dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Gezien het weer nog steeds niet dat is wat het moet zijn om lekker buiten te gaan vliegen is het knutseltijd geworden. wel Hebben Tjerk en ik een middagje bij Remon vertoefd, het was weer een middag die bewees dat ik het met koud weer netzo goed niet kan doen. Dat gebibber aan de stuurknuppels brengt helemaal niks. Kouwe voeten gaven de doorslag om thuis de warme kachel op te zoeken.

Het staart aandrijfdeel van de Eagle: Als eerste heb ik het witte tandwiel gemonteerd. Het begon gelijk goed ; het past niet. Blijkbaar is door de jaren heen de bus van het vrijlooplager in diameter veranderd van 14 naar 12 mm.
Ik heb besloten om het gat van het tandwiel groter te maken omdat ik zo'n geharde bus nooit dunner zal krijgen.

IM2009dec27.JPG

Voor de zichtbaarheid heb ik de staartaandrijing even op de buitenkant van het frame geplaatst. de tussen as komt met een 17 tands tandwiel op het 97 tands hoofdtandwiel en moet dus verhuizen naar het 86 tands witte tandwiel. Daarvoor zal het staartaandrijfmechaniekje 4,5 mm naar de hoofdas moeten verschuiven en het 17 tands tandwiel zal ongeveer 15mm lager moeten komen. Met andere woorden de as moet langer worden. Ik heb het geprobeerd , maar omdat ik mijn hoed niet ophad is het niet gelukt om hem te verlengen. Nee gekheid. Ik dacht een zilverstalen as te nemen en de tanwielen er op te bouwen, maar dat werd em niet. Wat blijkt? de beide tandwielen zijn op de as geschroefd. Er zit dus schroefdraad in de naafen en schroefdraad op de as. De schroefdraad blijkt m5x 0,5 mm te zijn ; Metrisch fijn dus. Hmm, snijplaatje bestellen? Ja , een snijplaatje bestellen. Dat viel gelukkig mee want na een tip van mijn caller om eens bij het lokale ijzerwinkeltje E-norm te gaan kijken blijkt dat een zeer nuttig bezoek te zijn voor deze heli-doe-het-zelver. Het snijplaatje blijkt te bestellen te zijn en ze hebben ook nog allerhande materialen die we wellicht kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld een RVS stang van 4mm rond: goed voor eigenbouw paddlestangen, een m4 snijplaat heb ik ook namelijk. Terug naar de as voor de Eagle. De as is een waar kunstwerkje geworden:

IM2000dec%2033.JPG

Ik ben wel blij met het resultaat. Echter blijkt later dat je de schroefdraad niet uit de hand moet gaan tappen: de schroefdraad heb ik er scheef op getapt en de tandwielen slingeren dus.
Dan maar weer een nieuwe as maken, er zit niks anders op. Echter nu zet ik de snijplaat maar in de klauwen van de draaibank om de draad er recht op te tappen. Het werkt: ik moet de as wel even aanvoeren en de klauwplaat met de hand draaien natuurlijk , maar de draad komt er recht op nu. PFFF.....

IM2009dec%2035.JPG

En hier de beide assen:

IM2009dec%2036.JPG

Op de foto kan je echt niet zien dat de schroefdraad scheef zit , maar geloof me maar ,het is zo.
Hieronder het resultaat. Op de uiteinden van de as heb ik m3 gesneden en een moertje erop gedraaid. Aan de bovenkant was dat origineel al zo en omdat ik het onderste lager verplaatst heb van boven het tandwiel naar onder het tandwiel heb ik er daar ook maar een moertje opgezet.

IM2009dec%2038.JPG

Rest me nu om een lagerplaat te maken om het onderste lager te herbergen. Maar dat is voor een volgende bouwavond. het lijkt net alsof ik uren en avonden de tijd heb, maar dit gaat eigenlijk tussen alle bedrijven door van gezinsactiviteiten en schoolactiviteiten en bouwactivititen aan het huis enzovoorts. En dan zit ik ook nog met mijn geliefde gewoon gezellig op de bank. Hoe doe ik dat toch? Nee hoor, evengoed besteed ik eigenlijk te weinig tijd aan mijn gezin....Het scheelt wel dat mijn hobbyruimte in de bijkeuken is waar ik tevens alles kan laten liggen. ik heb dus eigenlijk geen tijdsverlies met op en afruimen.

