Brandstof motoren

Lager met zelfde buiten diameter, maar ruimere binnnendiameter.
Bout er door en via de asspeling, met ringen om te klemmen op de binnenmaat aanzetten?
Niet doen: De spanning waarmee je de boel vast moet zetten, gaat de binnenring van het lager vervormen.
 
Eventueel een nieuw , maar dan een excentrisch asje draaien waar de spanrol op draait , door het asje te verdraaien kan je enige spanning op de riem zetten.

Groeten Jef
 
Brutus, afhankelijk van de grootte. Is een hard stalen ring, trek je niet zomaar krom, zet je hem te vast, trek je het draad uit het alu.
Zo vast zit het ook niet.

Maar ik hier geen inzages over grootte van dat lagertje.

Excentrisch is het mooist. Dacht eerst aan eenvoud. Excentriek moet dan eerst nog even gemaakt worden.

Dat er zoveel rek in een snaar zit na enkele luttele minuten van draaien verwonderd me wel.

Wat doet de snaar rekken? Hitte, of brandstof of gewoon een laagwaardige kwaliteit?
Met de rek komt ook de verandering van de timing.

Een automotive snaar mag je maar 1x spannen.
Nastellen na ‘indraaien’ is uit den boze.
 
Laatst bewerkt:
Brutus, afhankelijk van de grootte. Is een hard stalen ring, trek je niet zomaar krom, zet je hem te vast, trek je het draad uit het alu.
Zo vast zit het ook niet.
Het is maar een lagertje met 3 mm binnendiameter, en iets van 8 mm buiten, dat is ERG dun en vervormt gauw... Om je een idee te geven, de koppelingslagers van een Vario Heli zijn 8 mm binnen, 17 mm buitendiameter (of 15, wil ik kwijt wezen. Als je die te hard aandraait gaan ze zwaar lopen.
 
Dat er zoveel rek in een snaar zit na enkele luttele minuten van draaien verwonderd me wel.
Het zijn puur de eerste uren... de wapeningsvezels zetten zich dan nog wat in de riem. Mijn Ducati nokkenas riemen doen dat ook, en ook de tandriemen van mijn twee Benzine heli's moesten na 5 uur nagespannen worden, daarna nooit weer....

Met de rek komt ook de verandering van de timing.
Dat is marginaal, en alleen al het feit dat er een spanner gebruikt wordt geeft aan dat dat om een fabricage tolerantie gaat, en dat die tolerantie binnen de perken blijft. Je praat echt over mischien een paar tiende mm over de lengte van de riem (op de schaal van dat motortje), maar dat kan genoeg zijn.
Een automotive snaar mag je maar 1x spannen.
Nastellen na ‘indraaien’ is uit den boze.
Daar is mij niks van bekend en ik heb daar nog nooit nare gevolgen van ondervonden. Sterker, bij mijn laatste Alfa 33 is de riem NIET na vervanging nagespannen, en twee keer bij de halve levensduur gebroken...

Dus ik zou het maar WEL doen...
 
Laatst bewerkt:
Bij de Lampredi eveneens niet.
Riem nooit gebroken, maar bij een 16 klepper wel tanden gestript. En bij de constatering maar heul snel de riem vervangen.
 
Misschien heb ik eraan bijgedragen dat het probleem(pje) groter lijkt dat het in werkelijkheid is.
Even een paar feitjes:
De gemonteerde lagertjes hebben een afmeting van 8x5x2,5mm en heeft minuscule kogeltjes.
De riem heeft nog steeds dezelfde spanning als bij nieuwstaat.
Vermoeden:
Het lagertje aan de motorzijde heeft zijn klem ringetje verloren en Hier door kon het binnendeel( zz)zich van het lagertje verwijderen.
Binnenring van het lagertje kreeg de vrijheid om over het as je naar buiten te lopen.
Veel ruimte heeft hij hier niet voor , maar voldoende om ook het lagerkooitje iets te laten verschuiven.
Met deze vermoedelijke oorzaak ontstond er een weerstand die niet al te groot mag worden genoemd, maar groot genoeg om een zichtbare weerstand te zien.
Bij demontage zag ik dus het euvel.

