Ik laat jullie meekijken in mijn zoekwerk, vandaar de vele tekeningen die ik laat zien.
Nu ben ik uit aan het zoeken wat bovenstaande nou precies inhoud.
In het boek van Peter Kirsch staat bij 39: "Kombinierte Toppnanten und Schoten der Marsrahen/Bramsegel" , Vertaald gecombineerde toppenanten en schoten van de marsra en bramzeilen. (voor zowel de grote- en fokkemars)
In "Orazio Curti - Het scheepsmodel tuigage en uitrusting" vond ik de volgende omschrijving en afbeelding:
op de omslag van Curti's boek blokken etc.. zag ik deze afbeelding:
In Anderson vond ik dan de bevestiging aan het bramzeil die overeenkomt met het tuigageplan van Kirsch waarnaar ik werk.
Het is een knevel die door de schoothoorn geplaatst werd.
En na een uurtje zoeken in de boeken en digitale documenten die ik inmiddels heb vind je dan de manier hoe je zoiets moet maken. De boeken omschrijven het allemaal zo'n beetje hetzelfde, maar laten allemaal andere details zien die je zo op deze manier moet terugvinden. Hopelijk komt er ook nog een terugkoppeling van de experts hier op het forum of kritische vragen. Ook die helpen erg mee in deze zoektocht.
Ook mijn respect naar het werk van onze admiraal, die jullie willen haasten met een nieuw model. Er komt heel veel bij kijken om een bouwbeschrijving te maken. En het ontwerp natuurlijk.