heimhelicopters
verslagschrijvers
Gezien het weer nog steeds niet dat is wat het moet zijn om lekker buiten te gaan vliegen is het knutseltijd geworden. wel Hebben Tjerk en ik een middagje bij Remon vertoefd, het was weer een middag die bewees dat ik het met koud weer netzo goed niet kan doen. Dat gebibber aan de stuurknuppels brengt helemaal niks. Kouwe voeten gaven de doorslag om thuis de warme kachel op te zoeken.
Het staart aandrijfdeel van de Eagle: Als eerste heb ik het witte tandwiel gemonteerd. Het begon gelijk goed ; het past niet. Blijkbaar is door de jaren heen de bus van het vrijlooplager in diameter veranderd van 14 naar 12 mm.
Ik heb besloten om het gat van het tandwiel groter te maken omdat ik zo'n geharde bus nooit dunner zal krijgen.
Voor de zichtbaarheid heb ik de staartaandrijing even op de buitenkant van het frame geplaatst. de tussen as komt met een 17 tands tandwiel op het 97 tands hoofdtandwiel en moet dus verhuizen naar het 86 tands witte tandwiel. Daarvoor zal het staartaandrijfmechaniekje 4,5 mm naar de hoofdas moeten verschuiven en het 17 tands tandwiel zal ongeveer 15mm lager moeten komen. Met andere woorden de as moet langer worden. Ik heb het geprobeerd , maar omdat ik mijn hoed niet ophad is het niet gelukt om hem te verlengen. Nee gekheid. Ik dacht een zilverstalen as te nemen en de tanwielen er op te bouwen, maar dat werd em niet. Wat blijkt? de beide tandwielen zijn op de as geschroefd. Er zit dus schroefdraad in de naafen en schroefdraad op de as. De schroefdraad blijkt m5x 0,5 mm te zijn ; Metrisch fijn dus. Hmm, snijplaatje bestellen? Ja , een snijplaatje bestellen. Dat viel gelukkig mee want na een tip van mijn caller om eens bij het lokale ijzerwinkeltje E-norm te gaan kijken blijkt dat een zeer nuttig bezoek te zijn voor deze heli-doe-het-zelver. Het snijplaatje blijkt te bestellen te zijn en ze hebben ook nog allerhande materialen die we wellicht kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld een RVS stang van 4mm rond: goed voor eigenbouw paddlestangen, een m4 snijplaat heb ik ook namelijk. Terug naar de as voor de Eagle. De as is een waar kunstwerkje geworden:
Ik ben wel blij met het resultaat. Echter blijkt later dat je de schroefdraad niet uit de hand moet gaan tappen: de schroefdraad heb ik er scheef op getapt en de tandwielen slingeren dus.
Dan maar weer een nieuwe as maken, er zit niks anders op. Echter nu zet ik de snijplaat maar in de klauwen van de draaibank om de draad er recht op te tappen. Het werkt: ik moet de as wel even aanvoeren en de klauwplaat met de hand draaien natuurlijk , maar de draad komt er recht op nu. PFFF.....
En hier de beide assen:
Op de foto kan je echt niet zien dat de schroefdraad scheef zit , maar geloof me maar ,het is zo.
Hieronder het resultaat. Op de uiteinden van de as heb ik m3 gesneden en een moertje erop gedraaid. Aan de bovenkant was dat origineel al zo en omdat ik het onderste lager verplaatst heb van boven het tandwiel naar onder het tandwiel heb ik er daar ook maar een moertje opgezet.
Rest me nu om een lagerplaat te maken om het onderste lager te herbergen. Maar dat is voor een volgende bouwavond. het lijkt net alsof ik uren en avonden de tijd heb, maar dit gaat eigenlijk tussen alle bedrijven door van gezinsactiviteiten en schoolactiviteiten en bouwactivititen aan het huis enzovoorts. En dan zit ik ook nog met mijn geliefde gewoon gezellig op de bank. Hoe doe ik dat toch? Nee hoor, evengoed besteed ik eigenlijk te weinig tijd aan mijn gezin....Het scheelt wel dat mijn hobbyruimte in de bijkeuken is waar ik tevens alles kan laten liggen. ik heb dus eigenlijk geen tijdsverlies met op en afruimen.
Verder heb ik de Shark weer te hard geland omdat de motor weer heet liep. Dat heeft tot gevolg gehad dat ik voortaan met 15% nitro ga vliegen. Ik had gehoopt dat de hatori uitlaat de motor iets koeler zou laten lopen omdat het een resonantie pijp is, maar de koeling van deze heli laat gewoon veel te wensen over en de koelcapaciteit van een YS kop ook.De te harde landing maakte het tevens mogelijk dat ik een ander landingsgestel heb gefabriceerd. beetje epoxyplaat en plakfolie....Dat houdt wel voorlopig.
