dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Ooooww, doet me gewoon weer zeer aan de ogen en herinnert me weer aan de paar crashes die ik gehad heb.
Vooral hoe het voelt die eerste paar seconden en opeenvolgende minuten, knoop in je pens en zo balen dat je geen eens zin meer hebt om het ding op te pakken maar er het liefste op zou gaan staan springen, echt rot voor je, veel succes weer met de wederopbouw.

Die romp van je is prachtig gelukt zeg!, maarre, moet ie niet met de helft in een houten plaat liggen om de rand te maken ? Of ga je hem straks uithollen (wat ik van plan was....)

gr, Frans

Gelukkig was de man met de Crash-cam aanwezig om het een en ander vast te leggen.

Hier het hoogtepunt (of te wel dieptepunt), erg jammer van de heli, maar sterk beeldmateriaal.

En dat binnen een aantal dagen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Gelukkig was de man met de Crash-cam aanwezig om het een en ander vast te leggen.

Hier het hoogtepunt (of te wel dieptepunt), erg jammer van de heli, maar sterk beeldmateriaal.

En dat binnen een aantal dagen.

This is a private video:confused:

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij het terugkijken zag ik het ook opeens: het was weer een 100+KPH knife edge...............
Krrrrrrr. (Twents neerstort onomatopee (geluidsnabootsing))

Nee, grap: na de piro heb ik met het terugrollen rechts ipv links gegeven. Ik ben het figuur van rechts naar links gewend en dit was tegen de gewoonte in dus...

Steven

Laatst bewerkt:
Haha KRRRR
Bekijk het filmpje nog zo'n beedje elke dag (Wel 10 keer) Geluid blijft mooi!

"Eeeuuhhhwwwmmmm POF!! wwwwwooooooeeee! HOLD!"

Haha classic!

"Geh wegh geh wegh!"

hij gaat wel erg hard neer , al progressie met wederopbouw ?
lazerbeak ; geh weg , hoe komt het dat ik meteen weet welk filmpje daarbij hoort ? klasieker
steven mag blij zijn dat hij dat niet had van een gebroken gaslink :]

Vakantie weer voorbij.

Na alle drukte om met de afgelopen wedstrijd goed uit de bus te komen hebben ook de helicopter activiteiten vakantie gehad. Maar we zijn weer terug. En we gaan konten schoppen......

Een ding waar ik echter nog niet veel zin in heb gehad is het repareren van Unistar 2. Toch is er wel wat aan gebeurt. De staartbuis was al weer klaar en zit alweer aan het mainframe.

IM000004.JPG

Het mainframe was nog volledig intact. Ik denk dat de staart de klapper heeft opgevangen.

IM000003.JPG

Ja inderdaad, ik heb weer eens een oude jigsaw puzzle uit de kast gehaald en em in elkaar gezet. Als ik weer een keer met een glasmatje en epoxy ga spelen plak ik hier ook wat in. Als de geplande rompen eindelijk uit mijn fabriek komen kan dit kapje in de afvalemmer. Maar misschien koop ik wel gewoon een nieuw raampje.

IM000005.JPG

Omdat ik nogal wat Vario onderdelen heb liggen en de centraalstukken van graupner wat beperkt in sterkte zijn , heb ik natuurlijk de kop met een vario centraalstuk opgebouwd. Het nadeel is dat deze geen geleide pennen hebben voor de pitch compensator. Maar omdat van het gebroken heim onderdeel dat stukje nog intact was heb ik die op de draaibank eraf gedraaid zodat ze op het vario centraalstuk gaan passen.

IM000006.JPG

En zo ziet het eruit als ie dan op het centraalstuk zit.

Rest mij nog om nieuwe tandwielen in de staart te bouwen en een nieuw gaatje in de hoofdas te boren omdat een vario centraalstuk het gat elders heeft zitten.

groet voor nu,

Steven.

Laatst bewerkt:
Heyhey,

@Ronald, Ik had het filmpje inderdaad als eens gezien. Het is inderdaad mooi gedaan. helaas is er in werkelijkheid wat meer werk aan...

Uni star 60 #2 is weer klaar. In de staart weer een paar nieuwe tandwielen geplaatst en off she goes!

