Bouwverslag Sopwith Pup Tony Clark

Zo, de nieuwe motor is binnen en ben er blij mee. Prachtig blok en een imposante prop!!!
Hier reeds gemonteerd, kist staat op zijn kop!

Afbeelding.jpg

Uitlaat door midden gezaagd, kwam 2 mm te kort! RVS flex buis er strak overheen om blok en uitlaat te verbinden.

Afbeelding_1.jpg

en hier met prop.

Afbeelding_3.jpg

Dus tempo zit er weer in!!

Dat ziet er TOP uit Michiel!
Dat heb je heel snel gedaan, zat het motorspant precies op de goede afstand?
De demper op mijn BE2e heeft dezelfde deling met flex pipe, ben benieuwd hoe dit zich in de praktijk houdt (met evt. lekkage :rolleyes:)
Blijft een prachtunit :thumbsup:!

Groeten, Ralf

Het schot stond goed, was aanvankelijk ook de bedoeling om deze unit te gaan gebruiken totdat ik de Seidel tegenkwam! Als de cowl erop zit en vervolgens de propeller, heb ik tussen achterkant prop en cowl 3 mm over! Misschien wel te weinig? Weet iemand dat? Anders moet ik er een paar ringen tussen stoppen aan de achterkant dat as meer naar voren uit de cowl komt
Demper zullen we zien of hij dicht is. Hij zal best wat lekken, ervaring zal het leren. De oude pups lekte volgens mij ook wel wat!!
Inmiddels tank ingebouwd en de gasservo. Kon ik mooi in het schot kwijt boven de motor.

Nu nog aan de koeling van de demper gaan denken! Denk dat ik achter de demper een schot maak en aan de onderkant ventilatiegaten. Kan de warme lucht er doorheen stromen. Met de tank heb ik daar rekening mee gehouden. Die zit helemaal bovenin, boven de carburateur.

Deksel die ik had moet ik opnieuw maken daar potje er 6 mm uit komt.

Grt
Michiel

Afbeelding.jpg

Laatst bewerkt:
Het is zo koud in de garage dat ik even niet aan het klussen ben! Ondanks een nieuwe petroleum laserkachel waar ik weer afscheid van ga nemen omdat ik de lucht toch niet zo prettig vind. Ga er een klein houtkacheltje neerzetten. Nog even vinden alleen! Wel de gasservo en de choke mooi af kunnen ronden.

Laatst bewerkt:
Zo, het probleem met de kou in de garage is opgelost!, Een heerlijk houtkacheltje, laat de winter maar komen! Alhoewel, dubbele cijfers vandaag en de komende dagen!

Afbeelding.jpg

We zijn er bijna klaar mee. Door de nieuwe motor en uitlaat moest er toch veel verbouwd worden. Koeling voor de uitlaat gemaakt en de accu's hebben een nieuwe plaats gekregen. Wilde die niet onder de motorkap hebben, en ze moeten er gemakkelijk uit gehaald kunnen worden. Waarschijnlijk moet er nu dus wel lood voorin maar ook daar is ruimte genoeg voor.

Afbeelding_2.jpg

Dan kunnen we binnenkort maar eens gaan proefdraaien!

Dummy motor begint wat te worden. Moet er oud uitzien, olie leksporen nog verder aanbrengen!
Leuk klusje weer. Zodra dummy gemonteerd is kunnen we met het zwaartepunt aan de slag.
Veel werk. hardsolderen, zacht solderen, houtjes lijmen, cilinders schuren en uitvijlen. Er zit zeker 10 uur werk in.

IMG1242.jpg

IMG1243.jpg

Dat wordt al wat Michiel :thumbsup:!
Wordt deze dummy bij de kit geleverd?
Hoe wordt deze bevestigd, aan de cowl?

Groeten, Ralf

Motor zat bij de bouwdoos, klopt. Bevestiging aan de cowl was voor mij toen ik er aan begon ook een grote vraag. Maar je lijmt hem er gewoon in. Er zijn 3x9=27 uitsteeksels om hem met uhu fest te bevestigen.