Verder heb ik de Shark weer te hard geland omdat de motor weer heet liep. Dat heeft tot gevolg gehad dat ik voortaan met 15% nitro ga vliegen. Ik had gehoopt dat de hatori uitlaat de motor iets koeler zou laten lopen omdat het een resonantie pijp is, maar de koeling van deze heli laat gewoon veel te wensen over en de koelcapaciteit van een YS kop ook.De te harde landing maakte het tevens mogelijk dat ik een ander landingsgestel heb gefabriceerd. beetje epoxyplaat en plakfolie....Dat houdt wel voorlopig.

IM2009dec%2060.JPG

Voor de volgende keer nog 2 aluminium dwarsliggers...

groeten voor nu,
Zteven!

Wederom: "Indrukwekkend !!!"

Ik vind het zooo knap hoe jij je heli iedere keer verbouwd.
Volgens mij vlieg je 50% Graupner 50% Zteven-ware.

Bedankt Walter.

Klopt die 50/50, en buiten dat het kwa kosten iets lager is vind ik het natuurlijk ook leuk om te doen. Enne,.. deze Haribo is ondertussen ook al aardig onderweg een Zteven-ware edition te worden.

Cool, Ik ga er "Zteven-ware edition" stickers opplakken.... :mrgreen: :mrgreen:

Z.

Laatst bewerkt:
Heilige poep Zteven!

Ie bint d'r moar druk met. He'j weer mooi doan!
Die skids ook! Geweldig! Ik moet ze nog even onder de Shark zien om een "esthetisch approved" sticker uit te kunnen delen. Dusver ziet het er cool uit!

Ik ben zeer benieuwd hoe die aandrijving het gaat doen, by the looks of it kan het niet anders dan goed gaan werken.

Good goan!
Tjerk ;)

Dit soort draadjes is echt om te "smullen", helaas heb ik de spullen er niet voor maar ik ben er wel van om dingen zelf te "fabrieken".

Het getuigt ook van serieus te werk gaan, ondanks dat het veel werk is je niet uit het veld laten slaan en opnieuw maken...prachtig.

Shark

Hey mannen,
bedankt voor die bloeoemen.

De Shark krijgt een face lift. De stickers die ik van de fabriek had plakken gewoon niet en deze "mooie" aluminium ogende folie heb ik nog een halve rol van. Daarnaast heb ik van Tobias Wagner een mailtje retour gekregen dat ik een persoonlijke set stickers van em ga krijgen voor m'n Shark! Ik ben heel benieuwd. Die Tobias en zijn vrienden sind verrückt!!! und angenehm Gestört!

Mach weiter so...

Zteven!

Echt weer super gedaan steven.

Maar nu moeten we hem in het echie zien om te kijken of het staat, maar jou kennende komt dat wel goed.

Remon

shark pootjes

Zo,

Gisteren heb ik op het werk even 1 van mijn plakken aluminium onder de afkortzaag gehouden en er thuis een paar dwarsliggers van gemaakt.

IM2009dec02.JPG

Zo dus. Het was evengoed genoeg zaag en schuurwerk om er een avondje weer mee zoet te zijn. Nah, en als het dan af is ziet het er zo uit:

IM2009dec03.JPG

IM2009dec05.JPG

Bij thuiskomst een uurtje geleden , hing er natuurlijk een aantal kerstkaartjes in de brievenbus en daartussen,veel belangrijker, een envelopje van Tobias Wagner. Kijk wat het is , speciaal voor mijn Shark:

IM2009dec13.JPG

Nu nog een nieuw disign bedenken voor de shampooflessenplasticken kap.
De originele stickers vallen er nu al af en de lijm blijft lekker zitten. mooi spul uit china.

Zteven!

