Bouwverslag Sopwith Pup Tony Clark

Zo, vandaag begonnen met de uitsparingen in de aluminium cowl. Foto's zeggen genoeg.
full

full

full

full

En vijlen maar. 20 minuten per uitsparing, gaat veel gemakkelijker dan ik had gedacht.
Nu de andere kant nog. De krassen (erg goed zichtbaar op de foto maar in de praktijk veel minder), krijg ik uitstekend weg met ScotchBride.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
En de andere opening gemaakt. Heb de openingen aan de onderkant bewust wat groter gemaakt omdat ik de gloeipluggen van de onderste cilinders waarschijnlijk regelmatig op het veld moet verwijderen voor het geval er brandstof in de cilinders loopt. Normaal gedrag voor een motor op zijn kop en bij een ronde motor.......
full

Keurig gedaan Michiel :thumbsup:
De cowl van Toni is even wat steviger dan die van Mick, gunstig i.v.m. je zwaartepunt ;)

Groeten, Ralf

Dat valt reuze mee
de olie loopt niet de plug in want de cilinders steken niet recht naar onder
en met een gloeiautomaat slaat i gewoon aan
de olie spoelt er dan meteen uit het

Weer lekker aan het bakken en braden. Dit keer op het menu: de skid aan de achterkant in plaats van een staartwiel:

full

En de houder in de staart gemonteerd.

full

full

De skid had ik van de week al gemaakt en gespoten. De messing hard gesoldeerde delen heb ik zojuist gespoten.

Een vraag aan de Pup kenners: volgens de tekening wordt de skid vastgezet met twee kabels aan nummer 86 (messing stripje). Maar daarmee wordt deze tijdsintensieve skid niet bestuurbaar!!!! Hoe ga ik straks taxiën? Of zie ik iets over het hoofd? Of is er zoveel druk op het richtingsroer dat ik toch bestuurbaar op de grond blijf? Denk het laatste maar ik zou in de kist eenvoudig de skirt bestuurbaar kunnen maken.

Laatst bewerkt:
Kabels niet spannen maar los laten en gebruiken als eindstop.
Skid vrij laten draaien, roer is genoeg voor de groundhandling.

Ziet er mooi uit verder!

Groeten, Ralf

Oke, dacht het al maar mooi dat je de bevestiging geeft. Komende dagen met het onderstel verder, veel hardsolderen maar dat ga ik echt leuk vinden. Heb vloeimiddel aangeschaft (van de bouwmarkt) en het zilver loopt er mooi in. Met welk middel kan ik vloeimiddel goed weghalen? Wordt nog al vaak voor gewaarschuwd in de handleiding.
Grt Michiel

Ik heb nog nooit hardgesoldeerd, dus mijn naam is haas. :cool:

En ik wil zeker Michiels vaardigheden niet ter discussie stellen! ;)

Maar als ik kijk naar die eerste twee foto's uit post 187: is dat normaal, dat het materiaal er na het hardsolderen uit ziet alsof het rechtstreeks uit de bronstijd afkomstig is? :shock:

En zo ja, is daar wat aan te doen? :confused:

jan.

Met welk middel kan ik vloeimiddel goed weghalen?
Zelf verwijder ik de fluxresten gewoon met afwasmiddel (b.v. dreft), warm water en een oude tandenborstel.
Gaat goed.

@Jan, het ziet er nadien idd. vaak niet uit :rolleyes:, na de wasbeurt glimt het al wat mooier.
Verder kun je met de staalborstel of een Dremel draadstaalborsteltje een keurig glimmend resultaat krijgen

Groeten, Ralf

Na het hardsolderen ziet het er inderdaad niet uit. Maar op de foto lijkt het wel erger dan het is. Materiaal wordt 700 graden anders smelt het zilver niet en verkleuring is een feit. Daarna schuren en de dremel er inderdaad over en netjes schoonmaken. Vervolgens zwart spuiten. Fluxresten met afwasmiddel zal ik zeker gaan doen.
Maar nogmaals, het is de tweede keer dat ik hardsoldeer, wellicht bij meer ervaren mensen een netter resultaat.

En weer veel hardsolderen de laatste dagen. Dat is nog geen constante factor bij mij, daarmee bedoel ik dat op de een of andere manier het zilver niet altijd vloeit. Dan maar over nieuw beginnen en ontvetten, goed schuren en vloeimiddel gebruiken. En dan lukt het soms in 1 keer! Ben er ook achter dat als je bijvoorbeeld een dikker buisje op een dunner materiaal (messing stripje van 1 mm bijvoorbeeld) je echt de vlam moet richten op het dikkere materiaal. Als die goed warm is dan vloeit hij wel.

Hier begin van het verende onderstel, het systeem is schitterend.
full

De middelste massieve staaf scharniert in het midden door een mooi systeem. Aan het einde van de staaf komen de wielen. Door middel van elastiekkoord worden de wielen verend. Hier uiteindelijk alles goed gesoldeerd en vooral recht! Niet gemakkelijk want voordat je gaat solderen moet je alles goed op zijn plek krijgen met de griptang.
full

En de pup op hoogte! Nog geen tijd voor het pannenbier (volgens Ralf) maar dat zal niet heel lang meer duren!
full

Overigens gisteren in Dortmund geweest en daar veel spullen kunnen kopen. servo kabels, V kabels (3,50 per stuk!), veel zilversoldeer!, vijltjes, kleine boortjes etc. Blijft toch leuk die beurs. Er hing 1 TC Pup maar behoorlijk hoog, jammer want ik kom daardoor de details niet goed zien.

Passen en meten met het landingsgestel, pff, daar ben ik al erg lang mee bezig.
full

Maar het gaat wel goed.

full

Laatste dingen solderen en dan de afwerking ervan.

.
Goed bezig Michiel, ziet er fraai uit!
Sommige klusjes duren wat langer, maar als `t dan klaar is...! :D

Groeten, Ramses

Inmiddels het staalwerk in de (witte) menie gezet en de eerste van de 4 assen in de houten bekleding. De Dremel bewijst weer zijn diensten want wat niet is te zien is dat aan de binnenkant van deze bekleding heel veel weggehaald is om netjes over de assen heen te vallen.
full

Back