bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

Begonnen met het grootwant, de spreilatten (de beschrijving zet er 3 aan beide kanten van het hoofdwant) maar ik vind 2 wel voldoende omdat ik de spreeworst deze keer ook van hout maak zijn het er eigenlijk toch 3...:rolleyes:. De extra spreilat halverwege het want is geen overbodige luxe omdat de hoofdtouwen van het grootwant vrij ver uit elkaar staan en dan trek je met het zetten van de weeflijnen ongemerkt de touwen naar elkaar. Dus de weeflijnen echt strak zetten is hier zo goed als onmogelijk. (en eigenlijk hoeft dat ook niet, want na veelvuldig gebruik gingen ze toch wel wat doorhangen denk ik)

20220126_171951_bewerkt-1.jpg

Het want onder de 2e spreilat aan bakboord is al voorzien van de weeflijnen, ik werk dit deze keer want voor want af zodat ik niet alle weeflijnen achter elkaar hoef te zetten. En alhoewel het er aanzienlijk minder zijn als op bijv. een Victory, geeft weeflijntjes knopen toch wel wat ongemak aan armen en schouders.
Omdat de korvijnnagels op de reling een tikkie in de weg zitten heb ik eerst een weeflijntje gezet en daarboven de onderste spreilat, het want loopt wel vrij van de reling al is het maar net aan...
20220126_171851_bewerkt-1.jpg

En het puttingwantje aan bakboord is al gereed,
20220126_171526_bewerkt-1.jpg

Een hele mooie constructie en uitvoering, en ik snap de functie van de spreilatten nu ook. Ik moest even goed kijken, maar er zijn maar 3tal jufferblokken i.v.m. de ramen. :)

De laatste weeflijntjes van het grootwant zijn gezet :)

Ik gebruik voor het aanbrengen van de weeflijnen geen mal of tekening, maar omdat ik het wel een beetje belangrijk vind dat beide kanten gelijk zijn meet ik simpelweg het midden van ieder want en zet daar de 1e weeflijn waarna ik vanaf onder en boven naar het midden toe werk, waarbij ik ervoor zorg dat er evenveel weeflijnen aan beide kanten van de mast worden gezet. Kleine correcties zijn soms nodig, de knoopjes kunnen nog vrij eenvoudig wat opgeschoven worden indien nodig,

op de foto is tussen de witte pijltjes aangegeven waar de 1e lijn word gezet,
20220129_110147_bewerkt-1.jpg

Nadat de knoopjes zijn gezekerd met een drupje slow zap en het overtollige draad verwijder, tip ik alle knoopjes aan met de zelfde kleur beits als de hoofdtouwen, op de vergrote foto hieronder is dat duidelijk te zien. Voordeel hiervan is, dat de knoopjes niet overheersend overkomen en toont tevens de suggestie van het teren van de hoofdtouwen,
20220129_112514_bewerkt-1.jpg

het eind resultaat van het grootwant;
20220129_112641_bewerkt-1.jpg

Verder met het staand want van de grote mast;

Eerst heb ik het grootstengenwant gezet, daarna de beide vaste (grootstengen) pardoens en tenslotte de groot- en loze grootstengenstag.

Het grootstengenwant,
20220130_122411_bewerkt-1.jpg

De bevestiging van beide genoemde stagen aan de top van de fokkemast, stijf gezet met juffers en talrepen. De grootstengenstag is 0,75 mm dik en de loze stag is 0,5 mm dik, de talrepen zijn respectievelijk 0,1 en 0, 25 mm dik. (juffers zijn 4 mm)
L is de loze stag en G de grootstengenstag,
20220130_122506_bewerkt-1.jpg

de vaste pardoens van de grootsteng en de bevestiging met juffers en talrepen aan ringen aan dek,
20220130_122840_bewerkt-1.jpg

en een overzicht foto in daglicht,
20220130_123404_bewerkt-1.jpg

Vandaag wat andere dingen gedaan, maar vanavond toch nog een begin gemaakt met het laatste want op dit model, het grootbramwant waarvan stuurboord gereed is,
20220131_212451_bewerkt-1.jpg

Het puttingwantje en touwen zijn van 0,25 mm garen en de talrepen van 0,1 mm, de juffers zijn 3 mm. (de wanttouwen moeten nog op kleur worden gebracht)
20220131_212735_bewerkt-1.jpg

Het bramwant voor de grote mast is gereed (op de weeflijnen na),
20220201_170649_bewerkt-1.jpg

Ook is de laatste stag gezet voor dit model, de (groot)bramstag. De stag loopt vanaf de top van de bramsteng naar de top van de voorsteng en is evenals de 2 vorige stagen stijf gezet met juffers en talreep,
20220201_170948_bewerkt-1.jpg

De mast krijgt nog 2 brampardoens evenals de fokkemast worden dit slinger- of borgpardoens, waarna het staand want compleet is (op de weeflijntjes na in het stengen- en bramwant).

Back