Bouwverslag Sopwith Pup Tony Clark

Zo, weer terug naar het bouwhok. Het blijft maar hard waaien en vliegen komt er dus niet van. Heb nog bijna niet kunnen vliegen dit jaar. Voor aanstaande zaterdag verwachten ze zelfs een " waterbom" boven Nederland.

Bezig geweest met de bekleding van het landingsgestel.

full

De beschrijving geeft aan om de verticale benen te bekleden, twijfel daar aan. Veel hoekjes en bochten. Maar de uitlaat van de (4takt) spuit straks recht op de horizontale beplanking (waar de vering van het landingsgestel zit). De olie zal er tussen komen en zijn werk doen maar hoe ga ik dat beschermen? Ruwa bootlak 12x aanbrengen en dan aflakken met een zwarte 1K lak die de olie van de 4 takt aankan? Is die lak er overigens? Wil geen 2K lak gebrukken omdat dat te bewerkelijk is.

NOOT: heb inmiddels het advies gekregen dat Glitsa eiglans, als afwerklaag de oplossing is.

Dank weer voor de input. Grt Michiel

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Het stabilo, twee hoogteroeren en het richtingsroer 4x lamineren met 1,5 mm balsa latjes. De helft wordt straks weggeschuurd om ronde lijsten te krijgen. Uren maken noem ik dit!!

full

full

Mooie methode, eveneens verbazingwekkend lichte en sterke constructie.
Eenmaal in vorm geschuurd nog even wat secondenlijm over de zijrand uitsmeren en het wordt bikkelhard ;)
Dit zijn wel de meters welke snel resultaat geven :thumbsup:

Groeten, Ralf

Inderdaad wordt het sterk. Neem nu het kielvlak, dat is 1,5 mm dik en zo buigzaam als een hoepel. Echter door de 4 gelamineerde strips wordt het enorm stevig. Inmiddels al begonnen met het rondschuren. Dan de scharnierpennen nog in het stabilo en kielvlak en dan zou ik volgende week wel eens kunnen beginnen met bespannen. Heb 10 meter Proficover liggen. Weer een nieuwe fase.

Weinig nieuws vanuit het bouwhok. Mooi weer dus we kunnen weer lekker de wei in om te vliegen. Op de stampe fly in in Vught zorg ik in iedergeval voor een draaiende Seidel op een bok. De meeste lezers van hier zijn daar ook aanwezig. Grt en vlieg ze allemaal !!

Nou, zal je zeggen, de laatste tijd wat minder omdat het weer prima is om te vliegen.
Bijna geen vorderingen maar in het najaar gaan we weer lekker aan de slag. Nu vakanties, vliegevenementen, en natuurlijk zelf vliegen.
grt
Michiel

Geweldig!! Maar ben weer begonnen. Ben nu het richtingsroer en stabilo aan het bespannen. Die worden vervolgens met de roller geverfd, heb proefstukje gemaakt en gaat prima. Kleur voor deze delen " olive drab" ral kleur 6022. Sikkens lak op terpetinebasis, daarover heen komt glitsa eiglas.

En..... het heeft weer geregend, dus het bouwhok in. Afgelopen dagen met het stabilo bezig geweest. Bespannen en geschilderd.

full

Hoi Michiel, goed bezig ! Ziet er mooi uit. Fijn te zien dat er weer actie zit in dit draadje. Altijd leuk om dit te volgen en zeker benieuwt naar het eindresultaat. Zal zeker een aanwinst zijn binnen onze club.

Dank voor de reacties. Alle bouwfases bevallen mij uitstekend moet ik zeggen. Bouw rustig verder. Komende week zijn de hoogteroeren aan de beurt. Vraag me alleen nu af hoe ik de stuurhevels er netjes en goed kan in lijmen. Immers met het erin duwen van de hevels duw ik de lijm natuurlijk ook weg! Moet ik nog even over nadenken.

Met het stabilo verder. Een reepje profi cover er langs en scharnieren aan 1 kant ingelijmd. Vervolgens het zelfde aan de andere kant. Ook daar de scharnieren inlijmen. Dan de pennen eruit en kan de rest bespannen worden terwijl de scharnieren goed vast zitten.

full

En straks hierop!
full

Uiteindelijk besloten om het stabilo afneembaar te maken. Ik heb deze mogelijkheid gewoon nodig, kist wordt te groot om veilig van bovenin het huis naar beneden te sjouwen. Niet iedere keer na het vliegen, naar wel als ik groot onderhoud moet plegen.

Hier het stabilo, bespannen en geschilderd. Aan de onder kant heb ik twee alu buisjes ingelijmd met verankering. Daarin weer een klein stukje draadeind.

full

In het achterste gedeelte paar latjes (verfstokjes van de gamma!!) met gaatjes erin. Doormiddel van een zelfborger (hier nog niet) trek ik het stabilo strak aan. In combinatie met de kabelbespanning acht ik dit stevig.

full

full

Het richtingsroer ga ik niet verlijmen, dit moet namelijk ook afneembaar zijn. Helemaal achterin komt een koolstofbuis waar het richtingsroer in past. In combinatie met de bevestiging vooraan EN de kabelbespanning zou dit voldoende moeten zijn. Volgende week ga ik hiermee verder, dan foto's ter verduidelijking.

En ja, hierdoor extra gewicht achterin, weet het. Maar heb geen keuze. En in combinatie met de 96 cc 9 cilinder ga ik er maar vanuit dat het goed komt met wat extra gewicht voorin desnoods. Opmerkingen weer van harte welkom!!

Dat lijkt me een prima oplossing zo Michiel :thumbsup:
Goed dat je nu reeds over dat soort dingen nadenkt, eenmaal klaar is het vaak te laat ;)
Met die Seidel voorin zit het wel goed qua gewicht.
Lekker op dreef zo, doorgaan!
Vraagje: wat zijn die 2 diagonale stokjes op je romp in de bovenste foto?

Groeten, Ralf

Dat is apart, op de foto zie ik inderdaad twee diagonale stokjes maar in het echt zitten ze er niet. Het antwoord is dat dit de lijn is waaraan het vliegtuig hangt op werkhoogte, dan kan ik het beter zien. Ook voor passen van het afneembare systeem is het erg handig als je onder de kist kan kijken. Opmerkzaam Ralf!!!

Michiel,

Ziet er mooi uit man, ben echt trots zo iemand in onze club te mogen hebben.
Nou komt het leukste het afbouwen (tenminste vind ik) en details aanbrengen.
Volg uiteraard het draadje in alle stilte en met veel plezier.

Hoop de kist van de winter te zien op een van de bouwavonden in vught.

En die seibel die miste ik al op de flyinn maar komt goed ga hem hopelijk nog vaak zat horen...

Hopelijk tot zondag op de funfly

Groetjes pascal

Back