Bouwverslag Smit Rotterdam Jumo

Jumo zei:
Nog eens alles goed bekeken, en ik denk dat het misschien makkelijker is, om de verlengbuisjes niet te gebruiken.
In de plaats zou ik een blokje gebruiken, daar een gat van 24mm in maken als straalbuis, met aan een kant 5mm diep een gat van 26mm, zodat het over de boegschroef zit (zoals de buisjes ook zitten).
Dat zou niet mijn manier van werken zijn. Grote kans dat er uiteindelijk tóch water in dat blokje trekt.
Je kunt er straks niet meer bij!
Dan gaat het hout uitzetten, rotten, nou ja, ellende dus.
Ik zou verlengbuisjes gebruiken. Eventueel daar omheen een blok om de boeg mooi aangesloten te krijgen. En het hele handeltje met een goede 2C lijm lijmen. (en daar vooral niet zuinig mee zijn)

Balsa zou waarschijnlijk het makkelijkst zijn, en dan verharden, of toch iets harder hout gebruiken zoals vuren of iets dergelijks?
Balsa is weliswaar makkelijk, maar ook kwetsbaar. Je zit vlak bij de boeg, die krijgt nog wel eens een oplawaai...

Bedankt Roel, Ik ga de verlengbuisjes toch gebruiken, en een tussenoplossing maken.
Ik was al aan het denken over een andere oplossing, omdat ik opzag tegen het uren en uren schaven, vijlen en schuren van zo'n blok hout.
Met de verlengbuisjes er terug bij, is het opgelost :)

De Dremel is ondertussen aangekomen.
Een "probleempje", er zit slechts 1 klem bij. Geen idee hoe die dingen heten, dit hieronder dus.
En deze van de namaakdremel passen er niet in, de diameter is net iets meer.
Dus ik slechts rechtstreeks onderdelen met "Dremelmaat" inspannen, dwz ook geen kleine bootjes en zo, tot ik die dingen besteld heb met andere maten.
En dan het positieve, de flexibel past er wel 1:1 op, ook de plastic kop past. Dus zo kan ik voorlopig wel alles gebruiken wat ik heb.
Niet de bedoeling, maar het moet voorlopig maar zo.

100_0603.JPG

100_0602.JPG

Deze heb ik erop zitten.
Bedankt, ik wist niet dat dat bestond. Deze bestel ik volgende maand.

Vandaag een hoop zever gekregen van m'n vriendin vanwege alle pakjes de laatste week, dus even wachten lol
Een pakje met de boegschroef, as en connector.
Een pakje met latjes, omdat ik er een deel verprutst had.
Een pakje met kleine klemmen (die kleiner zijn dan gedacht).
Een pakje met de Dremel.
Een pakje met de schroeven, dog bones en propeller moeren.

En dan is ze nog zo vriendelijk geweest om vorige week platte houtboren te halen bij Hubo, en latjes bij Gamma. En de week ervoor lijm en een figuurzaag bij Hubo.

Ik apprecieer hoeveel ze doet voor me, en ik kan wel begrijpen dat ze het momenteel beu is.
Mss kan ik een bos bloemen bestellen, in een pakje :rofl::rofl::rofl:

Edit: ik heb een bos bloemen en een vaas besteld, die komen zaterdag aan :stout:

Laatst bewerkt:
Ik ga even mijn idee posten, voor ik het vergeet te posten, omdat het voor andere bouwers interessant kan zijn.

Dit zijn maten voor mijn boegschroef en plankjes, en moet je aanpassen voor jou schip.
Mijn idee was om met een gatenboor van 40-45mm een cilinder uit te boren, uit een plank van een 3 centimeter dik. Dat is dus net gelijk met de breedte van het spant aan de boegschroef.
Die cilinder dan op te spannen, en met een (platte) houtboor van 28mm daar een gat in te boren. Het gat dat de gatenboor in het midden maakt, zou goed moeten zijn voor de punt van de (platte) houtboor.
Zo passen de verlengbuisjes van de boegschroef in de cilinder, heb je een houten boord rondom de boegschroefbuisjes om de latjes voor de boeg op te kleven, en moest er niet veel geschaafd, gevijld of geschuurd moet worden, omdat het hout enkel rond de boegschroef zit.
Zo dus, de rode ringen geven de binnen en buitenzijde van de cilinder aan.

