bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

De 2e ra voor de fokkemast word de voormars-ra, gemaakt van 3 mm dik en 160 mm lang rondhout, licht afgeschuind vanaf het midden naar de nokken. De nokken zijn 1,8 mm dik en 10 mm lang en de ra-klamp is gemaakt van een noten lat van 40 mm lang, 2 mm dik en 3 mm breed. aan de achterkant van de klamp zijn 2 ringen gezet voor de rak-band en de gaatjes tussen ra en klamp; de 2 buitenste voor het doorvoeren van de toppenanten en de middelste is voor het blok van de draaireep,
20220211_154456_bewerkt-1.jpg


Aan de ra zijn 11 blokken bevestigd voor het lopend want, S zijn samengestelde blokken voor de toppenanten (bovenste) en de schoot van de bovenliggende ra, respectievelijk het bramzeil.
D is een dubbelschijf blok voor de dubbele draaireep. B zijn de blokken voor de brassen en G zijn geleide blokken,
20220211_170747_bewerkt-1.jpg
 
De voormars-ra is helemaal afgehangen, de brassen kunnen nog los omdat die mogelijk in de weg gaan zitten voor de rest van het lopend want. Detail opnames worden steeds lastiger, maar ik doe wat mogelijk is met de telefoon...

Op de foto de brassen (BB-bakboord en SB- stuurboord) lopen vanaf een ring (vaste part) onder de grootmars naar het brasblok aan de ra en terug via het middelste/achterste geleide blok onder de mars naar het belegpunt, de 2e korvijnnagel op de reling(en) aan weerzijde van de grote mast,
20220212_144102_bewerkt-1.jpg

Extra fotootje van het rak, ook hier alleen kraaltjes,
20220213_211050_bewerkt-1.jpg


V is de ring met het vaste part. G het geleide blok, De beide B's laten de bras zien en BP is het belegpunt,
20220212_144147_bewerkt-1.jpg



De letters links gelden uiteraard ook voor de lijnen rechts op de foto. T is de toppenant die vast zit aan een ring aan het ezelshoofd op de stengentop en via het bovenste blok van het samengestelde blok aan de ra-nok naar het geleide blok loopt aan het ezelshoofd en vervolgens door het gaatje in de ra-klamp, het mars-gat en het gaatje in de ra-klamp van de fokke-ra naar het belegpunt gaat op één van de nagels op de nagelbank aan de voet van de fokke mast.
B is de bras (hierboven beschreven). G is de gei die loopt vanaf de schoothoek(hoorn) via het blok aan de ra naar het belegpunt een ring op het potdek achter de bak.
sh Is de schoothoek (normaal de schoothoorn van het marszeil) en S is de schoot waarvan het verloop in de vorige post is beschreven.
sb is het geleide blok voor de schoot van de bram-ra evenals het onderste blok van het samengestelde blok
20220212_144515_bewerkt-1.jpg


Een plaatje waarop de toppenant aan het ezelshoofd wat beter zichtbaar is, ook de dubbele draaireep voor de ra is hier min of meer zichtbaar, waarvan de vallen via een blok aan de zaling naar de nagelbank lopen, de vaste parten van de repen zijn aan de dwarszaling geknoopt.
20220212_144937_bewerkt-1.jpg


T het belegpunt van de toppenant aan bakboord (stuurboord is het zelfde aan de andere kant.
20220212_145050_bewerkt-1.jpg


nog een plaatje van het model in daglicht,
20220212_145534_bewerkt-1.jpg


en eentje in kunstlicht waarop de reeds overvloed van lijnen wat beter zichtbaar is,
20220212_150333_bewerkt-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Piet,ik heb al veel boeken gelezen en op internet gezocht om meer inzicht te krijgen in scheepstermen en vooral de tuigage voor mijn schip (Cutty Sark )maar zoals jij het uitlegt en illustreert met foto’s heb ik nog geen beter boek gezien .
Echt top en geraak ik meer wegwijs over het doel van alle touwen en blokken enz… proficiat Piet .mischien een ideetje om een eigen boek uit te brengen ;).
Trouwens u schip is natuurlijk ook prima maar dat wisten we al allemaal:thumbsup:
Groetjes Franky
 
Laatst bewerkt:
Piet,ik heb al veel boeken gelezen en op internet gezocht om meer inzicht te krijgen in scheepstermen en vooral de tuigage voor mijn schip (Cutty Sark )maar zoals jij het uitlegt en illustreert met foto’s heb ik nog geen beter boek gezien .
Echt top en geraak ik meer wegwijs over het doel van alle touwen en blokken enz… proficiat Piet .mischien een ideetje om een eigen boek uit te brengen ;).
Trouwens u schip is natuurlijk ook prima maar dat wisten we al allemaal:thumbsup:
Groetjes Franky
Dank je wel voor het mooie compliment Franky :). Maar een boek schrijven, daar waag ik me maar niet aan, dat is toch héél wat anders als een verslag van je eigen model(len).
 
