bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 25 jun 2021.

1. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Dat galjoen ziet er mooi uit zo Piet, en ach er is niemand die het zal zien dat er een beeld minder opzit :thumbsup::worship:

pietsan vindt dit leuk.
  2. Fred5

Fred5

Lid geworden:
    30 dec 2019
    Zoals gewend van jou is het weer een plaatje :worship:

pietsan vindt dit leuk.
  3. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Voor ik aan de ra's begin maak en plaats ik als 1e rondhout de gaffel.

De gaffel word gemaakt van 150 mm lang en 4 mm dik rondhout, licht afgeschuind naar de nok, waarbij de nok zelf 9 mm lang is en 2 mm dik. De klauw voor de gaffel word gemaakt van 2 x 7 mm notenhout,
    20220206_094100_bewerkt-1.jpg

van de noten lat worden 2 stukjes gezaagd van 30 mm lang waar de dikte van de gaffel word uitgehaald en daarna verlijmd met het rondhout,
    20220206_105826_bewerkt-1.jpg

na een half uurtje in de bankschroef zitten de 2 delen noten vast aan het rondhout,
    20220206_113026_bewerkt-1.jpg

De klauw word verder helemaal in de juiste vorm geschuurd/gevijld en voorzien van 2 kleine ringen voor het rak,
    20220206_123244_bewerkt-1.jpg
    nog enkele blokken plaatsen en de gaffel in de Deense olie zetten waarna de boel opgetuigd kan worden achter de grote mast.....

Hans Groenenberg, Pingu57, walter10 en 9 anderen vinden dit leuk.
  4. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ik heb de gaffel vanmiddag afgehangen, de peikeval loopt vanaf een ring aan het ezelshoofd naar een blok aan de top van de gaffel, vervolgens via een dubbelschijf blok aan de masttop naar een blok halverwege op de gaffel en terug via het dubbel blok naar het belegpunt op een van de nagels aan bakboord op de reling. De klauwval onder de mars (niet goed te zien op de Foto) is belegd op een van de nagels aan stuurboord op de reling.
    De beide geerden lopen vanaf de nok naar een ring op de verschansing van het verlaagde dek met een takel en zijn belegd aan weerszijde aan de relingen. (de geerden zijn gemaakt met een talie,(drieloper) tussen 2 schenkels)
    De blokken onder de gaffel en aan de mast zijn voor de geien, die geen dienst doen omdat er geen zeil gevoerd word, wel zijn er 2 lijnen ingeschoren en belegd op de nagelbank achter de grote mast.
    20220206_215616_bewerkt-1.jpg

de klauw is met een rak van kraaltjes om de mast gelegd, ook niet te zien, morgen een plaatje. De klauwval is wel te zien op de 2e foto de talie word gevormd door een dubbelschijf blok onder de mars en een enkelschijf blok op de klauw,
    20220206_215901_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt: 7 feb 2022
    Hans Groenenberg, Ptèr, Pingu57 en 8 anderen vinden dit leuk.
  5. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
  6. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Fotootje vanaf de voorkant met zicht op het rak, het rak heeft alleen klootjes volgens beschrijving en tekening. De gele pijl toont het belegpunt voor de klauwval (net achter de mast helaas) en de rode pijl is het belegpunt van de piekeval,
    20220207_075854_bewerkt-1.jpg

P Voogt, TIMBERWOLF, Jaques en 7 anderen vinden dit leuk.
  7. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    :waveIk weet eigenlijk niet zo veel juiste woorden te vinden om me hier over te uiten, altijd maar " prachtig " is wel wat eentonig.

pietsan vindt dit leuk.
  8. Avado

Avado

Lid geworden:
    2 mei 2020
    Ik weet al helemaal niets meer te zeggen. Ik kom superlatieven tekort :worship::worship::worship:

pietsan vindt dit leuk.
  9. Fred5

Fred5

Lid geworden:
    30 dec 2019
    Als ik tegen die tijd zover ben Piet mag jij wel even een dagje touwtjes voor me knopen :thumbsup:

pietsan vindt dit leuk.
  10. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Dit is een uitstekende idee Fred! :)

11. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    fokkera;

De fokkera is gemaakt van rondhout van 225 mm lang en 4 mm dik, licht afgeschuind vanaf het midden naar de nokken en de nokken zelf zijn 2 mm dik en 16 mm lang. De ra-klamp is gemaakt van een noten lat van 60 mm lang, 2 mm dik en 5 mm breed,

Op de foto; zijn de blokken met de letter g geleide blokken waar ze voor dienen komt aan bod met het optuigen. a zijn samengestelde blokken van een enkelschijf blok van 4 mm en een enkelschijf blok van 3 mm, respectievelijk voor de schoten van het voormarszeil en de toppenanten van de fokkera. b zijn de brassen. In het midden aan de achterkant van de ra de ra-klamp.
    20220208_165806_bewerkt-1.jpg

op de volgende foto; de rode pijlen laten de ringen zien aan de ra-klamp voor de rak-band en de letters x zijn de gaten waar de draaireep doorgevoerd word
    20220208_165842_bewerkt-1.jpg

P Voogt, Pingu57, boris279 en 7 anderen vinden dit leuk.
  12. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Je blijft strak werk afleveren. en natuurlijk met de bijhorende uitleg.

pietsan vindt dit leuk.
  13. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Die gaffel is erg mooi gemaakt Piet. Mijn allereerste scheepje dat ik bouwde was de Albatros een schoener van Constructo. Het fabricageproces van de gaffel werd ongeveer hetzelfde uitgelegd als jij nu doet. Brings back memories. :koud:

pietsan vindt dit leuk.
  14. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dit ziet er weer prachtig uit Piet:worship::worship:

pietsan vindt dit leuk.
  15. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Vandaag de fokkera aan de mast gehangen met de draaireep en het rak;

De draaireep heb ik anders gemaakt als de bouwbeschrijving, welke de ra afhangt met een talie onder de mars. Ik heb een dubbele draaireep gemaakt met kardeel talies aan dek.

