Brandstof motoren

Ik heb altijd Carbulin gebruikt, zeer tevreden over, nooit lagerproblemen, maar ook helaas niet meer te koop...:(:(
Carbulin was hele goede olie, maar je moest een motor er niet 2 a 3 jaar mee op de plank leggen, dan gingen toch de lagers rauw worden.
Maar inderdaad, als je de boel regelmatig liet draaien, dan waren je motoren nagenoeg onverslijtbaar.
Heb het denk ik bijna 20 jaar gebruikt.

Dat herken ik niet...
Oh... Ik kan je een paar motoren laten zien die bij mij uitsluitend (en veel) op brandstof met uitsluitend Carbulin gedraaid hebben, en hetzij rauw zijn, hetzij vast zitten.
Aangezien ik slechts 2% Nitro gebruikte, geloof ik niet dat het door Salpeterzuur-aantasting komt.

Kan door slechte methanol komen.
Ik vloog ook altijd op carbulin zonder nitro.
Jaren probleemloos, nooit afterrun, tot ik op een dag een nieuw blik opentrok. Dat weekend heeft mij 2 motoren (Rossi) gekost. Beiden waren verroest vanbinnen.

Dank GJ voor de adresjes :thumbsup:

Tja... Klotz moest altijd ge-after-rund worden, een koe als je dit niet deed na iedere vlucht thuisgekomen.
Binnen 24 uur kon je de lagers verspeeld hebben. Is me overkomen, midden in de zomer.
ATF beschermde uitstekend. Maar dat weekend dacht ik... zal niet nodig zijn...

Nu zat ik nog even te speuren via goochelmans... dat gaf Spritonline
En dat gaf € 21,50 per liter smeerpoets
https://www.spritonline.de/RC-Model...K--Synth-Glow/Molsyn-150-K-Oel-pro-Liter.html

Snoek Products verkoopt in 2 liter verpakking a € 22,- Motul Micro 2
Komt daar iets van +6,- euro bij voor het Post-NL management.
Ik laat het dan lokaal aanlengen, zowat hier om de hoek in Valthermond.
Collega Gert, club Hoogeveen vliegt het met genoegen.
https://www.snoekproducts.nl/motul-micro-2t/

Ik heb hier nog wat oude kannen olie staan. Denk uit 90er jaren.
Kan het niet thuisbrengen, en werd gevlogen op de toenmalige club in Valkenburg.
De ene kan staat B11, de ander B20. Aan de hand van de geur kan ik het niet plaatsen.
En diegene die het mij gaf, wist het ook niet meer. Ze kochten het blijkbaar gezamenlijk in.
Geen oude kneiters die daar nog iets aan overgehouden hebben? Ik doel op herinnering... :D

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Oh... Ik kan je een paar motoren laten zien die bij mij uitsluitend (en veel) op brandstof met uitsluitend Carbulin gedraaid hebben, en hetzij rauw zijn, hetzij vast zitten.
Aangezien ik slechts 2% Nitro gebruikte, geloof ik niet dat het door Salpeterzuur-aantasting komt.
Het is niet dat ik je niet geloof, ik heb het enkel nooit gehad.

Geen salpeterzuur… mierenzuur. En dat is zeer corrosief. Op wiki goed beschreven.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mierenzuur?wprov=sfti1#

Laatste t/m drup Prosynth aangelengd met fris gestookte methyalcohol.
Weer even 10 liter te gaan.
Zal maart wel halen. 't Gaat kâhweklâhwen koud worden, dat trek ik bijna niet.
Vandaag mooiste weer van de wereld, reden om nog wat 'prosap' te gaan verstoken.

Olie verhaal... to be continued!

Gr Bas

PS: Deze nog even opgewekt, ik ook...
Haalde nog niet z'n toeren, Onder de 10K.
Prop te zwaar, ingelopen met m'n huidige brandstof, en de Hatori als demper niet op resonantie.
Nieuw drijfwerk en oud kopje, van twee motoren een geflanst.

Maar het moet eigenlijk op 25% castor en 75% methanol. Geen nitro!
Prop hoort 11 x 7 te zijn (vaste OPS-prik) en met de lengte van de conische pijp regel je het rpm.
Volgende ronde dus op correcte prop en en 40 cm, en dan inkorten tot we een aanvaardbare +13K er mee halen? Zien is geloven :)

Recept voor zien is geloven... anno 1983

attachment.jpg

Vittima del motore a methanolica OPS Ursus 60, sul cavalletto!
Zien of dat met een pipo-sesonatico wil lukken :D
Met dank aan mijn eveneens zeer RC bevlogen overbuurman...
Overigens was het erg zoeken naar een goede afstelling.
Met castor brandstof zal het vast weer anders worden, gezien de viscositeit van de olie.
Met een Enya 3 wilde het niet lukken. Met een Rossi 5 direct respons.

