bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

De verbouwing van mijn appartement is nu daadwerkelijk begonnen, de badkamer, keuken en het verwarming systeem worden volledig vernieuwd, dus U begrijpt dat dat een 'gezellige' puinhoop geeft :rolleyes:. Dat gaat duren tot 25 november, dus de modelbouw staat daarom op een laag pitje...

Vandaag toch een beginnetje gemaakt met het 1e onderste berghout aan stuurboord;

Ik plak eerst een tape over de hele lengte van de romp als referentie punt waar het berghout precies boven komt te liggen,
20211027_111337_bewerkt-1.jpg

Het is nagenoeg niet te vermijden dat er een weinig lijm boven en onder het berghout op de romp komt alhoewel ik dat zeer zuinig aanbreng met een kleine kwast. Voordeel van het tape is dat ik op deze manier alleen de bovenkant eventueel moet schoonmaken. Het berghout breng ik in 3 delen aan,
20211027_160857_bewerkt-1.jpg

20211027_161919_bewerkt-1.jpg

Dankzij de tape zit het berghout perfect op de romp gelijmd...
20211027_162404_bewerkt-1.jpg

De verbouwing van mijn appartement is nu daadwerkelijk begonnen, de badkamer, keuken en het verwarming systeem worden volledig vernieuwd
Toch niet allemaal tegelijk hoop ik voor jou Piet :eek:
Zie dat mooie scheepje (en je andere) dan maar eens stofvrij te houden zo, dus veel sterkte de komende maand…..

Toch niet allemaal tegelijk hoop ik voor jou Piet :eek:
Zie dat mooie scheepje (en je andere) dan maar eens stofvrij te houden zo, dus veel sterkte de komende maand…..
Het word nu in één keer afgewerkt, maar mijn modellen staan bij de buren, dus daar kan geen stof op komen. Er zijn nog wel momenten dat ik een beetje met de hobby bezig kan zijn, mijn hobbyhoek blijft een beetje uit de gevaren zone...:)

De verbouwing van mijn appartement is nu daadwerkelijk begonnen, de badkamer, keuken en het verwarming systeem worden volledig vernieuwd, dus U begrijpt dat dat een 'gezellige' puinhoop geeft :rolleyes:. Dat gaat duren tot 25 november, dus de modelbouw staat daarom op een laag pitje...

Vandaag toch een beginnetje gemaakt met het 1e onderste berghout aan stuurboord;

Ik plak eerst een tape over de hele lengte van de romp als referentie punt waar het berghout precies boven komt te liggen,
Bekijk bijlage 464065

Het is nagenoeg niet te vermijden dat er een weinig lijm boven en onder het berghout op de romp komt alhoewel ik dat zeer zuinig aanbreng met een kleine kwast. Voordeel van het tape is dat ik op deze manier alleen de bovenkant eventueel moet schoonmaken. Het berghout breng ik in 3 delen aan,
Bekijk bijlage 464066

Bekijk bijlage 464067

Dankzij de tape zit het berghout perfect op de romp gelijmd...
Bekijk bijlage 464068
Wederom prachtig strak werk, Piet.
Gr. Peter

Vandaag het 1e onderste berghout aan stuurboord afgewerkt;

Eerst de lat van 1x1 mm in model gebogen,
20211101_145205(0)_bewerkt-1.jpg

en vervolgens op zijn plek gelijmd met houtlijm,
20211101_164817_bewerkt-1.jpg

tenslotte het stukje bij de boeg wat langs de slooiknie tot het boegbeeld loopt gebogen en eveneens verlijmd,
20211101_164912_bewerkt-1.jpg

De berghouten lopen via een gleufje in het potdek naar de bovenkant van het ornament waar ze ook zijn verlijmd,
20211101_165205_bewerkt-1.jpg

het hekwerk terug geplaatst, dit word pas definitief in het potdek verlijmd als het 2e berghout ook is geplaatst,
20211101_165252_bewerkt-1.jpg

een plaatje van het verloop van de beide berghouten (stuur- en bakboord) bij de boeg en galjoen,
20211101_165338_bewerkt-1.jpg

Heel mooi weer Piet :worship::worship:

Effe aangepast zat op een te klein schermpje te koekeloeren, ik was een beetje dom :D

Laatst bewerkt:

Leuke tip. Ik moet ze nog aanbrengen, dus dit hoop ik te onthouden :). 't Ziet er prachtig uit, vooral met het naar boven lopende berghout.:thumbsup::worship:

Vandaag het 2e berghout gebogen en gemonteerd aan stuurboord. Het berghout ligt precies 1 mm onder het 1e onderste berghout en loopt evenals het bovenste van de 2 vanaf het galjoen tot aan het ornament boven het hek, waar het aan de onderkant vast zit,
20211102_161636_bewerkt-1.jpg

Detail van de achterkant waar goed te zien is dat ook dit berghout helemaal doorloopt tot tegen het ornament,
20211102_154436_bewerkt-1.jpg

Back