Bouwverslag Smit Rotterdam Jumo

Als je plastic moet schuren, maak het schuurvlak zwart met een (alcohol)stift, zo zie je waar je geschuurd hebt.

100_0435.JPG 100_0437.JPG

Lego to the rescue.
Moeilijk te zien, maar de straalbuis zit evenwijdig met de kielbalk.
Nu de buis voor het roer, want dat gat zit ook niet voorgeboord waar het zou moeten zitten, denk ik. Die moet toch in het midden van de straalbuis zitten?
Het gat zit er ±0.5mm naast, als ik het buisje plaats, maar dan zit het roer zichtbaar schuin, als ik het aan dat uitsteeksel aan de straalbuis bevestig.

100_0438.JPG


100_0440.JPG
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Met een freesje het gat iets groter maken in de goede richting.
0,5mm is niet veel, maar als het jou stoort, blijf je het zien.
Aan de binnenzijde van de romp (ik weet niet of dat al voorzien is) op de juiste plaats een blokje zetten waar de roeras doorheen steekt. De ruimte van het (nu té grote) gat opvullen met 2C lijm.
Er komt (op volle kracht varend) best wat spanning op het roer als je hard bak- of stuurboord geeft.
 
De reactie van Roel is verdwenen. Zit wel nog in m'n inbox, bedankt voor het advies :)

Om beide zijden zo gelijk mogelijk te krijgen, ga ik het nu zo proberen.
Het latje zit aan de ene kant net in de hoek, aan de andere kant heb ik een tweede latje gebruikt, om het eerste latje op dezelfde afstand tot de kielbalk te krijgen.
Hopelijk krijg ik het plankje waar de straalbuis nu wel waar het moet zitten.

Ik krijg de foto's er niet op. Kinderziektes? Want dat lukte gisteren wel, nu krijg ik enkel een bin bij de foto's :)
 
Boven je bericht klikken op het rechthoekje met 'iets er in'. (Naast de drie verticale puntjes)
Dan krijg je 'drop image', kies je uit een van je foto's, klikt 'm aan en klik vervolgens op 'openen'.
.
Denk er wel aan dat je dat niet ergens halverwege een regel doet; de foto komt in de tekst daar waar jij 'm 'dropt'...
En je kunt niet meerdere foto's tegelijk aanklikken. Dat moet één voor één. Kinderziektes? Zou kunnen.

Edit: foto verwijderd om het verslag 'schoon'te houden.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren kon ik nog gewoon op "Attach Files" klikken, en dan kiezen voor de volledige foto of miniatuur. En dat was al op het vernieuwde forum.
Dan is het forum er even uitgeweest, en nu kan dat niet meer.

Dus even opnieuw:
Om beide zijden zo gelijk mogelijk te krijgen, ga ik het nu zo proberen.
Het latje zit aan de ene kant net in de hoek, aan de andere kant heb ik een tweede latje gebruikt, om het eerste latje op dezelfde afstand tot de kielbalk te krijgen.
Hopelijk krijg ik het plankje waar de straalbuis op moet, nu wel waar het moet zitten.

Edit, welke (hout)filler gebruiken jullie? Ik heb nu Polyfilla (kneedbaar hout) geprobeerd, maar dat is nogal korrelig als het opgedroogd is, niet glad zoals je zou verwachten, en dus niet bruikbaar.

100_0453.JPG


100_0454.JPG
 
Laatst bewerkt:
ziet er best goed uit, maar mag ik je adviseren L en R van de kiel gelijk opgaand te beplanken.
Klinkt gek maar het is gewoon zo dat op deze mannier je romp gaat kromtrekken, omdat er op 1 zijde spanning komt te staan en aan de andere zijde niet.
als je de houten latjes overlangs ook lijmt zijn de meeste kieren reeds dicht. ( dit zou trouwens al moeten)
Kieren opvullen kan je best op het einde doen, tijdens het vlak schuren doe je wat lijm in de kieren en het stof vult het wel verder op.
 
