pietsan
Forum veteraan
Begonnen met het grootwant, de spreilatten (de beschrijving zet er 3 aan beide kanten van het hoofdwant) maar ik vind 2 wel voldoende omdat ik de spreeworst deze keer ook van hout maak zijn het er eigenlijk toch 3...
. De extra spreilat halverwege het want is geen overbodige luxe omdat de hoofdtouwen van het grootwant vrij ver uit elkaar staan en dan trek je met het zetten van de weeflijnen ongemerkt de touwen naar elkaar. Dus de weeflijnen echt strak zetten is hier zo goed als onmogelijk. (en eigenlijk hoeft dat ook niet, want na veelvuldig gebruik gingen ze toch wel wat doorhangen denk ik)
Het want onder de 2e spreilat aan bakboord is al voorzien van de weeflijnen, ik werk dit deze keer want voor want af zodat ik niet alle weeflijnen achter elkaar hoef te zetten. En alhoewel het er aanzienlijk minder zijn als op bijv. een Victory, geeft weeflijntjes knopen toch wel wat ongemak aan armen en schouders.
Omdat de korvijnnagels op de reling een tikkie in de weg zitten heb ik eerst een weeflijntje gezet en daarboven de onderste spreilat, het want loopt wel vrij van de reling al is het maar net aan...
En het puttingwantje aan bakboord is al gereed,

Het want onder de 2e spreilat aan bakboord is al voorzien van de weeflijnen, ik werk dit deze keer want voor want af zodat ik niet alle weeflijnen achter elkaar hoef te zetten. En alhoewel het er aanzienlijk minder zijn als op bijv. een Victory, geeft weeflijntjes knopen toch wel wat ongemak aan armen en schouders.
Omdat de korvijnnagels op de reling een tikkie in de weg zitten heb ik eerst een weeflijntje gezet en daarboven de onderste spreilat, het want loopt wel vrij van de reling al is het maar net aan...
En het puttingwantje aan bakboord is al gereed,