bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

Helaas zit er één fout ornament voor de ramen aan bakboord in de kit, op de foto aangegeven met een rode X, deze is hetzelfde als die voor de stuurboord kant.

Boven de ornamenten (op de foto) heb ik de rusten voor de grote mast die uit 3 delen bestaan en tussen de ramen komen al bijna af, de steuntjes (schoren) moeten nog in vorm worden geschuurd en ik ga ze daarna in walnoot schilderen omdat er 3 soorten hout voor zijn gebruikt. respectievelijk voor de rust 2 x 7 mm linden, de naald is 2 x 2 mm noten en de steun/schoor is 3,5 x 3,5 mm beuk.
Beide masten krijgen 'slechts' 3 hoofdtouwen en de fokkerust word later wel uit één stuk gemaakt.

20210922_221217_bewerkt-1.jpg

Niet leuk dat foute ornament.
Ik zou dat kunnen laten 3D-scannen, spiegelen en 3D-printen, maar wat dat kost, heb ik geen idee van.
Kan de verkoper niet iets regelen?

Ai, das minder Piet, :eek: maar het verschil is toch niet zo heel groot zo te zien?? Is het niet aan te passen?? En anders een mailtje naar de fabrikant of zoals Herman schrijft de verkoper??
In ieder geval succes met de oplossing…..:rolleyes:

Bedankt heren voor het meedenken. uiteraard is er wel een oplossing voor en kan ik een nieuw ornamentje bestellen, hetgeen wel zo'n 4 tot 6 weken kan duren voor ik dat in huis heb volgens de verkoper. En 3D-scannen en een nieuwe printen zoals Herby laat weten is ook al een optie, alhoewel ik zo gauw niet zou weten wie dat voor me kan doen. Ik denk er nog even over na en misschien zet ik het ornament wel aan bakboord achter waardoor het veel minder gaat opvallen, vooral als ik dan stuurboord de zichtkant maak. De ervaring leert dat wanneer je één of twee subtiele foutjes op een model hebt, de grote meerderheid dit niet eens ziet. Dus ik pas er wel een mouw aan....

Ik kan een siliconen mal maken van een goed ornament en die dan opnieuw gieten in resin. Moet je het wel allemaal in dezelfde goudkleur verven.
Ben je voor de verzendkosten plus een beetje klaar.

Ik kan een siliconen mal maken van een goed ornament en die dan opnieuw gieten in resin. Moet je het wel allemaal in dezelfde goudkleur verven.
Ben je voor de verzendkosten plus een beetje klaar.
Hans wederom vriendelijk bedankt voor het aanbod, maar ik denk er nog even over na.

Vandaag de grootrust(en) aan stuurboord in noten geschilderd en gemonteerd, die dus bestaat uit 3 afzonderlijke elementen. De rusten zijn voorzien aan de bovenkant van een nageltje zonder kop en de puttingijzers zijn gemaakt van 0,5 mm dik bruin garen en ook met een nagel vast in de scheepshuid gezet;
20210923_180540_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
Ai, das minder Piet, :eek: maar het verschil is toch niet zo heel groot zo te zien?? Is het niet aan te passen?? En anders een mailtje naar de fabrikant of zoals Herman schrijft de verkoper??
In ieder geval succes met de oplossing…..:rolleyes:
Als ik een linkse en een rechtse netje naast elkaar leg, dan is het verschil toch wel duidelijk te zien Koos en aanpassen lijkt mij niet mogelijk. Dus als je deze ramen naast elkaar monteert dan gaat dit zeker opvallen.
20210924_054942_bewerkt-1.jpg

De modelbouw staat hier op een laag pitje, er word driftig aan mijn flat verbouwd, maar toch weer een stukje verder met de buitenkant van de romp aan stuurboord, o.a. de fokkerust...
20210927_160128_bewerkt-1.jpg

Een mooi voorbeeld wat licht met een foto kan doen; boven daglicht en onder kunstlicht op de werktafel, beide opnames zijn gemaakt met de telefoon.
20210927_184659_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
Back