Zow,

de shark staat weer op pootjes, maar ik krijg de YS nog maar niet goed . Dat is al heel lang zo. De eerste keer dat ik em had liep ie geweldig , zelfs op mijn frituurolie,maar nadat ie daarnaa een lange tijd op de plank heeft gestaan is het
helemaal mis. Ik heb toen de pomp schoongemaakt, filters gereinigd en niets hielp meer : de tank wordt nu boller geblazen dan toen en de motor loopt telkens warm omdat ie (gehoormatig) arm draait. Nu heb ik uiteindelijk een test gedaan met 18% olie en 15% nitro (wat de handleiding aangeeft) dus gelijk de naalden vetter gezet en wel volgens de zelfde handleiding. Echter is het stationair veel te arm. Trek ik em toch door naar hooveren dan hoor ik em lekker aan de rijke kant lopen maar na een halve minuut hoor ik de motor wat inzakken wat mij weer aangeeft dat ie arm wordt.
De doorstroming van de tank is goed genoeg maar zou iets beter kunnen. Maar daar mag ik op stationair geen last van hebben. En ik dank dat het snel genoeg doorstroomd voor volgas zelfs. Ik haal de headertank er wel een keertje tussenuit voor de test.
Maar wat is er dan met de stationairnaald aan de hand? Hier zou ik concluderen dat er toch nog iets met de pomp aan de hand is. Ook gezien dat de tank veel boller wordt opgeblazen dan voorheen.........
kom maar op met ideeen....

Omdat dit geen leuk verhaal is heb ik de eagle er maar weer bijgepakt gisteravond. Even het lagerplaatje gemaakt. Het was zo weer 1 uur snachts.

Ik had twee plaatjes afgezaagd zodat er mogelijk een kon mislukken en dat is gelukt: er is er 1 mislukt. Hier de goeie:

IM201023.JPG

dan inpassen in het frame en de bevestigingsgaatjes maken.

IM201024.JPG

IM201025.JPG

IM201027.JPG

En de staartbuis er weer aan. Even de boutjes halfvast om de boel te richten en dan gaat ie soepel.

IM201028.JPG

IM201029.JPG

U moet de groenten van Tjerk hebben,

Zteven!

Volgende keer in "Zteven! goes F3c": Hoe te maken een 600cc Tank in jou oud Eagle!! Yeahhhh.

Laatst bewerkt:
wat betreft de ys die warm loopt

Heb ik ook gehad met mijn ys 50 na lang stilstaan

ik heb toen de membraamklepjes schoongemaakt en toen was ik er van af

Meschien helpt het bij jou ook

gr erik

Hey Steven, je zal eens boek moeten schrijven. Dit mag dan wel je dagboek zijn, maar die komt denk ik niet in de bieb terecht. Altijd erg geestig hoe je je gedachtegang omschrijft met de meest droge humor tussendoor. Geweldig!

Die stickers zijn koel! Motoren... Geen verstand van! Riep er iemand elektro?!

De groenten,
van Tjerk ;)

Hoi Steven,

Idd wat al gemeld is kan het membraam blijven plakken door de olieresten vanuit de brandstof. Is dit het geval dan ook de kleine kanaaltjes in "pomphuis" en carburateur niet vergeten door te blazen. Als je toevallig afterrun olie gebruikt hebt is dit een mogelijk gevolg daarvan. Bij YS motoren geen afterrun olie gebruiken.
Aan het einde van de dag de motor uitzetten door de slang naar de carburateur dicht te knijpen, dan na het afslaan nog even gloeispanning erop en met dichtgeknepen brandstofslang nog even starten, net zo lang tot de motor niet meer aanslaat. Op die manier weet je zeker dat de motor "leeg" is.
Is bovenstaande allemaal wel goed dan kan het probleem ook door de checkvalve veroorzaakt worden. De lengte van de slang vanaf het carter naar de checkvalve is ook erg belangrijk. De checkvalve is moeilijk te controleren vind ik zelf, je zou aan de tankzijde van de checkvalve moeten zuigen waardoor het membraampje met de veer erin worden "bediend" en er lucht door de checkvalve gaat. Ik heb zelf ook een checkvalve gehad die goed leek te zijn maar toch liep de motor niet lekker. Nieuwe erop en toen was het weer voor elkaar.
Succes!

Grtn,

Ronald

Hoe te maken een 600cc Tank in jou oud Eagle!!