Bedankt voor de reacties en het advies.

Ik lijm de latjes ook langs de lange kant, dat is wat je bedoeld met overlangs lijmen denk ik.

Veel kieren zie ik niet, maar ik zie wel plaatsen waar de latjes niet in hetzelfde vlak liggen zoals op de foto, waar ik filler ga nodig hebben (foto 1 & 2).

Ik probeer alles zo goed mogelijk op z'n plaats te krijgen, maar de lijm begint bijna al te drogen zodra ik ze aanbreng, dus het is moeilijk om de latjes te plaatsen waar ze zouden moeten zitten, want ik moet me haasten voor de lijm te droog is.
Ik gebruik nu "Bison pro houtlijm "Topspeed"", dus ik ga lijm halen die minder snel droogt. Of mss ben ik gewoon te traag.

De onderste foto is een nieuwe poging om L & R gelijk te krijgen, zoals ik in de vorige post zei dat ik zou doen.
Ik ben best nu tevreden. Het scheelt geen 2mm meer zoals voordien, toen ik de markeringen van de fabrikant gevolgd had.
Dus hopelijk krijg ik de straalbuizen nu wel gelijk, als L & R gelijk blijven zoals nu (foto 3).

100_0455.JPG


100_0456.JPG


100_0457.JPG
 
Edit, welke (hout)filler gebruiken jullie? Ik heb nu Polyfilla (kneedbaar hout) geprobeerd, maar dat is nogal korrelig als het opgedroogd is, niet glad zoals je zou verwachten, en dus niet bruikbaar.
Ik gebruik TCX Wood Filler van de Action. Werkt voor mij erg goed om oneffenheden in triplex weg te werken en kleine kiertjes op te vullen. Kost weinig :)
Om triplex glad te krijgen doe ik wat filler op een doekje, wat water erbij dat het dunner wordt en dan inwrijven over het hout heen. Grote voordeel hiervan is dan je 95% van de oneffenheden weg krijgt en dat je om het mooi glad te krijgen je niet wezenloos schuurt om de te dikke laag plamuur dunner te krijgen. Dikkere kieren tussen planken e.d. prop ik erin met een klein plamuumes of een hobbymes aan de zijkant.
Moet er wel bij zeggen dat ik dit niet voor de romp doe bij mijn bouwsel, want die is van ABS.
 
Ik gebruik al meer dan 30 jaar Titebond original als houtlijm. Wordt ze te dik, dan een paar druppels water in de flacon toevoegen en goed schudden.
 
ik gebruik normaal geen plamuur rechtstreeks op de houten latjes. na het beplanken schuur ik deze gewoon egaal en plaats daarna keperdoek met epoxy. hiermee zijn alle kieren meteen gedicht en heeft de epoxy extra aanhecht plekken.
 
Mijn vriendin bekijkt me alsof ik gek ben haha.
Vandaag probeer je dit, morgen probeer je dat, wat zal het overmorgen zijn?!?
Ik heb nu "Motip afwerkplamuur - NC-Combi finishing putty" besteld, volgens wat ik erover lees, zou dit wel moeten werken.
Werkt het toch niet, probeer ik TCX Wood Filler (bedankt voor de tip)

Ik lees regelmatig dat jullie keperdoek gebruiken, op de houten beplanking.
Het is mss een domme vraag, maar ik stel ze toch maar.
Maar waarom dan nog de houten beplanking?

Als je keperdoek op de spanten bevestigd met naalden, en als dat goed zit, insmeert met epoxy, heb je toch geen houten beplanking nodig?
Als je bv. aan de pijltjes start, op een brede spant, en naar achter werkt, en dan vanop dezelfde spant naar voor, zodat het in fases kan.
Is er materiaal teveel, kan je er een spie uitknippen, en eventueel de delen waar je een spie uitgesneden hebt aan de binnenkant samenkleven met schilderstape oid., of waarom niet naaien.
Doek volgt de spanten veel beter dan houten latjes, dus als je dat toch gebruikt, waarom dan niet op die manier?
Houten bevestigingspunten voor schroefassen e.d., kan je net zo goed aan de binnenkant lijmen.

