTtSER5cOdTVUJwMhesgPfcfoOvbgQ


Dan de figuren:
De hoover figuren vind ik wel een mooie uitdaging. En dat zeg ik maar zo terwijl ik de staande driehoek met pirouette nog niet eens fatsoenlijk kan.
Cuban 8: op de sim eindig ik vaak in de grond, maar dat lukt me met andere figuren op de sim ook terwijl die in het echt prima gaan.
Pullback: mooi figuur. De backwards roll lijkt me met een romp een mogelijke handicap omdat de romp een best kielvlak heeft.
Cobra: spannend, ik heb nog nooit een flip met deze helies gemaakt. maar ik ben hier niet zo bang voor.
vertical candle: Tja, halve rollen halverwege de stijgende/ dalende lijn. Hmm, Ik hoop dat de rompen me zoveel speed geven dat dat makkelijk gaat. Als ik nu een rolling stall turn maak zit de rol altijd op het eind.............
2 opposite half rolls: Nog veel werk voor me, 1 seconde inverted doorvliegen is me nog niet gelukt die twee keren dat ik dat geprobeerd heb, ik kom niet in de goede positie uit de halve rol waar door de heli niet rechtuit gaat maar of naar beneden of naar boven vliegt. ff oefenen dus. Daarna moet ik em dan nog in het midden geplaatst krijgen........ Vind ik met een gewone enkele rol al lastig.
Inside loop w. pirouette: Dit is de kraker voor mij. De piro moet 2sec duren en in het midden geplaatst van het bovenste "kwart" loop zijn. WooW. Ik heb het idee dat de looping ook reusachtig groot moet zijn. Ik moet em eerst eens een keer zien denk ik.
Auto met 2x 90gr: tja wat zal ik zeggen, ik krijg een gewone autorotatie nog niet eens in de cirkel. Ik ben al blij dat ik een autorotatie kan.

Als ik dit volgend jaar zou willen kunnen en ik begin nu te oefenen dan zou ik per maand 2 figuren moeten leren en verder niet crashen want dat vertraagd alles zo ontzettend. Dan moet ik toch echt elke week er minimaal 1x op uit om te oefenen. Ik ben meestal niet pessimistisch, wel realistisch: dit wordt em niet dit jaar. 2011 komt meer in beeld.

groeten
Steven.
 
Laatst bewerkt:
Steven,

Voor zover ik het weet is het in het nieuwe progamma bij het figuur loop met 360 gr. pirouette niet de bedoeling dat je stil hangt bovenin, je moet dus een loop vliegen met bovenin een "gevlogen "pirouette. Dat is een stukje makkelijker. :D
 
de wedstrijden........

Voor de eerste wedstrijd heb je een half jaar de tijd om te oefenen. Echter word er door het winterweer natuurlijk een kwart jaar afgesnoept, dus blijft er in de praktijk een enkele week over om serieus te oefenen. Maar goed, ik heb dezelfde figuren als vorig jaar gekozen omdat ik er toen maar twee wedstrijden mee gevlogen heb. De helies zijn fors onder handen geweest en de gewenning heeft mij doen besluiten dat ik niks meer terugbouw of veranderen moet. Volgens mijn eigen mening is Uni 1 veeeeeeeel stabieler geworden en is ie toch zeer wendbaar en dat terwijl de rotor zo rond de 1850 toeren draait. Dat is dus allemaal perfect. Ik wist al dat ik maar 1 echte handicap heb : harde wind! Maar omdat iedereen daaar dan last van heeft , geen probleem.
De eerste wedstrijd was voor mij een super wedstrijd. Totaal geen wind dus alles zat mee. Hoewel de "nieuwe" jury toch iets anders naar de figuren kijkt gaat alles me goed af en haal ik alledrie de rondes de 1000 punten binnen.
De stemming is dan natuurlijk goed en een Remia foto completeerd het geheel.
Nu mijn heli dan wel tot officiële friteuse gebombardeerd is, heb ik dan toch een major problem....

Dutch3dOdoorn033.jpg


Tuurlijk heb ik van de overwinning nog lange tijd van nagenoten daarop volgde dan ook weer de klapper van de maand: De tweede wedstrijd waait het hard ,turbulent en uit de verkeerde hoek. Alles zit wat dat betreft niet mee. Ik dacht nog dat ik het wel redden zou maar het tegendeel zal , naar later blijkt, waar zijn. Helaas maar de derde prijs. Ik ben verslagen door Bas en Mario.

Gelukkig is vandaag, vaderdag en de verjaardag van mijn kinderen ,weer een superdag. Wat hebben we gekregen???? Een nieuwe hoed!!!!!!!!!!!
Haha , stap maar op Curtis , mijn hoed is mooier!