Voor de volgende keer nog 2 aluminium dwarsliggers...
groeten voor nu,
Zteven!
Het staart aandrijfdeel van de Eagle: Als eerste heb ik het witte tandwiel gemonteerd. Het begon gelijk goed ; het past niet. Blijkbaar is door de jaren heen de bus van het vrijlooplager in diameter veranderd van 14 naar 12 mm.
Ik heb besloten om het gat van het tandwiel groter te maken omdat ik zo'n geharde bus nooit dunner zal krijgen.
Voor de zichtbaarheid heb ik de staartaandrijing even op de buitenkant van het frame geplaatst. de tussen as komt met een 17 tands tandwiel op het 97 tands hoofdtandwiel en moet dus verhuizen naar het 86 tands witte tandwiel. Daarvoor zal het staartaandrijfmechaniekje 4,5 mm naar de hoofdas moeten verschuiven en het 17 tands tandwiel zal ongeveer 15mm lager moeten komen. Met andere woorden de as moet langer worden. Ik heb het geprobeerd , maar omdat ik mijn hoed niet ophad is het niet gelukt om hem te verlengen. Nee gekheid. Ik dacht een zilverstalen as te nemen en de tanwielen er op te bouwen, maar dat werd em niet. Wat blijkt? de beide tandwielen zijn op de as geschroefd. Er zit dus schroefdraad in de naafen en schroefdraad op de as. De schroefdraad blijkt m5x 0,5 mm te zijn ; Metrisch fijn dus. Hmm, snijplaatje bestellen? Ja , een snijplaatje bestellen. Dat viel gelukkig mee want na een tip van mijn caller om eens bij het lokale ijzerwinkeltje E-norm te gaan kijken blijkt dat een zeer nuttig bezoek te zijn voor deze heli-doe-het-zelver. Het snijplaatje blijkt te bestellen te zijn en ze hebben ook nog allerhande materialen die we wellicht kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld een RVS stang van 4mm rond: goed voor eigenbouw paddlestangen, een m4 snijplaat heb ik ook namelijk. Terug naar de as voor de Eagle. De as is een waar kunstwerkje geworden:
Ik ben wel blij met het resultaat. Echter blijkt later dat je de schroefdraad niet uit de hand moet gaan tappen: de schroefdraad heb ik er scheef op getapt en de tandwielen slingeren dus.
Dan maar weer een nieuwe as maken, er zit niks anders op. Echter nu zet ik de snijplaat maar in de klauwen van de draaibank om de draad er recht op te tappen. Het werkt: ik moet de as wel even aanvoeren en de klauwplaat met de hand draaien natuurlijk , maar de draad komt er recht op nu. PFFF.....
En hier de beide assen:
Op de foto kan je echt niet zien dat de schroefdraad scheef zit , maar geloof me maar ,het is zo.
Hieronder het resultaat. Op de uiteinden van de as heb ik m3 gesneden en een moertje erop gedraaid. Aan de bovenkant was dat origineel al zo en omdat ik het onderste lager verplaatst heb van boven het tandwiel naar onder het tandwiel heb ik er daar ook maar een moertje opgezet.
Rest me nu om een lagerplaat te maken om het onderste lager te herbergen. Maar dat is voor een volgende bouwavond. het lijkt net alsof ik uren en avonden de tijd heb, maar dit gaat eigenlijk tussen alle bedrijven door van gezinsactiviteiten en schoolactiviteiten en bouwactivititen aan het huis enzovoorts. En dan zit ik ook nog met mijn geliefde gewoon gezellig op de bank. Hoe doe ik dat toch? Nee hoor, evengoed besteed ik eigenlijk te weinig tijd aan mijn gezin....Het scheelt wel dat mijn hobbyruimte in de bijkeuken is waar ik tevens alles kan laten liggen. ik heb dus eigenlijk geen tijdsverlies met op en afruimen.
Verder heb ik de Shark weer te hard geland omdat de motor weer heet liep. Dat heeft tot gevolg gehad dat ik voortaan met 15% nitro ga vliegen. Ik had gehoopt dat de hatori uitlaat de motor iets koeler zou laten lopen omdat het een resonantie pijp is, maar de koeling van deze heli laat gewoon veel te wensen over en de koelcapaciteit van een YS kop ook.De te harde landing maakte het tevens mogelijk dat ik een ander landingsgestel heb gefabriceerd. beetje epoxyplaat en plakfolie....Dat houdt wel voorlopig.
Voor de volgende keer nog 2 aluminium dwarsliggers...
groeten voor nu,
Zteven!