De einduitslag is er en ik had het niet gedacht maar ik heb het toch gered met maar 3 wedstrijden. Ik weet niet goed hoe de weersomstandigheden waren met de laatste wedstrijd maar als het rustig weer was had ik mijn puntental wellicht nog wat naar boven kunnen werken hoewel Remon toch wel een gevaarlijke concurrent ging worden. reden voor feest en volgend jaar dus F3c.
Dat zie ik op dit moment nog niet zo zitten. Gisteren ben ik met mijn caller nog even voor de regen begon naar het veld geweest om eens een begin te maken met de hover oefeningen. De conclusie is eenduidig: Er moet nog heel veel geoefend worden. Gezien ik het afgelopen jaar alleen de Staande driehoek met pirouette als hoverfiguur heb gevlogen is mijn hoverkunnen nog lang niet op "F3c"-niveau. Ten eerste is er nu de handicap dat alles vanuit de piloten cirkel gedaan moet worden. De staande driehoek bestuurde ik vanaf een andere plek zegmaar linksachter of rechtachter het model. Dat was nl een stuk makkelijker. Dat mag nu dus niet meer. Pirouetten waren ook nog niet mijn sterkste kant en de F3c hoverfiguren zitten er vol mee. Toch lijkt het me verstandig om zo vroeg mogelijk toch in te stappen en omdat Rob Eikeboom me ook al zei dat ik volgend jaar gelijk moest gaan meedoen heb ik het besluit maar genomen. Het wordt het eerste jaar denk ik toch een beetje het "voor spek en bonen"- verhaal: ik zal vast en zeker niet alle figuren er deze winter in krijgen, dus dat gaat betekenen dat ik wellicht een (paar) figuren in een rechte lijn zal vliegen met dus nul punten als resultaat.
dat is niet erg lijkt me. Crashen omdat je een figuur nog niet beheerst is not done lijkt me....

Rest me om jullie mening te vragen om het nieuwe "F3c" -tijdperk met een nieuw Dagboek/draadje te beginnen of om het hiet maar gewoon achter te plakken.

Kommaar op.

Laatst bewerkt:
Ik zou een draadje beginnen met:
Steven goes F3C !!!

Maar ik vind het een gewaagde stap.
Niet zo zeer qua vliegkunsten maar meer qua hardware.
De F3C figuren vergen meer van de heli, en vooral van je staart.
Heb je een heli met een top gyro combo op de staart hiervoor?

Ik heb altijd een diep respect gehad hoe jij jouw heli's vliegend kan houden met een beperkt budget :worship:
Ik hoop alleen dat het genoeg is voor F3C.

Zeker als er een prak wind staat, vragen de (langzame) piro`s om een goede gyro, maar met een goed afgestelde 401 moet het kunnen.

je hebt dus de knoop doorgehakt, en gaat F3C vliegen !
Leuk man, weer een nieuwe uitdaging toch, want hoeveel jaar heb je nu in de sportklasse meegedaan ?

Het lijkt mij ook een hele uitdaging en denk er ook over, maar dat betekent dat ik nog meer moet oefenen en daar ligt nu juist het probleem .....

Heb je de juiste heli hiervoor ? Heb je genoeg power voor de groooooote ruime figuren ??

Bas

Dank je voor het compliment :)

Ik wens je in ieder geval heel veel succes in de F3C klasse.

Diep respect dat je die kant opgaat.

Een goed gyro staartservo combi is inderdaad wel nodig. in ieder geval eentje met een constante pirorate. ik geloof dat er ook een figuur met een looping inzit, waarin je op het hoogste punt een piro moet draaien???
Zet je dan eerst de heli stil, of gaat het in 1 keer door?

Ben heel benieuwd voor volgend jaar.

Zelf ben ik er nog niet helemaal uit wat ik volgend jaar doe.
Dat ik mee doe met de wedstrijden is absoluut zeker. Was echt wel supergaaf maar weet nog niet in welke klasse.

Steven ik volg dit draadje, ga lekker oefenen, hou de heli heel.
en veel plezier

remon

Steven goes F3c!!

Mannen,

bedankt voor de aanmoedigingen! Ik ga gewoon aan het oefenen en ik zie wel hoever ik kom. Je moet toch een keer beginnen?

Walter, ik denk eigenlijk wel dat mijn helies het gaan redden, door het tekort aan vermogen kan ik de figuren wat minder groot krijgen maar door snelheid zou ik dat weer kunnen opvijzelen. zwaardere bladen kunnen daabij misschien gaan helpen. Ik zie het wel. Ik hoef ja niet te winnen....
In geval dat het nodig is kan ik altijd nog overwegen de Shark F3c klaar te maken. Ook heb ik nog een hirobo eagle 1. Die wil ik toch al wat gaan "upgraden". Mogelijkheden genoeg denk ik maar zo.

Mijn gyro's zijn gedateerd maar ik heb met de G770t op de shark momenteel niet een beter resultaat. Een hoge pyro rate hoeven ze niet te kunnen. Alle pirouetten zijn langzaam.
Laurens , in princiepe ben ik in je sl720 geïnteresseerd, kep er op het moment nog geen budget voor....

