Bouwverslag Sopwith Pup Tony Clark

Toevallig! Ga vanavond naar het veld om de de pup te testen met motorvermogen. Alles testen, taxiën, brandstofverbruik, zwaartepunt met volle en lege tank. Dan weer op de werkbank en kap eraf en checken. Ook of de 100 boutjes en moertjes goed geborgd zijn. Als alles goed is misschien volgende week de maiden. Zal van actie vanavond ook filmpje maken.

Ah... De borgtang in de luchtvaart volksmond. Afgelopen zaterdag nog volop mee gewerkt, waaronder een borgje welke me 45 min kostte op de P&W R1830, tussen de cilinders...

Goeie link jan, voor dat geld kan ik er ook wel eentje bestellen voor de Pup!

Veel succes vanavond Michiel! Zeer benieuwd naar het filmpje

Gisteren voor mijn eigen Pup een prop van Jack Schepers mogen ontvangen, een oprechte aanwinst voor het model! Hopelijk komende week de prop eens " invliegen "

Gisteravond druk in de weer geweest. Alles opgebouwd en wat al 15 keer goed ging, ging nu 1 keer mis. De struts worden vastgeschroefd in een busje die met epoxy in een houten klos zit gemonteerd. Doordat de vlieg en landingsdraden natuurlijk onder een beetje spanning staan is het monteren van de struts toch niet heel gemakkelijk. Blijkbaar draaide ik de schroef er scheef in waardoor de hele bus intern los kwam! Oeps. Thuis op de werkbank openmaken en beter vastzetten hetgeen ik toch vreemd vind want de lijm is keihard.

Dan de motor, hij gloeide niet! Balen, lader thuis gehaald en even een beetje opgepept en na een half uur full power de gloeiaccu te hebben geladen deed hij het nog steeds niet. Erg vreemd!! Wat bleek, thuis heb ik de carburateur afgesteld en blijkbaar de servo te ver teruggeschroefd. En om de gloei automaat naar de startmodus te zetten moet je 1 keer volgas geven op de servo (bij stilstaande motor) waardoor hij gaat gloeien. En ik had hem te ver teruggedraaid in de sub trim modus. Na dat te hebben aangepast gloeide hij normaal en het starten ging ook erg soepel. Motor liep goed. Wel mijn twijfels of hij wel genoeg vermogen heeft ondanks de 96 cc. Ik heb een toerental gemeten van 4300 toeren volgas met een prop van 28x10. Moet in de papieren nog opzoeken wat Seidel zelf zegt over het toerental, ik meen iets van 6000 te herinneren.

Verder kwam de rubber band van een wiel los. Had ik nog niet vastgezet. Hoe monteren jullie deze op de velg?
Verder kwam nog 1 rolroer los, door het trillen kwam boutje los ondanks dat deze vastzat met Locktite.

Dus nog uit te zoeken wat toerental moet worden, andere prop, suggesties? straks op filmpje zullen jullie wel de motor horen lopen en ook opmerken dat volgas mogelijk te weinig is, heb het idee dat er meer in zit.
Rolroer vastzetten
Rubber op de velgen vastzetten
Interne bus van de struts opnieuw inlijmen en dan zou het moeten gebeuren.
Alles nogmaals controleren.

Grt
Michiel

Laatst bewerkt:
Hoi Michiel,
Bandjes om de velg vast lijmen met Bison Polymax, ik gebruik de transparante.
Zwart /grijs kan ook maar bij wat teveel opbrengen kan je dat blijven zien.
Niet te zuinig mag best wat ruim opgebracht worden overtollige lijm/kit met een doek verwijderen.
Bij mij is het nooit meer los gekomen, ook niet bij het Dawn Patrol team.

Gr Ronald

Prachtig filmpje!
Je doet er goed aan alles grondig te testen.
Mijn banden zitten ook vast met Polymax en zaten altijd zonder probleem.
Tijdens de laatste Dawn Patrol met die extreme hitte kwamen ze opeens gelijktijdig los bij een zachte landing.
Wellicht de warmte. Daarna vastgezet met ZAP aan de velg en niet meer losgekomen.
Ik heb de wielen van Mick Reeves, deze hebben weinig 'vlees' om aan de velg te lijmen, alleen de randjes.

seidel1_zpst9vjxawq.jpeg

seidel2_zpsi2qvk8ni.jpeg

Ik vond in mijn documentatie nog een kopie van deze originele Seidel brochure, 26x10/14 wordt geadviseerd.
Max toeren 5800
Wellicht toch eens een 26"prop testen en opnieuw afstellen (minder rijk)?