Gezien de zeer dunne en dus kwetsbare magertjes, durf ik de riemspanning niet zo maar op te voeren.
Net wat Brutus zegt, moet ik ervoor waken dat ik de boel niet ga vervormen.
En ik ben maar een hobbyist en kan dus met mijn beperkte kennis sneller iets fout doen, door proberen dingen aan te passen, dan iets te verbeteren.
Jammer dat we allemaal zo ver bij elkaar vandaan wonen, want ik had jullie graag mijn Riva live getoond en zo te laten zien wat er werkelijk speelt.
Maar het is zo als het is en ik steek op deze wel veel op van hetgeen mij word geadviseerd.
 
Het lagertje aan de motorzijde heeft zijn klem ringetje verloren en Hier door kon het binnendeel( zz)zich van het lagertje verwijderen.
Binnenring van het lagertje kreeg de vrijheid om over het as je naar buiten te lopen.
Een lagerfalen gewoon door minimale kwaliteit is natuurlijk altijd een zeer aannemelijke oorzaak, want ik denk niet dat die lagertjes erg duur geweest zijn...

Jammer dat we allemaal zo ver bij elkaar vandaan wonen, want ik had jullie graag mijn Riva live getoond en zo te laten zien wat er werkelijk speelt.
:D ik sta er om bekend makkelijk in de auto te stappen... :p
Vorig verlof nog naar Frankrijk gereden voor wat benzine-ombouwsetjes...
 
Zou je ook de buiten maat van een lager direct kunnen aanspreken, dus geheel nietgeen poelie, de binnenmaat een busje. Is ook eenvoudig te borgen met een iets overmaat flensje. En noodsdes een excentrisch excentriek.
Microlager draait iets lichter. En
Het helpt om mircolagers regelmatig te smeren.
Wat ik verder begrijp is dat het om een enkelvoudig lager gaat? Of zijn het er twee?

Kijk ik naar een e-planetair, zitten er twee naast elkaar op de as. Dat vangt hefboom werking beter af. Kan de spanrol ook niet kantelen.

De lagers in die Planetagearbox zijn 30 jaar oud, gaat 700 Watt door. En een tik heeft ie ook wel eens gehad. Blijft heel.
Geen micro. 10 mm buitenmaat?

De rek in de riem is als niet. Bij een DOHC is de breuk van een riem veelal alles verwoestend.
Daar bij beter geen compromissen.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil de distributieriem vervangen en dacht hier vrij simpel over.
Te kust en te keur te koop......niet dus.

Het gaat om een 101 tands riem met de aanduiding MXL.
Breedte : 8mm.
Materiaal : rubber1( volgens Rotan specificatie).
Merk: Jiebao.

Kan ik ook voor een ander merk kiezen?
Mijn kennis hierover is niet toereikend
 
Geen tandriem gelijk.
Even meten wat de modus is.
Afstand aantal per 10 mm bij wijze van…
‘Metric Pitch’

Hier even een kapstoklink… om verder n te duiken…

https://www.bandousa.com/Synchro-Link-Trapezoidal-Timing-Belts

Een riem met die breedte had ik dubbel gelagerd gezien. Een met double racers op die breedte zal niet bestaan. Wel als rollenlager.
Maar op die maat? Is kogel preferent.

Zijn diverse typen. Neopreen drijfriemen meen ik meest gebruikt bij timing? Op de oude Webra viertaktjes, trof je die transparant ogende.
 
Laatst bewerkt:
In principe moet dat de aanduiding van "tandsoort" zijn en in principe moet je die bij iedere riemenfabrikant kunnen bestellen onder opgave van breedte en lengte, alleen standaardlengtes zijn vlot leverbaar, custom lengtes zijn duur en hebben levertijd.
Maar voor zover ik weet levert Stirlingkits ook gewoon onderdelen, dus kun je hem gewoon uit China bestellen, eventueel dat je via de customer service moet gaan, maar zo heb ik ook de ontbrekende tandwieltjes van de waterpomp van mijn V-8 binnengekregen....
 