Hello, ladies and gentlemen,

Vandaag zoals beloofd in deze aflevering van -Zteven! goes F3c- , het inbouwen van de 600 cc E3 fueltank 0414-292 in een eerste generatie Hirobo Eagle. Maar eerst gaan we even praten over de YS91st.
Omdat je op het laatst overal aan gaat twijfelen heb ik dus maar even aangekaart dat er een probleem is waar ik niet verder mee kwam. Omdat ik ook twijfelde aan mij eigenbrouw brandstof die dit keer met nitro aangemaakt is heb ik het maar even getest met Uni 2 die een OS61sf heeft met 7H carburateur. Die laatste is dan weer bedoeld voor weinig nitro maar dan draaien we de kraan gewoon verder open. En inderdaad , de hoofdsproeier een volle slag verder open en gaan met de banaan. Wat schretst onze verbazing? Hmm de motor loopt heet.............? okay, de motor loopt misschien gewoon te arm met 1 volle slag meer sproeiernaaldopening. Meer sproeier opening: yep dat is het wel, de motor loopt nog steeds niet gehoormatig te rijk maar nu heb ik wel een fatsoenlijke rookpluim en de motor kakt niet meer in. Misschien dus bij de YS de hoofdsproeier nog te ver dicht gehad? dat de YS op stationair ook arm loopt spreekt dat tegen denk ik, maar de brandstof is mijns inziens wel okay. Volgende keer verder.

Dan is het nu tijd voor de tankinbouw. Eerst even passen:

IM201030.JPG

Dat past dus niet. Maar moet ik nou die ouderwetse gyro plaat verbouwen of moet de framespacer die onder de tank zit verplaatst worden. Het raadplegen van foto's van de zijplaten van de EX geven uitsluitsel: De gyro plaat moet eraan en ook op de kop gemonteerd worden.

Hier zie je dat de tank aan de onderkant begrensd wordt door een Frame spacer, Je ziet vaag wel de kop van de m3 inbus.

IM201031.JPG

Ik had een afdruk van de zijplaten van de EX op ware grootte uitgeprint en naast het metalen frame gehouden. Daardoor kon ik zien waar de tank eigenlijk hoort. Met ietwat mazzel blijkt dat de rubbers waar de tank inhangt precies in het achterste deel van het metalen frame komen, das makkelijk : alleen een gat boren en rubbers erin. Het voorste rubber moet een extensie stukje hebben. dat maak ik van een epoxy plaatje. Met iets langere boutjes bij de gyro plaat kan het extensie stukje er gelijk bij onder geklemd worden.
hier gezien vanaf de rechter zijde.

IM201033.JPG

En het totale resultaat:

IM201034.JPG

overzicht van een afstandje:

IM201035.JPG

Ik vindt het weer mooi.
U moet wederom de groenten van Tjerk hebben,

Zteven!

Volgende keer in "Zteven! goes F3c": Meer stabiliteit bij de Uni stars 1 en 2 door een iets langer paddlestang en meer paddlegewicht! Yeahhhh.

Jeetje Steven,

Je bent er maar druk mee! Moet ook wel, de wedstrijden komen altijd sneller dan je denkt. Voor je het weet is het mei! Maar ziet er weer leuk uit allemaal, met die tank krijgt die Eagle weer een sexy kontje! Gelukkig is t geen vrouwtje, als er zoveel damp uit zou komen... Goed, erg benieuwd hoe ze straks weer gaat vliegen!

De groenten!
van Tjerk ;)

Meer stabiliteit bij de Uni star 1

hallo meine damen und herren!,

De SST Eagle hangt nu even mooi in mijn gezichtsveld aan het plafond. Kan ik er lekker naar kijken. Helaas is ze nog een beetje tailheavy, dat vind ik vervelend want de accu kan door de kleine kap niet veel verder naar voren en ze weegt ook al 5200gr. Misschien helpt het me als ik de originele tailboom ga gebruiken. Wellicht weegt ie iets minder dan het brouwsel dat er nu achter hangt.

