Bouwverslag Sopwith Pup Tony Clark

Heerlijk, een overzicht van alle schaalmodellen, dank Ramses!! Ik kon hierdoor ook snel mijn draadje weer vinden. Zoals de meeste tussen de regels misschien wel hebben gelezen heb ik een moeilijk besluit genomen en dat is afscheid nemen van de Seidel. Binnen de kap bleef de motor te warm waardoor hij niet op toeren kwam. Zonder kap liep hij goed. De motor via Dennis te koop aangeboden en binnen 1 dag voor een mooie prijs verkocht. Heb er vrede mee. Nu heb ik mijn handen vrij om een andere nieuwe motor te kopen en ik kom er haast miet onderuit om er een zg38 met vertraging op te zetten, dat is alzo vaak bewezen dat dit een goede combi is. Maar ik blijf het geluid niet mooi vinden. Heb een Piper met een ZG20 erop en het loopt altijd, dat is waar. Maar als mijn buurman zijn Piper start met een Saito erop, kriebelt het!

Als ik het lijstje doorneem wat de mogelijkheden zijn dan kom ik op:
- Saito FG 84 r3. Twee cilinder benzine maar ik denk te licht
- Moki 180, prachtig maar veel te duur
- Valach 120 B2 4T, ook erg duur, 1700 euro en komt de uitlaat nog bij
- Valach VM60 S1, 60 cilinder 4 takt benzine, zou kunnen maar wacht op antwoord Van Gerhard Reinsch
- de beproefde ZG 38 met vertraging. Is eigenlijk de beste oplossing. Heeft iemand geluidwaardes van deze motor?

Ben ik een goede motor vergeten?

Met Strutter heb ik wat rechtstreeks contact gehad maar wil jullie allemaal in mijn overwegingen delen.

Grt
Michiel

Dag Michiel,

De valach 120 past niet in jouw motorkap.
Ik heb hem voor de Pup 1-3 van Reeves en dat is al mm werk.

Ton

Valach 120 is ook echt teveel voor jouw kist, daar zit een brok vermogen in waar je U tegen zegt, jouw Pup sleurt hij rechtstandig omhoog :yes:
Die VM60 zou nog wel wat zijn evt. samen met de Saito

84 r3 is een 3 cyl toch?
Zou die echt te licht zijn?
En die 450 r3 die bij Dennis staat?
Super geluid!

Laatst bewerkt:
De 450r3 bij Dennis werd zaterdagochtend als eerste verkocht, vlak voordat ik die van mij bracht. De 84r3 is idd een drie cilinder op benzine. Zoooo mooi!!! Maar trekt hij het???

Saitos lopen en klinken inderdaad mooi.
Maar ik vind de 84 R 3 te licht voor een Sopwith Pup.
Hij draait een 24 x 10 prop. Wel een verschil met de prop die normaal op een Pup zitten.
Je kan ook nog een 65 ccm Kolm met een vertraging gebruiken.

Ton

Op de site van Kolm staat Toni Clark als vertegenwoordiger maar vervolgens op de site van Clark staat er niets over? Weet iemand prijs van een Kolm EX77 want dat is volgens mij de de opvolger van de 65.

Noot: heb het al gevonden, op de duitse pagina staat het wel!! Sorry !!

De Kolm EZ77V3 en de Valach 60 kunnen erop. Heb Reinsch ook de vraag gesteld hoe hij over de Saito FG84R3 denkt, ondanks dat zij deze niet leveren hoop ik wel dat hij eerlijk antwoord geeft, denk het wel! Die draait een 24x10 prop, was ook op de Seidel (24x12 dan) en ben daar wel aan gewend. Verder nog in afwachting van Brown Bear, die heeft al een reactie terug van mij op een vraag die hij stelde. Het motorgeluid geeft mij een bepaalde kick en bepaalt ook mijn vliegplezier, vandaar dat ik wat wiebel ondanks dat ik weet dat de ZG38 gewoon de beste combi is. Deze week wordt er besloten!!

Laatst bewerkt:
De ZG 38 met vertraging is de beste combi als je de juiste maat prop wilt ronddraaien , en ook heel betrouwbaar.
Maar voor het geluid is een zware viertakt veel mooier.
Laat eens horen wat Gerhard van de Saito zegt. Ik ben erover aan het denken om een Saito 60 r3 te kopen.

Ton

En Gerhard heeft gereageerd:

Hallo Herr
ich habe diesen Motor noch nicht selber laufen sehen und weiß nichts aus eigener Erfahrung darüber, aber wenn er die 26x10 Luftschraube mit 4900 1/min (oder mehr) dreht, dann reicht die Leistung für die Sopwith Pup.

In de manual staat een Mezlik prop van 24x10 die dan 6200 toeren draait. Kunnen de heren propeller experts mij vertellen of een 26x10 dan minimaal 4900 toeren gaat draaien of gaan we de motor in de soep draaien??

Noot: dit gaat niet werken! Motor zal teveel belast worden. Geen goede keuze, helaas!!!

Laatst bewerkt:
Na alle motorperikelen heb ik het ei gelegd. Valach, Kolm, Saito, Brown Bear etc zijn allemaal voorbij gekomen. Maar de beste keuze is gewoon de ZG38SC met vertraging en mooie prop (Hollow). Reinsch vertelde me dat je met 40% motorbelasting mooi schaal vliegt. Ik heb de bestelling geplaatst. Uitlaat wordt de rvs pot achter het motorschot. Nu afwachten hoelang het duurt en kan de Pup voor een korte tijd weer terug op de bouwplank. Maar daar hebben we tijd voor en heel veel zin! 2016 wordt het jaar dat ik vliegend aanwezig ben op de Dawn Patrol!!!

• Like
Reactions: jve
Klopt. Heb er echt lang over nagedacht. Probeer vaak even van de weg weg te denken zoals we hier thuis zeggen. Net even anders. Maar het moet wel verstandig zijn. En dat is het nu!

Heeft er iemand goede foto's van het maken van de Toni Clark Le Rhone dummy voor de Pup? Nu er een ZG38 inkomt zal het er toch als een 9 cilinder uit moeten zien!
Ik heb het setje van Clark maar begrijp paar dingen in het begin niet goed. Kom er uiteindelijk wel uit maar foto's zeggen zoveel meer dan tekst!

Laatst bewerkt:
Inmiddels lekker bezig met de dummy motor. De echte zal overigens deze week arriveren. Ben nu op zoek maar zilversoldeer, vergeten mee te laten sturen met de bestelling uit Duitsland. Heb nog maar stukje van 3cm!!

Back