Zou je ook de buiten maat van een lager direct kunnen aanspreken, dus geheel nietgeen poelie, de binnenmaat een busje. Is ook eenvoudig te borgen met een iets overmaat flensje. En noodsdes een excentrisch excentriek.
Microlager draait iets lichter.
Dat is voor het spannen van de riem met zekerheid een optie, ware het niet dat die span-rol dubbel dienst doet als aandrijving voor de koelfan...
 
Ik heb de site van Strilingkits bekeken en dat is niet goed voor het dempen van kooplust :)
Deze Cison L4 en dan in tweevoud in een boot bouwen
61Ez6ZwV8mL._AC_SL1100_.jpg
61TKDoNn-IL._AC_SL1100_.jpg
612hwu2N-qL._AC_SL1100_.jpg
 
Ja, maar dan waarom niet direct met injectie? Of 2 dubbele carbs.
Als het nu toch mooi moet wezen [emoji12]

Benzine stook of ondrinkbare houtgeestige alcoholica?

Zo ik ga eens wat epoxy aanmaken.
Voelt als een goed epoxymiddagje.
Op ons veld staat een grote tent vol modelpadvinders. Alle met vliegaandrang. Ikke blijft thuis, wel zo safe.
 
Ja, maar dan waarom niet direct met injectie? Of 2 dubbele carbs.
Als het nu toch mooi moet wezen
emoji12.png


Benzine stook of ondrinkbare houtgeestige alcoholica?
Bedoel je die V-8 van mij of die twee lijnmotoren die Taylorcraft op zijn verlanglijstje heeft?

Mijn V-8 (al een tijd geleden dat ik daar mee geklooid heb, foei) draait op benzine, en gaat ooit wel een klepje krijgen, maar éérst moeten daar betere manifolds op. Ten eerste is het originele manifold verschrikkelijk restrictief, en ten tweede is het ontzettend asymetrisch: 3 van de vier cylinders die op één carb aangesloten zijn trekken binnen 270 graden van elkaar hun mengsel aan, dan gebeurt er even niets en mag er één cylinder helemaal in zijn eentje aanzuigen. Dat betekent dat drie cylinders tegelijk aanzuigen door zulke dunne kanalen dat ze elkaar van de adem beroven, en die vierde cylinder zuigt dan in zijn eentje door een carb die voor veel grotere luchtstroom berekend is. Gevolg 3 cylinders die te weinig lucht krijgen en de vierde krijgt te weinig brandstof.
Dus daar moet eerst wat aan gedaan worden, en het IS mogelijk om de boel zo te arrangeren dat 4 cylinders om de 180 graden aan dezelfde carb staan te zuigen. Dat zal vanwege de veel constantere luchtstroom een veel betere mengselverdeling opleveren, en vanwege dat ze elkaar niet in de weg zitten krijgen ze allemaal meer lucht.
Pas als DAT werkt, ga ik nadenken over zo'n klepje, want ik moet ook nog helemaal uitzoeken hoe dat zit met het mengsel bij gebruik van een bootschroef.
En dan moet ik nog zien die koeling op orde te krijgen...
 
Dat bij die vierpitter lijn? Daar klopt idd geen moer van.

Ik zag van de weekeen getunede Lada op YouTube.
Klonk nogal happy.
4 throttle bodies. Grote kelken, en de spraybar met nozzles er kuis voor. Bij een Morris Mni ook wel eens gezien. Openlucht, dus ook road kill gaat mee de cinder in.
Softwarematig gestuurd. En gemeen veel herrie.

Maar zoiets lijkt me wel mooi, maar twijfel of het haalbaar is op die schaalgrootte…
 
Back
Top