Om de tijd vandaag ietwat "nuttig" te besteden heb ik mijn uni star 1 maar van de langere paddlestang voorzien. De meeste F3c paddles wegen afhankelijk van de smaak van de gebruiker zo tussen de 40 en 45 gr. Mijn SAB paddles wegen met de bijgeleverde gewichtjes 35 gr. Reden dus om er 5 gr bij te plaatsen.
Omdat de paddlestang nu 3 cm langer wordt zal ik er denk ik in reactiegevoeligheid niet op achteruit gaan maar in stabiliteit er wel op vooruit gaan. We wachten op mooi weer om het uit te proberen. Ik hoop eigenlijk dat de uni star's eigenschappen nu dichter in de buurt van die van de Eagle komt.

Voor het extra gewicht heb ik twee messing bussen gemaakt:

IM201048.JPG

En zoo op de paddle stang:

IM201049.JPG

Zo, 1 heli tegelijk , dan kan ik als ik zin heb nog vergelijken. Blijft voor een volgende keer nog over om Uni Star 2 ook zijn paddlestang te vervangen.

Wat gaan we verder doen?

Volgende keer in "Zteven! goes F3c": Vermindering van de speling in de staart aansturing.

Stay Tuned!!!

Zteven!

Laatst bewerkt:
Meine damen und Herren,

even een tussenstand: The Eagle has flown again!
En om gelijk de Eagle maar op MIJN nitro mix af te stellen , heb ik er maar mijn mooie rooie peut ingepompt. Nou mooi niet dus. Ook deze motor komt niet weg met deze peut. Ik had weliswaar wel succes met deze peut in Uni Star 2, maar not in this one.
Wat isser dan loos? Welnu, ik had al wel zo'n idee dat de olie die ik heb wat dikker is dan de gebruikelijke olien. Als ik dan ook nog es 15% nitro toevoeg en het oliepeil opschroef naar 18% wordt het allemaal wat teveel van het goede.
Bij de Eagle heb ik een 60H carburateur op een ASP61 motor. Prima combinatie, want de originele carburateur was goed voor de vuilnis. Daar was de motor niet mee aan de gang te krijgen. Met de 60H wel. Echter is die voor brandstof met 0 tot 10 % nitro gemaakt. Ook bij deze motor liep ie op alle standen te arm. wel veel olie uit de uitlaat maar ook een dun zingend geluid en vrij veel toeren tot dat je het gas wat verder opschroeft . Dan opeens poef uit. De naalden draai ik in de tussentijd steeds verder open maar dat helpt allemaal maar marginaal, net als bij de YS!!! LAMP!!
Ik verdenk nu de te dikke brandstof. Ik ga het nog een keer proberen om van de brandstof toch een dunnere mix te maken, als dan niet dan zal ik denk ik twee tanks in mijn koffer maken. 1 voor fabrieksbrandstof en 1 voor de nul nitro eigenmix. Dat moet dan maar. Ik heb nog teveel olie om het weg te gooien en zonder nitro is het prachtige recreatieve brandstof. (Dit is niet mijn welbekende Remia olie!! DIE IS OP!!!!!)

Op naar de volgende test.

Einde Tussenstand.

Zteven!

Hmm, misschien inderdaad een goed idee om lekker standaard peut te nemen. Dat is dan in ieder geval een factor die je weg kan strepen op het gebied van motoren afstellen. Bovendien lokt dat een stuk meer enthousiaste callers;-)

Even ter inspiratie, zonnige dagen met veel helivrienden, en remia custom frituurolie voor de motor:
laurensthomas

Nieuwe tussenstand; Test 2 eigenmix special edition

Hallooooooo meine Damen und Herren!!

