Nee - dat is niet juist. Het kardeel kreeg redelijk zware belasting te verduren, dus deze werd belegd op de knecht zelf - meestal aan een klamp aan de zijkant.Op mijn schip dan naar voren om hem daarna aan de nagelbank te kunnen beleggen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Nee - dat is niet juist. Het kardeel kreeg redelijk zware belasting te verduren, dus deze werd belegd op de knecht zelf - meestal aan een klamp aan de zijkant.Op mijn schip dan naar voren om hem daarna aan de nagelbank te kunnen beleggen.
Dat werd eigenlijk niet gedaan om hem op de kop van de knecht te beleggen. Altijd van de klamp of oog op de zijkant van de knecht naar het kardeelblok. En het halende part ging dan naar de spil. Maar die werd dan belegd op het dek en zover ik heb kunnen vinden op de knecht van de nagelbank of op een oog in het dek. Het armpje is eigenlijk een onderdeel van de takel van het kardeelblok. Die breng ik niet aan.Had je het halende part ook niet kunnen beleggen aan het armpje aan je knecht of op de kop van de knecht zelf om het ei?
Dat zijn niet de schoten (gele letters), maar de toppenanten. Schoten zitten aan de onder hoeken van het zeil. De schoten van het marszeil (wat er boven komt), komen later door de onderste schijf van het vioolblok. Ik denk dat je daar mis mee bent.
Maakt niets uit hoor Stephan, we worden allemaal een dagje ouder....Je hebt weer gelijk. Toppenanten. De schoot zit onder aan het zeil en die van de mars gaan door het vioolblok. Pas het dadelijk meteen aan.
Af en toe duizelen die namen.
Was een drukke dag vandaag.
Maar goed dat er iemand oplet.
ps, wel mooi werkMaakt niets uit hoor Stephan, we worden allemaal een dagje ouder....![]()