Bas, ik ben in 2006 met hover figuren weer begonnen in de wedstrijden. Voor een ouwe als ik vind ik dat ik nog best wel snel ga.
Voor jou geldt denk ik ook als je ooit wil instappen in F3c dan zou ik het nu doen. Al vlieg je maar 5 figuren en laat je de rest in een rechte lijn passeren, voor jezelf heb je dan al heel veel bereikt.

Remon, je hebt het compliment meer dan verdient!
De looping met de pirouette is zeker spannend. De piro moet inderdaad tijdens de vlucht van de looping en moet 2 seconden duren. Ik doe het op de sim nu met een piro van 1 sec. Voorlopig laat ik dat maar zo. 2 seconden is 10x zo moeilijk! Heb het natuurlijk wel even geprobeerd.

Ivm de lopende abonnementen op dit draadje weet ik nog steeds niet of ik een nieuw draadje ga beginnen......., maar de titel is mooi Walter!

okay nog 1 keertje dan:

Steven goes F3c!!

Steven goes F3c!!

En dan nadat je voor jezelf een keuze hebt gemaakt begint de bittere werkelijkheid. Er zijn nog vele stappen te gaan en alles is niet optimaal.
Ik bedoel dus echt alles. Ten eerste het materieel: heb ik echt goeie heli's? nee.
Zit het erin dat er echt goeie heli's gaan komen? nou heel misschien maar dan op zijn vroegst over een jaar ofzo.
ten tweede ikke mezelf: Ben ik er echt aantoe? ik denk het niet. Maar aan de andere kant ,is iemand er überhaupt ooit aan toe om zo'n stap te maken? Ik denk dat we dat ook met nee gaan moeten beantwoorden. Toen mijn vrouw 11 jaar geleden in verwachting raakte vroeg ik mij ook wel eens af of ik aan kinderen toe was. De vraag is wat mij betreft onbeantwoord gebleven maar ik zie dat het met mijn kids best wel okay gaat. Dus is er nooit een tijd om in te stappen in het F3c en daarom doen we het nu. De stap is wel groot , je hebt eigenlijk geen ervaring en je moet 10 volledig nieuwe figuren gaan oefenen. Omdat iedereen in het F3c nu nieuwe figuren moet gaan oefenen heeft iedereen nu iets van een extra handicap, maar uiteindelijk heb ik daar niet veel aan denk ik. Het maakt dus allemaal niks uit. We gaan dus nog steeds voor F3c!

De eerste stap is natuurlijk simmen. Ik heb zo'n ding nog maar 1 of 2 jaar en ik weet nu dat het onmisbaar is voor me. Tenminste ten aanzien van het wedstrijd vliegen. Eten en een dak boven je hoofd zijn eigenlijk alleen maar echt onmisbaar natuurlijk, begrijp me goed. We hebben 10 nieuwe figuren en tien nieuwe uitdagingen voor de boeg en maar 1 winter om te oefenen.
Gezien het weer in een winter nooit mee zit moet er veel op de sim geoefend worden. In eerste instantie heb ik alleen de vlieg figuren op de sim geoefend omdat ik van mening was dat hoveren op de sim zo onrealisties is dat dat zinloos is. Man wat zit ik er daarmee naast zeg, Het heeft dus wel degelijk zin. al is het alleen maar voor de orientatie, elke minuut die je aan de knuppels doorbrengt is er weer 1. het telt alleen maar op!
Dus na alle 10 figuren bijna dagelijks een keer of 2 geoefend te hebben begon het virus weer te gloeien en ik moest maar weer eens naar buiten toe.
Ik had met mezelf afgesproken om alleen de 3 hover figuren te gaan oefenen. Dus pionnen mee en mijn beste heli en ook maar eens de oude Eagle. Na deze dag komt het in me op om de oude Eagle misschien klaar te maken om als nummer 1 te gaan dienen. Die heli is echt strak. Of het komt door zijn hoge gewicht of door de toch nog steeds spelingvrije aansturing van alle stangetjes en kogellinkjes enz.
Voor het vergelijk ook maar een vluchtje met de uni star nummer 1 . ja definitief de eagle heb ik beter in de hand. maar ik zie dat ding ook beter. ik kan bij de eagle ook gewoon beter zien dat ie goed hangt. na een wat harde landing met de uni heeft de heli ongeveer 3cm bladspoor. Wat nu? okay , het is duidelijk . dat was waar ook de speciaal door mij vervaardigde dubbelkogellinks van de paddel stang naar de mixers waren al wat vesleten en hadden speling. Nu is er 1 van zijn kogel afgeschoten. Met zoveel speling vliegt geen enkele heli strak natuurlijk.