Ik ga geen keperdoek gebruiken. Ik heb nog nooit met epoxy gewerkt, en ik denk dat het bij mij een grote smeerboel word, gezien de lengte van de SR.


keperdoek.png
D
 
Keperdoek rekt als je het bevochtigd met epoxy, je hebt dus een mal nodig.De meesten onder ons zien de houten romp als een verloren bekisting die ee laten zitten. Sommigen maken echt een mal die ze achteraf verwijderen. Je houtenschip impregneren met een houtbehandelings product en daarna een laag of 3 lak maakt het geheel ook waterdicht. De epoxy romp kan echter een stootje meer verdragen dan de geschilderde romp.
 
Jumo, Hier heb je een verhaal hoe je een epoxy scheepje maakt met behulp van een houten mal. Even ter info en je beeldvorming.
Raad je aan om eerst je romp dicht te maken en daarna straalbuizen en roeren te bevestigen. Als je er niet mee gaat varen en het schip in een vitrine zet, dan is sterkte niet het belangrijkst. Probeer zo netjes mogelijk te werken en latjes goed aan te laten sluiten. Zoals je op voorgaande foto van het achterschip laat zien moet het dus niet. Het plankje dat tegen de kiel komt moet je in de lengterichting aanschuinen op dat die mooi tegen de kiel aansluit. Zoveel te netter je werkt zoveel te minder plamuur heb je nodig en is er ook minder schuurwerk. Om beide zijden gelijk op te beplanken is al gemeld, dus hoop ik dat de romp verder een beetje recht blijft. Wanneer je er toch niet mee gaat varen heeft het geen zin om er motoren etc. in te zetten. Een paar mooie goed in de straalbuizen passende schroeven geven wel sjeu aan het model. Succes verder met deze uitdaging! Gr. Klaas.
 
Ik ben een beginneling, maar ik zie niet wat er niet goed zou zijn.
De latjes sluiten redelijk goed aan, en dat ze niet allemaal in hetzelfde vlak liggen, is omdat de dikte varieert, ipv exact 2mm te zijn.
Er is ook nog niets afgewerkt of geschuurd, en wat ik nu heb kan ik afwerken zonder kilo's filler te gebruiken.
En zoals ik zei, ik heb nu bison topspeed die veel te snel droogt, dus die word vervangen zodat ik iets meer tijd heb om latjes te plaatsen.

De schroeven zijn onderweg, net de douane gepasseerd.
De boegschroef heb ik vandaag binnen.
En ik weet nog niet wat ik ermee ga doen, maar ik wil hem wel vaarklaar hebben, moest ik hem in het water willen leggen.

Keperdoek rekt als je het bevochtigd met epoxy, je hebt dus een mal nodig.
Bedankt voor de uitleg Marc, maar waarom dan geen glasvezeldoek/behang?
Dat rekt/krimpt niet, en er zijn ook gladde versies.
Het is veel werk om een mal te maken, als je misschien ook vanaf de spanten zou kunnen werken.
Of waarom geen papier of dun karton, dat veel makkelijker werkt.
Als je het toch bedekt met doek en epoxy, komt de sterkte daarvan ipv van een houten romp.
Ik wil het niet beter weten dan iemand met ervaring, maar het klinkt voor mij niet logisch.
 