Zo, even wat nieuwe data:

Met de nieuwe motor erop weegt het totaal 16,5 kilo! Dat is inclusief 2,5 kilo lood voorin!!!! Daar schrik ik echt enorm van. Is dit gebruikelijk? Los van het gegeven dat ik echt niet weet waar ik dat kwijt moet!!!
Ik meet het volgens de methode die Clark voorschrijft, 2 plankjes aan buitenkant middenstuk, touw er door heen op voorgeschreven plaats en dan het lange latje dat onder een hoek staat met een schietlood.

Volgens de specificatie moet de kist 14 kilo wegen en dat doet hij precies! Alleen heb ik het gewicht iets anders verdeeld denk ik!

Hoor graag jullie opmerkingen!
Grt
Michiel

Laatst bewerkt:
2,5 kg is inderdaad veel op deze kist van Toni Clark en dan heb je de piloot achter het zwaartepunt er nog niet eens inzitten o_O.
Bij mijn weten hoeft er in de Clark Pups met vertraagde ZG38 nauwelijks lood in de neus bij, dus die 14 kg zou mooi zijn.
Ik neem aan dat je de juiste maat hebt aangenomen voor het zwaartepunt, ik zie ook geen rare dingen in je bouw die extra veel gewicht geven in de staart.
Zit je dummy motor er ook al in?
Check het nog eens zou ik zeggen anders weet ik ook geen oplossing.

Mijn SE5a weegt 15,5 kg, daarvan is 1,5kg lood (daar baal ik ook enorm van :mad: ) maar dat is omdat ik servo's achterin het stabilo heb geplaatst vanwege eenvoudiger transport.
De kist vliegt wel met dezelfde motorcombi maar 'heeft niet over' zeg maar.
Je Pup zal het ermee doen maar 2,5 kg lood lijkt me ook erg veel.

Groeten, Ralf

Ja, dat is balen wanneer je bijna 20% van het startgewicht aan lood moet toevoegen. Ik zou zeggen wel doen en gaan proefvliegen. Dan wat lood er uit en Zwp max 2,5 % verder naar achter leggen en weer vliegen...indien niets te merken ( op hoogte een stall maken met tevens iets richting er bij) tov de vorige zwp ligging dan ben je op de goede weg en mogelijk kun je nog een stap van 2,5 % doen.

Je zou het het plaatsen van die 2,5 kg lood al rekening kunnen houden met de afmetingen van de stukken ( meerdere delen maken) zodat je eenvoudig wat kunt verwijderen om die 2 x 2,5 % te kunnen realiseren ( op het veld tijdens de proefvluchten).

Maar ach...til er niet te zwaar aan...;). De kist valt toch nog steeds in de zelfde wegenbelasting klasse?

Groet,

Henk

Ik hoop dat ik iets fout doe. Heb er foto's van gemaakt. op 22,5 cm van neuslijst is is het zwaartepunt middels de constructie.
Hier foto zonder lood
Afbeelding.jpg

En hier met 2,5 kilo lood!

Afbeelding_1.jpg

waar ligt het zwp (met lood) op de bovenvleugel ( percentage)...en waar op de ondervleugel? ( bv 30% op de bovenvleugel en 20% op de ondervleugel of zo...)

Laatst bewerkt:
Het zou gemiddeld (dus van beide vleugels) 25 % moeten zijn voor deze kist Je hebt het op 22,5 cm.

A. Wat is de koorde van de vleugel
B. Hoeveel ligt de ondervleugel achter de bovenvleugel
dan rekenen we samen eea even uit...

Vleugelkoorde is 47cm (dus lijn tussen voor en achterkant vleugelprofiel, gemeten op tekening). De afstand tussen boven en ondervleugel is 15 cm. Dus de bovenste vleugel ligt 15cm verder naar voren dan de onderste.

Back