Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

De boeilijn wordt ook nog al een behoorlijk dingetje. Die gaan eerst naar de stag en komt op de boegspriet met hanepoten of waren het kraaienpoten. In elk geval wordt hij daarna belegd op de mars.
IMG_0768a.jpg


De marseval heb ik wel al klaar, die kun je eerder in het verslag terugvinden.
 
IMG_0764b.jpg


Ik laat jullie meekijken in mijn zoekwerk, vandaar de vele tekeningen die ik laat zien.
Nu ben ik uit aan het zoeken wat bovenstaande nou precies inhoud.
In het boek van Peter Kirsch staat bij 39: "Kombinierte Toppnanten und Schoten der Marsrahen/Bramsegel" , Vertaald gecombineerde toppenanten en schoten van de marsra en bramzeilen. (voor zowel de grote- en fokkemars)

In "Orazio Curti - Het scheepsmodel tuigage en uitrusting" vond ik de volgende omschrijving en afbeelding:

IMG_0770.jpg

op de omslag van Curti's boek blokken etc.. zag ik deze afbeelding:

IMG_0770a.jpg


In Anderson vond ik dan de bevestiging aan het bramzeil die overeenkomt met het tuigageplan van Kirsch waarnaar ik werk.
Het is een knevel die door de schoothoorn geplaatst werd.

IMG_0771.JPG


En na een uurtje zoeken in de boeken en digitale documenten die ik inmiddels heb vind je dan de manier hoe je zoiets moet maken. De boeken omschrijven het allemaal zo'n beetje hetzelfde, maar laten allemaal andere details zien die je zo op deze manier moet terugvinden. Hopelijk komt er ook nog een terugkoppeling van de experts hier op het forum of kritische vragen. Ook die helpen erg mee in deze zoektocht.

Ook mijn respect naar het werk van onze admiraal, die jullie willen haasten met een nieuw model. Er komt heel veel bij kijken om een bouwbeschrijving te maken. En het ontwerp natuurlijk.
 
Zo te zien zit er bij de rode pijl een enkel blok voor de schoot te geleiden van het bramzeil. De toppenant is enkel uitgevoerd op je tekening, dus die gaat niet door een blok maar zit vast aan de ranok(ken) van de ra van het marszeil en gaat dan via een blok onder de bovenste mars naar het belegpunt. (dus hier géén vioolblok)

In je laatste stukje tekst staat dat de toppenanten aan de schoothoorns van het bramzeil zijn vast gemaakt, dat is natuurlijk mogelijk maar wel een tikkie vreemd vind ik, ik maak ze daarom altijd vast aan de ranokken. Het lijkt er zelfs op, op de 2e tekening met de rode pijl dat dat de schoot is van het bramzeil en zie ik dus helemaal geen toppenant...???
 
Laatst bewerkt:
Als ik jou was Stephan, dan zou ik de boelijns maar vergeten, want ik vrees dat je dan toch een beetje teveel tuig gaat zetten. Daar komt nog bij dat je al een paar zeilen hebt hangen (met spruitgordings), dus word het zowiezo moeilijk om de spruiten voor de boelijns aan je zeil(en) te maken cq naaien dat moet eigenlijk al gebeurd zijn voor je het zeil gaat afhangen. Is slechts een advies...
 
Zo te zien zit er bij de rode pijl een enkel blok voor de schoot te geleiden van het bramzeil. De toppenant is enkel uitgevoerd op je tekening, dus die gaat niet door een blok maar zit vast aan de ranok(ken) van de ra van het marszeil en gaat dan via een blok onder de bovenste mars naar het belegpunt. (dus hier géén vioolblok)

In je laatste stukje tekst staat dat de toppenanten aan de schoothoorns van het bramzeil zijn vast gemaakt, dat is natuurlijk mogelijk maar wel een tikkie vreemd vind ik, ik maak ze daarom altijd vast aan de ranokken. Het lijkt er zelfs op, op de 2e tekening met de rode pijl dat dat de schoot is van het bramzeil en zie ik dus helemaal geen toppenant...???
Dat klopt helemaal wat jij zegt, in het boek van Anderson staat dit ook zo beschreven bij zijn studie van het model van de "st George 1701" daar komen ze aan de ranokken en de schoot middels een blok. Maar de Hollanders en Spanjaarden deden dit omstreeks die tijd niet volgens hem en legde het blok op de ranok vast en het toppenant op de schoothoorn en dan door het blok. In eerste instantie meende ik het ook zo te doen zoals jij omschreef. Maar door de knevel in het tuigageplan en door de rare loop van het toppenant door het blok ging ik twijfelen en ben ik gaan zoeken. En vond het antwoord in Anderson en Hoeckel

Als ik jou was Stephan, dan zou ik de boelijns maar vergeten, want ik vrees dat je dan toch een beetje teveel tuig gaat zetten. Daar komt nog bij dat je al een paar zeilen hebt hangen (met spruitgordings), dus word het sowieso moeilijk om de spruiten voor de boelijns aan je zeil(en) te maken cq naaien dat moet eigenlijk al gebeurd zijn voor je het zeil gaat afhangen. Is slechts een advies...
Ja die had ik er eigenlijk aan moeten maken voordat ik het zeil ophing :oops: Het vastknopen moet op het laatst. Anders zitten ze in de weg met de rest.De spruitgordings heb ik bevestigd met zo'n wilhelmientje dat naaisters gebruiken om de draad door de naald te halen. Deze had ik met een tangetje spitser gemaakt en kon hem door de steek van de feston steek voor het lijk van het zeil duwen en toen de draad doorhalen. Dus ik denk dat het aanbrengen niet veel problemen gaat leveren. Ik vind de spinnenblokken om de diverse stagen en boegspriet wel een mooie toevoeging voor het geheel. Tot nu toe is me de rest ook gelukt. Lukt het niet dan is geen man overboord.:D
Maar bedankt voor je advies, dat is altijd welkom.

En leerzaam die discussies want jij gaat nu ook een Hollander tuigen, dus niet de toppenant van het marszeil aan de ranok(ken) bevestigen, maar aan de schoothoorn.;) Het zijn die kleine verschillen in tuigage die de zoektochten zo leuk maken.
 
Dat klopt helemaal wat jij zegt, in het boek van Anderson staat dit ook zo beschreven bij zijn studie van het model van de "st George 1701" daar komen ze aan de ranokken en de schoot middels een blok. Maar de Hollanders en Spanjaarden deden dit omstreeks die tijd niet volgens hem en legde het blok op de ranok vast en het toppenant op de schoothoorn en dan door het blok. In eerste instantie meende ik het ook zo te doen zoals jij omschreef. Maar door de knevel in het tuigageplan en door de rare loop van het toppenant door het blok ging ik twijfelen en ben ik gaan zoeken. En vond het antwoord in Anderson en Hoeckel

Hier kom ik op terug, wat ik hier zeg klopt niet helemaal. De st George had geen voorbramzeil. De toppenanten werden tot de 15de eeuw aan de ranokken rechtstreeks bevestigd zonder blok. Eind 15de eeuw kwam daar een verandering in en werd het blok aan de ranok bevestigd om daar het toppenant door te voeren, De Engelsen waren daar het eerst mee. Als er geen vioolblok of dubbelblok gevoerd werd (voor 1650) aan de marsera (zoals in mijn geval) werd de toppenant aan de schoothoorn van het bramzeil bevestigd en dan door het blok aan de ranok.
Zowel Curti, Anderson en Hoeckel omschrijven dit zo. Zelfs Mondfeld. Tot ongeveer 1650. Daarna kwam men met het dubbelblok (de Engelsen) of het vioolblok (Nederlanders, Spanjaarden, Fransen etc..)

Anderson is erg moeilijk lezen, in oud Engels zijn er soms andere benamingen voor iets. Maar na alles nog eens goed bestudeert te hebben ben ik er toch uit gekomen.
 
Ek slaan my hande saam!:waveDit is n baie indrukwekkende bouw op soveel terreine. Dit moet seker een van die bes nagevorste bouwpogings nog wees. Jou commitment tot die bouw en studies van die Spaanse Gajjoen (en ander schepe) getuig van n bouwer wat werklik akkuraat wil bouw. Daarbij is die uitvoering prachtig en die ambience warm en "inviting". En om so n schip uit n kit te bouw sit nou nie almal se broek nie.
 
Ek slaan my hande saam!:waveDit is n baie indrukwekkende bouw op soveel terreine. Dit moet seker een van die bes nagevorste bouwpogings nog wees. Jou commitment tot die bouw en studies van die Spaanse Gajjoen (en ander schepe) getuig van n bouwer wat werklik akkuraat wil bouw. Daarbij is die uitvoering prachtig en die ambience warm en "inviting". En om so n schip uit n kit te bouw sit nou nie almal se broek nie.

dankie vir die warm en mooi woorde. Hulle moedig my aan om my bes nog meer te doen
 
Back
Top