Dank je wel voor het mooie compliment Franky :). Maar een boek schrijven, daar waag ik me maar niet aan, dat is toch héél wat anders als een verslag van je eigen model(len).
Natuurlijk Piet dat begrijp ik wel,het was meer als compliment bedoeld hoor.
Doe maar gewoon verder zoals je bezig bent .;)
 
De 3e en laatste ra voor de fokke mast is de bram-ra, gemaakt van 82 mm lang en 2 mm dik rondhout, een klein beetje afgeschuind vanaf het midden naar de nokken waarbij de nokken 8 mm lang en ongeveer 1 mm dik zijn. De rak-klamp is gemaakt uit een noten lat van 2 x 2 mm en is 20 mm lang. Het middelste gaatje is voor de doorvoer van de draaireep die voor deze ra enkel is uitgevoerd en de 2 buitenste gaatjes is voor de doorvoer van de toppenanten. Ook hier weer 2 kleine ringen aangebracht voor de rak-band met de klootjes/kraaltjes,
20220214_092210_bewerkt-1.jpg


De val van de draaireep word aan dek gezet in de kuil naast het grote rooster met een talie van 2 enkelschijf blokken van 3 mm (k). De draaireep D is met een strop en takeling verbonden met de ra. R is de rak-band met de klootjes en B zijn de beide brassen.
20220214_105431_bewerkt-1.jpg
 
De voorbram-ra hangt aan de ra en is getuigd;

Het word een tikkie lastig om dit weer goed in beeld te brengen, maar hier weer een redelijke poging,
T zijn de toppenanten die aan de nokken van de ra vast zitten en via een geleide blok (<T en T>) naar het belegpunt lopen aan de voet van de mast via de gaatjes in de rak-klampen van de bram- en de mars-ra, de V's Laten het verloop zien op de foto.
B zijn de brassen, SH de schoothoeken en S het verloop van de schoten via het onderste blok van de samen gestelde blokken en de geleide blokken onder de ra naar het belegpunt.
20220214_155913_bewerkt-1.jpg


De brassen zitten vast aan de voet van de grootbramsteng en lopen via de brasblokken aan de ra terug naar een dubbelschijf blok aan de zaling op de grootsteng en via de fokke mars naar het belegpunt.
20220214_160555_bewerkt-1.jpg


Detail opname van de vaste parten van de brassen V, het verloop >>> en bij het pijltje links is het dubbelschijf blok die de beide brassen naar de fokke mars leiden
20220214_160147_bewerkt-1.jpg


De draaireep die met een strop vast zit aan het midden van de ra, loopt via een gat in de steng (pijltje) naar de achterkant en zo naar het belegpunt aan dek (D laat het verloop zien)
20220214_160903_bewerkt-1.jpg

De draaireep aan de achterkant van de steng waar het gaatje goed is te zien (pijl) suggereert eigenlijk een schijf in de steng. D is het verloop en R is het rak.
20220214_160341_bewerkt-1.jpg


De draaireep is met een talie aan dek gezet (<T-D) en D is weer het verloop,
20220214_160512_bewerkt-1.jpg


Hiermee is de fokke mast compleet voorzien van het lopend want,
20220214_161029_bewerkt-1.jpg
 
Volgens de beschrijving en plannen van Corel worden de 3 ra's voor de grote mast even dik als die van de fokke mast, maar ik heb nog maar een rondhout van 4 mm dik wat slechts 200 mm lang is in de kit, terwijl de grote ra 258 mm lang moet worden...? Ook in mijn eigen voorraad zit geen rondhout van 4 mm dik.
Ik heb daarom maar besloten om het rondhout van 4 mm voor de mars-ra i.p.v. 3 mm te gebruiken die 175 mm lang moet worden en voor de grote ra gebruik ik dan een rondhout van 5 mm. Een beetje bewerken op de draaibank en alhoewel nog een tikkie dikker als 4 mm vind ik het eigenlijk wel kunnen....

Op de foto is de mars-ra dan gemaakt uit 4 mm dik rondhout en 175 mm lang waarvan de beide nokken 10 mm lang zijn en de grote ra uit 5 mm dik rondhout en 258 mm lang en de nokken zijn 18 mm. (het middenstuk van de grote ra is uiteindelijk 4,6 mm dik geworden en van de mars ra 3,5 mm)
20220215_134345_bewerkt-1.jpg


Het verschil in dikte is aanvaardbaar, tenslotte heet de grote mast niet voor niets de grote mast ;)
20220215_134613_bewerkt-1.jpg


20220215_134521_bewerkt-1.jpg


De rak-klamp is gemaakt van 2 x 5 mm noten en voorzien van de ringetjes voor de rak-band en de gaatjes voor het doorvoeren van de dubbele draaireep en de toppenanten,
20220215_163524_bewerkt-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top