Je bent hier om te leren, en wij om onze ervaring te delen :)
glasvezeldoek is inderdaad stijf, en daarom niet geschikt om de rondingen van het schip te volgen , keperweefsel kan je daarentegen vormen en zelfs rond een bal leggen als je wat ervaring hebt.
In het verleden heb ik ook geëxperimenteerd met allerlei beplanking, papier, pvc. maar heb uiteindelijk zelf ondervonden dat linde fineer van 1mm dikte voor mij het handigste werkt. als je het nat maakt kan je elke ronding maken en het is voldoende star om niet te vervormen tijdens het lamineren met 2 lagen keperdoek . Waardoor voldoende stevigheid verkregen word om een aanvaring met de steiger zonder schade te overleven. klik hieronder even op mijn verslag van de morningstar
 
Even iets anders.
Ik heb een prijs laten maken voor klemmen.
De pilot holes zijn voor bouten met moeren, het lange gat en dat erboven voor een bout met vleugelmoer.
Ik krijg de latjes niet goed geklemd met wat ik nu heb, en het leek me handig als je op twee verschillende punten kan klemmen, ipv enkel boven elkaar.

Misschien zijn er anderen die interesse hebben? Geen idee als dit forum groepsaankopen doet?

Dit is de prijs die ik kreeg, dus het zou handig zijn als anderen dit ook kunnen gebruiken/kopen.
Dan kan er een betere prijs bedongen worden.
Het is dus vooral het programmeerwerk dat geld kost.

"Bij een enkel exemplaar in berken 9mm kom ik uit rond de 35 euro.
Zodra je er meer besteld zal de prijs per onderdeel snel zakken.
Voor 5 stuks zou je bijvoorbeeld rond de 50 euro betalen, dus 10 euro per stuk."



1745429139944.png
 
Denk dat er veel goedkope en even effectieve middelen zijn om een plankje vast te klemmen tijdens het lijmen.
al deze klemmen samen kosten zeker geen 50€
IMG_20171223_130305398.jpg


en als je het echt goekoop wil houden volstaat een touw enkel houtblokjes en wat lange spelden ook.
IMG_20171104_151831793.jpg

laat je creativiteit de vrije loop zou ik zeggen .
 
Ik gebruik dezelfde zwart/rode klemmen, maar die werken niet aan de achterkant, waar het naar binnen plooit. En naalden houden het niet op zijn plaats, ook niet als ik de latjes in kokend water geweekt heb om ze flexibeler te maken, duwen de latjes de kopspelden eruit.
De kopspelden plooien soms ook, ik heb nu gezien dat er ook kortere kopspelden bestaan van 15mm, die zouden in principe minder vlug mogen plooien.
Met de klemmen die ik zelf (half) getekend heb, kan je latjes wel makkelijk(er) opspannen (hoop ik), tegen het vorige latje, dat je op een spant kan opspannen.
De rest kan je niet op een spant opspannen, omdat die zwart/rode klemmen er niet tussen passen, en niet lang genoeg zijn om over het plankje te passen.
Mss zijn de latjes te hard, het is bleek hout zoals je ziet, en als ik op hobbywebsites kijk, lijkt het op beuk.

En als je triplex snijd, hoeveel verschil maakt het om het te plooien, als je de triplex zo --|-- legt of zo |--|. Dus als de houtvezels horizontaal/verticaal/horizontaal liggen, of als je de triplex draait, en de vezels verticaal/horizontaal/verticaal liggen?

Mss nog eens opnieuw beginnen met 1mm dikke latjes, zo blijf ik bezig. Bezigheidstherapie hahaha

Dan iets anders.
Je zou toch verwachten als iets gebogen is, dat dat het verder makkelijker maakt om latjes te plaatsen, dus wat is hier de bedoeling van?
Ik heb er een latje langs gelegd zodat het duidelijk zichtbaar is, en dat de plankjes gebogen zijn helpt niet, het is extra miserie.

100_0488.JPG
 
Laatst bewerkt:
Jumo, Een latje zal die lijn niet kunnen volgen. Links en rechts aansluitend vastlijmen en dan voor het middenstuk een paar passende latjes snijden. Bijgaand nog twee linken, waarin Opa Maarten de bouw van zijn Smit Rotterdam beschrijft. Misschien al gezien of anders nog iets voor jou te "halen". Gr. Klaas.
 
Back
Top