Groeten, Ralf

Gezien de gegevens die ik hierboven lees mag de motor max 5500 tpm hebben!
Dat wil zeggen dat ie op de grond niet meer dan 5100 tpm mag draaien!
Waarom?
Als je met de kist volgas eventjes een beetje aanduikt dan gaat het toerental omhoog en bereik je heel gauw de 5500 tpm!
Probeer gewoon eerst een menz prop 26x10 t/m 26x14 en kijk(en voel)welke de beste trekkracht produceert!
Ga daarna de schaalprop bestellen met die gegevens!
De prop(28x10) die jij draait op deze motor is gewoon TE GROOT en daar vermoord je denk ik dit motortje mee!
Stel de motor niet te arm af want dat is ook uit den boze bij dit soort motoren(bij elke motor eigenlijk)!!
Hou het olie precentage goed in de gaten als je zelf mengt(bij een te rijk olie percentage(b.v 8 á 9 %) wordt de motor n.m.l warmer) en gaat ie lanzamer draaien!!
Ga dus niet boven die 6 á 7% olie!!!

Mvgr Hans

Probeer gewoon eerst een menz prop 26x10 t/m 26x14
De prop(28x10) die jij draait op deze motor is gewoon TE GROOT en daar vermoord je denk ik dit motortje mee!

Is het niet zo dat als een 26x14 binnen de opgegeven range is, een 28x10 wel kan? Want je haalt 4" van de spoed af en doet (maar) 2" bij de diameter. Dat zal toch niet meer belasting geven?

Dank Ronald, Ralf en Hans voor jullie reacties.
Ik heb een vergissing gemaakt, de prop die ik gister heb gedraaid is een 24/12. En staat in het lijstje van Ralf ( dank, scheelt mij nu zoeken!!)
Ik ga dit weekend de kap eraf schroeven en kijken hoe ver de carborateur open staat want hij heeft eerder gelopen en toen wel met meer toeren op het gehoor meen ik. Olie heb ik op 7% door Dennis laten mengen. Motor wordt wel erg warm maar had natuurlijk geen vliegkoeling.
En die lijm voor de bandjes ga ik naar op zoek!!
Grt
Michiel.

Dank je Jeroen! Ben nog niet verder gekomen. Paar dagen weg geweest. Misschien dat het dinsdagavond lukt om met de Pup naar het veld te komen, anders de Piper mocht het niet te hard gaan waaien!

H
ey Michiel, zou vrijdag kiezen, dan zijn de voorspellingen beter (zegt deze gediskwalificeerde weerman :-)), Jeroen, ook mooi weer voor de Pitts :-).

Snel via GSM gereageerd.

Die gediskwalificeerde weerman had absoluut gelijk! Ultiem Pup weer!

Tevens de nieuwe prop van Dhr Schepers uitgeprobeerd. Conclusie: presteert net zo goed als dat het er uit zien.... Wat een aanwinst :)

Zijn er bij jou nog vorderingen Michiel?

b5b85f87b3c9797f19a84f044ea3ec8a.jpg

250d8f3da14c102c70f88a5ce1231178.jpg

70cfaa0a1ec3b6e624c503b366169cd4.jpg

d1a37340604a776bd35adc332d36fd7e.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Erg mooie foto's! En als ik mijn prop uitgezocht heb wil ik graag het adres van Dhr Scheepers. Super!
Mijn Pup staat praktisch klaar voor de maiden maar door vakanties zit het er de komende weken helaas niet in.

Zo, weer even geleden. Erg veel gewerkt en weinig hobby. Vandaag weer eens gevlogen met een oude Piper. Heerlijk kistje. En daardoor ook weer zin gekregen! Het punt waar ik nu mee zit is een ingewikkelde. Tijdens de laatste testrun bleek dat de motor met volgas zijn vermogen niet geeft, kun je op het filmpje wel zien en horen. Het wordt te warm, door de 9 cilinders en weinig ruimte er om heen wordt er warme lucht in de carborateur gezogen en men zegt dat de motor dan vermogen inlevert. Met een 1 cilinder zenoah met vertraging heb je onder de kap genoeg koelruimte. Maar met deze 9 cilinder??? Maximaal 2 cm van bovenkant cilinder tot kap en dan rondom. Om doorstroming te krijgen zou ik gaten in de kap moeten maken maar dat is niet schaal en niet mooi, geen oplossing. Mijn eigen idee is om in het brandschot/motorschot aan de binnenkant ventilatie gaten te maken. Zit nog wel een tank voor maar kan ik oplossen. Iemand nog andere ideeën? Want met de huidige setup en te weinig vermogen durf ik de maiden niet aan. Eenmaal in de lucht zal ik wel genoeg koeling hebben maar dat is trikkie met de take off.

Back