Brandstof motoren

Dat bij die vierpitter lijn? Daar klopt idd geen moer van.
Ook niet... maar bij die V-8 van mij is de originele set-up nog véél erger... Die 4inlijn heeft tenminste nog om de 180 graden verdeeld een inlaatslag, dus een redelijk constante flow door die carb.
Maar zoiets lijkt me wel mooi, maar twijfel of het haalbaar is op die schaalgrootte…
Ik heb 8 individuele luchtinlaten overwogen, maar dat word qua afstellen een totale ramp...
 
Ik heb nieuwe distributieriempjes bij Stirlingkit besteld.

Daar naast ben ik mij ervan bewust dat ik zelf de veroorzaker ben van de schade aan het lagertje. (na overpeinzingen).
De koelvinnen hebben de teflon uitlaatpijp geraakt, tijdens een motor loop, en bij deze kortstondige aanraking ontstond er een belasting op het lagertje (druk) waar deze niet voor gemaakt zijn.
Motor heeft dus geen schuld en ik durf te stellen dat de kwaliteit tijd van mijn motor uitstekend te noemen valt.
 
@brutus Hoy,ik begin deze week met het reviseren van de OS 160 Gemini en daarna van op afstand naar benzine omzetten, nu is mijn vraag wat heb ik buiten een 2cilinder ontsteking met hal sensor en 2 1/4-32 bougie's nog iets nodig?
Ik hoor het graag dan kan ik het alvast bestellen.
Wat mijn zender betreft het is een Graupner HOTT MZ18
Grts Dirk
 
Laatst bewerkt:
Ben in het bezit gekomen van een paar leuke motortjes;
Taifun Bison;
20230712_154049.jpg


20230712_154210.jpg


20230712_154248.jpg


Taifun Sprint; nieuw, nog nooit gelopen!

20230712_154325.jpg


20230712_154342.jpg


20230712_154409.jpg


Mogen voor de juiste prijs eventueel weg.....
 
Laatst bewerkt:
@brutus Hoy,ik begin deze week met het reviseren van de OS 160 Gemini en daarna van op afstand naar benzine omzetten, nu is mijn vraag wat heb ik buiten een 2cilinder ontsteking met hal sensor en 2 1/4-32 bougie's nog iets nodig?
Ik hoor het graag dan kan ik het alvast bestellen.
Wat mijn zender betreft het is een Graupner HOTT MZ18
Grts Dirk
Yup... Uiteraard moet je wat benzine bestendige brandstofslang, alsmede een benzinebestendige brandstoftank (kwart liter is voldoende).
Verder is het sterk aan te raden de O-ring van de hoofdnaald te vervangen voor eentje van beter benzinebestendig materiaal (Viton o.i.d.).
Voorts hangt het er een klein beetje vanaf welke carburateur je hebt, het oude type met de luchtschroef, of het nieuwe type met de stationairsproeier.

En dan heb je nog mijn solenoid setje nodig. Helaas kan ik je dáár pas na mid september mee helpen omdat ik nu op zee zit.\

maar het is beter om tegen de tijd dat het zo ver is, deze discussie te verplaatsen naar DIT draadje: https://www.modelbouwforum.nl/threads/electronische-mengselregeling.222394/
 
Hoy Brutus, carburateur is met een luchtschroef, tygon slang heb ik nog als ook een benzine tank, Viton ringetje vindt ik wel.
Alvast bedankt en goede reis
Grts Dirk
 
carburateur is met een luchtschroef
Dat maakt de boel een stuk makkelijker.

Oh, ja... een viltclunk heb je ook nog nodig, en je doet jezelf een plezier (het hoeft niet, maar is wel makkelijker af te stellen) als je een uitlaatsysteem hebt met een tankdruk-aansluiting.
Dan heb je wel een klein vuiltankje nodig tussen uitlaat en benzientank.
Gebruik je gewoon de standaard open pijpjes, dan kan dat ook uiteraard.

Alvast bedankt en goede reis
Dank je...
 
Brutus, komt goed, heb ik even geluk het zijn al bronze zuiger stangen scheelt me heel wat euro's
 

Bijlagen

  • 16922056161107768383119704613467.jpg
    16922056161107768383119704613467.jpg
    145,5 KB · Weergaven: 82
Heeft iemand ervaring met de mangneto ontstekingset voor een vintage Spark motor? Gaat om deze set, maar dan voor mijn Super Cyclone met twee bougies. Ik wil dan wel gebruik maken van de contactpunten. Volgens beschrijving moet dit mogelijk zijn.iemand ervaring met de mangneto ontstekingset voor een vintage Spark motor?
Er is in deze set een geïntegreerde bobine.
(vraag ook elders gesteld en hoop op een bevredigend antwoord).
Dit is de één alarm uitvoering, maar er is ook een versie voor twee bougies.


