Omdat ik maar blijf klooien aan de achterkant, ik ben niet 100% tevreden, heb ik nieuwe latjes (2x5x1000mm) besteld.
Dus om bezig te blijven, ben ik gestart met de boegschroef.
Misschien lukt dit wel goed. Een beetje ruimtelijk inzicht en wat meten, als dit niet vlot gaat, hou ik er beter mee op.
De boegschroef past niet in de breedte, op de plaats waar hij zou moeten komen. Dus tussen eerste en tweede spant.
Dat stukje op de bulbsteven reken ik niet als spant.
Ik heb een buisje van sedergine afgezaagd van 18mm lang, de buitendiameter van de dop is 28mm (hetzelfde als de buisjes van de boegschroef), dat ik gebruikt heb als "boegschroef".
Twee maal 18mm plus 4mm dikte van de kielbalk, is de minimum inbouwbreedte van de boegschroef, en ik zou enkele mm extra moeten hebben aan beide zijden, als ik juist gerekend heb.
Dus de tweede spant moet eraan geloven, zodat de boegschroef verder naar achter kan.
Best spannend, want dit is mijn eerste schip, de mississippi raderboot van 20 jaar geleden die geen succes was, niet meegerekend.
Ik heb op de spant getekend waar de boegschroef moet komen, en op de kielbalk waar het spant zit.
Dan heb ik enkele vuren plankjes gemaakt, het center aangeduid, en met een gewone houtboor (10mm) een gaatje (pilot hole) gemaakt om de platte houtboor op z'n plaats te houden. Duw de houtboor niet te diep, tot je zeker bent van de positie.
Het voordeel om het zo te doen, is als je eerste gaatje niet perfect zit, je de punt van je boor uit het hout kan halen, de boor schuin houden, en de punt in het gaatje duwen, naar de kant waarnaar het gaatje moet opschuiven.
Terwijl je druk houd, duw je de boor recht. Zo kan je het gaatje opschuiven tot het perfect zit. Als het goed zit duw je de punt er volledig in, en draai je de boor een paar keer rond.
Je kan op dezelfde manier een gaatje verplaatsen in metaal, met een center pons, zo heb ik het geleerd, en het werkt dus ook in hout.
En nu boren met de platte boutboor van 26mm. Hopelijk vliegt het hout me niet rond de oren.
De gaten van 26mm zijn geboord, en ik ben best tevreden. Nog wat schuren en klaar.
Je kan mooi zien als je de platte houtboor haaks houd. Wanneer hij begint te snijden moet je meteen een cirkel zien, zie je een halve cirkel, moet de boormachine iets naar waar er geen cirkel is.
Maar zoals je kan zien, is goed aftekenen geen garantie dat je perfecte plankjes krijgt.
Ik ga het verschil afschaven, zodat ik de plankjes kan gebruiken als maat, om de beplanking aan beide zijden gelijk te krijgen.
Morgen verder met de plankjes met 28mm gaten, en dan de spant in stukken zagen.
Nog even verder gedaan, en de plankjes geschaafd en geschuurd.