Liebe,liebe Leute, Zoals jullie allemaal in het Vibe 600TJM verhaal hebben kunnen lezen was Tjerk afgelopen zondagmiddag even hier om wat soldeerwerk en een gemodificeerde motorplaat. Echter wat zijn verslag niet meld zijn de (g)koude uurtjes in mijn tuin. Het was voor mij niet zo fris omdat ik nogal steveig heen en weer liep voor de spullen. Tjerk had het wat frisser terwijl hij met de handen gewarmd in zijn jaszakken toekeek hoe Axel de tegels achter het huis besmeurde door tegen de zandbult op te rijden met zijn Traxxas Stampede. Spinning wheels laten veel zand door de lucht vliegen en Axel heeft de dikste lol erin.
Ondertussen ben ik bezig de Eagle weer te starten die natuurlijk weer verzuipt in de oude achtergebleven olie drap van de vorige keer. De heli maar weer op zijn kant en de gloeiplug eruit, ff draaien en weer proberen. Nee niet rechtop dus maar ook op zijn kant starten. de motor pakt aan en loopt gelijk van de rijke soort. Dat is wat ik wil horen : de motor moet een felle klank hebben met licht overslaande takten nen niet van dat nasale geluid met veel toeren. Tjerk merkt op dat hij al dat gedoe al lang had opgegeven en vond het byzonder dat ik zo doorbijtend ben. Electro? riep er iemand electro?
de Eagle hoovert na enig afstellen lekker en het terugkomen naar stationair gaat ook weer mooi. Leuk , de nieuwe -PG710 low smoke steven special edition sap- is voor de ASP61 met 60H carb goedgekeurd.
Maar nu ben ik benieuwd wat de YS91 in mijn Shark ervan gaat lusten. Lekker drankje voor U Mr. Shark!
Terwijl ik naar binnestap om mijn shark op te halen heeft Axel de vrijheid genomen om het gras onveilig te maken met zijn Stampede en hij scheurt driftige rondjes en achtjes over het gras. Sneeuwresten en gras vliegen om de oren en meneer A heeft er nog meer schik in dan tevoren op het zand.

y4mqreWIfeBawxh48A5Nb2PmT_iQaFXMuV-k4iJea92mz6V902OKuczraKhqN2gW8h3TMa6MMOtsV8NZ69oEntAjiMA9UnvD87r--GsapP4E8_FYzRz7TOIgetrK6nZYTqLJsJ6bBbRQQrWGMavq2PdohuWo8bv7acFr5XumZC645g

Binnen aangekomen constateer ik tot mijn schrik dat Axel de auto ook op de werktafel heeft laten spinnen. Dat was op zich niet zo'n probleem geweest maar nu staat de Vibe 600TJM nog op de tafel.......
AAAAAXXXXXEEEEELLLL!!!!!!!!!! :evil:
-Heb je wel door wat er hier gebeurt is jongen? Kijk nou naar de helie hier!!
-Ooow papa, dat heb ik niet gezien. Het spijt me ....... :oops:
-Pak gauw een toiletrol jongen: schoonmaken!
En vervolgens staan we met zijn drieen de Vibe te laten herrijzen uit haar modderbad. gelukkig is het meren deel enkel op de staartbuis terecht gekomen. en was de klus geklaard met wat papier en een schone kwast.
Gelukkig kon Tjerk er nog wel om lachen, wellicht herkende hij taferelen die hem vroeger ook wel eens zijn overkomen. Ik vond het evenwel vervelend genoeg. Later zag ik dat de computermonitor ook niet schoon uit de strijd was gekomen.

IM201065.JPG

Maar ook nu is zijn auto nog staads niet schoon.Lol had ie voor 10...

IM201069.JPG

Nah, toch nog maar even gauw de Shark geprobeerd te starten ,maar helaas. De motor wilde niet pakken en de startaccu raakte leeg en ik bleef onblij over. Zo komen we er natuurlijk niet achter. later besefte ik dat je beter eerst de naalden open kan draaien. Dat geeft geheid meer succes.

Later toen Tjerk al lang weg was kon ik het niet nalaten. Op mijn werktafel checkte ik alles nog even en ondertussen hing de startaccu ook al weer een twee uurtjes aan de lader dus hup startmotor erop en pats , lopen. Okay , stop dat ding. Lamp aan in de tuin en nog een poging. Tja en dan gaat het allemaal wel. omdat ik de naalden maar wat op de tast had opengedraaid was enig bijstellen weer nodig. echter was de tank eerder leeg dan dat ik klaar was met het globaal afstellen van de naalden. Maar het belangrijkste was weer duidelijk: de -PG710 low smoke steven special edition sap- werkt ook in deze motor! Ik hoop dat de YS uiteindelijk nauwkeurig met deze sap is af te stellen.....

Einde test en tussenstand.

Greetz
Zteven!

Laatst bewerkt:
Back