1745970056200.jpeg

Maar ik wil die "inkeping" achter de boegschroef, dus heb ik meer hout nodig, en is mijn bovenstaande idee dus niet bruikbaar voor mij.
Geen idee hoe het heet, het beste wat ik vind is dat het een "bow thruster elliptical curved inlet" is. Er is waarschijnlijk wel een term voor, dus als je het weet, laat maar komen.

Ik heb nog iets gezien op een foto van de SR, en dat is dat de buis van de boegschroef niet tot aan de romp van het schip komt.
De buis stopt een stuk binnenin het schip, en de rest tot de romp is schuin, en loopt dus samen met de "bow thruster elliptical curved inlet".
Als je foto vergroot, is het goed te zien op de foto van de SR, en de foto eronder toont mooi hoe de boegschroeven ingebouwd/afgewerkt zijn tot de buitenbeplanking.
Dus mijn SR zal die "bow thruster elliptical curved inlet" hebben, al moet ik er aan "werken" tot ik doodval, om alles gepast te krijgen.

En dan zie ik nog iets op de foto van de SR. Je hebt die uitstekende boord, die van het midden naar het achtersteven loopt.
In mijn model en dat van BB loop dat evenwijdig, maar op de foto zie je dat de SR een "buikje" heeft, en dat die boord niet recht loopt, maar plots naar binnen buigt. Niet dat ik daar iets aan zal veranderen, maar het viel me op.

3639200.jpg

stock-photo-bow-thruster-608987168.jpg

Je kan het trouwens ook op deze foto zien, dus het is geen gezichtsbedrog:

IMG-20180916-WA0003.jpg

Laatst bewerkt:
Het is me niet precies duidelijk welke je bedoelt.
Die brede op het zwarte gedeelte, het berghout, of die dunnere onderaan op het rode gedeelte, de kimkiel?

Ik neem aan je met die 'uitstekende boord' de kimkiel bedoelt. (Gele pijl)
De kimkielen zijn er voor om de slingering van een schip van stuurboord naar bakboord ('rollen') te reduceren. En ja, die lopen inderdaad wat rond, met de vorm van het schip mee.
De meeste modelbouwfabrikanten voeren die uit als rechte latten (Lekker simpel en goedkoop), wat dus niet juist is. Maar ja, de meeste modelbouwfabrikanten doen wel meer concessies aan de waarheid, om de kosten te drukken...

Die 'bow thruster elliptical curved inlet' (Leuke woordencombinatie voor Engels Scrabble trouwens) achter de boegschroef, dient ervoor om de waterweerstand te verminderen. Als de 'buis' van de boegschroef recht uit de romp zou komen, geeft dat een enorme weerstand als het schip op volle kracht vaart. En enorme klappen tegen de binnenkant van de boegschroefinlaat...
Weer iets waar de fabrikant van het model de waarheid geweld aan heeft gedaan...
Dus ja, als je die ' bow thruster elliptical curved inlet' er inderdaad in wil hebben, moet er wel wat 'vlees' (lees: hout) om de boegschroef aanwezig zijn...
IMG-20180916-WA0003.jpg

En alvast vooruitlopend op de zaken:
Die witte lijn op het berghout die je volgens de instructies moet aanbrengen heeft de echte maar heel even gehad.
Daar ging in het echt al heel rap zwarte verf overheen.
Aangezien ik het destijds nog eens niet mooi vond heb ik het op mijn model weggelaten.

Dit ter overweging.
Uiteraard moet je doen wat je zelf het mooist vindt.:)

Het is inderdaad de kimkiel die ik bedoelde.
Dat ziet er in het echt een stuk anders uit dan dan op het model.
Ik wist trouwens ook niet waarvoor die dienen. Ik kende enkel die grote "vinnen" die in- en uitgeklapt kunnen worden.
Bedankt voor de uitleg.

Edit: en het berghout is? Om naar de knoppen te varen tegen kades veronderstel ik?

