Bouwverslag Sopwith Pup Tony Clark

En gisteren met het afneembare richtingsroer aan de slag geweest. Koolstofbuis met 10mm buiten en 8mm binnenmaat gezaagd en een sleuf erin gefreesd zodat de onderste scharnierpen er doorheen kan.

full

Voor zie je een 6mm messing pijpje. Normaal wordt die vastgelijmd door stabilo heen in de staart. Muurvast maar ik kan deze niet helemaal verlijmen. Wel door het stabilo heen maar niet in het vliegtuig zelf. Misschien maak ik nog wel een trekstang aan de onderkant.

full

De spandraden kan ik aan de bovenkant ook al monteren. Bij het demonteren gaat stabilo en richtingsroer er in 1 keer af. Draden aan de onderkant komen met kwiklinks denk ik, die kan ik borgen met een moertje.

Laatst bewerkt door een moderator:
En zo is het geworden. Geheel afneembaar en goed te bevestigen. Dat wordt niet een klusje iedere keer op het veld, alleen van boven naar beneden en als de kist in de stalling voor langere periode's staat. De 4 spandraden aan de onderkant worden met kwiklinks gemonteerd. Aansturing van de roeren idem. Ben er happy mee. Achteraf is het zo eenvoudig, maar tijdens het bedenken er wel even over gedaan!

full

Mooi opgelost zo Michiel :thumbsup:
Op mijn Sopwith 1 1/2 Strutter zit hetzelfde principe alleen zijn jouw draadeinden vervangen door 2 simpele deuvels waarmee hij in positie gehouden wordt.

Moet zeggen, was er eerst sceptisch over maar hij doet het er al jaren goed mee :yes:.
De kabels houden hem op zijn plek en nemen alle krachten op.

Mooie vorderingen van je weer!
Welk kleurenschema wordt het eigenlijk?

Groeten, Ralf

Michiel,
dat wort een hele mooie!
Gaan we ook de Vuurpijlen die op de struts zitten erop zien als decoratie(of misschien wel echt afschietbaar)?

Mvgr Hans

Hans, zeker! Nog niet mee bezig maar dat komt nog. Net het landingsgestel er onderuit gehaald om het Middenstuk goed uit te kunnen meten. We gaan goed. Kan deze week weer veel doen en foto s komen ook.

Weer een stukje verder. Besloten om het middengedeelte niet afneembaar te maken, maakt niet veel meer uit nu het stabilo afneembaar is geworden. De struts gemaakt en in de kleurlak.

full

En nu het middenstuk erop zit en de struts klaar met bekabeling voor de rolroerservo's kan dit weekend het bovenstuk bespannen worden.

full

Het komt allemaal bekend voor :-) krijg weer zin om vd winter verder te bouwen mits werk het toelaat.
Nog even en tip, de oogjes in de messing plaatjes goed ontbramen en glad maken i.v.m. met het inslijten van de staaldraden, moest in het begin regelmatig de staaldraden vervangen i.v.m. breuk ten gevolge van inslijpen van de randen, als je begrijpt wat ik in bedoel.

Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie. Kan me voorstellen dat het allemaal bekend voor je is! Jouw bouwfotos die ik van je heb ontvangen worden heel veel bekeken door mij! Immers, je hebt de tekening en de beschrijving en stelt je voor hoe iets wordt. Maar een bevestiging via een foto is dan wel handig! Wat betreft het ontbramen, doe ik zeker. Ik pers in de 2mm gaatjes een eyelet zodat de gaatjes ronde/bolle kanten heeft. Maar verwacht met een vast middenstuk dat de draden er natuurlijk zitten maar niet zo heel veel zullen doen. Uiteraard wel de spandraden tussen romp en de vleugelstruts. Andere vraag, wat voor een servos heb je gebruikt voor hoog/laag, richting en de rolroerservos?

Type,s weet ik niet meer, maar zo eenvoudig (standaard) mogelijk. Krachten en snelheid is ondergeschikt, betrouwbaarheid is belangrijkst.

Rib stitching, men neme 1 nietje en knipt die door 6 stukjes. Op zackenband van Clark om de 1,5 cm een stukje " niet" !! 32 stuks per strip. Pfff........ wat een klus. Bij deze roep ik iedereen op als ze deze kist ooit zien dat ze in iedergeval kijken naar de ribben want dit is een ENORME klus. Maar het eindresultaat is wel leuk!

full

full

Auw....wat een werk
Wel mooi, ook dat al die stukjes net niet even groot zullen zijn, dat geeft een mooi realistisch effect!

Na het stitchen van het stabilo dochterlief een mooi klusje gegeven!
full

En het middenstuk geverfd, helemaal zoals ik wil
full

En op zijn wielen! Ook de Vickersgun zit erop!

full

Dat doet ze netjes Michiel :D!
Je kist wordt erg mooi zo.
Welke kleur verf en soort gebruik jij?
Ging je het nu ook nog met transparante (brandstofbestendige) lak afwerken?

Ga zo door!

Groeten, Ralf

Ralf, had het stabilo al klaar maar vond het eennietjeinzesstukjesknippen zo leuk dat ik het stabilo later ook voorzien heb van ribstitching. Vandaar dat het met penseeltje nageverfd moest worden en dan kan een meiske van 10 uitstekend! Daarnaast was het er vandaag ook echt weer voor.

Verf, gewoon huiswerk van de bouwmarkt op terpentine basis, het groene is olivedrap en het gele is stro kleur! Daar zijn ook nog verschillen in maar heb de eerste gekozen. Makkelijker kan niet. Kan onder het blik kijken voor de code als je wil. En inderdaad, op jouw advies, er gaat zeker nog een laag (of 2) glitsa parketlak eiglans over. Grt Michiel.

Laatst bewerkt:
Inmiddels is de ringuitlaat van de motor ook bijna klaar, dit heb ik overigens niet zelf gedaan. Iemand van de club heb ik gevraagd en zag dit als een uitdaging! Heb er zelf de spullen niet voor en ook geen ervaring. Nu nog starten, gaan we volgende week eens proberen. Ben benieuwd naar het geluid!

full

Gisteravond de kist zonder vleugels maar eens meegenomen naar de club.

Zoals jullie zien weer een stuk verder. Servo's zijn ingebouwd. leer om de cockpit, Gun erop en nu verder bezig met schaal detaillering. Duidelijk te zien wat wel en niet met Glitsa is behandeld. De glans verdwijnt straks. Ook moeten de zijkanten nog worden geverfd, gaat uitstekend met een roller!

full

full

Kan de kist goed vervoeren. Door het afneembare kielvlak geen probleem om van zolder naar beneden te lopen. Voor auto transport wel de wielen eraf halen, past hij precies.

Verder iets anders en dat is dat ik nog maar 2 foto's kan uploaden!! Andere foto's dan maar gaan verwijderen? Jammer van het bouwdraadje zou ik zeggen, kan het forum daar iets aan doen?

Back