Bouwverslag Smit Rotterdam Jumo

Jumo, Een latje zal die lijn niet kunnen volgen.
Dat bedoel ik net.
Als iets gesneden is zoals die plankjes, verwacht je dat dat het verder makkelijker maakt om latjes te plaatsen, dus wat is hier de bedoeling van?
Ze hadden dat beter recht kunnen maken, dat zou een stuk makkelijker zijn, en latjes volgen de spanten makkelijker.
 
Vermoedelijk zit bij het echte schip op die plek ook een soort knikje in de romp om de stroming van het water te leiden.
Maar daar ga je foto's voor moeten raadplegen. Of iemand vinden die het antwoord vroeger al eens heeft gevonden.
Persoonlijk kan ik je niet verder helpen met deze specifieke vraag over dit schip.
 
Omdat ik maar blijf klooien aan de achterkant, ik ben niet 100% tevreden, heb ik nieuwe latjes (2x5x1000mm) besteld.

Dus om bezig te blijven, ben ik gestart met de boegschroef.
Misschien lukt dit wel goed. Een beetje ruimtelijk inzicht en wat meten, als dit niet vlot gaat, hou ik er beter mee op.

De boegschroef past niet in de breedte, op de plaats waar hij zou moeten komen. Dus tussen eerste en tweede spant.
Dat stukje op de bulbsteven reken ik niet als spant.
Ik heb een buisje van sedergine afgezaagd van 18mm lang, de buitendiameter van de dop is 28mm (hetzelfde als de buisjes van de boegschroef), dat ik gebruikt heb als "boegschroef".
Twee maal 18mm plus 4mm dikte van de kielbalk, is de minimum inbouwbreedte van de boegschroef, en ik zou enkele mm extra moeten hebben aan beide zijden, als ik juist gerekend heb.

100_0506.JPG


Dus de tweede spant moet eraan geloven, zodat de boegschroef verder naar achter kan.
Best spannend, want dit is mijn eerste schip, de mississippi raderboot van 20 jaar geleden die geen succes was, niet meegerekend.

Ik heb op de spant getekend waar de boegschroef moet komen, en op de kielbalk waar het spant zit.
Dan heb ik enkele vuren plankjes gemaakt, het center aangeduid, en met een gewone houtboor (10mm) een gaatje (pilot hole) gemaakt om de platte houtboor op z'n plaats te houden. Duw de houtboor niet te diep, tot je zeker bent van de positie.

Het voordeel om het zo te doen, is als je eerste gaatje niet perfect zit, je de punt van je boor uit het hout kan halen, de boor schuin houden, en de punt in het gaatje duwen, naar de kant waarnaar het gaatje moet opschuiven.
Terwijl je druk houd, duw je de boor recht. Zo kan je het gaatje opschuiven tot het perfect zit. Als het goed zit duw je de punt er volledig in, en draai je de boor een paar keer rond.
Je kan op dezelfde manier een gaatje verplaatsen in metaal, met een center pons, zo heb ik het geleerd, en het werkt dus ook in hout.
En nu boren met de platte boutboor van 26mm. Hopelijk vliegt het hout me niet rond de oren.

100_0508.JPG


De gaten van 26mm zijn geboord, en ik ben best tevreden. Nog wat schuren en klaar.
Je kan mooi zien als je de platte houtboor haaks houd. Wanneer hij begint te snijden moet je meteen een cirkel zien, zie je een halve cirkel, moet de boormachine iets naar waar er geen cirkel is.

1745621145418.jpeg


Maar zoals je kan zien, is goed aftekenen geen garantie dat je perfecte plankjes krijgt.
Ik ga het verschil afschaven, zodat ik de plankjes kan gebruiken als maat, om de beplanking aan beide zijden gelijk te krijgen.

100_0511.JPG


Morgen verder met de plankjes met 28mm gaten, en dan de spant in stukken zagen.

Nog even verder gedaan, en de plankjes geschaafd en geschuurd.

1745623476509.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Niet het bijltje erbij neer gooien, hoor.
Want je bent goed bezig.
Die set backs die je af en toe hebt, en zult houden, horen erbij.
En je zult merken dat je er steeds handiger in wordt om iets te verzinnen, zoals je dat nu ook met de boegschroef doet.

En op een gegeven moment kom je op het punt dat je het niet meer als set backs ziet maar als een uitdaging om een list te verzinnen en ga je het zelfs wel leuk vinden.

En houd altijd voor ogen: eenmaal af heb je een geweldig model om mee te varen.
 
Jumo, Heb nog even in de beschrijving van BillingBoats gekeken. Daarin zie je dat met het beplanken een plank op beide einden spievormig is aangesneden om "het langwerpige gat" te dichten. Ook zie je dat de boegschroef tussen het tweede en derde spant zit. Geen garantie natuurlijk dat de maten van BB en Lekturama identiek zijn. Kijk maar of je er iets aan hebt. Succes verder met het beplanken en het inbouwen van de boegschroef. Gr. Klaas.
 
Het voordeel om het zo te doen, is als je eerste gaatje niet perfect zit, je de punt van je boor uit het hout kan halen, de boor schuin houden, en de punt in het gaatje duwen, naar de kant waarnaar het gaatje moet opschuiven.
Dit probleem ken ik, je probeert zo goed mogelijk het juiste punt te vinden om te boren, gaatje klaar en dan toch niet precies op het punt waar je het wilt hebben.
Ik snap de uitleg niet helemaal, want als ik een gat moet boren van 26 mm en ik boor dit voor met 10 mm, hoe krijg ik dan de 26 mm boor gecentreerd in een gat van 10 mm.
Ik moet veel gaatjes boren van < 1mm welke veel gedaan meten worden met een handboortje, pons het gaatje voor, en dan loopt het boortje toch weg ondanks dat je het met de hand ronddraait. Ik zou dus graag begrijpen wat ik met de boor moet doen om het gaatje op te schuiven als hij fout dreigt te gaan.

Enne, wat betreft het fout doen: ik heb mijn dek volkomen verzaagd in het begin, en net wat Bootjebouwer zegt op een gegeven moment wordt het niet terug kijken wat je fout doet, maar hoe je het kunt oplossen. Ik ben inmiddels stukken handiger en oplossings gericht geworden sinds het begin.
 
Ik snap de uitleg niet helemaal,
Je boort geen gat van 10mm, je gebruikt enkel de punt van een houtboor van 10mm. Ik gebruik de punt als center pons, omdat dat scherper is dan een center pons, en 10mm omdat kleinere boortjes onhandig zijn. Ik heb dat ook gebruikt om de gaatjes in de straalbuizen te maken, en dan met de hand te boren.

100_0450.JPG
 
Laatst bewerkt:
Back
Top