Laatst bewerkt:
Beetje plastische omschrijving, maar ja dat is het feitelijk.
Een klappenopvanger.

Maar het functioneert tegelijkertijd als een langsscheepse versteviging.
Om buigmomenten op te vangen.

Die witte lijn op het berghout die je volgens de instructies moet aanbrengen heeft de echte maar heel even gehad.
Het slaat ook nergens op, om dat wit te verven.
Daar komen vuile strepen op bij het aanmeren, dus veel wit zal er niet meer over zijn na een paar maanden.
Zwart blijft zwart, hoeveel vuile strepen er ook opkomen.
Dus het zal zwart worden.

Dus ja, als je die ' bow thruster elliptical curved inlet' er inderdaad in wil hebben, moet er wel wat 'vlees' (lees: hout) om de boegschroef aanwezig zijn...
Ik heb die zone na beplanken vol gegoten met epoxy. gegarandeerd waterdicht, waar ik met houten blokken rond de naad tussen boegschroeflichaam en verlengbuisjes nog niet zo zeker van ben. Meteen ook voldoende vlees om de "bow thruster elliptical curved inlet" in uit te frezen.

En dat wit lijntje vond ik net zo mooi staan, maar bij gebrek aan verouderingskunsten bouw ik dan ook zo veel mogelijk "af werf". :)

Kent er niemand de Nederlandse benaming voor de "bow thruster elliptical curved inlet"? Dat ding moet toch iets heten?

Dan nog enkele zaken die me opvallen op de foto's. De ene is de Smit Rotterdam, de andere de Smit London, maar zijn zusterschepen, juist?

In het model lijkt de boeg, ook onderaan, veel scherper dan in het echt.
Op de tweede foto lijkt het onder de boegschroef veel platter te lopen dan in het model. Misschien wishful thinking, omdat ik dan veel meer plaats heb voor de boegschroef als het zo is.
Maar je kan het ook zien als je iets verder naar achter kijkt, vanaf de kimkiel naar voor. Als je ziet hoe plat de ronding daar onderaan is, als dat ergens op slaat, lijkt het me bijna onmogelijk dat de boeg dan zo scherp zou zijn als in het model.
Mij lijkt het dat de boeg gelijkmatig naar achter loopt vanaf het bulbsteven.

Even een foto geleend van Wump, en je ziet op zijn model ook dat het bulbsteven uitloopt naar de boegschroef, met een ronding naar binnen.
Op de foto van de echte, lijkt het dat de bulbsteven uitloopt met een ronding naar buiten.
Mij lijkt het niet hetzelfde.

Wat me ook opvalt aan het bulbsteven, is dat deze niet rond is, maar er een knik in zit, in de gele cirkel. En ook dat deze een stuk dikker is dan in het model.

Veel vragen, telkens weer, maar door de boegschroef, moet ik meteen ook rekening houden met de rest er rond, en hoe ik alles passend kan maken. En ik doe het het liefst in een keer goed, als dat lukt.

Edit: ik heb er ook nog eens de foto van de gestrande SR bijgezet ter vergelijking.

1746042578477.png

IMG_5107bulb.jpg

1746043059839.jpeg

IMG-20180916-WA0003.jpg

Laatst bewerkt:
Jumo, wellicht ten overvloede: de schepen die wij uit de winkel halen zijn over het algemeen 'impressiemodellen.' Met andere woorden: Ja, vanaf een meter of wat lijken ze op het echte schip (En verrek... d'r staat zelfs de goeie naam op!!) maar ga je op details letten... Dan is er voor de modelbouwer nog een boel qua detaillering te doen. En fouten herstellen.

Toen mijn oudste zoon een jaar of 15 was, (in 2002)kocht hij de Smit Rotterdam in 1:200. Wilde hij persé radiobestuurd maken. En dat is hem gelukt: 2 motoren er in, werkende roeren, verlichting... (Nou ja, elektronica is nu zijn vak, dus het zat er al vroeg in)
Wij waren op vakantie in Hoek van Holland en hoorden dat de SR in Vlissingen in dok lag.
Telefoontje: uitgelegd wie we waren en of we aan boord mochten komen om foto's te maken.
Ja hoor, geen punt. Hup, in de auto naar Vlissingen en aan boord geklommen.

