Bouwverslag Sopwith Pup Tony Clark

Hoi michiel,
Heb helaas niet veel verstand van seibel motoren.
En weet dus ook niet waar en hoe de carburateur op het blok zit.
Maar is het geen optie om op je carburateur uiteinde een lange slang/pijpje te monteren en dan in een koelere ruimte uit te laten komen.

Kijk als voorbeeld bij ons op de club bij jeroen van bavel zijn pitts special

Groetjes pascal

Hoi Pascal,
Dank voor je reactie. Ik heb dat bij een methanol motor nooit gedaan, wel bij benzine. Carburateur zit achterop recht achter de as. Dus dat zou wel kunnen, lucht uit de romp trekken. Maar dan de warmte afvoer nog! We zullen zien, kijken wat voor een ideeën er hier nog binnen komen. Grt Michiel

Cowlflaps zijn de ideale oplossing, echter verre van schaal in dit geval.

Edit: net even je filmpje weer bekeken en je zou met de beschikbare ruimte rondom de motor misschien een of twee gaten met duct kunnen maken maar hoeveel dat gaat schelen?

Laatst bewerkt:
De doorstroming van de lucht moet wel optimaal zijn.

Je zou die twee cm tussen cilinderkoppen en cowling kunnen verkleinen met baffles om zo alle luchtstroming langs de koelribben van de cilinders te forceren mocht tijdens het vliegen de motor alsnog te warm lopen. Achter de motor moet die lucht er immers ook zonder al te veel weerstand weer uit, liefst met wat onderdruk door de vliegsnelheid.

Met de uitlaat van mijn Pup in de romp laat ik de motor ook geen tijden draaien met een stilstaand model. Dan loopt de temperatuur binnenin ook hard op..

Snap de huivering wel om de kist te maidenen wanneer de motor niet optimaal presteert..

Laatst bewerkt:
Dank je Jonkje, ben je echte naam even kwijt. Wat bedoel je met " twee gaten met duct" Ik ga van de week de motor eens zonder kap starten, dan weet ik het 100% zeker. Onder de motor heb ik veel ventilatie zitten, maar de temperatuur verzamelt zich vanzelf boven in de kap.
Toen ik startte ben ik nadat de motor even warm had gedraaid doorgegaan naar volgas, motor was toen nog niet te warm. En toen hield hij al in. Dus mogelijk heeft het ook met de lucht naar de carburateur te maken. Dus twee dingen mogelijke oorzaak, de warmte die niet weg kan en de lucht toevoer naar de carburateur.

Merlijn

Zonder cowling testen is inderdaad de meeste simpele en een goede indicatie. Infrarood thermometer er bij zodat je temperatuur verschillen kan zien met en zonder cowling? Stel dat warmte afvoer inderdaad het euvel is op de grond, waar ik best in kan komen ( de 1:1 kist waar ik aan werk heeft met een 14 cilinder R1830 hetzelfde na langere tijd ).

Al verwacht ik in de vlucht dat de openingen die er nu zijn wel zouden moeten voldoen..

Wat ik bedoelde met twee gaten in het brandschot met achter het gat direct een ( buis) kanaal waar de warme lucht geforceerd door word afgevoerd de romp uit.

Dag Michiel,

Als je de motor in de motorkap goed hebt ingebouwd , dus goede geleiding van de lucht tussen de cilinders en voldoende uitstroom achter de motor , word de motor volgens mijn mening zonder kap warmer als met kap.
Omdat je schrijft dat de motor al inhoud terwijl hij nog niet warm is ligt het probleem niet bij de koeling.
Als er geen voldoende uitstroming van de warme lucht is zou je kunnen overwegen om een of twee kleine ventilatoren in het motorspant in te bouwen.

Ton

Hey , ik volg deze draadjes der meesterwerken met vele regelmaat en weet over deze modellen zeker niet het einde maar heb wel in het verleden heel veel met benzine wedstrijd motoren gewerkt en ik heb een stil vermoeden dat het gewoon een gebrek aan inlaatlucht is wat deze problemen brengen .
Niet genoeg lucht aanzuigen wil zeggen dat je deze motor armer moet afstellen om het mengsel in verhouding te brengen en dit laat de motor warm lopen door een gebrek aan mengsel .
Hoe ver staat de inlaat van je carbu van het motorschot af ?? ( ik zou dus in de romp een buis aanbrengen die de carbu met de buitenlucht verbind )
Probeer het probleem op te lossen dat hij volledig vrij inlaat heeft en stel deze motor terug af en mijn vermoeden zegt dan dat hij zelfs ook minder warm gaat worden .
Ben ni zeker ma zou ni schrikken dat dit in de richting gaat .
Succes en dikke duim voor deze mooie kist grtjs Blitske

Dank voor de reacties!!!
@Ton: de motor onder de kap is niet altijd geheel volgens de regels ingebouwd denk ik. Immers de lucht die er in komt gaat er bij mij aan de onderkant uit en niet er achter. De koelribben worden wel goed " belucht" ! Misschien een kleine ventilator aan de bovenkant die de warme lucht naar beneden stuurt kan ik overwegen.