Dus wat gaan we doen met de derde wedstrijd? Natuurlijk ; de nieuwe hoed opzetten!

Maar zonder gekheid de derde prijs is zo gek nog niet, want thuisgekomen is zelfs mijn lieve vrouw teleurgesteld in mij. "Eeeuh, Steven. Luister eens even goed. Hier ga jij niet nog een keer mee thuiskomen. Voor straf moet je nu 3x in de week oefenen: maandagavond , donderdag avond en zondagmiddag ook maar. En geen geklets op dat veld, maar vliegen met dat spul!" Zo , daar kun je het mee doen, 3e prijs ,vrouw boos en 3x per week oefenen. Eeuh, heee das toch alles wat je je wensen kan? 3x per week vliegen met je helikoptertje? Wat zeuren we nou, Volgende keer maar weer een derde prijsje halen denk ik, kan ik de hele zomer door 3x per week gaan vliegen.........
 
Laatst bewerkt:
Geweldige reactie van je vrouw.
Mijn vrouw zou waarschijnlijk zeggen: "je wint toch niets, blijf maar lekker thuis !!" :p

En ze heeft gelijk, ik win toch niets.
Hoewel ikzelf wel heeeel blij ben met mijn 2x 4e dit jaar.
De enige prijs die ik heb is de pechbeker uit Bruchem vorig jaar (of daarvoor),
na een crash
Klinkt zielig, is het niet hoor.
 
Laatst bewerkt:
Veel oefenen heeft maar 1 nadeel: De kans dat er wat misgaat is groter.........

Tjerk, Nico, vul maar aan met beeldmateriaal........

Steven
 
Ik denk dat de schade wel mee valt. Ik hoop dat Tjerk gauw foto's plaatst , dan kan je het zien. Nico heeft het nog net op video kunnen vastleggen. Het gaat om mijn nummer 2. Ik had net in de planning om nummer 2 als eerste te gaan gebruiken, het antwoord kwam snel zegmaar. Ik was ernstig bezig mijn Knife edge pirouettes te oefenen en met de laatste kwam ik er weer es niet goed uit. Helaas zat ik dit keer een stuk lager.
Ik ga em nu niet opknappen. Het zuurste vind ik altijd de bladen. Verder het gebruikelijke, Hoofdas krom ,bladas, stuurstangetjes, staartbuis, enz
Verders heel veel zand, Hij is in het lage mais terechtgekomen namelijk.....
Vanavond nummer 3 maar testvliegen....

Steven
 
Hey Steven, ik had nog niet gezien dat je het al aangekaart had in dit topic! Maar even de foto's uploaden dan!


Shakin' Stevens in het maisveld, gaat op de frituurgeur af:
292a69d.jpg


Krater in het mais:
antwo.jpg


Eerste inspectie:
2hxq59z.jpg


t8qnvm.jpg


Mooi krom is niet lelijk:
24azmvb.jpg


ouz9ch.jpg


icu0qh.jpg





Oja, er hebben een paar herrieschoppers ook wat rotzooi achtergelaten op het veld.. Schorem..
2s9pyxs.jpg



Zal nog wel weer 3 maand duren voor Nico met een filmpje gaat komen.. Wat je zal zien is de "Shakin' Stevens reversal knive-edge pirouette special deluxe" Hij had er alleen nog niet genoeg op geoefend.

Groenten en tot zaterdag,
Tjerk ;)
 
Wat er gebeurde Bas, was zoals Tjerk het omschrijft:

de "Shakin' Stevens reversal knive-edge pirouette special deluxe"
maar ongeoefend....

Er is al 1 meevaller. Zoals je in de foto's kan zien is de staartbuis van een hele fraaie boog voorzien. Het chassis heeft de klap kunnen verdragen en jaja, de torque tube ook!! Hoef ik die gelukkig niet opnieuw te maken....
Aluminium pijlen: echt een aanrader dus. Het heeft ook te maken met dat de tailboom erg laag ligt bij de uni star. Er is namelijk geen spoor van een boomstrike, ik denk dat ie krom is doordat de tail eerst de grond heeft geraakt. Het totaal gestripte tandwiel in de tailcase is naar mijn idee een bevestiging voor die theorie.

IM000368.JPG


IM000369.JPG


Recht he?

Steven
 
Nou Steven, de tailboom van mijn vibe was ook zo krom als een banaan maar toen ik de torqtube eruit haalde was deze ook nog kaarsrecht. Had ook niet verwacht dat aluminium zich zo laat buigen... Afijn, scheeld weer een paar cent!

Filmpje wordt aan gewerkt heb ik begrepen!

Groenten,
Tjerk ;)
 
Back
Top