De voormars-ra is helemaal afgehangen, de brassen kunnen nog los omdat die mogelijk in de weg gaan zitten voor de rest van het lopend want. Detail opnames worden steeds lastiger, maar ik doe wat mogelijk is met de telefoon...
Op de foto de brassen (BB-bakboord en SB- stuurboord) lopen vanaf een ring (vaste part) onder de grootmars naar het brasblok aan de ra en terug via het middelste/achterste geleide blok onder de mars naar het belegpunt, de 2e korvijnnagel op de reling(en) aan weerzijde van de grote mast,
Extra fotootje van het rak, ook hier alleen kraaltjes,
V is de ring met het vaste part. G het geleide blok, De beide B's laten de bras zien en BP is het belegpunt,
De letters links gelden uiteraard ook voor de lijnen rechts op de foto. T is de toppenant die vast zit aan een ring aan het ezelshoofd op de stengentop en via het bovenste blok van het samengestelde blok aan de ra-nok naar het geleide blok loopt aan het ezelshoofd en vervolgens door het gaatje in de ra-klamp, het mars-gat en het gaatje in de ra-klamp van de fokke-ra naar het belegpunt gaat op één van de nagels op de nagelbank aan de voet van de fokke mast.
B is de bras (hierboven beschreven). G is de gei die loopt vanaf de schoothoek(hoorn) via het blok aan de ra naar het belegpunt een ring op het potdek achter de bak.
sh Is de schoothoek (normaal de schoothoorn van het marszeil) en S is de schoot waarvan het verloop in de vorige post is beschreven.
sb is het geleide blok voor de schoot van de bram-ra evenals het onderste blok van het samengestelde blok
Een plaatje waarop de toppenant aan het ezelshoofd wat beter zichtbaar is, ook de dubbele draaireep voor de ra is hier min of meer zichtbaar, waarvan de vallen via een blok aan de zaling naar de nagelbank lopen, de vaste parten van de repen zijn aan de dwarszaling geknoopt.
T het belegpunt van de toppenant aan bakboord (stuurboord is het zelfde aan de andere kant.
nog een plaatje van het model in daglicht,
en eentje in kunstlicht waarop de reeds overvloed van lijnen wat beter zichtbaar is,