@Blitske en Ton: denk ook steeds meer aan de inlaat lucht. De afstand van de inlaat carburateur is circa 5 cm. Ik kan daar een buis op fabriceren. Ik heb nog een flexibele rvs buis (soort doucheslang maar dan van rvs). Zou dat kunnen dat ik die monteer op de carburateur en dan leidt naar de zijkant van de kist waar een sieruitlaat zit? Buis zou wel een bocht maken. Denk eerlijk gezegd niet ideaal toch?

We gaan het proberen.
Even in de oude doos gekeken en een paar mooie buisjes gevonden. En het sluit perfect op de carburateur door een stukje teflon flexibele slang, als of het er voor gemaakt is!

Afbeelding_2.jpg

Afbeelding_1.jpg

En komt hij onder de romp uit. Ben erg benieuwd of dit gaat werken. Nu de pijpjes hardsolderen en een bevestiging (zadeltje) fabriceren. Zou deze pijp niet te lang zijn???

Afbeelding.jpg

Laatst bewerkt:
Ik ken de Seidel niet en weet niet precies hoe de carburateur zit en uitziet.
Kan je niet beter de inlaat van de carburateur verlengen tot in de romp.
De romp is toch open door de cockpit opening.
Dan heb je ook rustige lucht.

Ton

Carburateur zit precies achter de prop as. Achter het schot heb ik de tank, 2 ontvanger lipo's, de software voor de 9 pluggen, lipo voor de gloeipluggen en de elektronische schakelaar. Dus het is druk daar onderin! en dus lastig om een pijp er bij te krijgen.

Hey Michiel zoals Ton het voorstelt is het zeker het meeste ideale maar zoals je zelf aangeeft is alles niet zo eenvoudig wegens plaats
Je verleng buis zal zeker beter zijn dan het dunne spleetje ( 5mm ) dat er vroeger was !
Oeps lees nu dat het 5cm was , da lijkt me dan weer voldoende ??
Alleen hoop ik dat je achter de sier uitlaat waar je de inlaat nu gaat koppelen geen onderdruk ontstaat tijdens het vliegen want dan verarmt je mengsel ook wel wat .
Zeker eerst proberen de onderdelen heb je al zie ik , en anders toch proberen in de cockpit te geraken ?
Grtjs , komt goed . Blitske

Buis naar achteren gericht zuigt vacuüm, kijk maar ...

Wellicht is het beter de bocht eraf te halen zodat de luchtpijp gewoon naar beneden gericht is. Dan kan 'ie misschien ook net binnen de cowling blijven. Misschien moet je er wel een luchtfilter op zetten tegen vuil.

Laatst bewerkt:
Duidelijk filmpje!! Heb al een gat gemaakt, ga de lucht toch uit de romp trekken met 1 bocht, stukje pijp en weer een bocht de romp in. Deze week moet proefdraaien lukken (mits het niet gaat regenen)

En het is gelukt!!
Afbeelding.jpg

En vanaf de onderkant. Als de deksel erop zit zuigt hij vanuit de romp. Wel het probleem dat ik nu mijn vinger niet op de carburateur kan zetten om bij het starten brandstof aan te zuigen. Dat kan ik weer oplossen door in de deksel een opening te maken die ik weer kan afsluiten. Nu afwerken zodat brandstof niet kan intrekken, pijpjes hard solderen en een zadel maken zodat de pijp vastzit. En dan proefdraaien met de kap erop. Kijken wat er gebeurt!!! En zal er een filmpje van maken.

Afbeelding_1.jpg

Laatst bewerkt:
Als ik de foto's zie heb je voldoende ruimte bij de inlaat van je carb.
Ook beneden heb je voldoende uitlaat (koel) opening in je romp.

Ik denk dat het probleem bij je carb. vandaan komt, haalt de servo de volle uitslag wel om hem te openen?
(kun je checken met een klein spiegeltje aan de inlaatzijde)
(stond je killswitch misschien nog aan dat hij niet de volle uitslag haalde?)
Wellicht dat je de carb. nog eerst losneemt en even checkt of deze niet vuil/verstopt is?

Hardsolderen van je pijp is overkill, een stuk tape volstaat in eerste instantie voor je proefopstelling lijkt me.
(wellicht kun je hem later nog voor iets anders gebruiken ;) )

Groeten, Ralf

Dank je Ralf, de uitslag is voldoende, had dat al gecheckt met een spiegeltje. Wel zit er nog een gaasje voor als filter. Mogelijk dat de invoer wat beperkt in combi met de kap. Ook zag ik overigens gisteren dat 1 gloeiplugconnector van de onderste cilinder los zat!!! Dat scheelt zo maar 10,6 CC !!! Die heeft in iedergeval niet mee gedaan toen ik ging draaien.
Kill switch weet ik eerlijk gezegd niet meer. Maar motor gaat er nog wel van af om de carburateur te checken. Hardsolderen is erg leuk om te doen!!! Maar doe dat alleen als dit de oplossing is.

Als een cilinder niet mee doet loopt de motor natuurlijk niet op zijn volle vermogen.
Misschien is dit de oorzaak geweest. Dan nog eens proberen zonder filter en hopelijk heb je dan een goede motor.

Ton

Back