bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

Mooi hoor Piet, maar vanaf nu is het wel oppassen geblazen met die fragiele hekwerkjes :eek:
Het is behoorlijk steviger als het er uit ziet Koos, je kan het hele model optillen aan het hekwerk, maar ik zal je goede raad in acht nemen met de rest van de bouw...

Vandaag heb ik het roer gemaakt, dat is van triplex, maar met wat noten fineer heb ik dat aardig weten te verdoezelen. Hoe de constructie werkt heb ik al een aantal keren laten zien, o.a. in de topic;
vaardigheden, tips en weetjes en diverse bouwverslagen, dus dat sla ik deze keer maar over. Een klein minpuntje vind ik dat de vingerlingen een tikkie aan de grote kant zijn, waardoor ik de walmgaten iets moest verruimen, maar ik heb ze toch maar gebruikt omdat ik momenteel geen alternatief in huis heb en als je het hele plaatje ziet valt het eigenlijk nog wel mee,
IMG_0004_7466_bewerkt-1.jpg

Het kleur verschil komt omdat roer en achtersteven al behandeld zijn met D-Oil en de rest nog niet,
IMG_0002_7464_bewerkt-1.jpg

Vandaag de slooiknieën gemaakt (altijd weer een pittig klusje om ze precies pas te krijgen), een gleufje geboord en gevijld in de galjoenscheg voor de boegspriet woeling, het gat voor de boegspriet op maat gevijld en de spriet zelf passend gemaakt;

slooiknie.jpg

Boegspriet en sierring zijn nog dry-fit, (de ring is eigen initiatief)
IMG_0004_7474_bewerkt-1.jpg

IMG_0005_7475_bewerkt-1.jpg

De beschermplaten voor de gekatte ankers moeten worden uitgezaagd uit een plaatje triplex, maar toen ik dat had gedaan vond ik de plaatjes niet mooi en ook te dik, dus die heb ik maar ongeveer nagemaakt van latjes wat er een stuk beter uit ziet;

de plaatjes uit de kit, (foto is niet scherp, maar daar ik ze toch niet gebruik maakt dat niet zo veel uit)
IMG_0001_7476_bewerkt-1.jpg

en wat ik er zelf van heb gemaakt,
IMG_0003_7478_bewerkt-1.jpg

De knie tegen het hakkeboard voorzien van en klein ezelshoofd wat ik heb gemaakt van 2 stukjes noten van 1,5 x 4 mm die op elkaar zijn gelijmd en in vorm geschuurd en voorzien van een gaatje van 3 mm voor de vlaggenstok,
IMG_0003_7484_bewerkt-1.jpg

de vlaggenstok is gemaakt van rond beuken van 3 mm dik en naar de top toe afgeschuind, het klootje is van 4 mm rond beuken gemaakt en de stok is in de beits gezet. (stok is nog dry-fit omdat dit wel een erg kwetsbaar onderdeeltje is om nu al te verlijmen)
IMG_0011_7493_bewerkt-1.jpg

Verder de spiegel afgewerkt met de ornamenten die oud goud zijn geschilderd. Alle raampartijen aan bak- en stuurboord krijgen een grijsblauwe tint met mat geschuurd PU-folie, de openingen van de spiegelplaat heb ik het zelfde uiterlijk gegeven,
IMG_0001_7483_bewerkt-1.jpg

IMG_0005_7486_bewerkt-1.jpg

IMG_0009_7491_bewerkt-1.jpg

De knie tegen het hakkeboard voorzien van en klein ezelshoofd wat ik heb gemaakt van 2 stukjes noten van 1,5 x 4 mm die op elkaar zijn gelijmd en in vorm geschuurd en voorzien van een gaatje van 3 mm voor de vlaggenstok,
Bekijk bijlage 458512

de vlaggenstok is gemaakt van rond beuken van 3 mm dik en naar de top toe afgeschuind, het klootje is van 4 mm rond beuken gemaakt en de stok is in de beits gezet. (stok is nog dry-fit omdat dit wel een erg kwetsbaar onderdeeltje is om nu al te verlijmen)
Bekijk bijlage 458513

Verder de spiegel afgewerkt met de ornamenten die oud goud zijn geschilderd. Alle raampartijen aan bak- en stuurboord krijgen een grijsblauwe tint met mat geschuurd PU-folie, de openingen van de spiegelplaat heb ik het zelfde uiterlijk gegeven,
Bekijk bijlage 458514

Bekijk bijlage 458516

Bekijk bijlage 458517
Mooie kleur Piet op de spiegel!

Toch een knop op de helmstok van 24 cm doorsnee. Best een grote knop als je het mij vraagt? Zeikerds zijn er altijd hoor Piet. Niks anders als respect voor wat jij maakt.

Toch een knop op de helmstok van 24 cm doorsnee. Best een grote knop als je het mij vraagt? Zeikerds zijn er altijd hoor Piet. Niks anders als respect voor wat jij maakt.
Gezonde kritiek zie ik niet als zeiken hoor Jean, met als kanttekening dat er op de meeste modellen wel wat aan bepaalde verhoudingen mankeert.

Laatst bewerkt:
De Amphion krijgt aan beide kanten 4 ramen, 1 aan de achterkant en 3 naast de cabine.

Op de foto rechts het ornament wat de omlijsting van het raam voorstelt en links het ornament waar mat geschuurde PU-folie achter is gelijmd en een raamwerkje van 1 x 1 mm latjes in is gemaakt die walnoot zijn geschilder, tevens is het ornament oud goud geschilderd,
IMG_0001_7494_bewerkt-1.jpg

op de plaats waar het raam aan de huid word gelijmd is de achtergrond blauw geschilderd,
IMG_0002_7495_bewerkt-1.jpg

het eind resultaat,
IMG_0003_7496_bewerkt-1.jpg

Back