Zo'n 200 foto's en een enorm smerig overhemd van mij later (we waren ook op het platform naast de uitlaten van de schoorstenen geklommen... Zwarte Piet was er niks bij) gingen we weer van boord.
Thuisgekomen de foto's vergeleken met het model: er waren 'nogal wat' verschilletjes...
Nou is 1:200 natuurlijk een mini-schaal waar je lang niet alles netjes na kan maken want ook spuitplastic heeft z'n beperkingen, maar op een aantal punten had de modelbouwfabrikant nogal wat bochten afgesneden, zeg maar...

Een en ander hangt ook af van wanneer een foto gemaakt is. Niet alleen qua schilderwerk, maar ook met betrekking tot grote verschillen. Heeft het model een vaste verschansing achterop, of is die vervangen door zo'n rol? Bij sommige schepen zijn tijdens verbouwingen hutten anders ingedeeld. Gevolg: meer of minder patrijspoorten of een andere vorm.

Kortom: je kunt proberen een model zo goed als mogelijk te laten lijken op een schip in een bepaalde periode; volmaakt wordt het nooit.
Er zijn altijd millimeterf*ckers die een onvolmaaktheid kunnen aanwijzen...
(En vaak is de bouwer zélf zijn eigen grootste criticus...)

Smit Rotterdam, Smit London en Smit Singapore waren zusterschepen, maar niet allemaal op dezelfde werf gebouwd. Ook worden kinderziektes bij een volgend model voorkomen. Ook werf en afbouwkapitein laten hun sporen na. En tijdens groot onderhoud worden veranderingen doorgevoerd. En met een goede technische ploeg in de bemanning werd er ook nog wel eens iets gefabriekt. En net als Roel stelt wijkt een model vaak af van het origineel. Een zwak punt bij Billing Boats vind ik de combinatie van straalbuizen met veel te kleine schroeven. Of dit wordt veroorzaakt door onkunde of winstbejag? Die het weet mag het zeggen. Ook wordt er vaak geen rekening gehouden met onderhoud en om daartoe onderdelen, zoals schroefassen en roeren te kunnen demonteren. Gr. Klaas.

Bedankt voor de reacties :)

Schaal 1:200 is een groot verschil met de 1:75 dat mijn model is.
Op deze schaal zou het toch wat nauwkeuriger mogen zijn.

En het zijn geen millimeters verschil wat de boeg betreft, maar een compleet andere vorm.
Moest ik ooit op bij een club gaan, zal ik wss de enige "idioot" zijn met een SR, waarvan de boeg na de bulbsteven niet naar binnen buigt, maar naar buiten.

Dus ofwel volg je de "instructies" van de fabrikant, ofwel volg je de foto's die je vind.
Ik volg de foto's wel.
Het maakt het voor mij iets makkelijker om de boegschroef mooi in te werken, maar dan lijkt het ook beter op het echte schip.

Ik heb nog even ruw en overdreven getekend wat ik bedoel, de bulbsteven van bovenaf gezien.
Links is hoe het er op het model uitziet, rechts hoe het er volgens mij uitzag op het echte schip, en op de foto's hierboven.
Dat is dus geen klein verschil.

Trouwens Roel, heb je die foto's digitaal?
Die zouden wel helpen om het gedeelte van de bulbsteven naar de boegschroef goed te maken :worship::worship::worship:

100_0605.JPG

dat is niet de Smit Rotterdam maar de Smit London
Dat zijn toch zusterschepen, dus de grote lijnen zouden moeten overeenkomen.

Als we beiden dezelfde plannen krijgen om iets te maken, kunnen de verschillen nooit zo groot zijn als tussen mijn model en het echte schip.

Daarom ga ik van het bulbsteven tot de boegschroef verder op de foto's.
Dat dat voor mij beter uitkomt, is mooi meegenomen.
De rest zie ik dan wel, maar klopt wel op het eerste zicht.

Laatst bewerkt:
Back