Voor de kardeel talie heb ik aan weerszijde van de nagelbank een tweeschijfblok aan een ring in dek gezet. De blokken zijn gestropt met een kleine takeling,
    20220209_090339_bewerkt-2.jpg

En de hele talie naast de nagelbank (beide kanten) waaraan de draaireep is bevestigd, (moeten nog belegd worden en pluisvrij gemaakt worden)
    20220209_152950_bewerkt-1.jpg

De draairepen gaan aan weerszijde van de mast door het mars-gat naar de masttop en via een 4 mm enkelschijf blok weer aan de voorkant door het mars-gat naar de ra waar ze middels een strop met takeling aan de ra zijn verbonden,
    20220209_152854_bewerkt-1.jpg

De rak-band word ook hier verbonden met de rak-klamp met klootjes en zonder sledes (volgens tekening en bouwplan, dat geld voor alle ra's),
    20220209_153952_bewerkt-1.jpg

Het hele plaatje;
    20220209_153047_bewerkt-1.jpg

16. Jaap Smith

Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Ongelofelijk mooi, meer weet ik hier niet over te zeggen.

Vriendelijke groet,

Jaap Smit

pietsan vindt dit leuk.
  17. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De schoot en hals heb ik getuigd volgens het Engelse systeem op een model zonder zeil, op de foto's de details van de bakboord schoot en hals;

Het valt niet mee om mooie en scherpe foto's te maken van de tuigage met de telefoon, ik heb bericht gehad van de camera en de processor is niet goed en te kostbaar om te repareren, dus ik krijg mijn geld terug, tot die tijd moet het dus maar zo.
    Op de foto; de lijn aan de ra die alles bij elkaar houd (i.p.v. het zeil) zit met het vaste part vast aan de ra-nok en loopt via een geleide blok aan de schoothoek (SH) naar een blok (GB) aan de ra en zo naar het belegpunt aan één van de bolders op de bak (B met het pijltje)
    Schoot en hals spreekt voor zich, de schoot loopt vanaf het vaste part rechts onder (VS) naar het schootblok (rechts onder de schoothoek (SH) terug en via een geleide blok (GS) rechts onder naar het belegpunt te zien op een volgende foto. De hals zit vast met een strop aan de schoothoek en loopt via een geleide blok aan een ring op de verschansing op de boeg (GH links onder) naar het belegpunt op één van de nagels op de nagelbank aan de voet van de fokkemast (bh)

20220209_212956_bewerkt-1.jpg

belegpunt van de schoot aan de achterste verschansing klamp in de kuil,
    20220209_213221_bewerkt-1.jpg

detail foto van de loop van de hals op de bak, waarbij G het geleide blok is aan de ring en B het belegpunt aan de nagelbank,
    20220209_213054_bewerkt-1.jpg

Detail van de loop van de schoot, blauwe pijl is vast part en rode pijl het geleide blok naar het belegpunt,
    20220209_213142_bewerkt-1.jpg

Omdat er uiteraard maar één kant tegelijk kan worden getuigd zet ik aan de andere kant tijdelijk een hulplijn die de ra horizontaal en in evenwicht houd,
    20220209_213348_bewerkt-1.jpg

18. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De schoot en hals voor de fokke-ra aan stuurboord gezet en de toppenanten.

De schoot en hals als hierboven beschreven en de toppenanten zitten vast aan een ring aan de achterkant van het ezelshoofd op de masttop en lopen via een geleide blok (bovenste van het samengestelde blok, wat eigenlijk een alternatief is voor een vioolblok) aan de ra-nokken naar een blok aan de voorkant van het ezelshoofd door het mars-gat via een gaatje in de rak-klamp naar het belegpunt op het bakdek,
    20220210_111301_bewerkt-1.jpg

TIMBERWOLF, Hans Groenenberg, Avado en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Vandaag de rest van het lopend want voor de fokke-ra gezet; gording, schoten voor het marszeil ingeschoren (worden later aan de ra-nokken van de voormars-ra bevestigd) en de brassen.

De gording die slechts is ingeschoren en natuurlijk geen dienst doet omdat er geen zeil word gezet is vast gezet iets voor de nok(ken) van de ra en loopt via het gordingblok en het geleide blok <B naar een geleide blok op het potdek < links onder naar het belegpunt )blauwe B.
    20220210_155312_bewerkt-1.jpg

De schoten van het marszeil (blauwe S) komen later van de ra-nokken van de mars-ra en lopen door de onderste van het samengestelde blok (blauwe pijl) naar een geleide blok onder de ra (G>) naar het belegpunt B, waarvoor ik een extra ring in het dek heb gezet omdat ik de korvijnnagels nog nodig heb voor de mars-ra. 20220210_154456_bewerkt-1.jpg

De brassen zijn gezet naar het voorbeeld op de tekening van Corell, het vaste part zit aan een ring aan de buitenkant romp (blauwe pijl) en het halende part gaat door een gat in de romp naar het kruishout waar het op is belegd,
    20220210_154721_bewerkt-1.jpg

De bras belegd op het kruishout, Deze kunnen nog los, want gaan waarschijnlijk wat in de weg zitten voor de rest van de tuigage...
    20220210_154736_bewerkt-1.jpg

Het plaatje met de getuigde ra;
    20220210_154356_bewerkt-1.jpg

20. Fred5

Fred5

Lid geworden:
    30 dec 2019
    Jeziet door de touwen het bos bijna niet, mooi werk Piet

pietsan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina