bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 25 jun 2021.

1. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Dat ziet er allemaal weer perfect uit Piet :worship::thumbsup::worship:

pietsan vindt dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Mooi werk en alles weer keurig uitgelegd Piet:thumbsup::thumbsup:

pietsan vindt dit leuk.
  3. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Een prachtig gezicht, zoals je dit schip van tuigage voorziet Piet.

pietsan vindt dit leuk.
  4. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De 2e ra voor de fokkemast word de voormars-ra, gemaakt van 3 mm dik en 160 mm lang rondhout, licht afgeschuind vanaf het midden naar de nokken. De nokken zijn 1,8 mm dik en 10 mm lang en de ra-klamp is gemaakt van een noten lat van 40 mm lang, 2 mm dik en 3 mm breed. aan de achterkant van de klamp zijn 2 ringen gezet voor de rak-band en de gaatjes tussen ra en klamp; de 2 buitenste voor het doorvoeren van de toppenanten en de middelste is voor het blok van de draaireep,
    20220211_154456_bewerkt-1.jpg

Aan de ra zijn 11 blokken bevestigd voor het lopend want, S zijn samengestelde blokken voor de toppenanten (bovenste) en de schoot van de bovenliggende ra, respectievelijk het bramzeil.
    D is een dubbelschijf blok voor de dubbele draaireep. B zijn de blokken voor de brassen en G zijn geleide blokken,
    20220211_170747_bewerkt-1.jpg

P Voogt, TIMBERWOLF, Avado en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Weer een kunststukje Piet. Het gaat niet lang meer duren voor ze af is.

pietsan vindt dit leuk.
  6. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De voormars-ra is helemaal afgehangen, de brassen kunnen nog los omdat die mogelijk in de weg gaan zitten voor de rest van het lopend want. Detail opnames worden steeds lastiger, maar ik doe wat mogelijk is met de telefoon...

Op de foto de brassen (BB-bakboord en SB- stuurboord) lopen vanaf een ring (vaste part) onder de grootmars naar het brasblok aan de ra en terug via het middelste/achterste geleide blok onder de mars naar het belegpunt, de 2e korvijnnagel op de reling(en) aan weerzijde van de grote mast,
    20220212_144102_bewerkt-1.jpg
    Extra fotootje van het rak, ook hier alleen kraaltjes,
    20220213_211050_bewerkt-1.jpg

V is de ring met het vaste part. G het geleide blok, De beide B's laten de bras zien en BP is het belegpunt,
    20220212_144147_bewerkt-1.jpg

De letters links gelden uiteraard ook voor de lijnen rechts op de foto. T is de toppenant die vast zit aan een ring aan het ezelshoofd op de stengentop en via het bovenste blok van het samengestelde blok aan de ra-nok naar het geleide blok loopt aan het ezelshoofd en vervolgens door het gaatje in de ra-klamp, het mars-gat en het gaatje in de ra-klamp van de fokke-ra naar het belegpunt gaat op één van de nagels op de nagelbank aan de voet van de fokke mast.
    B is de bras (hierboven beschreven). G is de gei die loopt vanaf de schoothoek(hoorn) via het blok aan de ra naar het belegpunt een ring op het potdek achter de bak.
    sh Is de schoothoek (normaal de schoothoorn van het marszeil) en S is de schoot waarvan het verloop in de vorige post is beschreven.
    sb is het geleide blok voor de schoot van de bram-ra evenals het onderste blok van het samengestelde blok
    20220212_144515_bewerkt-1.jpg

Een plaatje waarop de toppenant aan het ezelshoofd wat beter zichtbaar is, ook de dubbele draaireep voor de ra is hier min of meer zichtbaar, waarvan de vallen via een blok aan de zaling naar de nagelbank lopen, de vaste parten van de repen zijn aan de dwarszaling geknoopt.
    20220212_144937_bewerkt-1.jpg

T het belegpunt van de toppenant aan bakboord (stuurboord is het zelfde aan de andere kant.
    20220212_145050_bewerkt-1.jpg

nog een plaatje van het model in daglicht,
    20220212_145534_bewerkt-1.jpg

en eentje in kunstlicht waarop de reeds overvloed van lijnen wat beter zichtbaar is,
    20220212_150333_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt: 13 feb 2022
    walter10, Ptèr, P Voogt en 11 anderen vinden dit leuk.
  7. Fred5

Fred5

Lid geworden:
    30 dec 2019
    :thumbsup:

pietsan vindt dit leuk.
  8. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Ongelooflijk mooi!

pietsan vindt dit leuk.
  9. Bourgoitje

Bourgoitje

Lid geworden:
    10 mrt 2019
    Piet,ik heb al veel boeken gelezen en op internet gezocht om meer inzicht te krijgen in scheepstermen en vooral de tuigage voor mijn schip (Cutty Sark )maar zoals jij het uitlegt en illustreert met foto’s heb ik nog geen beter boek gezien .
    Echt top en geraak ik meer wegwijs over het doel van alle touwen en blokken enz… proficiat Piet .mischien een ideetje om een eigen boek uit te brengen ;).
    Trouwens u schip is natuurlijk ook prima maar dat wisten we al allemaal:thumbsup:
    Groetjes Franky

Laatst bewerkt: 13 feb 2022
    pietsan en Ptèr vinden dit leuk.
  10. P Voogt

P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Het ziet er prachtig uit, Piet. Elke soort verlichting heeft zo zijn eigen voordelen.
    Gr. Peter

pietsan vindt dit leuk.
  11. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dank je wel voor het mooie compliment Franky :). Maar een boek schrijven, daar waag ik me maar niet aan, dat is toch héél wat anders als een verslag van je eigen model(len).

12. Bourgoitje

Bourgoitje

Lid geworden:
    10 mrt 2019
    Natuurlijk Piet dat begrijp ik wel,het was meer als compliment bedoeld hoor.
    Doe maar gewoon verder zoals je bezig bent .;)

pietsan vindt dit leuk.
  13. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De 3e en laatste ra voor de fokke mast is de bram-ra, gemaakt van 82 mm lang en 2 mm dik rondhout, een klein beetje afgeschuind vanaf het midden naar de nokken waarbij de nokken 8 mm lang en ongeveer 1 mm dik zijn. De rak-klamp is gemaakt uit een noten lat van 2 x 2 mm en is 20 mm lang. Het middelste gaatje is voor de doorvoer van de draaireep die voor deze ra enkel is uitgevoerd en de 2 buitenste gaatjes is voor de doorvoer van de toppenanten. Ook hier weer 2 kleine ringen aangebracht voor de rak-band met de klootjes/kraaltjes,
    20220214_092210_bewerkt-1.jpg

De val van de draaireep word aan dek gezet in de kuil naast het grote rooster met een talie van 2 enkelschijf blokken van 3 mm (k). De draaireep D is met een strop en takeling verbonden met de ra. R is de rak-band met de klootjes en B zijn de beide brassen.
    20220214_105431_bewerkt-1.jpg

TIMBERWOLF, Avado, P Voogt en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De voorbram-ra hangt aan de ra en is getuigd;

Het word een tikkie lastig om dit weer goed in beeld te brengen, maar hier weer een redelijke poging,
    T zijn de toppenanten die aan de nokken van de ra vast zitten en via een geleide blok (<T en T>) naar het belegpunt lopen aan de voet van de mast via de gaatjes in de rak-klampen van de bram- en de mars-ra, de V's Laten het verloop zien op de foto.
    B zijn de brassen, SH de schoothoeken en S het verloop van de schoten via het onderste blok van de samen gestelde blokken en de geleide blokken onder de ra naar het belegpunt.
    20220214_155913_bewerkt-1.jpg

De brassen zitten vast aan de voet van de grootbramsteng en lopen via de brasblokken aan de ra terug naar een dubbelschijf blok aan de zaling op de grootsteng en via de fokke mars naar het belegpunt.
    20220214_160555_bewerkt-1.jpg

Detail opname van de vaste parten van de brassen V, het verloop >>> en bij het pijltje links is het dubbelschijf blok die de beide brassen naar de fokke mars leiden
    20220214_160147_bewerkt-1.jpg

De draaireep die met een strop vast zit aan het midden van de ra, loopt via een gat in de steng (pijltje) naar de achterkant en zo naar het belegpunt aan dek (D laat het verloop zien)
    20220214_160903_bewerkt-1.jpg
    De draaireep aan de achterkant van de steng waar het gaatje goed is te zien (pijl) suggereert eigenlijk een schijf in de steng. D is het verloop en R is het rak.
    20220214_160341_bewerkt-1.jpg

De draaireep is met een talie aan dek gezet (<T-D) en D is weer het verloop,
    20220214_160512_bewerkt-1.jpg

Hiermee is de fokke mast compleet voorzien van het lopend want,
    20220214_161029_bewerkt-1.jpg

Scheveninger, TIMBERWOLF, Herby63 en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. P Voogt

P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Netjes met een duidelijke uitleg, Piet.
    Gr. Peter

pietsan vindt dit leuk.
  16. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Het blijft een genot om naar te kijken Piet, mooi hoor en allemaal weer duidelijk uitgelegd :worship::thumbsup::worship:

pietsan en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  17. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Daar staat weer een heel mooi model Piet:wave

pietsan en Jaques vinden dit leuk.
  18. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Jouw uitleg en toelichting van de tuigage is goud waard Piet! :wave

pietsan vindt dit leuk.
  19. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Volgens de beschrijving en plannen van Corel worden de 3 ra's voor de grote mast even dik als die van de fokke mast, maar ik heb nog maar een rondhout van 4 mm dik wat slechts 200 mm lang is in de kit, terwijl de grote ra 258 mm lang moet worden...? Ook in mijn eigen voorraad zit geen rondhout van 4 mm dik.
    Ik heb daarom maar besloten om het rondhout van 4 mm voor de mars-ra i.p.v. 3 mm te gebruiken die 175 mm lang moet worden en voor de grote ra gebruik ik dan een rondhout van 5 mm. Een beetje bewerken op de draaibank en alhoewel nog een tikkie dikker als 4 mm vind ik het eigenlijk wel kunnen....

Op de foto is de mars-ra dan gemaakt uit 4 mm dik rondhout en 175 mm lang waarvan de beide nokken 10 mm lang zijn en de grote ra uit 5 mm dik rondhout en 258 mm lang en de nokken zijn 18 mm. (het middenstuk van de grote ra is uiteindelijk 4,6 mm dik geworden en van de mars ra 3,5 mm)
    20220215_134345_bewerkt-1.jpg

Het verschil in dikte is aanvaardbaar, tenslotte heet de grote mast niet voor niets de grote mast ;)
    20220215_134613_bewerkt-1.jpg

20220215_134521_bewerkt-1.jpg

De rak-klamp is gemaakt van 2 x 5 mm noten en voorzien van de ringetjes voor de rak-band en de gaatjes voor het doorvoeren van de dubbele draaireep en de toppenanten,
    20220215_163524_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt: 15 feb 2022
  20. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Ik moes nauw eers weer behoorlijk bijlezen. Jouw uitleg van de tuigage is iets bezonders, Piet. Van nauw zal ik maar de schepen moet bouw wat jij bouw - met zulke instructies staan ik dalk net een kans met de tuigage. De uitvoering van de instructies is natuurlijk iets heel anders! :)

P Voogt, Herby63, pietsan en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina