Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Dank je Piet. En ja dat klopt 100%. Die benamingen ook van al die verschillende onderdelen.
Voordat ik ook nog maar 1 touwtje verder vast maak moet ik eerst het rak gaan in rijgen. Dat is nogal een gefriemel. Maar ik laat de ra nog even helemaal los hangen in de draaireep. Zo kan ik hem naar voren halen en er makkelijker bij.
In 1 ding had je gelijk. Voor mijn gevoel was dit best een groot model in vergelijking met mijn eerste schip. Maar nu ik zo bezig ben is het best nog een klein schipje om overal bij te komen.
 
@pietsan heb het kardeel klaar volgens tekeningen
Het touw komt vanaf boeg naar de knecht dan door de schijven van knecht en kardeelblok (beide 4 schijven) en dan van het blok naar beneden naar de knecht of dek (in mijn geval dek, maar dat wil ik veranderen door een klamp op de knecht te plaatsen)
Geheel volgens tekening gedaan. Maar het voelt niet goed. Er zit voor op de boeg een spil maar net achter het kardeel zit ook een spil onder het dek achter de grote mast. Naar mijn gevoel moet het touw dus vanuit achter naar de knecht lopen. andersom dus. Of zit het toch goed?
IMG_0740.JPG


IMG_0741.JPG


IMG_0743.JPG


Het rak zit ook volgens de tekening die ik van de admiraal heb gehad.

IMG_0742.JPG


IMG_0744.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ben nog even aan het denken geweest.

IMG_0741a.jpg


B zit ook aan de andere kant van de knecht.
Als ik van daaruit met 2 lussen om de spil ga die erachter ligt en dan terug naar de eerste schijf van de knecht en dan het touw doorvoer in het blok om als laatste op A uit te komen en daar een klamp plaats.
Volgens Anderson werden in de late 16e en vroege 17e eeuw de touwen belegd op de knecht zelf en niet op het dek. De fokkemast is niet zichtbaar, maar deze wel.
 
In curti zit hij zoal ik het net omschreef op plek A aan een oog. Maar waar komt het halende part. Elders in curti wordt die belegd op de nagelbank voor de mast.
 
In curti zit hij zoal ik het net omschreef op plek A aan een oog. Maar waar komt het halende part. Elders in curti wordt die belegd op de nagelbank voor de mast.
Vaak (meestal) zit er een klamp of oog op de knecht zelf waar het halende part op word belegd, kan heel goed op de aangegeven plaats A, daar zit alles nog goed voor ingeschoren ook. En je 1e vraag boven vorige post, de spil heeft niets te maken met het kardeel (volgens mij) die staat of staan er over het algemeen om de anker trossen binnen te halen... Maar niets is mij nog vreemd, sinds het Hollandse geweld hier op het forum en jij zelf bent inmiddels ook al behoorlijk thuis in deze vorm van modelbouw. Mijn specialisatie ligt toch nog steeds bij de Engelse fregatten en linie schepen. Maar ik leer nog steeds bij en volg je met veel belangstelling. Helaas weet ik ook niet zo heel veel van het Spaanse galjoen. En daar komt nog bij dat wanneer er eens een lijntje verkeerd zit dan is dat helemaal geen ramp, soms kan het ook niet anders op een model wegens de geringe schaal, dus hier en daar een tikkie smokkelen is wat mij betreft toegestaan:rolleyes:;):).
Met het optuigen van het model wat ik aan het opknappen ben zal straks ook niet alles volgens het boekje lopen, want eigenlijk weet ik daar ook geen fluit van:(
 
Bedankt Piet, in nogal een dingetje die tuigage van dit soort schepen. Je vind heel veel terug in boeken en soms alleen maar gedeeltes. Maar die Engelsen liepen iets vooruit op de rest. Dat betekend dat ze het eerst ook zo deden. Ik ga me morgen nog eens goed verdiepen in het geheel. Maar al met al komt met jouw wijsheid over de spil wat meer licht in alles. Ik hoef dus alleen een klamp te maken op de zijkant. Alleen de andere kant nog uitzoeken.

Tuigage van jouw schip is ergens eind 18e eeuw denk ik. Geen ingewikkelde dingen dus. Ik denk als je de tuigage neemt van de hms endeavour je een heel goed eind op weg bent.
 
Dank je Piet. En ja dat klopt 100%. Die benamingen ook van al die verschillende onderdelen.
Voordat ik ook nog maar 1 touwtje verder vast maak moet ik eerst het rak gaan in rijgen. Dat is nogal een gefriemel. Maar ik laat de ra nog even helemaal los hangen in de draaireep. Zo kan ik hem naar voren halen en er makkelijker bij.
In 1 ding had je gelijk. Voor mijn gevoel was dit best een groot model in vergelijking met mijn eerste schip. Maar nu ik zo bezig ben is het best nog een klein schipje om overal bij te komen.
Klein he.. en nu moet je je korvijndinges nog mooi gaan beleggen ooit:rolleyes:
 
De spil of kaapstander werd niet alleen voor het anker gebruikt, maar eigenlijk voor alle hijsklussen - waaronder ook de grote raas hijsen.
 
Prachtig resultaat zeg. :thumbsup:
Misschien een tip: Vroeger gebruikte men stijfsel voor textiel. Dit bestond uit voornamelijk aardappelzetmeel. Tegenwoordig gebruikt men crack-free. Dit is gemaakt op basis van rijst. Nu weet ik niet of dit ook geschikt is voor zeilen. Misschien heeft iemand er ervaring mee. Het product is overal te verkrijgen in poedervorm en in spuitbussen.
 
hm :( ik denk makkelijker dan of waar meer kracht bijgezet kon worden dan. Of daar waar het touw belegd werd. Op mijn schip dan naar voren om hem daarna aan de nagelbank te kunnen beleggen.

Maar daar ga ik me eind van de week druk over maken. Vandaag moet de directeur aandacht krijgen :D:p, dat krijg je als je precies 11 jaar geleden in het huwelijks bootje bent gestapt.
 
Nog 1 1/2 jaar dan hebben weer een feestje!
Gefeliciteerd jullie beide.
En je maakt er echt een historisch iets van he.
Ik begrijp nog geen 10 e van wat je allemaal neer zet dus mijn petje af voor jullie specialisten.
Ik ben de weg allang kwijt.......
 
Back
Top