MCL-1cover_web.jpg

P_20230815_141756.jpg
P_20230815_141633.jpg
P_20230815_141659.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een tijdje geleden een Webra T4-90 gevonden.
20230722_101105.jpg

Volgens de vorige eigenaar waren er nieuwe lagers in gezet.
Dat was inderdaad het geval echter ws het niet zo netjes gedaan. Geen pakkingen gebruikt maar blauwe siliconen kit.
En nog erger het achterste krukas lager bleek een millimeter te dik.
Als het carterdeksel werd aangedraaid liep de boel vast....
Maar er zat wel een goede distributie riem bij.
20230722_101125.jpg

En de drijfstang zat niet in het midden van de zuiger maar helemaal aan de kant:hammer:
20230722_100839.jpg

De cilinder bus bleek in dit geval behoorlijk vast te zitten. Ook na goed warm maken dus maar even een hulpstuk bedacht. Een oude cilinderkop die kleiner is dan de buitendiameter van de bus en groter dan de binnen diameter gebruikt.
20230723_214303.jpg


20230723_215625.jpg

Het een en ander goed schoon gemaakt en waar nodig gestraald en het juiste lager gemonteerd. En natuurlijk pakkingen gebruikt.
20230927_181818.jpg


20230927_181833.jpg


Het is overigens een versie met een sensor in het carterdeksel. Helaas heb ik de ontsteking er niet bij.
Ik heb nu 3 versies van deze motor.
20230927_181952.jpg

De eerste uitvoering met de carburateur aan de zijkant in het carter.
Dat bleek niet goed te werken dus kwam er een modificatie met de carburateur op de kop en dekseltjes op het carter.
En die met de zwarte cilinderkop.
Of er meer uitvoeringen zijn weet ik niet.
Ik heb ook geen idee wat er anders is aan de versie met de zwarte kop. Ik zie zo geen verschil.
Het carterdeksel met de sensor was volgens mij een losse accessoire.

Jan
 
Zo'n motor in exact dezelfde uitvoering heb ik jaren geleden ook uitgebreid in gebruik gehad op mijn Big Lift compleet met ontsteking.
Let op bij gebruik van een bougie dat je een dubbele pakkingring gebruikt anders loopt de electrode tegen de draaischuif aan.
 
Dank zij Huibert nu in het bezit van de originele Webra ontsteking:banana:
En het werkt ook nog:yes:
Ik dacht eerst dat de sensor niet werkte maar het is geen hall sensor dus je moet de propeller wat sneller ronddraaien en dan werkt het prima!!
20231001_102319.jpg


En de originele handleiding:)
20231001_104856.jpg


Erg mooi!!

Jan
 
Kortgeleden 2 vertragingssets van Graupner in mijn bezit gekregen.
Een voor een OS Max 90 FSR (2e hands) en een voor een HB 61 of een OS Max 61 FSR (nieuw).
20231005_093902.jpg


Het tandwiel wat bij de nieuwe set zat bleek voor een HB 61 te en die had ij nog liggen net als een 90 FSR.
20230929_155500.jpg


20230929_155733.jpg


Blijf het mooi vinden hoe ze vroeger dit soort dingen bedachten om maar een grote prop te kunnen gebruiken.
En het verbaast mij echt hoeveel die vertraging weegt....
Bij beide sets zaten helaas geen gebruikers handleiding.
Ik ben benieuwd hoe ze de riemspanning bepaalde die je met shims kan afstellen.
Niet dat het echt nodig is maar toch.
Mocht iemand nog een beschrijving hebben of weten te vinden op internet dan hoor ik het gaag.

Jan
 
.
GAAF!! :thumbsup:

Misschien ook leuk om in het "vertragings verzameldraadje" te posten?
reductie op een methanol motor?

Ik heb dezelfde als jou, ook de 61 en de 90 vertagingsset van Graupner.
Femmo heeft eentje aangepast (ander vliegwiel en andere riem) en geschikt gemaakt voor een OS Max 120 viertakt (20cc).

Eerste test:



Test geared four stroke OS FS-120.
Prop size 18"×14" three blade.
Custom build flywheel with Gates GT3 belt.

Tweede test:


Hier duidelijk de gemaakte modificaties te zien:

upload_2023-10-5_11-1-8.jpeg


Bij beide sets zaten helaas geen gebruikers handleiding.

Volgens mij heb ik die, maar weet ik niet zeker.
Zal vanavond als ik weer thuis ben even kijken.


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top