Bouwverslag Sopwith Pup Tony Clark

Mooie kist! Ziet er super uit!
Mbt de fotos: van wat ik had begrepen kan je, óf vriend van het MBF worden en zo meer serverruimte krijgen óf je zult iets van een externe server (photobucket/picasa/google+ enz.) moeten gebruiken om je fotos op te zetten en daarvan een link bij je tekst zetten.

M.v.g,

Marco

Dank je Gerald, zal het eens bekijken vanavond.

Ben nu aan het nadenken over de stroomvoorziening. In iedergeval wil ik de stroom voor de servo's niet via de ontvanger laten lopen. Ik heb 8 digitale servo'c Futaba S3152 die gemonteerd worden. Wat adviseren jullie: Powerbox sensor met twee lipo's, of 1 accu zoals bij kleinere kisten? Andere ideeën welkom! Zit ook nog na te denken waar ik de schakelaar plaats!

Vlieg al jaren met twee ontvanger accu's. Soms alleen via twee dioden (5 cellen !!) en in de jets met een powerbox. Tegenwoordig niet echt meer nodig zo'n powerbox maar als je hem toch heb liggen. In de TC Moth gewoon dioden en dit werkt al jaren zonder enig probleem. Dus niet moeilijker maken dan het kan.

PS. Wel Schottky versie gebruiken ivm vaak lagere verliesspanning.

Wordt trouwens weer een mooi bak.

Dank je Ray voor je reactie. Zit nog in de denkfase wat de voeding betreft. Inmiddels wel lekker doorgegaan met optisch werk, leuke klus, maar dat geldt voor dit gehele project. Echt alles blijft leuk om te doen! Romp in stro kleur geverfd met de roller, gaat perfect. En mijn eerste " roundel" met het handje!

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Michiel, ik heb de powerbox "generatie" een beetje overgeslagen en het lijkt er inderdaad op zoals Ray al aangaf dat deze op zijn retour is. De huidige A-merk ontvangers zijn sterk genoeg gebleken. In mijn twee grote 20kg F16's heb ik ieder 8 x zware 18+kg digitale servo's zitten, direct op de Futaba ontvanger. Futaba zelf zegt dat het prima kan, veel "modelbouw goeroes" kijken me soms verschrikt aan, beterweters blijf je altijd houden. Wél heb ik een digitale schakelaar met twee 2S lipo's eraan. Solid state techniek en je schakelaar gaat nooit stuk, te schakelen met een magneet van buiten dus mooi weg te werken voor een schaal model. Deze gebruik ik (en nog een aantal 1/5 F16 eigenaren bij mijn weten):
DPSI Micro DualBat 5.9V/7.2V JR - dual power supply | DPSI Micro Family | DPSI SYSTEMS
Hoef je ook niets over Skottky te weten ha ha ha! ;)

De 2S lipo heeft altijd genoeg en er is een behoorlijke zekerheid.

Maar, ieder op zijn eigen manier! ;)

Grt,
Gerald

Hier in de oranje, magneetje houd ik onder de romp, nergens een schakelaar zichtbaar. Het zwarte puntje er voor is een klein gaatje op een plaats waar een schaal klinknagel zit, zo kan ik het waarschuwingslampje nog zien. Deze knippert als één van de accu's niet ok is.
Grotefoto-3MOLKBNR.jpg

Let wel, het schijnt dat deze dingen gevoelig kunnen zijn voor ander magnetische velden, die stroomdraad krulletjes die je opgebonden ziet zijn niet aangesloten draden en kunnen geen inductie veld veroorzaken. Emcotec geeft dit zelf aan maar ik heb nog nooit gehoord dat er problemen zijn.

En hier wat makkelijker onder de afneembare neus:
Grotefoto-U3XJ3L6A.jpg

Groetjes,
Gerald

Dank voor je reactie. Een Powerbox kost gewoon 199,00 euri;s, komen de lipo's nog bij. Veel geld, gewicht en extra techniek wat stuk kan. Dat gaat hem idd niet worden. Die schakelaar die jij opnoemt is precies wat ik zoek, ontvanger aansturen met twee lipo's. Door magneetaansturing ook het probleem opgelost waar ik de schakelaar plaats. Heb een ontvanger liggen, een Futaba R617RS maar is te licht (letterlijk en figuurlijk zegt men.). Twijfel nu tussen de Futaba R6308SBT en de Futaba R6008HS. 8 kanalen is ruim voldoende. Of jullie nog suggesties? Altijd welkom! Grt, mm

Edit: zie nu ook je foto's, duidelijk!