IMG_2268.jpg

Laatst bewerkt:
Geen salpeterzuur… mierenzuur. En dat is zeer corrosief. Op wiki goed beschreven.
Mierenzuur is wat ontstaat als je lichaam Methanol verwerkt... En dat is weer waar je blind van wordt of zelfs dood aan gaat.
Bij mijn weten ontstaat mierenzuur niet bij verbranding van Methanol in een motor. Als dat wel zo zou zijn, zou je onmiddelijk het loodje leggen als je in een uitlaatwolk staat, want dan zou je het in nevelvorm inademen.
Naar mijn beste weten ontstaat er bij rijke verbranding van Methanol slechts water, CO en CO2, omdat bij de reactie tussen O2 en een overmaat CH4O de verbinding van H en OH, en H en O2 voorrang krijgt, en zich water vormt, waarna er alleen nog een overmaat aan C en een tekort aan O2 overblijft. In een gloeiplugger blijft zelfs een niet te verwaarlozen hoeveelheid Methanol gewoon onaangetast. Mierenzuur is zelf ook tamelijk brandbaar, ALS het al zou ontstaan zou het zelf immers ook vrolijk aan de verbranding meedoen?

Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord, van Mierenzuur in een gloeiplugger.

Maar verbranding van Nitromethaan geeft wel Salpeterzuur (Nitric Acid in het engels, Nitrogen is stikstof, en daar staat Nitromethaan bol van). En Nitric is net zo corrosief eigenlijk.
En Salpeterzuur brand niet.

Laatst bewerkt:
In de spoeling komt geen uitlaatgas. Zuurvorming kan ook in je buffertank of brandstofkan optreden. Dan zijn water en zuurstof bezig met reageren.
De messing klunkbuis in mijn buffertank is dan ook al aardig geëtst.

Op wiki staat het eenenander hierover.

In de spoeling komt geen uitlaatgas.
:D om de dooie donder wel :D :D Er is geen enkele zuigerveer 100% dicht, en als bij viertakten de smering langs de zuigerveer komt, komen daar toch echt ook uitlaatgas en (vloeibare) verbrandingsproducten mee. Waarom zou dat bij tweetakten anders zijn?

Het is zelfs bij tweetakten nog veel erger, want iedere keer keer dat je bij een tweetakt het gas terugneemt, vind er gedurende de periode dat het toerental nog aan het terugvallen is, terugslag in de transfer poorten plaats (motor heeft nog hoge toeren, maar het carter kan zich niet vullen omdat de gasklep dicht staat. Uitlaatpoort opent, inlaatpoort opent, vind geen spoeling plaats omdat er geen mengsel in het carter is, uitlaatgas knalt zo je carter binnen).

Je zou voor de aardigheid eens moeten kijken hoe vies de spoelluchtruimtes van zo'n grote tweeslag scheepsdiesels wordt, en die machines zijn toch specifiek ontworpen op een zo efficiënt mogelijke spoeling. Toch vind je daar na een paar duizend draaiuren letterlijk tientallen kilo's roet, carbon, olie en dat is echt HELE vieze gore troep, en ook de reden waarom er destijds kruishoofdmotoren uitgevonden zijn.

Je praat zomaar over een paar procenten recirculatie, en dat proces is continue. Het spoelt bij iedere cyclus weer weg, maar het KOMT er ook iedere cyclus.

Zuurvorming kan ook in je buffertank of brandstofkan optreden. Dan zijn water en zuurstof bezig met reageren.
Methanol kan inderdaad zuur vormen met CO, maar dat is Azijnzuur... Dat doe je over de salade of je ontkalkt er je koffie apparaat mee. Dat is niet zo heel erg agressief. Kan inderdaad messing enigszins aantasten, maar messing is dan ook helaas een niet zo heel erg "bestendig" materiaal, na 5 of 10 jaar indompeling, kan dat het zink uit messing oplossen en dan wordt het spul poreus en bros... Heck, Messing kan al ontzinken door gewoon leidingwater, vraag maar aan de stoomjongens...