Vandaag heb ik het nog maar eens overgedaan , maar niet met Uni 1 maar met Uni 2. Een lekker windje erbij vandaag maakt het oefen niveau wat uitdagender. Hoveren met de Eagle is nu duideijk iets moeilijker maar ik hou em aardig op zijn plek. Met een forse onverwachte rukwind is het helaas nog steeds de wind die van mijn stuurkunsten wint. Beter concentreren Steven! De uni star, net weer klaar van de reparaties, gaat nu maar weer eens de lucht in. Even wat bladspoor wegwerken. Nee het is nog beduidend slechter met de Uni. Hmm, even de expo wat meer geven. Ja dat verandert de zaak best. Nu over stuur ik niet meer en gaat het een stuk strakker. Volgende keer eens proberen een baksteen aan de skids te monteren, want de Uni is zo'n 400gram lichter dan de Eagle.....

Al met al kan ikvaststellen dat het toch telkens beter gaat. Soms waait de helie me wel 10 meter weg, maar dat heeft echt heel erg met concentratie te maken volgens mij en ik moet beslist zien dat ik de hoverfiguren heel langzaam doe , dat gaat 100x beter namelijk. Maar het is erg moeilijk om de heli op de rem te zetten en als je een beweging tegen de wind in moet maken is het soms net alsof ie verankerd staat. Meer oefenen maar weer....

Nog even over de Eagle. Ik heb goede hoop dat ik in de eagle binnenkort een deugdelijke heading hold gyro heb zitten. Wat er nog zeker ook in moet is een mee lopende staart in de autorotatie. Dat heeft ie dus niet. Dat was in 1989 niet nodig bij het F3c. Nu wel. Ik heb dus een tandwiel nodig en ik zal de aandrijfunit voor de tail van een langere as moeten voorzien. Ook de tailblade holders zijn niet origineel en die moet ik dus ook nog in orde maken.

Genoeg te doen nog deze winter. Volgende keer meer. Ik hoop dat er een keer wat gefilmd wordt dan kunnen jullie zien hoe zwaar het is om in F3c in te stappen.

Tot de volgende x
Zteven

Laatst bewerkt:
de eagle wordt nummer 1...

Het is allerberoerdst weer buiten en Tjerk en ik hebben maar een sim-middagje ervan gemaakt. Kon ik mooi reflex eens in vergelijk brengen met aerofly. Maar 1 conclusie: voor f3c oefeningen allebeide k*t. Toch is elke minuut aan de knuppels er 1 en het doet wel wat. Door de visuele beperking van het 2d monitorscherm met "window" -view blijft het plaatsen en orienteren echt ruk.

Omdat het hooveren met de eagle beter gaat dan met de unistar, gaat (voorlopig) de eagle nummer 1 worden. de eagle heeft een paar dingen nog die veranderd moeten worden. De heli stamt van 1990 en is dus gemaakt voor het toenmalige F3c programma. 1 van de belangrijke verschillen is dat er bij de autorotatie destijds blijkbaar een nietmeedraaiende staartrotor goed genoeg was.

Buiten slecht weer dus knutselen maar. Ik had begin van deze week een bestellinkje gedaan bij world-of-heli en tegen mijn verwachting licht het vrijdag al op mijn werktafel!
Alles erin en 1 kleine verassing!

IM2009dec%20(2).JPG

Niet helemaal duidelijk te zien wat het is , maar het is geeen siliconenslang. Ik heb het aan mijn kinderen gegeven en het schijn lekker te zijn.......

IM2009dec%20(8).JPG

En wat moeten we gaan doen?
Op onderstaande foto zie je de eagle aandrijflijn. Je mist hier natuurlijk het tweede tandwiel dat de staart aandrijft. De staart wordt nu vanaf het hoofdtandwiel via een tussenas met een 17tands tandwiel op de torque tube aangedreven. Het tweede tandwiel moet er dus ondergeschroefd worden en het tussentandwiel moet lager en iets naar voren geplaatst worden. daarvoor zal er een langere as aan het 17tands tussentandwiel gemaakt moeten worden. En als het niet mooi strak loopt moet er misschien nog een 3e lager bij. De eagle EX2 heeft dat volgens mij ook namalijk.

IM2009dec%20(5).JPG

In de tussentijd is de oude piezo2000 van Graupner vervangen voor de SL720 van CSM. Ik heb op dit moment er nog een te trage servo inzitten maar dat komt nog wel goed.

IM2009dec%20(7).JPG

Mocht iemand nog een mooier uitlaatbochtje hebben liggen , laat me dat dan even weten.

IM2009dec%20(10).JPG

zo en nu knutselen......

Groeten
Mr Aart.

Laatst bewerkt:
Back