Inmiddels paar stappen verder. De motor is klaar maar nog niet kunnen starten helaas. Wacht nu op een nieuwe Glow9LP, een permanente gloei installatie met een Lipo gevoed. De oude Glow die erbij zat bleek het toch niet te doen.

Op de foto het stabilo in de afrondingsfase. Alle kabels voorzien van spanners en borgmoeren. Kan ik dat ook weer afvinken. Inmiddels ook begonnen met de vleugelstruts met weer veel hardsoldeer werk, leuk om te doen. Als de vleugelstruts klaar zijn kunnen de servo's in de vleugel worden ingebouwd en dan bespannen, stitchen, verven en nabehandeling. Gaat de goede kant op!

full

Kan ik dat ook weer afvinken

:rolling: dat komt me bekend voor Michiel :D.
Dat is het mooie aan dit soort tijdverslindende bouwprojekten, stapje voor stapje verder ;).
Het schiet aardig op bij je en het ziet er goed uit.
Mooi dat je een goede glowunit hebt gevonden voor je Seidel.
Ik volg je bouw nog steeds met veel plezier, ga zo door!

Groeten, Ralf

Looking good
Ik zou nog wel de wartels zwart verven, als ik zo vrij mag wezen.
En moet je nog de flapje van je "achter wiel" nog om buigen?

Dank je, tips altijd welkom!!! Wartels worden inderdaad nog zwart. Flapje ombuigen, weet ik niet, denk idd van wel, eigenlijk niet over nagedacht. Maar is zo gebeurd.

Prachtige kist! Had in mijn pup een powerbox schakelaar met 2 lipo's. Werkte perfect tot onlangs spontaan bij inschakelen van accu nr 2 dat circuit er spontaan uitfikte... :-(

Pluspunt.... Cirquit 1 werkte perfect en de ontvanger merkte er niks van. Oorzaak onbekend, accu verkeerd om aansluiten was uitgesloten ( XT 60 stekkers )

Nu maar een jetimaxbec 2 voeding gekocht, ben toch wel fan van 2 accu's in grotere modellen....

Qua transport: kon mijn pup incl staart met gedemonteerde prop en wielen met 2cm speling in de hoogte in een Mitsubitsi Colt cz3 kwijt.. Volle bak maar het paste wel ;-)

ymu4y6eg.jpg

Tja, past er goed of net in!! Bij mij gaat dat ook passen in de auto zonder wielen. Stabilo is afneembaar vanwege transport binnenshuis. Ook kies ik ook voor dubbele accu.s. Die Jetimax kende ik nog niet. Zal er zeker naar kijken maar verwacht weinig verschil met de dpsi van emcotec. Heb jij je Pup verkocht? omdat je het over "had" hebt?

Ik wens mijn schaalvrienden ook allemaal hele fijne dagen en voor 2014 een mooi, liefdevol en gezond 2024 toe. En ik ga jullie zeker ontmoeten! 2014 mijn pup airborn?!? Ik hoop het maar weet ook dat er periodes aankomen waardoor ik minder tijd dan afgelopen jaar heb.
Grt, Michiel

Jij ook de beste wensen!

Ik heb mijn pup inderdaad verkocht, aan een forumlid die zeer actief is met dit soort kisten.
Denk dat je em wel op het veld bij dawn patrol tegen gaat komen.

Reden? Te groot om er bij te houden voor een enkel vluchtje. Vliegbeeld was prachtig maar bood voor mij persoonlijk weinig extra's. Voor rustig rondtuffen heb ik de piper ook al. :-) dus na wat twijfels toch weg gedaan.

Maar als ik dit weer zo zie... Was de hangar maar groter geweest... :-(

ejevedyq.jpg

5a3agyqe.jpg

Fijne feestdagen, morgen nog even van het redelijke weer genieten en vliegen!

Wat een schitterende foto's Jonkje! Snap het wel, het zijn langzame kisten. Voor mij geldt dat ik alleen maar langzame kisten heb, momenteel een grote Piper en een grote Spacewalker. En daar kan ik mooi schaal mee vliegen. Ben momenteel met de struts bezig. Hardsoldeer klusje en schuren. Grt.

Met de tankinbouw verder gegaan. In de bouwmarkt wat materialen gekocht. En zo gemaakt dat de vulslang en de ontluchting met een messing pijpje in de dop zitten. Na het tanken dopje erop en de 3/8 grote dop er overheen schroeven. Grote voordeel is dat je gewoon vanaf boven tankt en er verder nergens slangen of nippels uitsteken.

full

full

Back