Maar dat is NIET het hoog corrosieve en gevaarlijke mierenzuur. Om mierenzuur te vormen is er OF een "biologische tussenstap" nodig, zoals die in je spijsverteringsysteem plaatsvind, OF een technische, in een reactorvat met gecontroleerde omstandigheden, want die reactie is niet rechtsstreeks en ook niet spontaan.

bert, geeft de verbranding van Methanol met nitromethaan nou salpetersuur of mierenzuur
ik merk trouwens heel goed dat als ik na het laatste vluchtje na de landing de motor halfgas de brandstofleiding dichtdruk het roestprobleem minder optreed... dan draai je die gassen er voor een deel uit was mijn beeldvorming.... en dat lijkt idd te helpen... nog beter zou zijn om even voor een seconde of 5 een brandstof te draaien zonder nitromethaan en met wonderolie.... en dat puur voor de conservering

Alle chemische reacties staan op wiki.
De nitromethaan verandert de chemie, wat je al schetste.
Zonder nitro zou de reactie weer anders zijn.
Met waters in de atmosfeer, methanol is als alcohol sterk hygroscopisch.

https://en.wikipedia.org/wiki/Methanol_fuel

Salpeterzuur kom ik niet tegen bij de pure stof.
Methanol is als stof een zuur.

Motor laat ik stationair altijd even napruttelen voordat ik hem smoor.

Hier nog een artikeltje...
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0010938X8690140X
Wat geeft google allemaal aan...
https://www.google.com/search?client=firefox-b-e&sca_esv=583980394&sxsrf=AM9HkKnIrAstVtEloi9JTKS31kxYt04rvQ:1700486231917&q=Is+methanol+fuel+corrosive?&sa=X&ved=2ahUKEwjAp7Hu1NKCAxVm9rsIHekgBWUQzmd6BAggEAY&biw=1332&bih=886&dpr=1.33

Trof hier wel een aardige...
"Methanol stress corrosion cracking (MSCC) is a form of corrosion caused by the combination of mechanical stress and methanol. It occurs when water is present in a methanol system constructed with a susceptible material, and the material is subject to sufficient applied and/or residual tensile stress."

Dus een standje heipaal in moeders-aardige-klei... doet nog harder roesten!
Maar in de kliko geworpen is dat zorgenvrij gelost...

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Nog 3 motoren te gaan om mijn de compleet te maken van motoren waarmee waarmee ik heb gevlogen in het verleden.
Ben nu op zoek naar een Super Tigre X45 met een blauwe koelkop en achteruitlaat.
Op E-bay staan een paar nieuwe voor $ 350 - $ 400,- misschien zijn er in ons land ook nog wat verdwaalde exemplaren te vinden.

Goeie smaak Ed!
Wel forse prijzen, en dan mag je hopen dat ze nog in patente staat zijn.
Garantie tot aan de oprit... de voordeur wordt niet eens gehaald.

Mocht het nieuw zijn, wil je zo een diamantje nog in laten slijpen voor gebruik?
Prijzen zijn overmatig fors. Er zweeft ook een 10cc Super Tigre X rond op het internet. 'Testa Blu'
Staat al 1 jaar te koop voor 500 euro. Geen hond die er in trapt... of je moet een neurotisch desperate verzamelaar zijn.
Wat is de meerwaarde? Slechts de eigen drijfveren.

Wellicht loop je tegen een wat normaler geprijsde aan. Dat vliegt ook geruststellender.
Gr Bas

In 1982 heb ik 185 gulden betaald voor de X45. Zonder uitlaat weliswaar. De aankoop bon heb ik nog in het archief.
Deze motor heeft altijd in een Magic 40 dienst gedaan. Met vliegtuig en al verkocht.

Nooit spijt gehad van de kisten die ik gekraakt heb. Van verkoop kwam het niet.
Wel 'spijt' van enkele auto's die ik verkocht heb. Dat zal altijd wel zo blijven.

Gisteren kreeg ik een OS Max 46 VF ABC P een motor met achteruitlaat in perfecte conditie.
Alleen nieuwe lagers en een mooie vervanging voor de super Tigre X 45 in mijn verzameling.
Lagers zijn te koop via een handelaar in de VS, de lagers zijn van Chinese makelaardij , redelijk geprijsd maar de bijkomende kosten zijn astronomisch.
Bedenkingen bij Chinese lagers is misschien een vooroordeel maar toch.
Nu zijn er nog wel originele lagers te koop maar alleen van de OS 46 VX-DF een Ducted fan motor.
Zo te zien is het carter gelijk aan de OS Max 46 V ABC P, mijn ervaringen met andere fabrikanten is dat veelal dezelfde carters werden gebruikt en per gebruik andere componenten werden toegevoegd.
Zo werden de Ducted Fan motoren vaak voorzien van keramische lagers.
Wie kan er iets over zeggen?

Soms heb je geluk, het voorlager is hetzelfde lager als van de YS 120 AC en de YS 91, hiervan had ik er nog 1 liggen.
Het hoofdlager is een metrisch lager, de lagerboer en de lagerkoning hebben dit lager niet in het assortiment. 123 lagers ook niet
Ik zoek naar een lager 16 binnendiameter 30 buitendiameter en een dikte van 7 mm.
Nog even verder zoeken.

Back